Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Lad mig lige fra starten af indrømme at jeg ikke har en skid forstand på dæk, og ret begrænset forstand på biler:new: Jeg har mest koncentreret mig om at skaffe slanter nok til at betale for dem, så nu må jeg spørge nogen kloge hoveder i stedet for.;) Jeg har for ikke så længe siden købet en brugt Audi A8, hvor der også fulgte nogen vinterdæk med i prisen (jeg har naturligvis stadig sommerdæk på). Jeg er nu begyndt at bekymre mig om hvor hurtigt man må køre på dem. På siden af dækkene står der "Dunlop 235/55 R 17 99 H" Mine spørgsmål lyder: 1. Hvor hurtigt må man køre på dem? 2. Må man overhovedet køre gennem Tyskland på dem, når nu vognen kan køre 250 km/t?.

Besvaret
http://www.daekonline.dk/reifennews.html Næ... jeg ville tro du skulle op i minimum W for at det var lovligt..og det er vist ligemeget hvad man har tænkt sig at køre.. det er bilens specs der afgører hvilken hastighedskode du minimum skal køre med... Tyskland: I det omfang der anvendes vinterdæk med en lavere hastighedskode end den bilen er godkendt til, skal der anbringes en mærkat i førerens synsfelt. Mærkaten skal oplyse hvilken hastighedskode det pågældende vinterdæk er forsynet med. og lidt supplerende... Og jeg bliver klogere: Omkring dækkenes hastighedskode er det vigtigt at bemærke, at dækkene i følge dansk lov skal kunne køre mindst lige så hurtigt, som bilens topfart er opgivet til i bilens instruktionsbog. Dette gælder ikke for vinterdæk, som godt kan nøjes med at være Q-mærkede.
Besvaret

Mange tak for de hurtige svar - tænkte jo nok at nogen kunne svare på stående fod. For lige at skære det helt ud i pap: Vil det sige at jeg godt må køre på skiferie til Østrig (gennem Danmark og Tyskland - på vinterdækkene), hvis jeg sætter en tydelig læsbar mærkat på fx rattet, hvor der står "MAX 210 km/t" ?

Guest Supermule
Besvaret

Normalt sætter man den oppe i venstre hjørne af forruden, men ja.... Det må du gerne :)

Besvaret
Mange tak for de hurtige svar - tænkte jo nok at nogen kunne svare på stående fod. For lige at skære det helt ud i pap: Vil det sige at jeg godt må køre på skiferie til Østrig (gennem Danmark og Tyskland - på vinterdækkene), hvis jeg sætter en tydelig læsbar mærkat på fx rattet, hvor der står "MAX 210 km/t" ?
Bare det ikke er Dubbdäk,så får du en kämpe böde og bilen må ikke köre en meter på de däk...:( Har set nogle SV med meget röde öre som var på vej på ferie med dem på..
Guest Supermule
Besvaret

Uden at vide det, så tror jeg ikke du kan få dubb. dæk der er godkendt til 210 km/t....... Det er vist kun i rallysport det bruges..... :)

Besvaret
Bare det ikke er Dubbdäk' date='så får du en kämpe böde og bilen må ikke köre en meter på de däk...:( Har set nogle SV med meget röde öre som var på vej på ferie med dem på..[/quote'] Det er jeg 99,9% sikker på at det ikke er - det er trods alt lykkedes mig at opdage at man ikke må køre med dens slags i Tyskland. Mener at det var nogen M+S - må hellere kigge efter i kælder-rummet.
Besvaret

Det er ikke dubdæk, der er ingen 'søm' i dine dæk, de er ganske normale vinterdæk. Vi har tidligere blot sat en gul seddel på rattet, hvor der står max xyz km/t - men det har du nok ikke opdaget, sidst vi var afsted på skiferie :laugh:

Guest Supermule
Besvaret

Det er fandme også svært at overholde begrænsningen nede i Tyskland....:lol:

Det er ikke dubdæk, der er ingen 'søm' i dine dæk, de er ganske normale vinterdæk. Vi har tidligere blot sat en gul seddel på rattet, hvor der står max xyz km/t - men det har du nok ikke opdaget, sidst vi var afsted på skiferie :laugh:
Besvaret

