Guest carspar Besvaret October 9, 2005 Rapporter Besvaret October 9, 2005 Forskellen på Svensk og Dansk bröd er at det danske er kold hävet hvor man i Sverige bruger frosset dej som man så häver op fra frossentilstand til det er ovnklart på ca. 30 minutter. Det smager godt så länge det er varmt men når det bliver koldt så er det totalt dödt bröd, og der er er forskellen kommer. Så det vil nok kunne betale sig hvid du kan levere koldhävet bröd fra egen ovn, men skal du hente det fra Dk så er det jo ikke varmt mere. Det hurtigt gärede (värm jästede) bröd som svenske butikker nästen alle leverer fra: http://bakemark.dk.server60.jepponet.dk/sv/ De danske har tid til at gäre og der er derfor de smager 1000 gange bedre. Eller disse kager som du kan köbe i alle livsmedelbutikker i Sverige http://www.delicato.se/ De to er årsagen til at vi danskere der bor i Sverige nästen overfalder en bagerbutik i Danmark når vi kommer der.
mrode Besvaret October 9, 2005 Rapporter Besvaret October 9, 2005 Vil det sige der ikke findes nogen "rigtige" bagere i Sverige? Der bager tingene fra grunden - ligesom fleste danske der bruger diverse mel-mix produkter, men dog ikke frosne som 7-eleven og andre bake-off steder. Mikkel
thn Besvaret October 9, 2005 Forfatter Rapporter Besvaret October 9, 2005 hold da op.. det lyder jo helt som om du er i brancen carspar :) hvis man skal levere koldhævet brød fra egne ovn som du skriver så skulle det vel være noget bakeoff ala det man får på tankstationer? det synes jeg ikke så godt om hvis jeg skal være helt ærlig. Men som Thomas skriver så kan det være jeg er for godt forvendt fra det mørke vestjylland Mvh Dennis
Kasper Besvaret October 9, 2005 Rapporter Besvaret October 9, 2005 Der findes ikke dårligt brød! Det er bare et spørgsmål om at bruge nok nutella :D
thn Besvaret October 9, 2005 Forfatter Rapporter Besvaret October 9, 2005 kasper: ja den forsøgte jeg også på madpakke i går. Var løbet tør for rugbrød og købte noget underligt noget i coop. Det var lidt en blanding mellem franskbrød og sandkage... meget underlig fornemmelse at spise det, selv med nutella
Kasper Besvaret October 9, 2005 Rapporter Besvaret October 9, 2005 Syntes det "friske" brød fra hemköp er ok, men det er ikke rundstykker.
Guest carspar Besvaret October 10, 2005 Rapporter Besvaret October 10, 2005 Der findes rigtige bagere i Sverige, men de frosne jeg nävner er dem alle supermarkeder og livsmedel butikker bruger. I danmark kan man få rigtigt bröd i supermarkederne bare ikke her. Her i Sverige er nogle bagere der også bruger frosen deg. Her i Sverige er der längere imellem rigtige bagere.
Guest carspar Besvaret October 10, 2005 Rapporter Besvaret October 10, 2005 Hej Thn, tag ikke fejl der er et kämpe markede for "rigtigt" dansk bröd her i Skåne selv skåningene er vilde med Dansk bröd netop fordi det er gammeldags håndvärks bagt. Koldhävet er det dej du selv ruller ud og lader häve den tid det tager. Varmhävet er det du köber frosset og sätter ind i en häveovn (jästskåp) i ca. 40 grader. Det häver så på en halv time og bör spises hurtigt ellers bliver det fa... tört hurtigt. Supermarkeder og tankstationer her i Skåne laver også wienerbröd, crossianter og andet på samme måde. Det er det samme de gör på alle tankstationer incl dem i DK, i supermarkeder her i Sverige. Men rigtig håndvärksbag markedsförer sig selv her i Skåne
Gio Besvaret October 10, 2005 Rapporter Besvaret October 10, 2005 Konditori Ambrosia, som min lokale biks hedder, skulle da prøves her til morgen. Efter at have fået et par kopper kaffe og et bad (for ikke at skræmme den svenske bager-jomfru alt for meget), trissede jeg de 500 meter ned ad ad gaden og ind i butikken. Forretningen har faktisk et "feel" af dansk bager/konditor - så det tegnede jo godt. Et vue nedover montrene afslørede ikke det vilde udvalg - men dog noget der mentes at blive genkendt som "dansklignende". Da jeg ikke, desværre, kunne finde hverken thebirkes eller rosenbrød, så nappede jeg to kamme (som hed noget helt andet end jeg troede og forstod) og noget der lignede en chokoladebolle med creme. Husk på jeg er alene, og så stor er min søde hule tand heller ikke ;) Kasseapparatet klingede ind på lige over 30 svenske mønt. Det er vel hvad man kunne forvente, når det er en konditor. Jeg trissede den modsatte vej af før, og gjorde et kort stop hos den lokale kiosk, hvor jeg lige fik købt nogle dagligdags nødvendigheder (inkl. cola light og smøger :)) - og så var det ellers op og smage på sagerne. Kammene: Faktisk ganske ok. Godt med nødder og sukker på toppen, og moderat "snask" indeni. Udseendet var dog en kende barsk, da de havde åbnet sig en del under bagning. Så vendte du dem på en bestemt måde, så kunne de, med lidt sminke, have været med i en gyserfilm. Nå...det var en afstikker.... Men, de smagte egentlig ganske ok. Dog med et hint af butterdejs-konsistens i brødet. Så de får tre ud af fem stjerner. Ikke værst. "Chokoladebollen": Bake-off-feeling, må være det første der faldt mig ind. Formen på banditten kunne også godt afsløre noget der kom i pakker af 10, og bare skal i en ovn og derefter have lidt glasur på. Istedet for glasur, så var der her kommet smeltet mørk chokolade på. Og det holder al´så ikke. Der skal glasur på en basse/chokoladebolle. Men...cremen i denne bolle...dén var faktisk overraskende. Blød, luftig, og smagte som den skulle. Så der reddede chokoladebollen sig en ekstra stjerne. Den opnår så to ud af fem stjerner - kun reddet af føromtalte indhold. Summa summarum, så var det en ok oplevelse. Men langt fra det jeg havde håbet på. Når det så er sagt, så skal vi ny-skåninge nok passe på at forvente for meget, da vi kommer fra en udsøgt/forkælet morgenbrøds-kultur. Det samme findes ikke helt i Sverige, må vi nok sande. "Min" bager havde også "Dansk Snickel" (Dansk Snegl, red.) på display...men da den bestemt ikke lignede det stempel den havde fået, så blev denne sprunget over i denne omgang. Derudover havde de også hele friskbagte brød - som på afstand bestemt lignede noget der så rigtigt ud. Men det må komme an på en prøve senere. Lige umiddelbart, så har jeg min vægt for kær - og desuden kan jeg ikke spise mere ;)
Guest carspar Besvaret October 10, 2005 Rapporter Besvaret October 10, 2005 I Lund hvor jeg bor er der faktisk mindst en rigtig bager og det er: http://www.mormors.se/index.php?page=start Mormors lyder da rigtigt svensk eller dansk med det blev faktiskstartet af 2 Iranere og der er idag meget succesfuldt. Her er 2 bagerbutikker samt en "bagerfabrik" med tilhörende butik. Iraneren havde samme syn på det manglende bröd så han startede op i 1995 og se hvordan det er vokset. Et lille men er at de stadig ind imellem det gode bröd har bakeoff. Det er fordi det er billigere i omkostninger og i udsalgspris end hjemmebagt!! Så Dansk hjemmebag er nok lidt dyere end Bakeoff og så pas på at kvaliteten altid er i top. Jo den som vover!! Her hos os selv har vi et mostrum med 4 kogeplader på toppen. Nedenunder disse 4 kogeplader er der en låge foran et hulrum. Dette hulrum er en ovn og den bruger vi rigtig meget her i Sverige tila t bage vort eget bröd. Det var ikke nödvendigt i Dk da man kunne köbe frisk bröd. Dog har jeg en aftale med en lille livsmeddel utik her i Lund om at jeg kan köbe Crossanter (1 kasse) frossen tilstand og tage dem med hjem. Jeg lägger dem til opptöning sent om aftenen i stuetemperatur og ommorgenen er det bare at skubbe dem ind i en varm ovn. Det er himmelsk når de er helt varme (og til 1,50 kr pr. stk).
