Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Har fått följande debattinlägg på mitt välbesökta forum. Kanske har ni fler kommentarer än mina passiva besökare? --------------------------------------------------------------------- Nu måste man få godkänt på en språktest och en allmänkunskapstest för att bli dansk medborgare. Jag har ett förslag som gör det ännu mer effektivt. Låt alla som redan är medborgare också göra testen och ta bort medborgarskapet på dem som underkänns. På det sättet blir danmark också av med några tusen invandrare till samt någon miljon ointelligenta icke önskvärda "riktiga" danskar också. Kan väl skicka dem över sundet. Det finns ju redan stora områden med hög densitet danskar i Malmö. Lilla halvan - 2005-12-10 08:19 -----------------------------------------------------------------------

Besvaret

Jeg synes det er fint man forlanger en dansk prøve og en almen viden prøve om DK til folk der ønsker at få statsborgerskab i dk. Den skal selvfølgelig ikke falde på dagen man flytter ind men efter den periode man skal være i landet inden man kan blive statsborger har man da også haft rigelig tid til at lære sit land og kende. Og det foreslag de har fremme er dansk kundskaber svarende til 8 klasse. Det kræver altså ikke en længergående uddannelse at klare den prøve. Jeg ville ikke se noget problem hvis de krævede det i SE også. Det ville blot kræve noget studie tid og noget undervisning.

Besvaret

Jeg ser Lilla Halvans indlæg som et udtryk for svensk respekt for det danske folk. En svensker er som bekendt underlagt bestemmelserne i loven om hets mot folkgrupp. Ifølge denne lov er det forbudt at fremsætte ringeagtsytringer mod grupper i befolkningen, som af staten defineres som andenrangs. Det er derimod straffrit at hetze mod førsteklasses folkegrupper f.eks. blonde, blåøjede hockeykillar. Så når "Lilla Halvan" i forbindelse med, hvad jeg formoder er udøvelse af svensk humor, foreslår, at en større del af den danske befolkning skal deporteres til et fattigt og ugæstmildt land langt borte, så er det udtryk for, at han, hun, den eller det mener, at danskere ikke er en folkegruppe, der er omfattet af loven om hets mot folkgrupp, for ellers ville Lilla Halvan jo risikere retsforfølgelse. Så den lille parabel er simpelthen Lilla Halvans måde at udtrykke på, at danskerne er en førsteklasses folkegruppe. Tak. I øvrigt tror jeg, at navnet "Lilla Halvan" refererer til skribentens hjerne. med al tilbørlig respekt Nils

Guest Supermule
Besvaret

Du er en mand med humor Nils!!!!! For satan jeg skreg af grin....... :)

Besvaret

Jag tror inte Lilla Halvan är ute efter att smutskasta det danska folket. Jag tror hon/han försöker säga att det är orimligt att ställa ett inträdeskrav för att bli medborgare som många medborgare inte skulle klara. I Politiken ställde man ju några folketingspolitiker några inträdesfrågor och det gick inte så bra för dem...

Besvaret

Helt enig Et eller andet sted kunne det være "morsomt" hvis svensken prøvede at lave de samme prøver for dansken ..... Hvor mange ville så få lov at blive selv om de har boet her i tex. 4-6 år - kan I læse/skrive svensk på 8.kl trin ? Hvad ved du om de svenske regler udover det der vedkommer dig? Hvad ved du om den svenske kultur og svenskens historie ? Tror vi ville klare os ca ligeså godt som de danske politikkere ......

Besvaret
Hvor mange ville så få lov at blive selv om de har boet her i tex. 4-6 år - kan I læse/skrive svensk på 8.kl trin ? Hvad ved du om de svenske regler udover det der vedkommer dig? Hvad ved du om den svenske kultur og svenskens historie ? Tror vi ville klare os ca ligeså godt som de danske politikkere ......
Men hvis du vidste det krav blev stillet til dig var det vel ikke sværre end at træne på det. Så for min skyld kan de sagtens komme med den.
Besvaret

Personligt synes jeg det er en håbløst måde at "sikre sig kun de rigtige bliver statsborgere"... De kan da komme med så mange prøver de har lyst til, mit spørgsmål er om det bliver et bedre samfund på lang sigt... Det gælder jo ikke opholdstilladelsen men statsborgerskabet.. Jeg tror bare man på sigt vil opleve at udenlandske statsborgere med mangeårig bopæl i Danmark vælger ikke at skifte statsborgerskab fordi det simpelthen er for bøvlet. Det eneste Danmark opnår ved det er at indvandrere bliver endnu mere marginaliseret end de er idag. Og det er en ringe løsning for "dem" såvel for "os".

Besvaret

Jeg finder ideen virkelig god, den løser ikek alle problemer, men hvis nogen har den løsnign som gør, så er jeg sikker på regeringen med glæde vil lytte. Men når man ser invandrergrupper som efter 15-20-30 år stadig ikke kan så meget som et ord dansk, så er der sku da noget galt. Hvis dette nye tiltag kan få disse grupper til at indse at de blir nød til at integrere sig, så hilser jeg det velkomment. Når man møder 2-3 generations invandrere som selv efter 89 år i folkeskolen stadig taler MEGET dårligt dansk, fordi de derhjemme KUN kan tale deres forældres sprog, så er det altså et tegn på at der skal ændres noget. Og kon da bare frisk med en svensk prøve, jeg har nu boet her i godt en måned, haft minimal kontakt med lokale, men snakker da allerede begyndende svensk når jeg handler. Det er sku ikke så svært, hvis man gider...... Og det er jo nok der problemet blandt de grupperi DK ligger.... Hvorfor skulle de spilde tid på at lære dansk?? De har jo alle deres vennegrupper rundt om sig, de handler i butikker der taler deres sprog.. osv osv Behøver vi drage USA ind i det her? Landet med engelsk som hovedsprog, og hvor størstedelen af befokningen rent faktisk taler dårligere engelsk end de fleste danskere gør...

Besvaret
Og kon da bare frisk med en svensk prøve, jeg har nu boet her i godt en måned, haft minimal kontakt med lokale, men snakker da allerede begyndende svensk når jeg handler. Det er sku ikke så svært, hvis man gider...... Og det er jo nok der problemet blandt de grupperi DK ligger.... Hvorfor skulle de spilde tid på at lære dansk??
Det går knappast att jämföra situationen för en dansk som flyttar över sundet och en irakier eller vad vet jag som kommer till Danmark. Svenska och danska är ju mer eller mindre samma språk, hur lång tid tror du att du skulle behöva för att kunna göra dig förstådd på arabiska eller något annat väsensskilt språk?
Besvaret

Jeg mener altså, at man skal op til prøve i svensk og svensk kultur, hvis man vil have svensk statsborgerskab. Det skulle min forældres venner i hvert fald, da de søgte og ca. 20 år siden. Men måske er loven lavet om. Det kan være en af "vore" svenskere i debatten kan oplyse om det.

Besvaret
Jeg mener altså, at man skal op til prøve i svensk og svensk kultur, hvis man vil have svensk statsborgerskab. Det skulle min forældres venner i hvert fald, da de søgte og ca. 20 år siden. Men måske er loven lavet om.
Hvem skal så definere svensk kultur ? Måske der er en grund til at svenskerne har afskaffet det tiltag... De har vel set hvor håbløst det er. Jeg vil vædde en ½ nisseøl på, at kultur er to meget forskellige ting for Ulmus og mig, t.ex.
Besvaret

OK Palle, måske udtrykte jeg mig forkert. Med ordet kultur mener jeg samfundet, historien, traditioner, dagligdagen å sånt. Du ved, man snakker om "at den danske kultur går tabt" f.eks. Dermed mener man jo ikke kun højkulturen. Da danskerne en overgang drak mere vin end øl, snakkede "de" om, at vi mistede en del af vores kultur. Altså det er bredt ment - det man opfatter som at være dansk, svensk, arabisk eller hvad man nu er. Jeg er godt klar over, at du forsøgte at provokere mig, men det kan du ikke. :)

Besvaret
Men når man ser invandrergrupper som efter 15-20-30 år stadig ikke kan så meget som et ord dansk, så er der sku da noget galt.
Ja, men er det de grupper der søger dansk statsborgerskab?? Jeg er da enig i det er et stort problem, men jeg kan bare ikke se det skulle ændre noget at man strammer prøven for statsborgerskab til et helt urimeligt niveau. Jeg mener det blot vil demotivere invandrere der virkelig ønsker at integrere sig og ønsker at blive en del af samfundet.
Besvaret

Hvis vi her i Skåne skulle op til en pröve, så er der jo feks. forskel på Svensk og Skånsk Historie hvilken ville så gälde??

Besvaret
Hvis vi her i Skåne skulle op til en pröve' date=' så er der jo feks. forskel på Svensk og Skånsk Historie hvilken ville så gälde??[/quote'] Præcis.... you got my point. Hvem definere hvad der er svensk/dansk/arabisk kultur ? Er det dansk kultur at spise frikadeller og brun sovs ??? Ikke for mig, jeg vil hellere ha' en pizza (måske hellere historie). Er det dansk kultur at ha' kolonihave ?? Tja... det har man også i Sverige, Tyskland, Holland osv ... Iøvrigt har Moerke da helt ret... Hvis jeg skulle til prøve i Svensk, så ville jeg da bare lade være med at søge statsborgerskab. Opholdstilladelsen er jo i hus. Det er garanteret noget mange udlændinge (i denne sammenhæng, ikke danskere) kan nikke genkendene til... PS. Ulmus, jeg forsøger ikke provokere dig. Jeg forsøger bare at stille spørgsmål ved hvem der skal "bestemme" hvad der er kultur, og hvad der er vigtigt at vide for at kunne blive statsborger. Nogle har visse værdier, andre har anderledes værdier...
Besvaret
Har fått följande debattinlägg på mitt välbesökta forum. Kanske har ni fler kommentarer än mina passiva besökare? --------------------------------------------------------------------- Nu måste man få godkänt på en språktest och en allmänkunskapstest för att bli dansk medborgare. Jag har ett förslag som gör det ännu mer effektivt. Låt alla som redan är medborgare också göra testen och ta bort medborgarskapet på dem som underkänns. På det sättet blir danmark också av med några tusen invandrare till samt någon miljon ointelligenta icke önskvärda "riktiga" danskar också. Kan väl skicka dem över sundet. Det finns ju redan stora områden med hög densitet danskar i Malmö. Lilla halvan - 2005-12-10 08:19 -----------------------------------------------------------------------
Jeg syntes at før svenskerne begynder at blande sig for meget i det danske, måske de skulle finde et sprog i sverige de kan stå inde for! Svensk er nemlig ikke nationalsproget i sverige, for det tør de ikke gøre det til!
Besvaret
Præcis.... you got my point. Hvem definere hvad der er svensk/dansk/arabisk kultur ? Er det dansk kultur at spise frikadeller og brun sovs ??? Ikke for mig, jeg vil hellere ha' en pizza (måske hellere historie). Er det dansk kultur at ha' kolonihave ?? Tja... det har man også i Sverige, Tyskland, Holland osv ... Iøvrigt har Moerke da helt ret... Hvis jeg skulle til prøve i Svensk, så ville jeg da bare lade være med at søge statsborgerskab. Opholdstilladelsen er jo i hus. Det er garanteret noget mange udlændinge (i denne sammenhæng, ikke danskere) kan nikke genkendene til... PS. Ulmus, jeg forsøger ikke provokere dig. Jeg forsøger bare at stille spørgsmål ved hvem der skal "bestemme" hvad der er kultur, og hvad der er vigtigt at vide for at kunne blive statsborger. Nogle har visse værdier, andre har anderledes værdier...
Hvis man bliver godt integreret ved at kende til kultur, så kunne man jo starte med sine egne unge, som jo er ligeglad med kultur, historie og fakta om lande.. Jeg tror ikke man bliver en bedre borger i et land, fordi man kan kulturen. Sproget er en vigtig faktor, fordi størstedelen taler Dansk eller Svensk og derfor kan man hurtigt føle sig isoleret hvis man ikke kan (eller vil) lære sproget og desværre tror jeg ikke man kan lære det ved tvang.
Besvaret
Det er nemt for en dansker at blive integreret i Sverige og for en svensker at blive det i Danmark' date=' for vi har samme kultur. Den er amerikansk.[/quote'] Hehe verdensklasse...

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...