Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Holla, Lige et sidste spørgsmål fra mig i år. Jeg har en HD liggende her hjemme med en masse data på som jeg meget gerne vil have fat(ellers får jeg tæsk af min mor). Men problemet er at den har været brugt til Win98 og når jeg prøver at åbne den med XP så sker der ikke rigtigt noget. Jeg kan se den i "Device Manager" men kan ikke få adgang til den. Er der nogen af alle de MEGET IT kyndige mennesker der ude der kan hjælpe?? Jeg har prøvet at få adgang til den som en ekstern harddisk via USB. Godt Nytår...... Johan

Besvaret

Og hvis det ikke virker kan det være man skal pille ved opsætningen i BIOS'en... Syntes jeg kan huske noget med at engang jeg havde problemet skulle den stå til LSB eller en af de andre options før det virkede....

Besvaret
Hvad hvis du går ind i "Disk Management" i Computer Management i control center'et? Kan du se den dér? Evt mangler den måske bare at blive tildelt et drev-bogstav?
Yep, jeg kan se den der også............men det kan ikke være noget med at Win98 bruger FAT32 og XP bruger NTFS format?????
Besvaret

Een ting ved jeg... XP har IKKE problemer med at læse fra en harddisk med FAT32... Ligeledes kan du se den i Disk Management, alså finder BIOS harddisken.. Som Lars siger, kan det være at du skal give den et andet drev-bokstav. (Du kan se om den er blevet angivet et bokstav i Disk Management)

Jeg har prøvet at få adgang til den som en ekstern harddisk via USB
Og hvad skete der så??
Besvaret

Du kan evt. - hvis du har plads - forsøge at installere den i din PC som ekstra HD. Her skal du højst sansynligt ind i BIOS'en og sætte den op - du skal sikkert også ændre HD'ens master/slave instilling.

Besvaret

Som de andre skriver, så burde XP kunne læse den hvis der ikke er noget i vejen med den. Hvis den er crashet eller lignende, så har jeg muligvis et program der kan redde data fra den, det er dog ret omfattende. Det hjalp mig dog da jeg reddede omtrent 95% af en gammel harddisk der crashede.

Besvaret
Som de andre skriver' date=' så burde XP kunne læse den hvis der ikke er noget i vejen med den. Hvis den er crashet eller lignende, så har jeg muligvis et program der kan redde data fra den, det er dog ret omfattende. Det hjalp mig dog da jeg reddede omtrent 95% af en gammel harddisk der crashede.[/quote']Yup...hvis alt det ovenstående ikke virker, så er det ud af skabet med alle de nørdede programmer. Der kan ofte reddes utrolig mange data ud af en disk med smadret MBR. Men det er lidt af et manuelt arbejde bagefter, at få kigget data igennem. Ofte er strukturer, directories osv. bustede - så det er bare at starte fra en ende af. Men...det handler nok bare om et drevbogstav - selvom XP burde tildele det automatisk, når den ser en ny disk. USB som IDE/SATA/ZIP/JAZZ osv...
Besvaret

Ja, det håber jeg også for Johan - og den er sikkert bare sat til master eller lignende (selvom det ikke burde være noget problem når man sætter den i en ekstern USB-harddisk. Det tog mig det meste af en dag at redde data fra min gamle 40GB harddisk.. da jeg først fandt det rette værktøj til det.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...