Gio Besvaret October 10, 2005 Rapporter Besvaret October 10, 2005 Dog har jeg en aftale med en lille livsmeddel utik her i Lund om at jeg kan köbe Crossanter (1 kasse) frossen tilstand og tage dem med hjem.Interessant....kan denne kontakt videreformidles, eventuelt? :)
Guest carspar Besvaret October 10, 2005 Rapporter Besvaret October 10, 2005 Det vil de ikke, da jeg dermed vil mister mit privilegie, men pröv at tale med Willys, Ica eller Coop i Malmö og få endelig fat i butikschefen. Tak med charmen skruet på.
Jette Besvaret October 10, 2005 Rapporter Besvaret October 10, 2005 Hjemmebagt ... og så kan man i Malmö (og sikkert mange andre steder) købe økologisk spelt mel, fuldkorns spelt mv. til en meget billig penge i forhold til DK - og derved ganske enkelt lave det skønneste brød selv. Det kræver naturligvis man bruger ca. 1 time pr. uge og har plads i fryseren. Jeg giver gerne en opskrift hvis det har interesse ;) Jette
Guest carspar Besvaret October 10, 2005 Rapporter Besvaret October 10, 2005 Meget gerne Jette. er du sög og lägge den ind under Mad og Drikke. Men tak for forslaget da hjemmebag nu en gang er det bedste. Forresten var vi for et par uger siden til Äblefest i Kivik, http://www.applemarknaden.se/index2.html det sker en gang om året. Der köbte vi ökologiske äbler og netop i år er smagen meget god grundet det sommervejr vi har haft. Ja og så slipper vi for alle de spröjtemidler de ellers bruger i udlandet.
thn Besvaret October 13, 2005 Forfatter Rapporter Besvaret October 13, 2005 kan det virkelig passe at det skal være så dyrt at tage i mod VISA på nettet? Det billigste jeg har kunne finde er Dibs.se som koster 3490 i oprettelse, 490 i månedsafgift og så kunne de fortælle at man derudover skal betale en 3-4 kr. til banken pr transaktion. Det er godt nok dyrt synes jeg
Guest carspar Besvaret October 13, 2005 Rapporter Besvaret October 13, 2005 Jeg kender prisen pr. transaktion og den er 0,75 skr for svenske Visakort og 2,75 skr. for udenlanske kort i Sverige. Selve oprettelsen og månedsabonnementet ved jeg ikke. Men det lyder dyrt.
thn Besvaret October 13, 2005 Forfatter Rapporter Besvaret October 13, 2005 gælder det også ved internet betalinger?
Guest carspar Besvaret October 13, 2005 Rapporter Besvaret October 13, 2005 Nej det så jeg ikke, de priser jeg gav er butikernes betaling til Kortsystemet. Jeg bekalger at jeg overså det.
thn Besvaret October 13, 2005 Forfatter Rapporter Besvaret October 13, 2005 PBS kræver bare at firmaet er registreret i danmark :( men hvis det godt nok ikke kan findes billigere i SE så bliver jeg jo næsten nødt til at bruge PBS
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu