Sisse Skrevet August 27, 2006 Rapporter Skrevet August 27, 2006 Hej. Da vi har sat vores hus til salg i DK fordi vi skal flytte til sverige, tænker jeg nu på.. Hvad er priser på EL i sverige og Priser på Varme ? olie? eller ¨centralvarme? 2 vigtige ting jeg gerne vil vide. og sådan noget som brænde, får man vel kastet i nakken i sverige eller ? mvh. Sisse... ( Ny herinde )
BS Besvaret August 27, 2006 Rapporter Besvaret August 27, 2006 Ih hvor er det internet bare smart. Man kan finde alle mulige oplysninger derpåhttp://www.e-on.se/templates/InformationPage.aspx?id=38647 Prisen på olie kan jeg desværre ikke hjælpe dig med da Statoil ikke skriver det på deres hjemmeside. Et lille fif er (når du nu er ny herinde) Søge funktionen kan give dig svar på stort set alt hvad du kan finde på at spørge om ifbm flytning, køb osv. Så tag et kig på den inden du spørger og giver den dig ikke svar. Ja så skriver du et indlæg som du allerede har fundet ud af hvordan man gør. Held og lykke med det hele.
Walle Besvaret August 27, 2006 Rapporter Besvaret August 27, 2006 ... Når jeg kigger på www.statoil.dk, trykker på Fyringsolie/Diesel under prisændring på forsiden, dernæst trykker på Fyringsolier.. Tja, så kommer der hele 7 forskellige oliepriser frem.. ( på 4 forskellige olier) Da jeg selv arbejder i selskabet, så burde jeg jo vide hvor man finder priserne... :)
BS Besvaret August 27, 2006 Rapporter Besvaret August 27, 2006 Men da det nok er i sverige hun skal købe olie er det nok på Statoil.se hun skal finde dem?
Walle Besvaret August 27, 2006 Rapporter Besvaret August 27, 2006 Ja det har du ret i det jo formentlig er Sverige... Men ved at skrive det jeg lige skrev før, så får man jo en ledetråd til hvordan man så kan finde dem på Statoil.se MEN MEN... På Statoil.se skriver de IKKE priserne på hvad fyringsolien koster, for det kommer nemlig an på hvor i Sverige du bor.. Det er derfor der kun står et telefonnummer man kan ringe på.. Og det finder man ved at gå ind på Statoil.se, tryk på privatkunder (til venstre på forsiden) og tryk på Villaolja.. :th2:
Nils Besvaret August 27, 2006 Rapporter Besvaret August 27, 2006 Hej Sisse Tag dig ikke af de automatisk genererede henvisninger til søgefunktionen eller internet i almindelighed. Det er bare lidt støj, man skal leve med. Både olie, "villaolja", og strøm koster vel nogenlunde det samme som i Danmark, så hvis drømmehuset opvarmes ved "direktverkande el" eller oliefyr, "oljepanna", så har det også en høj energiudgift. Centralvarme kaldes "vattenburen värme" og findes også med "el-patron" dvs. elektrisk varmelelement. Den slags varmesystemer er fra de gode gamle dage, hvor strøm var meget billigt og olie var til at betale. Det er meget almindeligt i Sverige, at man strækker strømmen med forskellige former for varmepumper. Luftvarmepumperne er efter min egen mening ikke så seriøse og grimme både ude og inde tilmed - og så støjer de, men smag og behag... Systemer, der tager varmen fra undergrunden er dyre at etablere - og sådan som el-prisen ter sig... Mange skifter fra olie til pellets - altså træaffald, der er presset til små piller og kan indfyres automatisk. Der er i hvert fald en væsentlig besparelse i forhold til et oliefyr. De eneste gange, jeg har fået brænde i nakken i Sverige, er når jeg har kvajet mig ude i mit skovstykke under kampen for at fylde brændeskuret op inden kulden sætter ind. Brænde, "ved", er vel den billigste energi, man kan få, men det er jo ikke råvaren, man betaler for, men den arbejdsindsats, der skal til for at oparbejde det, og jeg synes ikke, de priser, jeg ser, er billige. Men hvis man har en motorsav og en trailer, så koster det jo stort set ikke noget. :D
Nif Besvaret August 27, 2006 Rapporter Besvaret August 27, 2006 Elprisen er da ikke i nærheden af den danske!! Brænde kan man købe meget billigt, hvis man som Niels skriver, selv gør en stor indsats. Men orker man ikke det koster det omkring 300sek per meter. træpiller er en rigtig billig løsning. Meeeen det er lidt kikset at have fyret, en europapalle med sække og en silo stående ved en villa hvis ikke man har muligheden for at gemme det godt væk da det fylder en del. Og så skal der derefter fyldes på dyret. Og så er det heller ikke billigt at sætte igang, og så havde jeg nok hellere taget jord/bjergvarme, for at slippe for at have skidtet stående og så arbejdet.
Nils Besvaret August 27, 2006 Rapporter Besvaret August 27, 2006 Jeg fortryder hermed det, jeg skrev om de svenske el-priser. Strøm - og hvad man ellers betaler for på den regning - er ikke så billigt i Sverige, som det har været, men stadigvæk væsentligt billigere end i Danmark. Jeg var ikke lige klar over, el var blevet så dyrt i Danmark, som det er. :o
larscph Besvaret August 27, 2006 Rapporter Besvaret August 27, 2006 Opvarmning.... Vi boede i en landvilla i Sorø før vi flyttede herop - den blev opvarmet med oliefyr og meget flittig brug af brændeovn når vi var hjemme - brændeovnen varmede stort set hele huset og i fyringssæsonen blev den altid brugt. Om sommeren var der to sol-paneler på en varmtvandbeholder der leverede varmt vand (oliefyret var vel slukket maj-aug). Med oliepriserne for 3 år siden betalte vi cirka 12.000 dkk i olie, 4.000 dkk i el, og 5.000 dkk i brænde = 21.000 dkk årligt i energi brugt i huset. Det var cirka 170 kvm. I dag ville det væres en del mere, da prisen på fyringsolie er steget en del siden. Prisen på el i Sverige er på trods af de stigende elpriser cirka den halve af prisen i Danmark. Vi opvarmer med en kombination af luft-luft varmepumper, direktevirkende el på første sal og el-opvarmet fyr i stueetagen. Totalt koster det cirka 19.000 sek årligt i el. Huset er vel cirka samme areal og har ikke brændeovn. Til gengæld er det ret så ringe isoleret på første-salen, hvilket bestemt ikke reducerer energiforbruget. Alt andet lige vil jeg mene, at som med så meget andet - er det lidt billigere i Sverige at varme sit hus op hvis du sammenligner med tilsvarende i Danmark.
Sisse Besvaret August 28, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret August 28, 2006 tak tusind tak for svret.. hilsen helene
Carsten Olsen Besvaret August 28, 2006 Rapporter Besvaret August 28, 2006 Ih hvor er det internet bare smart. Man kan finde alle mulige oplysninger derpåhttp://www.e-on.se/templates/InformationPage.aspx?id=38647 Men du skal bare have god tid til at læse om masse der ikke har det fjernelse med sprøgsmålet at gøre (som denher):th2: , da de fleste tråde har det med at blive noget udvandet af for meget vås og vrøvl af nogen der ikke har så meget andet at lave.
Furland Besvaret August 28, 2006 Rapporter Besvaret August 28, 2006 Carsten, Nu laver du jo så den klassiske, med at modargumentere noget, som jo allerede er blevet kritiseret! Det gør jo ikke dit endnu mere negative indlæg mere retfærdigt! Kan du iøvrigt ikke lige minimere din religiøse signatur, da der vist ikke er behov for den slags overeksponering af din overbevisning i den retning? Større skrifttyper omvender nok næppe nogen, snart tvært imod sådan et sted som hér... (undskylder mit indlæg som er endnu ét OffTopic) OnTopic: Vi har El og Luft/Luft, og det til trods for vi også har elhegn oma. stald grej på, giver os ikke en astronomisk El regning, så vær ikke bange for el opvarmning!!!:th2:
larscph Besvaret August 28, 2006 Rapporter Besvaret August 28, 2006 OnTopic: Vi har El og Luft/Luft' date=' og det til trods for vi også har elhegn oma. stald grej på, giver os ikke en astronomisk El regning, så vær ikke bange for el opvarmning!!!:th2:[/quote'] Enig - det er helt korrekt. Det er desuden meget let og fuldstændig vedligeholdelsefrit i forhold til jo eksempelvis olie eller pillefyr.
Nils Besvaret August 28, 2006 Rapporter Besvaret August 28, 2006 Jeg er åbenbart blevet lidt talblind af at have boet i Sverige for længe, men jeg synes stadig el er en for dyr energiform i forhold til ved og pellets f.eks. Men boligopvarmning er vist religiøst område, og enhver bliver salig i sin tro. :) For som det står så klart i Tolvte Kartoffelmosebog: "Vanhelliger ikke det land, I er i, thi blodet vanhelliger landet, og landet får kun soning for det blod, der udgydt deri, ved dens blod, der har udgydt det." Skør rad ham Gud. Mvh ateistisk motorsavfører:D
Kim H Besvaret August 28, 2006 Rapporter Besvaret August 28, 2006 Svensk pris på fyringsolie Hos OKQ8 kan man finde dagsprisen på fyringsolie ved at gå ind her: http://www.okq8.se/privat/hemma/villaolja/priser Klik herefter på "Dagsaktuellt pris på villaolja" nogenlunde "øverst i midten" - man bliver derefter spurgt om sit postnummer Dagens pris på min "hjemmebane" er SEK 10260 for 1000 liter. - Hertil kommer transporttillæg SEK 500, hvis man aftager mindre end 1500 liter :thumbdown - Men, man får lidt rabat, hvis man betaler hele leverancen i løbet af 15 dage :th2:
Guest carspar Besvaret August 28, 2006 Rapporter Besvaret August 28, 2006 Udvandelse af den röde i trådene!! Ja du har desvärre ret Carsten, det er blevet svärere at finde den röde tråd i trådene da de bliver meget udvandede. Selv en gammel rotte som mig kan miste tålmodigheden med at finde/söge svar da det meste drukner i diverse debat. Der var engang der blev lavet en tråd "Off Topic" som netop skulle bruges til "small talk" mellem brugerne. Formålet med denne er vist blevet glemt da "small talk" nu igen foregår i alle tråde. Jeg takker for dem der via PM har rost mig for at tale ordentligt og svare pänt på spörgsmål uden for meget omsvöb, det varmer meget. Det ved jeg også der er mange andre der kan/gör. Husk at denne side er blevet stor og det kan väre svärt at finde ting fordi der er en enorm masse ord i alle trådene, derfor er der mange ne der spörger om det samme som en af os svarede på i 2002!!!. Venlig hilsen en halvintegreret der har smagt "Surströmning" Adrrrrrr.
ulmus Besvaret August 28, 2006 Rapporter Besvaret August 28, 2006 Tja, Carsten, husk det nu selv, når du skriver diverse vittigheder og historier - og ikke gør det Off Tropic, IKK.
Guest carspar Besvaret August 28, 2006 Rapporter Besvaret August 28, 2006 OOOpsss ja du har jo ret Ulle
Guest carspar Besvaret August 28, 2006 Rapporter Besvaret August 28, 2006 Men for at forklare mg lidt bedre så tror jeg at Small Talk er kommet for at blive. Så jeg foreslår at vi tager pänt imod nye. Hilsen den "Gamle"
Furland Besvaret August 28, 2006 Rapporter Besvaret August 28, 2006 Du har jo ret Nils, El er ikke det billigste! Men for os, er det en omfattende og ekstremt dyr affære at skulle indstallere vandbåren varme i tre etager, samt jordvarmeanlæg, som er det jeg trods alt helst ville have... Vi må tage til takke med dét vi har, og så håbe på en TRISS med gevinst til at opfylde den økologiske opvarmningsdrøm. :) Btw. nu bliver du snart meldt til amatør-aften på en stand-up bar i Malmö! Jeg tvivler dog på, at de forstår tyk, tør, dansk sarkasme?!?!Jeg er åbenbart blevet lidt talblind af at have boet i Sverige for længe, men jeg synes stadig el er en for dyr energiform i forhold til ved og pellets f.eks. Men boligopvarmning er vist religiøst område, og enhver bliver salig i sin tro. :) For som det står så klart i Tolvte Kartoffelmosebog: "Vanhelliger ikke det land, I er i, thi blodet vanhelliger landet, og landet får kun soning for det blod, der udgydt deri, ved dens blod, der har udgydt det." Skør rad ham Gud. Mvh ateistisk motorsavfører:D
BS Besvaret August 28, 2006 Rapporter Besvaret August 28, 2006 og hvad er det i mit link du ikke kan finde ud af? Eller for den sags skyld mener at dit inlæg er mere ON topic end mit? Jeg var sådan set bare venlig at give hende muligheden for at få besvaret sit spørgsmål via links til leverandører. Så klap lige hesten!
Sisse Besvaret August 29, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret August 29, 2006 ??? Hold da op... er som sagt ny herinde... spurgte faktisk bare om et spørgsmål, og både BS og andre har vært søde at svare, men hva fanden sker der ? alle angriber bare hinanden, slap dog af og kad dette være et normalt forum, i stedet for et sted hvor den ene skal ned med nakken efter den anden, det er sku da for langt ude.. men tak for hjælpen dem som har været søde at svare på mit spørgsmål, og ikke kritiseret de andres svar. hilsen helene
Gio Besvaret August 29, 2006 Rapporter Besvaret August 29, 2006 Hold da op... er som sagt ny herinde... spurgte faktisk bare om et spørgsmål' date=' og både BS og andre har vært søde at svare, men hva fanden sker der ? alle angriber bare hinanden, slap dog af og kad dette være et normalt forum, i stedet for et sted hvor den ene skal ned med nakken efter den anden, det er sku da for langt ude.. men tak for hjælpen dem som har været søde at svare på mit spørgsmål, og ikke kritiseret de andres svar.[/quote']Ja...jeg synes nu heller ikke der er noget at hidse sig op over. Jeg mener vi har en ok "balance" imellem flaf og saglighed. ...og ingen af delene kan undværes, eftersom debatten enten ville løbe af sporet eller blive tørrere end dødehavs-rullerne. Velkommen i skuret, Sisse-Helene
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu