Jump to content

Lydniveau i lejligheder i Malmø

Recommended Posts

Skrevet

Hej Alle Vi overvejer at flytte til Malmø, og kom til at tale om det generelle "lyd-niveau" på lejlighederne i DK. Vores oplevelser er at man ofte kan høre naboerne, endda ganske tydeligt. Eksempelvis er vi pt. aldrig i tvivl om når vores egen mandlige nabo træder af på naturens vegne :rolleye: Vores håb er at svenske boliger er mere "solide" og at man ikke nødvendigvis kan følge med i naboernes liv. Selvfølgelig kan det aldrig blive 100% stille, men det er godt nok slemt hvor vi bor nu. Er der nogen forskel? På forhånd tak mvh Carsten

Besvaret

Jeg ville tro, at det kommer meget an på hvordan den lejlighedskompleks i kigger på er bygget, og det afhænger nok i meget højere grad af hvornår det er opført - mere end om det er i Danmark eller Sverige det ligger. Har aldrig prøvet en svensk lejlighed - må så indrømmes. Vi bor langt ude på landet, og det eneste man hører til naboen er når de kører forbi ude på vejen, eller når datteren skriger efters deres hund fordi den jager med deres heste ;)

Besvaret

Jeg synes at det er stor forskel mellem DK og SE om hve meget man kan høre sine naboer. Her hører jeg ikke så meget i mine naboer. I DK kunne jeg høre alt, og jeg mener alt. Jeg var aldrig i tvivl når mine naboer var glad for hveranden. :o

Besvaret
Jeg synes at det er stor forskel mellem DK og SE om hve meget man kan høre sine naboer. Her hører jeg ikke så meget i mine naboer. I DK kunne jeg høre alt, og jeg mener alt. Jeg var aldrig i tvivl når mine naboer var glad for hveranden. :o
Hvor mange lejligheder har du boet i på den ene og den anden side? Da jeg boede i lejlighed i Lyngby hørte jeg stort set aldrig til naboerne...
Besvaret
Hvor mange lejligheder har du boet i på den ene og den anden side?
4 lejligheder i KBH og 1 i SE. I alle lejlighederne i KBH kunne jeg høre i mine naboer. Den alleværste var den sidste som jeg boede i. Det var en lejlighed i Sydhavn.
Besvaret
Jeg Jeg var aldrig i tvivl når mine naboer var glad for hveranden. :o
Den skal jeg lige tænke over.... Anyway det kommer jo meget an på bebyggelsen. Vores lejlighed i Danmark var bygget i 1934 så vidt jeg husker, og der var det uhyre lydt. Dertil kom en overbo der studerede på musikakademiet (trompet), en underbo med en hund i 40 kg klassen i en 2V og en nabo men en lidt mindre hund.. En meget motiverende årsag til vores flytning faktisk...og tak for det:) Tror ikke byggestandarden i Skåne er meget anderledes end i Danmark, men ejendommene er måske lidt yngre, hvilket i sig selv giver en forskel i lydniveau.
Besvaret

Min erfaring her fra Malmø mht. støjniveau i det korte tid jeg har boet her er ret fornuftig.... Men ligesom i DK kommer det an på hvilke slags naboer du er så heldig/uheldig at få.... Dog skal det siges at jeg kan høre overboen gå på toilettet om aftenen når jeg ligger og skal sove - ingen tvivl om at det er en mand :sick: argh!!!! :scared:

Besvaret

... med min erfaring, så er der ingen forskel... det hele kommer an på huset, og det varierer ligemeget i begge lande... Men det siger sig selv, at en ejendom fra år 1900 gør, at det hele er noget lydt :)

Besvaret

Enig. Jeg kom fra noget på nørrebro som var bygget i 1903 og som var meget lydt. Denne jeg bor i nu er fra en gang i 70'erne, hvor jeg slet ikke hører noget. Og jeg har folk i tyverne som nabo og underbo. Jeg tror bestemt også at det meget kommer an på alderen på byggeriet.

