GoToSweden Skrevet November 28, 2005 Rapporter Skrevet November 28, 2005 Min kone har fået et brev fra Forsikringskassen og er det godt og blive medlem for hende? Hun er gravid lige nu :D
skallstorp Besvaret November 28, 2005 Rapporter Besvaret November 28, 2005 Man bliver ikke medlem som sådan. Det svarer til Danmarks gamle kommunale sygesikring. Betaler man ikke skat i Sverige,hörer man egentlig ikke til i den. www.fk.se
GoToSweden Besvaret November 28, 2005 Forfatter Rapporter Besvaret November 28, 2005 Man bliver ikke medlem som sådan. Det svarer til Danmarks gamle kommunale sygesikring. Betaler man ikke skat i Sverige' date='hörer man egentlig ikke til i den. [url']www.fk.se Så det er godt at ansøge der ind til?
Nils Besvaret November 28, 2005 Rapporter Besvaret November 28, 2005 Så det er godt at ansøge der ind til? Ja. Der er jackpot stort set hver gang... :D
Mohlin Besvaret November 29, 2005 Rapporter Besvaret November 29, 2005 Man ansöker inte, det är inget val. Trodde faktiskt att bara man hade ett svensk cpr nummer och bodde i Sverige, så var man med.
Mette Besvaret November 29, 2005 Rapporter Besvaret November 29, 2005 Da vi flyttede herover (arbejder begge i DK) fik vi også brev fra FK og skulle udfylde nogle papirer. Efter vi havde indsendt dem kom der dog brev tilbage om at vi ikke kunne blive medlem da vi jo arbejdede i DK og var dækket der. Så nej, man bliver åbenbart ikke automatisk medlem.
andersen Besvaret November 29, 2005 Rapporter Besvaret November 29, 2005 Da vi flyttede herover (arbejder begge i DK) fik vi også brev fra FK og skulle udfylde nogle papirer. Efter vi havde indsendt dem kom der dog brev tilbage om at vi ikke kunne blive medlem da vi jo arbejdede i DK og var dækket der. Så nej, man bliver åbenbart ikke automatisk medlem.Jeg var ude for nøjagtig det samme...
Nils Besvaret November 29, 2005 Rapporter Besvaret November 29, 2005 Da vi flyttede herover (arbejder begge i DK) fik vi også brev fra FK og skulle udfylde nogle papirer. Efter vi havde indsendt dem kom der dog brev tilbage om at vi ikke kunne blive medlem da vi jo arbejdede i DK og var dækket der. Så nej, man bliver åbenbart ikke automatisk medlem. Nu er Försäkringskassan jo et hus med mange boliger, men når man bor i Sverige har man ret til ydelser fra det svenske sundhedssystem og adgangsbiletten er et cpr-nummer. Man kan f.eks. føde på et svensk sygehus. Men når man arbejder i Danmark får man ydelser, der er knyttet til arbejdet derfra. :) Og Försäkringskassan er ikke noget, man melder sig ind i eller ud af.
skallstorp Besvaret November 29, 2005 Rapporter Besvaret November 29, 2005 Det er et spörgsmål om betaling på f.eks vårdcentralen og tandlägen. Jeg er med i forsikrings kassen da jeg först for meget nylig er begyndt at arbejde i DK. Jeg ved ikke hvordan jeg står fremover. Jeg er jo inde i "systemet" og er ikke interesseret i at gå til lägen i DK, da jeg har en meget god läge her. Min mand har intet hört fra dem, selvom han nu har arbejdet 2 år i DK.
Madsen Besvaret February 28, 2007 Rapporter Besvaret February 28, 2007 Hmm... nu har jeg lige søgt efter et svar på mine spørgsmål, men jeg er desværre ikke blevet klogere... Har lige snakket med lægen og fået en tid. Den søde dame spurgte om jeg var dækket af Försäkringskassan, da det har betydning for om jeg skal betale 300 SEK eller 800 SEK... Rent faktisk aner jeg ikke, om jeg er dækket eller "med" i den kasse... kan da godt huske at jeg engang for længe siden har fået nogle papirer, men det var lige da vi var flyttet herover, og de har nu forputtet sig i min anden halvdels papirsystem... :o Så nu er spørgsmålet: Jeg er studerende i DK og kan derfor ikke gå til læge i DK, derfor vil jeg høre om der er nogen der ved, om jeg så er dækket af det kasse-værk? Er jeg det gennem mit personnummer eller hur? På forhånd mange tak :th2:
Thomas Besvaret February 28, 2007 Rapporter Besvaret February 28, 2007 Hmm... nu har jeg lige søgt efter et svar på mine spørgsmål, men jeg er desværre ikke blevet klogere... Har lige snakket med lægen og fået en tid. Den søde dame spurgte om jeg var dækket af Försäkringskassan, da det har betydning for om jeg skal betale 300 SEK eller 800 SEK... Rent faktisk aner jeg ikke, om jeg er dækket eller "med" i den kasse... kan da godt huske at jeg engang for længe siden har fået nogle papirer, men det var lige da vi var flyttet herover, og de har nu forputtet sig i min anden halvdels papirsystem... :o Så nu er spørgsmålet: Jeg er studerende i DK og kan derfor ikke gå til læge i DK, derfor vil jeg høre om der er nogen der ved, om jeg så er dækket af det kasse-værk? Er jeg det gennem mit personnummer eller hur? På forhånd mange tak :th2: Jeg har snakket med dem igår ang. tandlæge og refundering af penge. Du er ikke medlem af dem medmindre du arbejder i Sverige, og det er ikke noget man bliver automatisk! Men man kan jo ringe til dem og høre for der er jo en del at spare, og taget i betragtning af at man i dk får at vide at du skal gå til fk.se og af dem det modsatte så er det sku lidt svært!
Madsen Besvaret February 28, 2007 Rapporter Besvaret February 28, 2007 Jeg har snakket med dem igår ang. tandlæge og refundering af penge. Du er ikke medlem af dem medmindre du arbejder i Sverige, og det er ikke noget man bliver automatisk! Men man kan jo ringe til dem og høre for der er jo en del at spare, og taget i betragtning af at man i dk får at vide at du skal gå til fk.se og af dem det modsatte så er det sku lidt svært! Tak for svaret... det var selvfølgelig ikke det jeg helst ville høre... Ærgerligt at man som studerende falder i et lille sort hul der hedder "lægehjælp" når man flytter herover... Man er ikke berettiget til lægehjælp i DK, da man ikke betaler ATP-bidrag, og man skal betale fuld pris i Sverige... underligt, underligt... Jeg må undersøge om det kan betale sig at være medlem... det er trods alt ikke tit jeg går til læge.. Endnu engang tak for svaret! :th2:
Nils Besvaret February 28, 2007 Rapporter Besvaret February 28, 2007 Du falder altså ikke ned i noget hul, Madsen. Eftersom du bor i Sverige har du samme rettigheder og krav på ydelser som enhver anden svensker. Hvis du havde arbejdet i Danmark, ville du have været socialt sikret der, og så kunne hovedpinen eventuelt begynde, men det gør du ikke, og dine væsentligste problemer med det svenske sundhedssystem er af pædagogisk art. :)
Madsen Besvaret February 28, 2007 Rapporter Besvaret February 28, 2007 Du falder altså ikke ned i noget hul' date=' Madsen. Eftersom du bor i Sverige har du samme rettigheder og krav på ydelser som enhver anden svensker. Hvis du havde arbejdet i Danmark, ville du have været socialt sikret der, og så kunne hovedpinen eventuelt begynde, men det gør du ikke, og dine væsentligste problemer med det svenske sundhedssystem er af pædagogisk art. :)[/quote'] Ja, altså, det kunne være værre... Jeg kan i det mindste komme til læge :th2: Synes bare det er sært at jeg betaler skat, men ikke kan komme til læge i DK...
LotteB Besvaret March 1, 2007 Rapporter Besvaret March 1, 2007 Synes bare det er sært at jeg betaler skat, men ikke kan komme til læge i DK... Din sociale sikring er ikke afhængig af hvor du betaler skat, som mange umiddelbart tror, men som du selv meget rigtigt skriver længere oppe, om hvorvidt du betaler ATP eller ej. ATP er kodeordet når vi taler social sikring, det være sig lægehjælp såvel som opsparing til folkepension. Hvis din læge spørger igen om du er dækket af Försäkringkassan, skal du bare sige ja og opgive dit svenske personnr. Hvis de er i tvivl må de selv tage kontakt til FS. Som Nils skriver, er der ingen der falder i et hul. Som borger i et EU/EØS land SKAL man være dækket/social sikret i et land. Det er det hele EU-forordning 1408/71 om social sikring drejer sig om :) Desværre er det meget ofte os som skal fortælle div. instanser og behandlere hvordan det hænger sammen Håber det lykkes for dig uden for mange sværdslag;)
Madsen Besvaret March 1, 2007 Rapporter Besvaret March 1, 2007 Din sociale sikring er ikke afhængig af hvor du betaler skat, som mange umiddelbart tror, men som du selv meget rigtigt skriver længere oppe, om hvorvidt du betaler ATP eller ej. ATP er kodeordet når vi taler social sikring, det være sig lægehjælp såvel som opsparing til folkepension. Hvis din læge spørger igen om du er dækket af Försäkringkassan, skal du bare sige ja og opgive dit svenske personnr. Hvis de er i tvivl må de selv tage kontakt til FS. Som Nils skriver, er der ingen der falder i et hul. Som borger i et EU/EØS land SKAL man være dækket/social sikret i et land. Det er det hele EU-forordning 1408/71 om social sikring drejer sig om :) Desværre er det meget ofte os som skal fortælle div. instanser og behandlere hvordan det hænger sammen Håber det lykkes for dig uden for mange sværdslag;) Tak for svaret! Med hensyn til det jeg har markeret, så har jeg jo lige fundet ud af, at jeg ikke er dækket, så det ville da ikke være helt fair at sige, at jeg er dækket? Nu du er inde på området, ved du så om det ændrer sig, hvis jeg får et studiejob i DK? Har hørt et sted at det ATP-berettigede skal udgøre max 75% før at jeg kan gå til læge I DK...
LotteB Besvaret March 1, 2007 Rapporter Besvaret March 1, 2007 Tak for svaret! Med hensyn til det jeg har markeret, så har jeg jo lige fundet ud af, at jeg ikke er dækket, så det ville da ikke være helt fair at sige, at jeg er dækket? Nu du er inde på området, ved du så om det ændrer sig, hvis jeg får et studiejob i DK? Har hørt et sted at det ATP-berettigede skal udgøre max 75% før at jeg kan gå til læge I DK... Det lyder underligt! Der er noget der halter. Som jeg skrev tidligere, skal man være dækket i et land. Det er jo netop for at undgå disse situationer man har lavet den forordning:rolleye: Hvem har fortalt dig, at du ikke er dækket? Med hensyn til studiejob tør jeg ikke gi´ et bud, men generelt mener jeg man skal have arbejde i mindst 9 timer om ugen for at skulle indbetale ATP. Men hvor mange timer du skal op på for at have ret til det særlige sygesikringsbevis ved jeg ikke. Prøv evt. at kontakte Den Sociale Sikringsstyrelse på +45 3395 5000, alternativ IM, Joan Hansen +45 7226 9000:)
Madsen Besvaret March 1, 2007 Rapporter Besvaret March 1, 2007 Jeg har snakket med dem igår ang. tandlæge og refundering af penge. Du er ikke medlem af dem medmindre du arbejder i Sverige, og det er ikke noget man bliver automatisk! Det lyder underligt! Der er noget der halter. Som jeg skrev tidligere, skal man være dækket i et land. Det er jo netop for at undgå disse situationer man har lavet den forordning:rolleye: Hvem har fortalt dig, at du ikke er dækket? Med hensyn til studiejob tør jeg ikke gi´ et bud, men generalt mener jeg man skal have arbejde i mindst 9 timer om ugen for at skulle indbetale ATP. Men hvor mange timer du skal op på for at have ret til det særlige sygesikringsbevis ved jeg ikke. Prøv evt. at kontakte Den Sociale Sikringsstyrelse på +45 3395 5000, alternativ IM, Joan Hansen +45 7226 9000:) Tusind tak for svaret! :th2: Jeg prøver at kontakte de forskellige mennesker og ser hvad der sker... Det med ikke at være dækket baserer jeg på, hvad Thomas har fået at vide, men nu prøver jeg lige at se hvad jeg finder ud af efter en snak med de forskellige mennesker.. Endnu engang mange tak for svar, det kunne jeg virkelig bruge til noget!
Persille Besvaret March 1, 2007 Rapporter Besvaret March 1, 2007 Hej Madsen, altså: Jesper har været til læge i Sverige og betalt alm. takst (dvs. været dækket af försäkringskassan) - mens han kun havde freelance-arbejde i DK og derfor ikke opgav nogen indkomst i Sverige og kun meget begrænset i Danmark. Jeg har været til læge i Sverige og ligeledes betalt den lave takst uden at de overhovedet har spurgt til om jeg er dækket af försäkringskassan. De vil bare se noget svensk ID. Min veninde der var studerende i DK og fik dansk SU samt havde freelancejobs for en dansk virksomhed brugte også det svenske sundhedssystem uden nogen problemer. Så ud fra de tre eksempler vil jeg da mene, at du også burde være dækket af Försäkringskassan?
Madsen Besvaret March 1, 2007 Rapporter Besvaret March 1, 2007 Hej Madsen, altså: Jesper har været til læge i Sverige og betalt alm. takst (dvs. været dækket af försäkringskassan) - mens han kun havde freelance-arbejde i DK og derfor ikke opgav nogen indkomst i Sverige og kun meget begrænset i Danmark. Jeg har været til læge i Sverige og ligeledes betalt den lave takst uden at de overhovedet har spurgt til om jeg er dækket af försäkringskassan. De vil bare se noget svensk ID. Min veninde der var studerende i DK og fik dansk SU samt havde freelancejobs for en dansk virksomhed brugte også det svenske sundhedssystem uden nogen problemer. Så ud fra de tre eksempler vil jeg da mene, at du også burde være dækket af Försäkringskassan? :th2: Det lyder jo dejligt! Regner da ikke med at det er et problem så... Har forsøgt at komme igennem til dem, men der er lidt kø på linierne nu, så jeg prøver senere... Nu ved jeg ikke om det er nogen forskel, at det er en speciallæge jeg skal til? Damen jeg snakkede med i går sagde, at jeg bare skulle kumme forbi, for når de indberettede beløbene til FK, så fik de en tilbagemeldning hurtigt om man var dækket...
Persille Besvaret March 1, 2007 Rapporter Besvaret March 1, 2007 Nu ved jeg ikke om det er nogen forskel, at det er en speciallæge jeg skal til? Damen jeg snakkede med i går sagde, at jeg bare skulle kumme forbi, for når de indberettede beløbene til FK, så fik de en tilbagemeldning hurtigt om man var dækket... Hmmm.. næppe... jeg fik tilranet mig en akuttid på MAS' øjenafdeling og betalte 300 kr for besøget hos øjenlægen - det må jo betegnes som en speciallæge... :th2:
Madsen Besvaret March 1, 2007 Rapporter Besvaret March 1, 2007 Hmmm.. næppe... jeg fik tilranet mig en akuttid på MAS' øjenafdeling og betalte 300 kr for besøget hos øjenlægen - det må jo betegnes som en speciallæge... :th2: Ja bestemt! Lyder rigtig dejligt - tusind tak for dine erfaringer! :th2:
irode Besvaret March 1, 2007 Rapporter Besvaret March 1, 2007 Så vidt jeg og min familie har oplevet, er det slet ikke så kompliceret. Når man har fast bopæl i Sverige har man ret til lægehjælp i Sverige på samme vilkår som andre med bopæl i Sverige. Dvs at man betaler en afgift for at modtage lægehjælp af forskellig slags. Der er en beløbsgrænse for hvor meget man skal betale om året. Lidt som i Danmark med receptpligtig medicin. Hvis man er grænsegænger, dvs tjener tilstrækkeligt med penge i Danmark til at betale ATP og til at fraflytnings- eller arbejdskommunen vil acceptere det, har man lov til at få lægehjælp i Danmark og/eller i Sverige efter behov. Min datter er studerende i Kbh med dansk SU. Hun har et fritidsjob i Danmark og er dermed berettiget til at være grænsegænger. Jeg får pension fra Danmark og betaler derfor ikke ATP og kan dermed ikke være grænsegænger eller få sygesikringsdækket lægehjælp i Danmark. Jeg har været i kontakt med det svenske sundhedsvæsen to gange på de tre måneder jeg har boet her. Ved begge tilfælde medbragte jeg mit danske pas og en bopælsattest fra Skatteverket. Det var på Akutmodtagningen begge gange, så det kostede 300kr/gang.
Thomas Besvaret March 1, 2007 Rapporter Besvaret March 1, 2007 Ja så har jeg fået et brev af en sagsbehandler fra forsikringskassen som jeg på det groveste overfuste fordi jeg ville have ret i at jeg har krav på ersättning! Det ville han absolut ikke give mig, men har efterfølgende sendt mig et brev... Og der står: Du kan ikke blive registreret i forsikringskassen eftersom du har dansk arbejdsgiver, du kan derimod have ret til ersättning for den värd du har fået i forbindelse med tandlæge! Og så skal jeg udfylde en masse papirer og sende ind sammen med regningerne. Så nu må vi se.
irode Besvaret March 1, 2007 Rapporter Besvaret March 1, 2007 Ja så har jeg fået et brev af en sagsbehandler fra forsikringskassen som jeg på det groveste overfuste fordi jeg ville have ret i at jeg har krav på ersättning! Det ville han absolut ikke give mig, men har efterfølgende sendt mig et brev... Og der står: Du kan ikke blive registreret i forsikringskassen eftersom du har dansk arbejdsgiver, du kan derimod have ret til ersättning for den värd du har fået i forbindelse med tandlæge! Og så skal jeg udfylde en masse papirer og sende ind sammen med regningerne. Så nu må vi se. Det lyder ikke rigtigt. Her er et klip fra Øresunddirekt http://www.oresunddirekt.com/article.aspx?type=article&id=8420 --- klip --- 4: Find dit lægehus Hvis man bliver syg, er den første kontakt med det svenske sundhedssystem et lægehus, kaldet "vårdcentral". Grænsegængere - dvs. personer, der bor i det ene land og arbejder i det andet - kan selv vælge i hvilket land de vil behandles. Dette gælder både for akut og planlagt behandling. ----- Prøv evt at kontakte ØresundDirekt enten Kbh eller Malmö.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu