Jump to content

Virksomhed og bil!

Recommended Posts

Skrevet

Hej jeg bor i Danmark (Frederiksberg) og har en import/eksport-virksomhed i Sverige (og er altså momsregistreret i Sverige). Jeg overvejer at købe en bil registreret i Sverige og på svenske plader, jeg ved at jeg kan køre i den i Sverige [selvfølgelig :-)], men spørgsmålet er, om jeg har lov til at køre i min bil i Danmark, da jeg godt nok har virksomhed og firmabil i Sverige, men er bosat/folkeregistreret i Danmark?? På forhånd tak for et svar :-) Mvh Jakob Tomsen

Besvaret

Hej jeg bor i Danmark (Frederiksberg) og har en import/eksport-virksomhed i Sverige (og er altså momsregistreret i Sverige). Jeg overvejer at købe en bil registreret i Sverige og på svenske plader, jeg ved at jeg kan køre i den i Sverige [selvfølgelig :-)], men spørgsmålet er, om jeg har lov til at køre i min bil i Danmark, da jeg godt nok har virksomhed og firmabil i Sverige, men er bosat/folkeregistreret i Danmark?? På forhånd tak for et svar :-) Mvh Jakob Tomsen

Besvaret

Lad os skære det helt ind til benet, uden at blande andre praktiske forhold ind i det. Du må køre i en udenlandsk indregistreret bil... hvis du har registreret bopæl uden for Danmark. Det er den adresse de får op på skærmen i patruljevognen der tæller, når du bliver stoppet i Danmark. Til eks kan jeg nævne at et firma som eks Falck, kunne spare mange penge ved at købe svenske biler til deres store forretning i Danmark, de er jo også i Sverige. Men den går altså ikke, det er "føreren af bilens registrerede bopæl" der afgør det. De forsøgte at undersøge det da de ville have en autocamper i vagtdivisionen til specialvagter, og denne er vildt dyr at købe i Danmark. Det er somsagt førerens bopæl det afhænger af. Har en kammerat der er konsulent i et Dansk firma og bor i Malmø, han har en Svensk indregistreret firmabil. Han fik så en del mere bil for det samme beløb som hans Danske kollegaer. Det er iøvrigt samme leasingfirma så det var jo meget nemt administrativt. Hans kollegaer er meget misundelige, men som han sagde.... så flyt dog. Håber du kunne bruge svaret...

Besvaret

Hej Thomas Jeg mener der kører en sag i EU i øjeblikket som netop omhandler firmabiler. Nogen siger sagen føres på baggrund af en finsk situation andre siger det er en belgisk. Men kort og godt betyder det at hvis sagen ender "rigtigt" og som forventet, så kommer der nye regler pr. 1. januar (sådan cirka ifølge artikler i sommers), som vist nok betyder at hvis man er ansat i et udenlandsk firma, som samtidig har forretninger i DK - altså eksport til DK, så kan man køre i det pågældende lands biler. Sagen der kørte i Belgien el. Finland, blev vundet af firmaet og ikke landet, og derfor er der spået et nederlag til DK.

Besvaret

Hvis det bliver tilfældet tror jeg også den bliver forsidehistorie i Børsen :-) Spændende.

Besvaret

Tak for jeres svar, det afklarer det hele! Nu må man bare håbe at Danmark taber både den sag og sagen om hvorvidt der skal betales registreringsafgift af biler som er flyttegods (=biler som hentes med som egendele ved flytning fra et EU-land til et andet)! Tak for det

Besvaret

Thomas O.> Der er da ikke meget fidus i din kammerats "ordning", da han vil blive beskattet (hvis han da er skattepligtig i DK) efter bilen tilsvarende værdi i Danmark!!

Besvaret

Hvis DK taber de sager så anker de bare og udskyder dermed effektivt afgørelsen i et par år.

Besvaret

Homer: Han har en bil på lige vilkår som alle hans kollegaer da han er dansk beskattet....men han får stadigt "mere bil for skattepengene." Allerbedst bliver det snart, hvor de får et løntilskud og selv skal holde sig med bil....he he he...... det er beregnet udfra de danske priser naturligtvis.... så er han HELT på den grønne gren. Federe bil og en del af pengene lige ned i foret. Fatter simpelthen ikke at flere ikke flytter herover.

Besvaret

Thomas O.> Jeg forstår ikke helt hvad du mener med "lige vilkår"?? Det er uomtvisteligt at han bliver beskattet af værdien af sin svenske bil i forhold til den danske pris på samme bil, så der er vel ikke meget mere bil for de samme penge?? Jeg har selv en ordning med "egen bil" i min ansættelse, og det er en HELT anden historie, og den grønne gren bliver grønnere og grønnere.. :-)

• 1 year later...
Besvaret

svensk firmabil? hi thomas og homer, Iflg. jeres oplæg, betyder det så at, hvis min danske arbejdsgiver giver mig en svensk firma bil (lave aftale med VW i malmö), så skal jeg/arbejdsgiver betale/oplyse 'den svenske værdi' af bilen og jeg bliver beskattet af 'den svenske' værdi af bilen? Jeg arbejder i en IT virksomhed, som har kontorer over hele verden. Der er mange svenskere, der arbejder på vores danske kontor og vil gerne have svensk firmabil da den danske firmabil er ret dyr. Det ville være super fedt hvis du kan "guide" os igennem. Jeg ser frem til høre fra jer.. /jimmy

Besvaret

Damn, det var en gammel tråd du fandt der... :) Du vil blive beskattet af værdien af en tilsvarende bil i Danmark. Dvs. selvom bilen måske kun "koster" SEK 200.000 i Sverige, vil du blive beskattet af prisen på bilen i Danmark. Kan absolut IKKE betale sig. Svenskerne der arbejder på det danske kontor er underlagt samme regler.

Besvaret

Det kommer vel lidt an på hvor du er ansat. For er du ansat i det svenske firma med personalegode fri bil. så må du rent faktisk godt køre rundt i den i dk (som dansker), men du bliver også beskattet af den her i SE. Men du må ikke som ansat i et DK firma have en svensk indregistreret bil. Så det er vist i bund og grund et spørgsmål om ansættelsesforhold. Jeg mener helt klart at der ligger en doomssag til præcedens for dette!

Besvaret

Jeg spurgte min revisor, og han sagde at en firmabil på svenske plader vil blive beskattet efter den DANSKE værdi. Skattefar er ret ligeglad med hvad bilen har kostet i Sverige. Så med mindre andre kan korrigere mig, så er der absolut ingen ide i firmabil så længe du beskattes i Danmark og du har ansættelse i et DK firma

Besvaret
Jeg spurgte min revisor, og han sagde at en firmabil på svenske plader vil blive beskattet efter den DANSKE værdi. Skattefar er ret ligeglad med hvad bilen har kostet i Sverige. Så med mindre andre kan korrigere mig, så er der absolut ingen ide i firmabil så længe du beskattes i Danmark og du har ansættelse i et DK firma
Jeg tror nok at Thomas har fat i noget af det rigtige her. Jeg har nemlig en bekendt i DK der arbejder i et dansk datterselskab af et tysk selskab. Og jeg ved ikke lige hvordan han er beskattet af den tysk indregistrerede bil. Men den er under alle omstændigheder billigere i indkøb for selskabet. Så er du selvstændig, med samvittighed eller uden samvittighed, så er reglerne til at omgå. og du sidder billigere i dine afdrag.
Besvaret

Ja - bor du i Sverige, har selskab i Sverige hvor du er ansat (som f.eks. selvstændig) - så er der intet som kan holde dig tilbage. Men T&S i Danmark er ikke til at spøge med, og især på punktet biler og Sverige har de ret ondt i de ædlere dele. Så hvis der er nogen tvivl, så ville jeg lade være. De har nemlig for vane at sende dig en grum regning på 200% af det beløb du har "snydt" dem.

Besvaret
Du behøver ikke at bo i sverige, men blot arbejde for et svensk selskab. Eksempelvis som sælger! Hvis du arbejder i sverige som dansker, så betaler du jo også svensk skat. Derfor må du også have en svensk firmabil
NEJ!!! Netop på det punkt adskiller reglerne sig.. Du må IKKE køre en bil registreret i udlandet, hvis du har folkeregisteradresse i Danmark. Dette enme er tæsket igennem til hudløshed tidligere herinde - og reglerne er ikke ændret!!
Besvaret

Enig med Homer her. Hvis andet var muligt ville det ikke bare være et lille smuthul til at undgå den danske bil-afgift. Det ville være en LADEPORT med skilte der sagde "Denne vej". Der ville meget hurtigt opstå en masse mere eller mindre reele selskaber eller underdivisioner på den svenske side, hvor danskere var "deltidsansat" eller lign.

Besvaret

Den seneste EU dom har jo netop åbnet et meget lille smuthul, men det er vist ikke lige sådan til at gennemskue hvordan man udnytter det uden Told & Skat begynder at jagte en. Sådan som jeg har forstået det, så kan et udenlandsk firma (f.eks. svensk eller tysk) stille en firmabil til rådighed uden afgift for en ansat såfremt kørslen hovedsagligt sker uden for DK. Her ved jeg ikke om bilen indregistreres på danske plader eller på firmaets lands plader. Det store spørgsmål jeg har er da også hvad der menes med hovedsagligt... Ret mig endelig hvis jeg tager fejl.

Besvaret

Ja nu når vi er igang. Hvis jeg er ansat i DK og betaler DK skat. Men firmaet har en afdeling i S som jeg så også arbejder i nogle gange. Så må jeg vel godt som "dansker" med svensk adresse køre den svenske firmabil i DK når nu arbejdet sker på den side af grænsen. (snakker ikke privat kørsel, kun til arb. brug.) For jeg må jo ikke som "dansker" bosat i Sverige føre et dansk køretøj i Sverige! Synes nu de regler er besværlige.

Besvaret
For jeg må jo ikke som "dansker" bosat i Sverige føre et dansk køretøj i Sverige!
Jo - det må du da godt. Flere herinde, mig selv inklusive (*vuf*), beholdte vores gamle automobiler på danske plader det første stykke tid herovre.
Besvaret

..og dér tager I også fejl... Når en bil medtages som flyttegods fra DK til S må du køre i den en vis periode... Husker det ikke nøjagtigt, men mener det er op til max 2 mdr. Ellers må du faktisk ikke. De svenske myndigheder går naturligvis ikke så meget op i det som de danske, men lov er lov, og lov skal holdes - også i tunnellen, Supermule!! :D Reglerne er egentlig MEGET simple! Har du dansk folkeregisteradresse, må du køre i en dansk registreret bil hvor som helst i verden, og har du svensk folkeregisteradresse, må du køre en tilsvarende svensk - længere er den potte ikke!! Der findes enkelte teoretiske undtagelser, men de er mest for fluekneppere, toldjurister og vaneforbrydere! :)

Besvaret
..og dér tager I også fejl... Når en bil medtages som flyttegods fra DK til S må du køre i den en vis periode... Husker det ikke nøjagtigt, men mener det er op til max 2 mdr. Ellers må du faktisk ikke. De svenske myndigheder går naturligvis ikke så meget op i det som de danske, men lov er lov, og lov skal holdes - også i tunnellen, Supermule!! :D Reglerne er egentlig MEGET simple! Har du dansk folkeregisteradresse, må du køre i en dansk registreret bil hvor som helst i verden, og har du svensk folkeregisteradresse, må du køre en tilsvarende svensk - længere er den potte ikke!! Der findes enkelte teoretiske undtagelser, men de er mest for fluekneppere, toldjurister og vaneforbrydere! :)
Dén har vi diskuteret før ;) (http://www.sunddebat.com/debat/showthread.php?t=3172&highlight=dansk+bil) http://www.vv.se/templates/page3____3808.aspx 4. Jag äger en danskregistrerad bil och arbetar i Danmark men åker över till Sverige dagligen. Jag är bosatt i Sverige. Får jag använda bilen i Sverige med dansk registrering? Ja, men under högst ett år.
Besvaret

7. Jag är bosatt i Danmark, har en danskregistrerad bil, arbetar i Malmö och använder min bil dagligen till och från mitt arbete. Får jag göra det? Ja, men under högst ett år. Det er da vildt dette. Anede ikke at man som dansker ikke må tage sin danske bil og arbejde i Sverige hele tiden. Men heller ikke har mulighed for at købe en svensk, for så må man ikke kører den i Danmark. Der må da være noget jeg tolker forkert ved det svar fra vv.se Men måtte han så godt med svensk bopæl arbejde både i en svensk afdeling som underafdeling af den danske, og under den danske afdeling halvdelen af ugen i en svensk reg. firmabil.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...