Jump to content
biz

Nu får vi snart lönforhöjelse! (Finansiel Krise til debat)

Recommended Posts

Helt bestemt Basse. Jeg er også glad for mit lån i danske kroner :th2:
Ja, godt man ikke skylder SEK 4mio i et hus, som man lånte til da kursen var i 63,5.....så var man lige blevet SEK 1,2mio fattigere, i forhold til sin danske løn. Øvøv.... Ved godt at man ikke nødvendigvis kan regne det sådan ud....men huslånet hiver jo mere og mere i % af lønkontoen hver måned..... Ser frem til at alle de profetier der er fremsat her på hjemmesiden om snarligt kursfald.......og svensk statsbankerot snart går i opfyldelse..... :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, hvis man optog lånet til da den svenske kronekurs var 63,5 , så betaler man en del mere i afdrag og renter idag end for et år siden f.eks :-) Man kan ikke rigtig sige man er blevet 1.2 mio fattigere, hvis man optog lånet i svenske kroner - det er jo stadig det samme værd når det skal sælges pt. Men det koster mere at afdrage på gælden idag. Dog er det godt hvis man skal sælge og flytte retur til DK - så er evt. overskud mere værd når det blir vekslet til danske kroner end for et år siden.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ja, hvis man optog lånet til da den svenske kronekurs var 63,5 , så betaler man en del mere i afdrag og renter idag end for et år siden f.eks :-) Man kan ikke rigtig sige man er blevet 1.2 mio fattigere, hvis man optog lånet i svenske kroner - det er jo stadig det samme værd når det skal sælges pt. Men det koster mere at afdrage på gælden idag. Dog er det godt hvis man skal sælge og flytte retur til DK - så er evt. overskud mere værd når det blir vekslet til danske kroner end for et år siden.
Renterne er måske steget lidt....jeg mener: Men fik man DKK 28.800,- = SEK 45.000,- udbetalt om måneden for 24md. siden får man nu kun SEK 33.800,- nu. Og har man et samlet afdrag på boliglånet på eks. SEK 20.000,- så må det være hårdt i dag. Men det er vel de færreste der har kalkuleret med kurs 63,5..... Er der ingen der har mere konkrete signaler, for at kursen falder igen snart......

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Sek Hvad jeg gør med mit lån i DKK holder jeg for mig selv. Til dem der taler om at baltikum vil trække Sverige ned, så se lige disse vækstrater: Internationell ekonomi. BNP Årlig förändring i % 2009 2010 2011 2012 USA -2,6 2,9 3,6 4,0 Euro-zonen -4,0 1,7 1,9 1,8 Japan -6,3 4,0 1,6 1,6 OECD -3,5 2,7 2,8 2,8 Kina 9,2 10,3 9,5 8,5 Norden -4,6 2,9 3,4 2,6 Baltikum -15,6 1,2 4,1 4,7 Världen (PPP) -0,6 5,0 4,5 4,6 Altså var der positiv BNP vækst i 2010 i Baltikum. Om estimaterne for 11 og 12, holder har jeg ingen ide om, men det ser da ikke så slemt ud?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg har tidligere givet mit bud på kursudviklingen' date=' og den tror jeg stadig på, dog med den modification at jeg ikke er sikker på en snarlig korrektion mere.[/quote'] Nu kan jeg ikke huske, hvad dit bud var, men jeg har lige tjekket kursudviklingen fra det tidspunkt, hvor vi var rigtigt glade. Se vedhæftede. Støt stigning med enkelte huller dog - og ingen udsigt til at være toppet endnu. Vh, Lars.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg rykkede jo mit lån til DK i kurs 65, så jeg jubler. Jeg venter også lige lidt med at tage det tilbage til S. Renten i Dk er noget lavere (Nordea Prioritet 2,6 %) og der er ingen udsigt til stigning lige med det samme i DK gætter jeg på. Med renten stigende i S så bliver det jo lidt mere i afdrag i S, men der går jo nogle år alligevel før min nye friværdi på omkring 700.000 er brugt op :-). Meget godt syntes jeg på lidt over et års tid i S. Eneste minus er at jeg nu skal betale fuld ejendomsskat i S, fordi jeg ikke har en renteudgift at modregne men de omkring 7000 kr betaler jeg gerne op i mod de 700.000 kr. Har vist endda lidt på mit billån jeg kan modregne - og dem trækker jeg jo så også fra i DK. Sænkning af afgiften på begge biler og det ene barn er startet i skole så nu er det bare 1600 for børnehaven på de 2 andre. Det går sgu da meget godt :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg rykkede jo mit lån til DK i kurs 65, så jeg jubler. Jeg venter også lige lidt med at tage det tilbage til S. Renten i Dk er noget lavere (Nordea Prioritet 2,6 %) og der er ingen udsigt til stigning lige med det samme i DK gætter jeg på. Med renten stigende i S så bliver det jo lidt mere i afdrag i S, men der går jo nogle år alligevel før min nye friværdi på omkring 700.000 er brugt op :-). Meget godt syntes jeg på lidt over et års tid i S. Eneste minus er at jeg nu skal betale fuld ejendomsskat i S, fordi jeg ikke har en renteudgift at modregne men de omkring 7000 kr betaler jeg gerne op i mod de 700.000 kr. Har vist endda lidt på mit billån jeg kan modregne - og dem trækker jeg jo så også fra i DK. Sænkning af afgiften på begge biler og det ene barn er startet i skole så nu er det bare 1600 for børnehaven på de 2 andre. Det går sgu da meget godt :-)
Tillykke med gevindsten :th2: HAvde du et lån i Sverige før? Hvor stort beløb har du oprindeligt købt for. Jo 700.000 på lidt over et år er RIGTIG godt!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er vel ikke så overraskende at der kommer flere arbejdsløse, når den svenske krone ligger på sit højeste niveau i 10 år i forhold til Euro, og Eurolandende trods alt er Sveriges største handelspartnere. Det tager nogen måneder inden den slags dukker up i statistikkerne Sveriges økonomi og dermed også kronekurs kører i øjeblikket på 2 ting: 1) Det generelle opsving i global økonomi - primært i BRIK+ emerging markets landende, og så er der ved at være vækst i USA igen. Sverige drager ligesom Tyskland fordel af at de sælger en del kapitalgoder - dvs. maskiner, som man skal investerere i, når man skal producere mere og bygge mere. Det er det som trækker svensk eksport p.t. og tysk eksport for den sags skyld. 2) Indenlandsk boligbyggeri pga. den nuværende "top i boligpriserne" (læs: boligboble). Punkt 1, må jo kaldes for noget som er reelt. Der er dog begynde tegn på en mindre hastighedssænkning i især Kinas vækst. De har på det seneste brugt op imod 12% af deres BNP på at bygge boliger i Kina - den holder ikke i længden. Punkt 2 - Den holder selvfølgelig ikke i længden. Med stigende renter og mæglere, der klager over at det nye lånetak på 85% holder de unge ude af markedet, ser det ud til at prisstigningerne synger på sidste vers. Der kommer dog til at gå nogen måneder endnu inden en fundamental vending i kronekursen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det vidste jeg ikke. Vil det sige at jeg blot påfører renteudgifter fra DK i SEK kroner på min svenske deklaration, og skriver at det er renteudgifter fra DK? Evt. ligger kopi af opgørelser fra banken?

Du kan også benytte dine danske renteudgifter i Sverige ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det vidste jeg ikke. Vil det sige at jeg blot påfører renteudgifter fra DK i SEK kroner på min svenske deklaration' date=' og skriver at det er renteudgifter fra DK? Evt. ligger kopi af opgørelser fra banken?[/quote'] Ja, men du skal ikke vedlægge nogen dokumentation - kun hvis de beder om det, skal de have det. Du har også mulighed for at få omprøvet dine tidligere årsopgørelser, hvis der er nogen penge at hente - fx på ejendomsskatten.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
En del af forklaringen ligger måske i de dårlige BNP tal fra Danmark: http://borsen.dk/nyheder/oekonomi/artikel/1/202326/choktal_for_dansk_oekonomi.html
Danmarks BNP tal har meget lidt at gøre med noget, når DKK er låst fast mod EUR. I formiddags blev referatet fra sidste Riksbanksmøde offentliggjort: http://di.se/Artiklar/2011/2/28/228785/Riksbanken-Oenig-direktion-bakom-rantehojning-142-Forts/?showNextPrevious=true Hvad der sker her til eftermiddage ved jeg ikke - men aktierne verden over er oppe generelt, og den svenske krone følger med.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites