dan Skrevet July 28, 2003 Rapporter Skrevet July 28, 2003 Efter korte overvejelser besluttede vi for nogle måneder siden at flytte vores planlagte bryllup fra Danmark til vores lillebitte hjemby i Sverige. Møde med præsten i præsteboligen, for lige at blive meldt ind i den svenske folkekirke. Hvordan vi skal betale anede præsten ikke, for i Sverige betaler man en sats afhængig af ens løn. Alle betaler et fast beløb til begravelse, men resten af "medlemsskabet" er som sagt lønafhængigt. Jeg kan ikke lige huske satsen, men nåede da frem til at det ville koste os ca 9000 kr at være "medlem". Præsten tabte kæben, for det var noget mere end en svensker tjener (gennemsnitsløn på 220.000 til 250.000 SKR ifølge præsten) men vi ved jo godt at vi har højere løn i DK. Herefter sendte jeg en mail til det sogn i Kbh hvor vi kom fra for at få udmeldelsespapirer tilsendt. Ifølge Kirkeministeriet er det nemlig i ens fraflyttende sogn at man skal melde sig ud af den danske folkekirke for ikke at betale både i DkK og Sverige. ( Sognet fandt jeg også på nettet under kirkeministeriet ) I fredags var vi så ovre i Kirken og sludre med den præst der skal vie os ( ham vi først talte med har nemmerli ferie ). Hold da op, det foregår liiiiidt anderledes i Sverige end derhjemme. Men vi fik rettet et par ting til, uden nogen som helst problemer, så det ligner det bryllup som vi har forestillet os. I Sverige bruger man fx. ikke at bruden føres ind af sin far, men at brudeparret sammen går ind. Og det ville svigerfar vist blive ked af, men ingen problemer i at få rettet det. I Sverige har man heller ikke en kirkesanger som man mig bekendt altid har derhjemme. Altså en som kan alle de der millioner af ens salmer i salmebogen og kan synge for når organisten tramper derudaf. Så ved hjælp af et par telefonnumre fra præsten er vi ved at finde en såkaldt "solosånger" som kan synge med. Et par hundredelapper skulle vi regne med. Tilbage er så nu kun at nå at få Københavns Hovedbibliotek til at sende noderne ( mod betaling ) på " det er så yndigt at følges ad " og så at flokken skal synge et par svenske sange. Organisten var helt med på at kaste sig ud i en dansk salme. Nå ja, så er der jo også den lille ting at man i Sverige giver sit ægteskabsløfte i form af en længere remse ( lige som på amerikansk film ) og ikke som i Dannevang ved "bare" at sige ja på det rigtigte tidspunkt. Puha det giver allerede kildren i maven. Meeen præsten kom lige med det indspark at han da gerne ville sige det først, så vi bare skulle sige efter ham... og den sprang vi på. Så kan det jo ikke gå helt galt. Ansigtsbehandling og hår til konen incl prøver er klaret for 1500 svenske. Hak ved det. Borde og stole er leget via "de gula sidor" og her var der ikke så mget forskel i prisen, men til gengæld på den transport de skulle have for at bringe det ud. Så det krævede lige et par opringninger, men det var ellers nemt nok. Nogen varer er købt i Sverige og andre i DK. Selvklart at noget bestemt væske er købt "hjemme". Spændende - og så er det allerede om 12 dage - den 9. august.
dan Besvaret July 28, 2003 Forfatter Rapporter Besvaret July 28, 2003 Efter korte overvejelser besluttede vi for nogle måneder siden at flytte vores planlagte bryllup fra Danmark til vores lillebitte hjemby i Sverige. Møde med præsten i præsteboligen, for lige at blive meldt ind i den svenske folkekirke. Hvordan vi skal betale anede præsten ikke, for i Sverige betaler man en sats afhængig af ens løn. Alle betaler et fast beløb til begravelse, men resten af "medlemsskabet" er som sagt lønafhængigt. Jeg kan ikke lige huske satsen, men nåede da frem til at det ville koste os ca 9000 kr at være "medlem". Præsten tabte kæben, for det var noget mere end en svensker tjener (gennemsnitsløn på 220.000 til 250.000 SKR ifølge præsten) men vi ved jo godt at vi har højere løn i DK. Herefter sendte jeg en mail til det sogn i Kbh hvor vi kom fra for at få udmeldelsespapirer tilsendt. Ifølge Kirkeministeriet er det nemlig i ens fraflyttende sogn at man skal melde sig ud af den danske folkekirke for ikke at betale både i DkK og Sverige. ( Sognet fandt jeg også på nettet under kirkeministeriet ) I fredags var vi så ovre i Kirken og sludre med den præst der skal vie os ( ham vi først talte med har nemmerli ferie ). Hold da op, det foregår liiiiidt anderledes i Sverige end derhjemme. Men vi fik rettet et par ting til, uden nogen som helst problemer, så det ligner det bryllup som vi har forestillet os. I Sverige bruger man fx. ikke at bruden føres ind af sin far, men at brudeparret sammen går ind. Og det ville svigerfar vist blive ked af, men ingen problemer i at få rettet det. I Sverige har man heller ikke en kirkesanger som man mig bekendt altid har derhjemme. Altså en som kan alle de der millioner af ens salmer i salmebogen og kan synge for når organisten tramper derudaf. Så ved hjælp af et par telefonnumre fra præsten er vi ved at finde en såkaldt "solosånger" som kan synge med. Et par hundredelapper skulle vi regne med. Tilbage er så nu kun at nå at få Københavns Hovedbibliotek til at sende noderne ( mod betaling ) på " det er så yndigt at følges ad " og så at flokken skal synge et par svenske sange. Organisten var helt med på at kaste sig ud i en dansk salme. Nå ja, så er der jo også den lille ting at man i Sverige giver sit ægteskabsløfte i form af en længere remse ( lige som på amerikansk film ) og ikke som i Dannevang ved "bare" at sige ja på det rigtigte tidspunkt. Puha det giver allerede kildren i maven. Meeen præsten kom lige med det indspark at han da gerne ville sige det først, så vi bare skulle sige efter ham... og den sprang vi på. Så kan det jo ikke gå helt galt. Ansigtsbehandling og hår til konen incl prøver er klaret for 1500 svenske. Hak ved det. Borde og stole er leget via "de gula sidor" og her var der ikke så mget forskel i prisen, men til gengæld på den transport de skulle have for at bringe det ud. Så det krævede lige et par opringninger, men det var ellers nemt nok. Nogen varer er købt i Sverige og andre i DK. Selvklart at noget bestemt væske er købt "hjemme". Spændende - og så er det allerede om 12 dage - den 9. august.
Guest gonzo Besvaret July 28, 2003 Rapporter Besvaret July 28, 2003 CITAT:"I fredags var vi så ovre i Kirken og sludre med den præst der skal vie os ( ham vi først talte med har nemmerli ferie ). Hold da op, det foregår liiiiidt anderledes i Sverige end derhjemme." Nåh, du bliver måske sådan tit gift eller hva? ;-) Tillykke herfra, og håber I får en herlig dag!
ulmus Besvaret July 28, 2003 Rapporter Besvaret July 28, 2003 Hej Dan og soon-to-be-wife! Jeg vil tilslutte mig Gonzo's og sige tillykke - det var fint at du skrev historien her i debatten.
Gio Besvaret July 28, 2003 Rapporter Besvaret July 28, 2003 Også et stooort tillykke herfra til jer begge!
Guest palle Besvaret July 31, 2003 Rapporter Besvaret July 31, 2003 TILLYKE.... Vi skal såmænd også giftes d. 9. August. Men, det er i Thailand, da jeg har boet dernede i 2 år, og mine kæreste er thai. Der kan man for alvor snakke om anderledes bryllup end i DK. Til gengæld underskriver jeg ikke bare en vielsesattest, men skriver samtidig under på, at jeg aldrig mere kan bosætte mig i DK (ihvertfald ikke sammen med min kommende hustru) Jeg siger tak til Bertel Haarder og Pia Kjærsgaard for en komplet latterlig udlændingelov.... nå, det er jo en helt anden historie, og nu glæder jeg mig bare til blive gift med min kæreste gennem flere år.
Guest Mogens Besvaret June 4, 2007 Rapporter Besvaret June 4, 2007 Hvad med begravelse? Møde med præsten i præsteboligen, for lige at blive meldt ind i den svenske folkekirke. Hvordan vi skal betale anede præsten ikke, for i Sverige betaler man en sats afhængig af ens løn. Alle betaler et fast beløb til begravelse... Vi sad lige og talte lidt om emnet - hvad nu hvis den ene dør? Man er jo nærmest kirkeløs, idet "medlemsskabet" er ophørt ved emigrationen...
Nils Besvaret June 4, 2007 Rapporter Besvaret June 4, 2007 Vi sad lige og talte lidt om emnet - hvad nu hvis den ene dør? Man er jo nærmest kirkeløs, idet "medlemsskabet" er ophørt ved emigrationen... Man bliver ikke udmeldt af den danske folkekirke med mindre man gør det aktivt ved udrejsen af landet. Man vedbliver at være medlem også selv om man ikke betaler kirkeskat. Kirkeskatten er jo knyttet til et sogn, så når man ikke har et sogn, kan der ikke fastsættes et kontingent, for der er ikke noget kompetent organ til at gøre det. Men i Sverige betaler alle over kommuneskatten en "begravningsavgift" og dermed har man betalt for at komme i jorden - altså ikke for den del af festlighederne, bedemanden står for förstås, men en basis-pakke. Grænsegængere, der ikke betaler kommuneskat, skal i stedet for afleveres som storskrald på SYSAV, der så vil stå for bortskaffelsen. Hvad man kan forvente af service fra Svenska Kyrkan ved jeg ikke, men jeg vil tro, at de har en finger med i spillet, når de frafaldne skal begraves. Det er trods alt hver fjerde svensker, der ikke er medlem, og så mange lig ligger der heller ikke rundt om i naturen. Jeg gætter på det er som med Falck, at man kan få samme service som ikke-medlemmerne, man skal bare betale sig fra det. :)
koustrup Besvaret June 4, 2007 Rapporter Besvaret June 4, 2007 Skøn tråd - den får jeg brug for en dag ( og det er ikke pga. udmeldelse:rolleye: )
Mc.Kinnell Besvaret June 5, 2007 Rapporter Besvaret June 5, 2007 GIFT Det er da nåwet man tar ?? ;) Stort tillykke her fra også. Kan se at der er forskel på ritualerne her i Sverige også. Da min mand og jeg blev gift i 03 var der ikke noget underligt i at min far førte mig op og faktisk findes der også en kirkesanger i vores kirke. Men held og lykke til Jer begge det skal nok blive et mindeværdigt bryllup.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu