Jump to content

Et råd fra Jer, som har boet et par vintre i Sverige

Recommended Posts

Skrevet

Min kæreste og jeg var en tur ovre at se til vort skønne, nyligt overtagede hus i Trelleborg i går. Vi blev dog ret overraskede over den megen sne der lå på vejene - men vi havde heldigvis god tid til at køre langsomt :) Nu er det blot at jeg lige får lyst til at høre nogle af Jer mere garvede svanskere om det er meget normalt at der falder en god del sne i syd sverige om vinteren - eller er det noget nær det samme som vi kender fra DK (altså lidt on-off)? Spørgsmålet melder sig specielt da kæresten og jeg diskuterer valg af bil. Jeg kan se på andre tråde at nogle af Jer har kæmpet lidt med de baghjulstrukkede og vi bliver i tvivl om der ligger en god portion fornuft i at købe en firhjulstrækker af samme årsag... Hvad mener I? På forhånd tak og mange smil, Winnie

Besvaret
Min kæreste og jeg var en tur ovre at se til vort skønne, nyligt overtagede hus i Trelleborg i går. Vi blev dog ret overraskede over den megen sne der lå på vejene - men vi havde heldigvis god tid til at køre langsomt :) Nu er det blot at jeg lige får lyst til at høre nogle af Jer mere garvede svanskere om det er meget normalt at der falder en god del sne i syd sverige om vinteren - eller er det noget nær det samme som vi kender fra DK (altså lidt on-off)? Spørgsmålet melder sig specielt da kæresten og jeg diskuterer valg af bil. Jeg kan se på andre tråde at nogle af Jer har kæmpet lidt med de baghjulstrukkede og vi bliver i tvivl om der ligger en god portion fornuft i at købe en firhjulstrækker af samme årsag... Hvad mener I? På forhånd tak og mange smil, Winnie
Hej Winnie Jeg har hørt fra folk hvor jeg bor (skurup kommune) Skivarp, at de havde ca 2 uger udstrakt over hele vinteren sidste år, hvor det var RIGTIG svært at komme her fra og til i bil......Hvis i bor i Trelleborg C tror jeg ikke der er de store problemer men bor i uden for Centum så vil i nok opleve ret meget sne. Jeg må indrømme at lige nu sidder vi og pønser på at at vore "nr 2" bil skal byttes ud med 4X4 ......Da risikoen for en dag ikke at kunne komme fx på arbejde i en alm. bil, virker forholdsvis realistisk og så har min kæreste jo indset at det er det perfekte argument, for at anskaffe et nyt "legetøj" :rolleyes: Smil fra
Besvaret
Hvad er en svansker, jeg kender ikke nogen! Vi er vist alle danskere:)
Besvaret
Jeg må indrømme at lige nu sidder vi og pønser på at at vore "nr 2" bil skal byttes ud med 4X4 ......Da risikoen for en dag ikke at kunne komme fx på arbejde i en alm. bil, virker forholdsvis realistisk og så har min kæreste jo indset at det er det perfekte argument, for at anskaffe et nyt "legetøj" :rolleyes: Hej Christina, Tak for dit hurtige svar. He he - jeg kan høre din kæreste tænker som min. :rolleyes: Huset ligger godt nok i byen, men der lå (ihvertfald i går) også overraskende meget på motorvejen. Og så må der ikke saltes - vel? Vi skrabede sne væk fra vort fortov, men vi turde ikke smide noget salt i går - så det var jo sådan set omsonst :o Smil, Winnie
Besvaret
Hvad er en svansker, jeg kender ikke nogen! Vi er vist alle danskere:)
He he - godt ord igen ;) Sandt, sandt - ordbruget er blot sakset og tilegnet fra andetsteds i forummet Smil Winnie
Besvaret
Og så må der ikke saltes - vel? Vi skrabede sne væk fra vort fortov, men vi turde ikke smide noget salt i går - så det var jo sådan set omsonst :o Smil, Winnie
Altså kender ikk' lige reglerne for saltning, men her hvor jeg bor salter de inde på vores havegang (bostadsrätts forening) eller smider grus, for at gående ikke skal falde og brække nakken :scared:
Besvaret
Altså kender ikk' lige reglerne for saltning' date=' men her hvor jeg bor salter de inde på vores havegang (bostadsrätts forening) eller smider grus, for at gående ikke skal falde og brække nakken :scared:[/quote'] OK. Tak for dit svar. Det er nemlig lige det - vi har heller ikke liiiiiige lyst til den slags ubehageligheder. Smil fra Winnie
Besvaret

Vi har kun boet her én vinter - men sidste vinter var der (også) meget sne og det lå i flere uger. Jeg vil sige, at jeg syntes de er meget gode til at få ryddet vejene for sne samme dag, også herude på bøh-landet hvor vi bor og har 5 km grusvej inden vi kommer ud til hovedvejen. Som sådan har vi ikke noget problem med vores baghjulstrukne BMW selv om det er klart at er vejen ikke ryddet og ligger der en halv meter sne er der problemer! Sidste år var der én morgen hvor vi besluttede at blive hjemme og ellers skulle ha' været afsted. I dag har jeg besluttet mig for en hjemmearbejds-dag - med internetopkobling og hjemmekontor er det en rimelig fix løsning når man bor lidt afsides. Vi går dog også og tygger på om det ville være en idé med en 4WD'er som bil-nummer-to til at afløse vores kære gamle Citroën Saxo... At have den som primær pendler bil syntes jeg ganske enkelt bliver for dyrt i brændstof, dæk osv. Men der er dage hvor det kunne være vældig praktisk. Ser du på vores svenske naboer herude er det Volvo V70 med forhjulstræk, en BMW 330i med baghjulstræk der bydes på hos de to nærmeste. Der bliver saltet/ryddet på motorvejen, det kan bare godt tage lidt tid. Men i går aftes var der da ikke store problemer fx, blot man havde vinterdæk på. Jeg ved ikke mht saltning, vi bruger det ikke her - men har ej heller noget fortov der skal ryddes - vi nøjes med at lave "stier" i sneen rundt hvor det er nødvendigt.

Besvaret

Vi bor nord for Skurup op mod Romeleåsen og her er der meget sne i forhold til sydpå. Vi kan köre herfra til Skivarp (14 km) og opleve fra 40 cm her og ingenting I Skivarp så det er meget lokalt herovre. Jeg tror at Blentarp området er dem der har mest sne i Skåne. Har oplevet at der var meget sne deroppe og intet her (10 km til Blentarp. Så der er svärt at udtale sig om hvor meget sne her er herovre.

Besvaret
Vi har kun boet her én vinter - men sidste vinter var der (også) meget sne og det lå i flere uger. Jeg vil sige, at jeg syntes de er meget gode til at få ryddet vejene for sne samme dag, også herude på bøh-landet hvor vi bor og har 5 km grusvej inden vi kommer ud til hovedvejen. Som sådan har vi ikke noget problem med vores baghjulstrukne BMW selv om det er klart at er vejen ikke ryddet og ligger der en halv meter sne er der problemer! Sidste år var der én morgen hvor vi besluttede at blive hjemme og ellers skulle ha' været afsted. I dag har jeg besluttet mig for en hjemmearbejds-dag - med internetopkobling og hjemmekontor er det en rimelig fix løsning når man bor lidt afsides. Vi går dog også og tygger på om det ville være en idé med en 4WD'er som bil-nummer-to til at afløse vores kære gamle Citroën Saxo... At have den som primær pendler bil syntes jeg ganske enkelt bliver for dyrt i brændstof, dæk osv. Men der er dage hvor det kunne være vældig praktisk. Ser du på vores svenske naboer herude er det Volvo V70 med forhjulstræk, en BMW 330i med baghjulstræk der bydes på hos de to nærmeste. Der bliver saltet/ryddet på motorvejen, det kan bare godt tage lidt tid. Men i går aftes var der da ikke store problemer fx, blot man havde vinterdæk på. Jeg ved ikke mht saltning, vi bruger det ikke her - men har ej heller noget fortov der skal ryddes - vi nøjes med at lave "stier" i sneen rundt hvor det er nødvendigt.
Hej Lars, Tak for dit svar. Ja - der er lige det med brændstof forbruget - det er også en af de tanker vi gør os. Dét og så at jeg også skal kunne/turde køre bilen (må indrømme at store biler virker temmelig uoverskuelige for mig). Det er rigtigt godt at høre din og andres mening om det. Bilerne er godt nok billigere i SE, men vi får nu ikke råd til en hel bilpark af den grund :) Ang. vinterdæk. Kæresten havde slet ikke vinterdæk på sidste år hvor vi kun kørte i DK, men fik taget sig sammen i år fordi vi har købt huset i SE. Og hold da op - jeg vil sige at jeg var temmelig glad for det i går :) Smil, Winnie
Besvaret
Vi bor nord for Skurup op mod Romeleåsen og her er der meget sne i forhold til sydpå. Vi kan köre herfra til Skivarp (14 km) og opleve fra 40 cm her og ingenting I Skivarp så det er meget lokalt herovre. Jeg tror at Blentarp området er dem der har mest sne i Skåne. Har oplevet at der var meget sne deroppe og intet her (10 km til Blentarp. Så der er svärt at udtale sig om hvor meget sne her er herovre.
Hej Skallstorp, Ok. Tak for svaret. :) Jeg er godt klar over at det kan være svært at spå om. Men jeg synes alligevel godt at jeg kan danne mig lidt af et overblik udfra svarene her. Jeg tror bare at kæresten og jeg, alt i alt fik lidt af et chok i går og jeg tror mest det bunder i den megen sne der lå på motorvejen. Tusind tak for dit svar :) Smil, Winnie
Besvaret

Minus to grader og let snefald. Vejsituation: Sommerdæk og snekæder. :D Når man bor lidt inde i landet er det lige det par afgørende grader varmere, der får sneen til at bide sig fast, og får den til at være SNE og ikke slud eller regn. Falsterbo plejer at være det varmeste sted i Sverige om vinteren, så Trelleborg er nok også ret hot. :kiss: Lige nu tror jeg, der er mere sne, end jeg har set før i løbet af seks vintre heroppe nord for den store flod. Det er i hvert fald en tangering. Men første vinter var der INGEN sne ud over en enkelt dag med lidt puddersne, der straks smeltede... Såøh det er nok lidt op og ned og ud og ind med sne. :)

Besvaret
Hej Lars, Tak for dit svar. Ja - der er lige det med brændstof forbruget - det er også en af de tanker vi gør os. Dét og så at jeg også skal kunne/turde køre bilen (må indrømme at store biler virker temmelig uoverskuelige for mig).
Altså her må jeg lige blande mig. En 4WD behøver jo ikke være et kæmpe hestetrailertrækkende lokum... Vi har en Audi A4 Quattro, i mine øjne en ganske almindelig størrelse bil.. Den er diesel kører omkring 13 km/l samtidig med en ganske fin 180 hk motor... Alternativt havde jeg en A3 2,0 Turbo Quattro til lånebil... super sprød iøvrigt. BMW laver også deres biler som 4WD de hedder så f.eks 530 xd (for diesel) eller 530 xi (for benzinmodellen)..
Besvaret
Lige nu tror jeg' date=' der er mere sne, end jeg har set før i løbet af seks vintre heroppe nord for den store flod. Det er i hvert fald en tangering. Men første vinter var der INGEN sne ud over en enkelt dag med lidt puddersne, der straks smeltede... Såøh det er nok lidt op og ned og ud og ind med sne. :)[/quote'] Hey Nils, Tusind tak :) Klart! - dit svar giver et godt indblik. I al den tid jeg har boet i København kan jeg heller ikke huske jeg har set så meget sne her - og det falder stadig. Jeg her lige nu specielt glad for at jeg som selvstændig, for det meste, sidder på mit kontor herhjemme og kan nøjes med at kigge ud. :th2: Tak for dit svar. Smil fra Winnie
Besvaret
Ja - der er lige det med brændstof forbruget - det er også en af de tanker vi gør os. Dét og så at jeg også skal kunne/turde køre bilen (må indrømme at store biler virker temmelig uoverskuelige for mig).
Ja det sidste er nu også vigtigt! :) Så kunne det måske netop være at en stads-jeep kunne være en mulighed, man føler om ikke andet at man kan se "lidt længere", sidder højere og så'n. Men ellers så vænner man sig til størrelsen... Ehhh... Heidi syntes altså også vores BMW var frygtelig lang og bred den første uges tid ;)
Det er rigtigt godt at høre din og andres mening om det. Bilerne er godt nok billigere i SE, men vi får nu ikke råd til en hel bilpark af den grund :)
Nah.. Rigtigt nok - nu har vi jo så valgt at bosætte os langt ude på landet, der er det næsten et must med et eller andet køretøj hvis man er alene hjemme engang imellem... Og Saxo'en holder vi kørende for under 2.000 kroner om året + benzin/olie osv, så det er OK. Den har dog ikke 4-wd heller, men med snekæder på så trækker den sig igennem det meste! *GG*
Besvaret
Altså her må jeg lige blande mig. En 4WD behøver jo ikke være et kæmpe hestetrailertrækkende lokum... Vi har en Audi A4 Quattro' date=' i mine øjne en ganske almindelig størrelse bil.. Den er diesel kører omkring 13 km/l samtidig med en ganske fin 180 hk motor... Alternativt havde jeg en A3 2,0 Turbo Quattro til lånebil... super sprød iøvrigt. BMW laver også deres biler som 4WD de hedder så f.eks 530 xd (for diesel) eller 530 xi (for benzinmodellen)..[/quote'] Hej Moerke, Haha - du må meget gerne blande dig. :) Jeg indrømmer blankt at jeg ikke har den store viden om biler generelt - jeg lytter gerne til andres anbefalinger - så derfor tusind tak! Jeg er generelt lidt af en bangebuks når jeg skal køre og synes faktisk at den Ford Mondeo, som vi besidder pt. her i DK er rigelig stor at køre, for mig. Men jeg er frisk på at prøve mig lidt frem. Smil, Winnie
Besvaret
Men ellers så vænner man sig til størrelsen... Ehhh... Heidi syntes altså også vores BMW var frygtelig lang og bred den første uges tid ;)
Nu er det så frygtelig fristende at kommentere dit indlæg Lars...meeen jeg vil nøjes med at sige vi har haft samme oplevelse. Da vi købte en Audi A4 var den KÆMPE STOR da vi købte BMW 530 touring var audien pludselig meget lille... tænk man kan rent faktisk sidde i førersædet på audien og nå en cd der står i modsatte fordør... Det kan man ikke i BMW'en... Så mht størrelse så er alt relativt og du bliver alt alt alt for hurtigt forvent:) hov glemte lige, 4WD er lir i Skåne efter min mening. Fedt lir og brugbart lir når det er glat, men ikke livsnødvendigt lir...
Besvaret
Nu er det så frygtelig fristende at kommentere dit indlæg Lars...
Hehe... Jeg tænkte jo nok at NOGEN skulle misforstå det ;) Men regnede da ikke med at det blev frk. once-was-Oksbøl... :laugh:
meeen jeg vil nøjes med at sige vi har haft samme oplevelse. Da vi købte en Audi A4 var den KÆMPE STOR da vi købte BMW 530 touring var audien pludselig meget lille... tænk man kan rent faktisk sidde i førersædet på audien og nå en cd der står i modsatte fordør... Det kan man ikke i BMW'en...
Du har ret.... Og når man tager sig en tur i Saxo'en ser det nærmest ud som om lastbilerne bag ved en holder på bagsædet!
Så mht størrelse så er alt relativt og du bliver alt alt alt for hurtigt forvent:)
Ingen kommentarer! :rolleyes:
Besvaret
Altså her må jeg lige blande mig. En 4WD behøver jo ikke være et kæmpe hestetrailertrækkende lokum...
En rigtig 4WD... Jo den gør da... Hvordan skal man ellers komme over snedriverne på 80 cm?
Besvaret

Miss W: Bare lige hvis ikke I er klar over det.. I Sverige er det lovpligtigt med vinterdæk fra 1. december til 1 marts mener jeg det er.. Så når I er herovre skal der være vinterdæk på.. Jeg selv har en forhjulstrukket Seat diesel bil har ingen problemer med at komme rundt.. jeg hygger mig faktisk, men jeg bor heller ikke lige udenfor byen og kommer ikke derude.. så jeg er nok ikke den rigtige til at svare på det

Besvaret

Jeg savner lidt min fars gamle kampvogn, når det er sådan et vejr (Volvo 144 med baghjulstræk og bakkelit-rat ;)) Det er herre-nemt at svinge med sådan én - lidt gas, og røven kommer farende...og det var så dét sving. Og med vinterdæk/kæder så åd den sig igennem det meste. Som sagt, en kampvogn...men i sne og is stod den og prustede i indkørslen for at komme ud at køre. st-144GL-74.jpg That was times....

Besvaret
Miss W: Bare lige hvis ikke I er klar over det.. I Sverige er det lovpligtigt med vinterdæk fra 1. december til 1 marts mener jeg det er.. Så når I er herovre skal der være vinterdæk på.. Jeg selv har en forhjulstrukket Seat diesel bil har ingen problemer med at komme rundt.. jeg hygger mig faktisk, men jeg bor heller ikke lige udenfor byen og kommer ikke derude.. så jeg er nok ikke den rigtige til at svare på det
Hej Thygesen, Jo tak - jeg tror endda vi fik viden derom her på dette forum. Søren fik netop sat vinterdæk på af samme årsag (ellers havde han sikkert sprunget over der og who knows hvad vi så havde oplevet af spændende kørsel i går). Desuden tør jeg SLET ikke at køre uden. Når det er glat og smattet er jeg, om muligt, en endnu større bangebuks bag et rat :) Smil, Winnie
Besvaret
Miss W: Bare lige hvis ikke I er klar over det.. I Sverige er det lovpligtigt med vinterdæk fra 1. december til 1 marts mener jeg det er.. Så når I er herovre skal der være vinterdæk på..
Altså man kan jo køre med sommerdæk, så længe det ikke er VINTERVÄGLAG. Heroppe på landet bliver det ikke vinterväglag bare fordi, der falder et par fnug. :D
Besvaret
Miss W: Bare lige hvis ikke I er klar over det.. I Sverige er det lovpligtigt med vinterdæk fra 1. december til 1 marts mener jeg det er.. Så når I er herovre skal der være vinterdæk på..
Perioden er 1. dec til 31. marts. Og et udenlandsk registreret køretøj (f.eks dansk), er ikke omfattet af den svenske lov omkring vinterdæk i nævnte periode. Så man kan som dansker sagtens køre til Sverige i en snestorm, i sin danske Opel Ascona på sommer/helårsdæk. I øvrigt er det sjovt som man på P-pladsen hvor jeg bor, tydeligt kan se en del biler der køres af danskere. Flere biler har stadig sommerdæk på, og bilerne fedter rundt på P-pladsen eller kører fast, fordi man jo som dansker liiige kan trille bilen på job i DK "uden problemer". Svenskerne har der imod fået vinterdæk på i god tid.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...