Jump to content

Træt af danske medier der løber med en halv vind...

Recommended Posts

Skrevet

I går fortalte medierne om en sand eksplosion af indbrud i Nordsjælland og idag skriver BT så at finanskrisen har givet færre indbrud og tyverier. Så chekker jeg (i modsætning til journalisterne) politistatistik.dk og finder ud af at antallet af tyverier på landsplan er nogenlunde stabilt over de seneste år og antallet af indbrud i Nordsjælland i hvert fald ikke er stigende men nærmere har været faldende det seneste år, ganske vist med mange indbrud i sidste weekend, men alligevel. Man skal godt nok passe på med at tage mediernes historier for gode vare i øjeblikket, det virker som om de fuldstændigt er holdt op med at chekke bagrundene for historierne og dykke lidt dybere inden de bringer dem.... Jeg syntes ikke at de svenske medier er ligeså slemme som de danske er blevet, måske er det fordi konkurrencen imellem medier ikke virker til at være ligeså stor herovre? - eller også er det bare fordi jeg ikke dobbeltchekker deres oplysninger helt ligeså meget.

Besvaret
Man skal godt nok passe på med at tage mediernes historier for gode vare i øjeblikket' date=' det virker som om de fuldstændigt er holdt op med at chekke bagrundene for historierne og dykke lidt dybere inden de bringer dem....[/quote'] TV2's stunt med Sass og PET er jo et godt eksempel på den forkastelige middelmådighed, som hersker blandt journalister og medier ! :rolleye:
Besvaret
TV2's stunt med Sass og PET er jo et godt eksempel på den forkastelige middelmådighed' date=' som hersker blandt journalister og medier ! :rolleye:[/quote']Den specifikke sag har skam masser af tyngde. Det er ord-fumleri der har fået sagen afvist, desværre.
Besvaret
Det er ord-fumleri der har fået sagen afvist' date=' desværre.[/quote'] Det gør da ikke sagen meget bedre - send skriverierne i korrektur hos den nye "redaktør", vi ku læse om her inde forleden ha ha :laugh:
Besvaret
Det gør da ikke sagen meget bedre
Jeg synes nu "forkastelig middelmådighed" er svært at bruge i dette specifikke tilfælde, som handler om PET's afvisning på teknikaliteter. Ikke om tyngden i sagen eller journalisternes arbejde. Men den var da let lige at hive frem, nu det skulle være. Havde du researchet lidt, så havde sagen ikke haft den store relevans til trådens emne. Just sayin'...
Besvaret
Havde du researchet lidt' date=' så havde sagen ikke haft den store relevans til trådens emne. Just sayin'...[/quote'] Den hænger meget fin sammen med tråden, men jokker dig over tæerne :)
Besvaret

Danskerne har generelt de medier de efterspørger. Den journalistik, eller mangel på samme, der sælger er desværre den hurtige, letkøbte og ikke-facttjekket slags. Oplever igen og igen at læse noget i light-pressen som jeg, via mit arbejde, ved ikke passer. Det får jo naturligvis en til at tænke på om nyheder vedr. Emner man ikke er så meget inde i også er lige så fejl behæftede eller ligefrem pure opspind.

Besvaret

En undersøgelse har vist at amerikanske nyheder indeholder 60% faktuelle fejl. I Schweiz er der "kun" faktuelle fejl i 40% af nyhederne. Har ikke tal for Danmark, men tvivler på, at der er færre fejl i de danske nyheder end de Schweiziske....

Besvaret
En undersøgelse har vist at amerikanske nyheder indeholder 60% faktuelle fejl. I Schweiz er der "kun" faktuelle fejl i 40% af nyhederne. Har ikke tal for Danmark, men tvivler på, at der er færre fejl i de danske nyheder end de Schweiziske....
http://videnskab.dk/kultur-samfund/klimanyheder-er-fyldt-med-fejl "Forkerte temperaturer, fejlkonklusioner og kildesjusk. Det går galt cirka hver anden gang, danske dagblade skal citere videnskabelige artikler om ny klimaforskning, viser nyt speciale." Spørgsmålet er om journalisterne har for travlt til at udføre en ordentlig research eller om det sælger bedre at overdrive...
Besvaret
Den hænger meget fin sammen med tråden' date=' men jokker dig over tæerne :)[/quote']Jeg havde nok ladet den passere, hvis ikke der var tale om mine kære kolleger, ja. ;) (...men så havde jeg jo nok heller ikke vidst bedre, umiddelbart) Men den hænger stadig ikke sammen med trådens emne. Der ér ikke tale om "forkastelig" og "middelmådig" journalistik i denne sag. Så simpelt kan det siges.
Besvaret

Det har Danske medier gjort i årevis. De er fyldt med elendige copy/paste journalister der aldrig har hørt om kilde kritik eller research. Standen hos de Danske journalister er lige så ringe som hos vores politikere. Jeg stoler mere på brugtbilsforhandlere end ovenstående fag grupper. Rant over!

Besvaret
Spørgsmålet er om journalisterne har for travlt til at udføre en ordentlig research eller om det sælger bedre at overdrive...
Det behøves ikke være enten eller. En uheldig kombination af begge dele kan nok også forekomme!
Besvaret
Jeg havde nok ladet den passere, hvis ikke der var tale om mine kære kolleger, ja. ;) (...men så havde jeg jo nok heller ikke vidst bedre, umiddelbart) Men den hænger stadig ikke sammen med trådens emne. Der ér ikke tale om "forkastelig" og "middelmådig" journalistik i denne sag. Så simpelt kan det siges.
Kan du ikke uddybe? ;-) Jeg så tilfäldigvis dansk tv den aften, og det undrede mig godt nok at PET-chefen dementerede alt og TV2 sagde de havde 3 uafhängige kilder... 3 uafhängige kilder lyder umiddelbart trovärdigt, men PET-chefen ville jeg vurdere satte sit job på spil ved hans udtalelser... Jeg synes det var meget märkeligt... Har der väret noget efterspil i denne sag? (har jo ikke dansk tv)
Besvaret
Kan du ikke uddybe? ;-) Jeg så tilfäldigvis dansk tv den aften' date=' og det undrede mig godt nok at PET-chefen dementerede alt og TV2 sagde de havde 3 uafhängige kilder... 3 uafhängige kilder lyder umiddelbart trovärdigt, men PET-chefen ville jeg vurdere satte sit job på spil ved hans udtalelser... Jeg synes det var meget märkeligt... Har der väret noget efterspil i denne sag? (har jo ikke dansk tv)[/quote']PET's afvisning: "TV 2's oplysninger om, at PET skulle have foretaget overvågning eller aflytning rettet mod Henrik Sass Larsen, er ikke korrekte. PET har heller ikke haft grundlag for at foretage sådanne efterforskningsskridt rettet mod Henrik Sass Larsen." Det er en nøje udvalgt formulering. Men eftersom der heller ikke var plads til gradbøjning af TV2's overskrift i anklagen, så kunne PET afvise nogen former for aflytning rettet mod Sass Larsen, uden at få problemer eller trækninger. Men derfor kan Sass Larsen snildt være blevet aflyttet alligevel. Aflytningen har bare ikke, pr definition, været rettet direkte mod ham.
Besvaret
PET's afvisning: "TV 2's oplysninger om, at PET skulle have foretaget overvågning eller aflytning rettet mod Henrik Sass Larsen, er ikke korrekte. PET har heller ikke haft grundlag for at foretage sådanne efterforskningsskridt rettet mod Henrik Sass Larsen." Det er en nøje udvalgt formulering. Men eftersom der heller ikke var plads til gradbøjning af TV2's overskrift i anklagen, så kunne PET afvise nogen former for aflytning rettet mod Sass Larsen, uden at få problemer eller trækninger. Men derfor kan Sass Larsen snildt være blevet aflyttet alligevel. Aflytningen har bare ikke, pr definition, været rettet direkte mod ham.
Hvis TV2 havde hold i sagen, var der ingen grund til at trække sig så hurtigt, som de gjorde - og PET-chefen er jo ikke hr. "Hvem-som-helst". Kom videre i dit liv, Gio :)
Besvaret
Hvis TV2 havde hold i sagen' date=' var der ingen grund til at trække sig så hurtigt, som de gjorde - og PET-chefen er jo ikke hr. "Hvem-som-helst". Kom videre i dit liv, Gio :)[/quote']Ikke forstået? Det er jer der snakker om at journalisterne ikke har gjort deres arbejde ordentligt. Nu ved jeg tilfældigvis at det har de - men med en enkelt fodfejl i publiceringen, som afstedkom PET kunne afvise sagen så let. Ærgerligt. Men det slækker ikke på tyngden af det bagvedliggende materiale. Stram selv op, Mogens - og prøv at lade være med at holde liv i en fejlagtig påstand. Jeg tror vi begge har mere fornuftfige ting at tage os til, ikke sandt :)
Besvaret
Stram selv op' date=' Mogens - og prøv at lade være med at holde liv i en fejlagtig påstand. Jeg tror vi begge har mere fornuftfige ting at tage os til, ikke sandt :)[/quote'] Sikkert men jeg har nu engang ret :)
Besvaret

Nu er TV2 også kendt som Politiets TV station så mon ikke en del af grunden til de trak så hurtigt i land er de vil bibeholde deres gode forhold og fortsætte deres normalt ukritiske tilgang til etaten.

Besvaret
Ikke forstået? Det er jer der snakker om at journalisterne ikke har gjort deres arbejde ordentligt. ....
Faktum: En undersøgelse har vist at amerikanske nyheder indeholder 60% faktuelle fejl. I Schweiz er der "kun" faktuelle fejl i 40% af nyhederne. Med mit kendskab til dansk presse og TV2 lokal TV, er jeg alvorlig bange for at vi kan slå amerikanerne. OG bemærk venligst, det er faktuelle fejl - altså noget, hvor informationerne med lethed kunne være kontrolleret. Hvad faktum er i Sass sagen, kommer vi aldrig til at få oplyst, men det ændrer ikke ved dette emnes oprindelige overskrift: "Træt af danske medier der løber med en halv vind".
Besvaret
Faktum: En undersøgelse har vist at amerikanske nyheder indeholder 60% faktuelle fejl. I Schweiz er der "kun" faktuelle fejl i 40% af nyhederne. Med mit kendskab til dansk presse og TV2 lokal TV, er jeg alvorlig bange for at vi kan slå amerikanerne. OG bemærk venligst, det er faktuelle fejl - altså noget, hvor informationerne med lethed kunne være kontrolleret. Hvad faktum er i Sass sagen, kommer vi aldrig til at få oplyst, men det ændrer ikke ved dette emnes oprindelige overskrift: "Træt af danske medier der løber med en halv vind".
Rigtigt - vi hang lidt i én specifik historie. Netop fordi det var det forkerte eksempel at bringe frem i lyset. Så nu - tilbage til generaliseringen ;)
Besvaret
Det er vel et faktum, at alle lyver. Mvh. MKE
Besvaret
Det er vel et faktum, at alle lyver. Mvh. MKE
Den udtalelse må nok betragtes som værende på niveau med mediernes omgang med sandheden ;-) Gio, jeg finder en generalisering på plads, når mere end 50% af de informationer medierne sender ud, er fejlbehæftede. Den påstand tillader jeg mig at fremsætte efter som vi ikke har tal på ikke faktuelle fejl. For mig at se, er det dog ikke det største problem. Alt for mange er ikke bevidste om problemet og stoler blindt på medierne. Politikkerne er de værste. Mange politikere kommenterer med glæde ethvert tåbelig udsagn fra pressen, uden på forhånd at have undersøgt fakta. Bare de kan få sig selv eksponeret, stiller de op til hvad som helst Efterfølgende nedsættes der arbejdsgrupper, udstedes direktiver og i de mest grelle tilfælde fremsættes der lovforslag- DET er for mig at se det største problem.
Besvaret
For mig at se' date=' er det dog ikke det største problem. Alt for mange er ikke bevidste om problemet og stoler blindt på medierne. Politikkerne er de værste. Mange politikere kommenterer med glæde ethvert tåbelig udsagn fra pressen, uden på forhånd at have undersøgt fakta. Bare de kan få sig selv eksponeret, stiller de op til hvad som helst Efterfølgende nedsættes der arbejdsgrupper, udstedes direktiver og i de mest grelle tilfælde fremsættes der lovforslag- DET er for mig at se det største problem.[/quote']HØRT! Og sådan fik Danmark en hundelov :-( Hvordan det lykkedes dem gang på gang undgå at lytte til fakta, er i og for sig noget af en bedrift... Dengang var det hunderacisme, hvad bliver det næste gang??

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...