Jump to content

Er det bare mig der får en klump i halsen?

Recommended Posts

Skrevet

Altså, nu har jeg i diverse tråde snart set ord som "svansker" og "svansk" så meget, at jeg simpelthen må kommentere det nu! Havde ellers tænkt mig at holde kæft, men efter lang tid må det altså alligevel ud nu... Selv opfatter jeg mig som dansker bosat i Sverige, længere er den ikke. Jeg er i hvert fald ikke svansker, eller noget andet fancy :tongue2: Nåh, god weekend :)

Besvaret

Enig, det er nok også et ord der aldrig ville komme over mine læber. For latterligt...

Besvaret

Ha, nu var det mit indlæg der provokerede. Jeg bruger nu kun ordet som en joke, synes selv det er forfærdelig betegnelse.. jeg foretrækker dansk-skåning eller blot dansker med bopæl i Malmø..

Besvaret
Ha, nu var det mit indlæg der provokerede. Jeg bruger nu kun ordet som en joke, synes selv det er forfærdelig betegnelse.. jeg foretrækker dansk-skåning eller blot dansker med bopæl i Malmø..
Hehe, ja du var dråben, det må jeg indrømme :) Men provokerer vil jeg nu ikke sige...nu var tråden her jo (som overskriften indikerer) ment med et glimt i øjet. Men enig, et forfærdeligt ord :eek:
Besvaret

Jeg foretrækker bestemt også "Öresundare" fremfor SVANSker...*uff* Og det skal understreges, at det er ordlyden der "larmer" - og ikke sammenhængen med diverse slangudtryk for homoseksuelle. Mit åbne sind forbyder mig at synes dårligt om mennesker med en anden seksualitet end hetero :)

Guest Supermule
Besvaret

Kan ikke se den store forskel i dansker og svansker... Ville du hellere kaldes for indvandrer???? og dine børn for etnikkere, G2'ere osv????? Så ville jeg sgu ikke ha' noget imod svansker.... Synes jeg egentlig også dækker meget godt istedet for Öresundere... :(

Besvaret

Supersvans: Hvis du ikke ser den store forskel, hvorfor kalder du dig så ikke bare for dansker? ;) Vi snakker om hvad vi kalder os selv, ikke hvad svenskerne kalder os, for de kalder os for danskere (i hvert fald alle dem jeg har haft kontakt med so far). Så den med hvad børnene mon kommer til at blive kaldt, er jo lidt uden for kategori. Men hvis du vil lære dine børn at de er svanskere, så fint med mig :th2: Mon de jyder der arbejder i Tyskland også har en identitetskrise, så de bliver nød til at kalde sig selv for "jysker" ? :rolleyes:

Besvaret

Hvis man er født i Danmark er man vel dansk, uanset hvor i verden man vælger at bosætte sig. Jeg kan iøvrigt ikke rigtigt se hvorfor man bruger så meget energi på at finde på mere eller mindre underlige betegnelser til de befolkningsgrupper der i fx DK ikke nedstammer i lige linie fra Gorm den Gamle, eller skikker lidt ud fra mængden. Hvad min datter kommer til at blive kaldt, ved jeg ikke, for jeg er ½ svensk - ½ tysk og min kone er thai'er, men svensk ville da for mig være fint.

Besvaret

Hvis der står dansk statsborger i ens pas, så er der vel for pokker ikke noget at diskutere... Bare for at man bor i sverige er da ikke ensbetydende med at man er svensker !!! Man er indvandrerer!

Besvaret
Født i danmark' date=' bor i sverige ergo svensker.. :D[/quote'] Så det vil altså sige at hvis en ko blev født i en hestestald og blev ved med at leve mellem hestene er det en hest? :th2:
Besvaret
Så det vil altså sige at hvis en ko blev født i en hestestald og blev ved med at leve mellem hestene er det en hest? :th2:
(Eller født i en kostald og senere flyttet til en hestestald, whatever) For at den ikke skulle få ideer, kunne man kalde den en nyhest. :)
Guest ThomasO
Besvaret

Jeg vil give Toft ret i at ordet "Svansker" ikke er særligt fedt. Jeg vil altid være dansk, men betragter mig også som "nyskåning".
Hørt: Ordet Svansk får mig helt op at ringe... negativt... Jeg er Dansk Skåning hvis nogen skulle være i tvivl. Jeg elsker som de fleste andre scandinaver Sverige :love:, men lige hvad angår Skåne har området jo en speciel fortid :cry:, som mange Skåninge ikke har glemt endnu. De er stolte med deres Skånske flag, maden, kulturen m.v.
Besvaret
Hørt: Ordet Svansk får mig helt op at ringe... negativt... Jeg er Dansk Skåning hvis nogen skulle være i tvivl. Jeg elsker som de fleste andre scandinaver Sverige :love:, men lige hvad angår Skåne har området jo en speciel fortid :cry:, som mange Skåninge ikke har glemt endnu. De er stolte med deres Skånske flag, maden, kulturen m.v.
Jeg er helt enig. Ja det lyder helt åndsvagt.. Hvad skulle der være i vejen med at være Dansker lige pludselig bare fordi man bor i et andet land, men hvis man skulle være noget så må Dansk Skåning være det tætteste. Svansk er jo et ord der klinger lige så hult som "nydansker" ..
Besvaret

Jag är också enig med er, fast tvärtom så att säga. Jag är svensk som bor i Danmark (kärleken kan få en till mycket!), men jag skulle aldrig kalla mig dansk. Klart att jag är svensk. Det skulle faktiskt irritera mig en del om jag träffade någon av er på Bullen (heter egentligen Två Krögare, gratisreklam för en av Malmös trevigaste ställen) och ni skulle kalla er svenskar. Vaddå, ni kommer ju från Danmark. Klart ni är danskar.

Besvaret

Jeg bliver ikke sur over at blive kaldt for svansk........det er vel bedre en fjällabe. Men jeg ville jo også sige at vi stadig er dansker. Nu er jeg godt nok mere svensk end dansk men sådan er det jo.... :o)

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...