Guest Supermule
Besvaret

Ja.... Om det er fordi jeg er ved at blive døv ved jeg ikke, men her hører vi heller ingenting fra over-/underbo...... :)

Besvaret

Hvor jeg bor nu på Axel Danielssons väg er der meget lydt, jeg kan tydeligt høre min overbo når de går hen over gulvet, når de er glade for hinanden om aftenen, eller når der kommer en anelse højt musik på. Byggeriet er jeg ikke videre glad for, det er paptynde vægge og dårlig isolering, som gør at man kan "følge" med i naboens liv. En tidligere overbo skændes tit med kæresten, der kunne man stort set følge med i samtalen selvom man boede under dem. Dem som bor under os har 2 hunde som også kan høres en del i dagstimerne. Selv ligger jeg ikke så meget mærke til det længere for man kan jo vænne sig til meget, men ofte når jeg får besøg siger folk, larmer dine naboer ikke ret meget? De første par år boede jeg i lejligheden alene, så der var det kun rart at kunne høre der var lidt liv omkring mig... meeeen nu er det godt nok lidt trættende.. jeg ved at dem som bor over mig har i tankerne at få barn, det glæder jeg mig godt nok ikke til.. :-/

Besvaret

Man kan ikke sammenligne lydniveauet i DK direkte med SE. Det kommer helt an på byggeriet, naboernes adfærd, og ens egen tolerence. Der er gode og dårlige lejligheder i begge lande, mht støj isolering. Min erfaring siger mig, at man må "føle sig frem" ved en fremvisning af en lejlighed man er interesseret i, evt mere end én gang.

Besvaret

Enig, da jeg boede i Vallensbæk hørte jeg aldrig naboerne og det samme er tilfældet her i Malmø, begge er byggerier fra 70´erne, ved dog ikke om det har noget at sige. Men som sagt det kommer an på byggeriet. Der hvor jeg bor er det, armeret jernbeton ihvertfald at dømme ud fra erfaringer med billeder der skulle sættes op :fight:

Besvaret
Vi overvejer at flytte til Malmø, og kom til at tale om det generelle "lyd-niveau" på lejlighederne i DK. Vores oplevelser er at man ofte kan høre naboerne, endda ganske tydeligt. Eksempelvis er vi pt. aldrig i tvivl om når vores egen mandlige nabo træder af på naturens vegne :rolleye: Vores håb er at svenske boliger er mere "solide" og at man ikke nødvendigvis kan følge med i naboernes liv. Selvfølgelig kan det aldrig blive 100% stille, men det er godt nok slemt hvor vi bor nu. Er der nogen forskel?
Byggeriet er alt afgørende - såvel konstruktion som materialevalg. Vor lejlighed fra 2001 er fuldstændig stille, altid -> man kan intet høre, hverken udefra eller oven-/nedefra. Hoveddøren er eksempelvis dobbelt så tyk som normalt, hvorved man ikke kan høre en gøende hund eller et opskruet stereoanlæg. Husets vinduesglas er den lydisolerede type, hvilket elliminerer alt støj ligeledes. Vi var som du meget skeptiske inden købet, idet vi altid har boet i villa, men er blevet glædeligt overraskede efter indflytning. Der er hamrende stille i huset :th2:
Guest ThomasO
Besvaret

Vi hører aldrig rigtigt noget til vores ovenboer, arh... kun lige når hun har for vane at skulle have høje hæle på inden sengetid, og spankulerer rundt på trægulvet????? Den lyd går lidt igennem. Heldigvis holdt det sjovt nok op efter lidt svag babyskrål.... Ikke noget der forstyrrer, selv en fest høres meget svagt. Kun hvis de taber en flaske på gulvet høres det. Trækker nogen i et toilet høres det kun svagt på badeværelset. Det største problem var når ovenboen som er bauhaus fantast ikke altid fattede, at vi andre ikke syntes det var himmel dejligt at høre en slagboremaskine i væggen kl. 23:00. Nu banker og borer han kun i weekenden, vi mistænker efter 3 år ... et sort snedkerværksted :D Værre er det at ejendommens affaldsudsugnings system, sidder udæmpet fast med jernstivere i p-kælderen og under vores lejlighed, så når det skrammel kommer igennem lyder set som om en lastbil kører igennem et hus lidt derfra, og så vibrerer gulvet lidt. Første gang sendte det os ud ad sengen en lørdag morgen, den kanal går under stuen og soveværelset... med hvad pokker... ellers var der jo så stille. Vores byggeri er fra 90èrne, og adskillelse mellem lejlighederne er tyk beton. Ikke noget problem, faktisk meget bedre end en nyere ejerlejlighed fra 80èrne, hvor jeg boede inden jeg blev Danskskåning.

Besvaret

Jeg flyttede sidste år fra frederiksberg hvor jeg boede i et boligkomplex som bestod af ca 700 lejemål .Det var beton hele skidtet ,og der var lyt over alt . Jeg havde en nabo med 5 børn og som samtidig passede 5-6 andre børn , der havde lidt svært ved at kende forskel på nat og dag , og da mit soveværelse lå op til deres stue og der næsten altid var støj derinde fra , og det har stået på i fire år , ja så måtte jeg og nogle andre beboer klage vores nød . Det hele endte med en retsag som vi vandt ,efter en længere tids torvtrækkeri . Nu , jeg er flyttet til malmø , ja så kan man jo høre en synål falde på gulvet , der er bare fred og ro , og jeg nyder hvert et sekund !

Besvaret

Hej Carsten, No offence, men mange "lytter" jo også efter de lyde som kommer fra naboerne og derved gør det værere for dem selv. Jeg havde på et tidspunkt nogle naboer, som klagede over at vi trampede i gulvet når vi gik rundt og når vi rykkede vores stole ud og ind i køkkenet, mit råd til dem var at de måske skulle overveje at sætte lidt musik på, tale sammen eller andet, så man ikke lagde mærke til de lyde, fordi det er jo ikke ligefrem med vilje man larmer når man flytter stole ud eller går rundt i lejligheden :) Mit råd til dig er at købe et hus, hvis du alligevel skal flytte til Malmö, så slipper du også for at høre på naboer, nu har jeg selv boet i lejlighed både i Danmark og Sverige, men er heller ikke i tvivl om at næste gang jeg flytter, bliver det i hus. vh. Michael

Besvaret

Hej alle Tak for svarene. Det lader til at en nyere bygning sikkert vil være bedst. Det er nu ikke så meget fordi andres lyde generer mig, det er mere fordi jeg/vi godt kan lide at man kan gøre hvad man vil uden at tage hensyn til lydniveauet. Hvis man vil spille lidt musik, se en film med lyden skruet op, bruge vores løbebånd, grine højlydt eller bare have en fest, så foretrækker jeg at kunne gøre det uden at forstyrre andre folk. Der hvor vi bor nu klager folk over det mindste, og det er vi altså trætte af. Mvh Carsten

Besvaret
Det er nu ikke så meget fordi andres lyde generer mig, det er mere fordi jeg/vi godt kan lide at man kan gøre hvad man vil uden at tage hensyn til lydniveauet. Hvis man vil spille lidt musik, se en film med lyden skruet op, bruge vores løbebånd, grine højlydt eller bare have en fest, så foretrækker jeg at kunne gøre det uden at forstyrre andre folk. Der hvor vi bor nu klager folk over det mindste, og det er vi altså trætte af.
Køb et hus uden naboer i nærheden :)
Besvaret
Ja' date=' den forventede jeg jo nok ville komme ;) men det er ikke en option for os :)[/quote']Jeg er i samme situation - og må jo nok pænt vente til den dag jeg får "spændt ben" for en kæreste med en go´ løn :) - eller pludselig kommer til at hive psyko-dadlen på et nyt job. (*riiight*...hehe)
Besvaret

Det kommer selvfølgelig meget an på, hvad det er for en lejlighed du bor i. Ældre lejligheder på broerne i Kbh. (du ved: de "to-værelses med låg") er generelt overhovedet ikke lydisoleret - kun af en meget tynd stenmur og trægulv/-loft. Det eksisterende byggeregulativ i DK, er fra 50'erne. Det var meningen, at regulativet skulle være et minimum, men i praksis er det blevet en standard. Det betyder bl.a. at der kun bruges lydisolering - ud over stenene/betonen i væggene - mellem boligerne hvis bygherren ønsker det, og det gør de kun, hvis de selv skal bo der... Jeg kender ikke reglerne i Sverige, men jeg ved, at de forsker en del mere i det, og bl.a. har bygget en række forsøgsboliger med fokus på lyd... Med andre ord: Ja, der er formentlig forskel på lydniveauet ... ligesom jeg også har en klar fornemmelse af, at de svenske huse er bedre isolerede.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...