Til Bananas Jeg burde nok have lavet et nyt indlæg, men det kunne jeg ikke lige finde ud af som den nybegynder jeg stadig er herinde.. Jeg vil vældig gerne have lidt mere info vedr Audi A8, da jeg selv overvejer at købe samme bil når vi næste år rykker til Malmø (igen!) Kort fortalt er jeg lidt interesseret i en 2004/05 4,2 liters model. Jeg er dog temmelig usikker på det fornuftige i valget, her tænker jeg fortrinsvis på brændstofforbrug, vedligeholdelsesomkostninger, afskrivning osv. Jeg arbejder i kbh og planlægger at tage bilen på arbejde, så et vist km forbrug må påregnes. Hvis Bananas (eller andre) kan hjælpe med info og erfaringer vedrørende ovenstående vil jeg være glad! mvh Michael

Besvaret
Kort fortalt er jeg lidt interesseret i en 2004/05 4,2 liters model. Jeg er dog temmelig usikker på det fornuftige i valget, her tænker jeg fortrinsvis på brændstofforbrug, vedligeholdelsesomkostninger, afskrivning osv. Jeg arbejder i kbh og planlægger at tage bilen på arbejde, så et vist km forbrug må påregnes.
Tja, hvis man går op i brændstoføkonomien, så vil A8'eren efter min mening nok være lidt upassende (se f.eks. www.hvorlangtpaaliteren.dk :scared: ).. Hvad angår afskrivning og vedligeholdelsesomkostninger, kan jeg ikke forestille mig, at den tilhører kategorien "fornuftskøb", men lækker det er den da. :)
Guest Supermule
Besvaret

Jeg ville vælge en 4,0 tdi fra Tyskland.... Et langt mere attraktivt valg i mine øjne....

Besvaret
Omkring dækkenes hastighedskode er det vigtigt at bemærke, at dækkene i følge dansk lov skal kunne køre mindst lige så hurtigt, som bilens topfart er opgivet til i bilens instruktionsbog. Dette gælder ikke for vinterdæk, som godt kan nøjes med at være Q-mærkede.
Men i Sverige skal dækkende være godkendt til bilens maks hastighed.
Guest Supermule
Besvaret

Hvordan vil du finde vinterdæk godkendt til de biler der kan køre 250KM/T??? De kommer kun i et meget begrænset udvalg, så det eneste du skal er at ha' et lille mærke der gør dig opmærksom på dækkenes maks. hastighed...

Men i Sverige skal dækkende være godkendt til bilens maks hastighed.
Guest Supermule
Besvaret

Her er hvad Vägverket siger: Vinterdäck Krav på vinterdäck 1 december – 31 mars När du kör personbil, lätt lastbil eller buss med en totalvikt av högst 3,5 ton är det krav på vinterdäck eller annan likvärdig utrustning (t.ex. sommardäck med snökedjor på alla hjulen) under perioden 1 december – 31 mars, om det är vinterväglag. Drar du släpvagn efter så gäller kravet även denna. Undantag Trots kraven på vinterdäck får ett fordon köras i följande fall om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten: Vid provkörning eller bogsering av fordonet i samband med reparation eller liknande ändamål. Vid färd den kortaste, lämpligaste vägen till och från närmaste besiktningsorgan (Bilprovningen). Om fordonet enligt Bilregistret är trettio år eller äldre. Om fordonet är registrerat i utlandet. Vid färd som påbörjas eller avslutas i utlandet. Om du kör med stöd av saluvagnslicens (grön registreringsskylt) den kortaste, lämpligaste vägen från hamn, järnvägsstation, fabrik, reparationsverkstad, förvaringslokal eller liknande till sådan plats, lokal eller garage. Med saluvagnslicens får fordon även köras vid demonstration eller försäljning. Om fordonets däck enligt uppgift i Bilregistret har en fälgdiameter som är 10 tum eller mindre Mönsterdjup 3 mm Vid vinterväglag under perioden 1 december – 31 mars ska mönsterdjupet vara minst 3 mm på däck till personbil, lätt lastbil eller buss med en totalvikt av högst 3,5 ton samt släpvagn som dras av dessa fordon. Tillåtet med dubbdäck 1 oktober- 30 april Det är tillåtet att använda dubbdäck under perioden 1 oktober – 30 april. Dubbdäck får användas även under annan tid om det är eller befaras bli vinterväglag. Om bilen har dubbdäck måste också tillkopplad släpvagn ha det vid vinterväglag. Det får inte finnas både dubbade och odubbade däck på fordonet. Vad är vinterdäck? Vinterdäck kan vara både dubbade däck och så kallade odubbade friktionsdäck. Däcken ska vara: särskilt framtagna för vinterkörning och märkta M+S, M-S, M.S., M&S, MS eller Mud and Snow. OBS! Det förekommer däck som är märkta med M och S utan att vara särskilt framtagna för vinterkörning, exempelvis grovmönstrade terrängdäck. Eftersom det inte framgår av däcken om de är särskilt framtagna för vinterkörning så har STRO (The Scandinavian Tire and Rim Organization) och Däckbranschens Informationsråd tagit fram listor över tillåtna vinterdäck. Du kan även få information från din däckhandlare. Sommardäck har en gummiblandning som gör att de blir för hårda när det är kallt. Därför bör man använda vinterdäck när temperaturen närmar sig noll eller när det är minusgrader. Vinterväglag I praktiken är det polisen som gör bedömningen om/när det är vinterväglag. Det anses vara vinterväglag om det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan. Bästa däcken bak För att minska risken för sladd vid bromsning och vid sväng bör de däck som har det största mönsterdjupet eller bedöms ha det bästa väggreppet vara monterade bak på fordonet. Däcken med största dubbutsticket bör monteras bak. Detta gäller både fram- och bakhjulsdrivna bilar. Lagring av däck Däck ska förvaras svalt, torrt och mörkt. Tunga fordon Tunga fordon omfattas inte av kraven på vinterdäck men Vägverket rekommenderar ändå att vinterdäck används vid vinterväglag.

Guest Supermule
Besvaret

Jeg ved godt det findes Peter. De findes bare ikke i den str. jeg skulle bruge.... I Tyskland skal du bare ha' et lille klistermærke i forruden der gør opmærksom på dækkenes maks. hastighed.... Så er det underordet om din bil kan køre 400km/t.....:lol:

Vi har vinterdäk der er w märket :).. Ps er dine nye ikke også det ??
Besvaret
Hvordan vil du finde vinterdæk godkendt til de biler der kan køre 250KM/T???
Min fejl :( Sommardäck till EG-typgodkänd personbil samt till nationellt godkänd personbil, som har tagits i bruk den 1 januari 1996 eller senare, ska ha en hastighetskapacitet som överensstämmer med eller är högre än bilens högsta konstruktiva hastighet. På övriga personbilar behöver sommardäck inte vara dimensionerade för högre hastighet än 180 km/tim. Vinterdäck till EG-typgodkänd personbil får dock vara dimensionerade för en högsta hastighet av minst 160 km/tim. http://www.vv.se/templates/page3____8437.aspx Det var kun sommerdæk der skal være godkendt til det.
Guest Supermule
Besvaret

Det har du helt ret i..... :) Men lyd er noget man kan gøre noget ved.... Det er lidt sværere med et stort benzinforbrug......;)

V8 benzin har en bedre motorlyd :th2:
Besvaret
Jeg burde nok have lavet et nyt indlæg, men det kunne jeg ikke lige finde ud af som den nybegynder jeg stadig er herinde.. Jeg vil vældig gerne have lidt mere info vedr Audi A8, da jeg selv overvejer at købe samme bil når vi næste år rykker til Malmø (igen!) Kort fortalt er jeg lidt interesseret i en 2004/05 4,2 liters model. Jeg er dog temmelig usikker på det fornuftige i valget, her tænker jeg fortrinsvis på brændstofforbrug, vedligeholdelsesomkostninger, afskrivning osv. Jeg arbejder i kbh og planlægger at tage bilen på arbejde, så et vist km forbrug må påregnes. Hvis Bananas (eller andre) kan hjælpe med info og erfaringer vedrørende ovenstående vil jeg være glad! mvh Michael
Nu har jeg kun haft den i 1½ måned indtil videre. Det er en 4,2 fra 2003, som havde kørt 91.000. Siden jeg har købt den har jeg kørt med et gennemsnitligt benzinforbrug på 13,8 L/100km. Jeg har hovedsageligt kørt distancen Västra Hamnen - Østerbro. Hvis man nøjes med at køre 110 på motorvejen ligger den på 9-10 L/100km (men det er sgu svært i sådan en vogn;) ). Det allermindste benzinforbrug åbnes ved at tvinge den i højeste gear og sætte cruise control på ved 65km/t - så ligger den på omkring 7 L/100km (det kan man nogen gange på Amager Strandvej). Generelt er bezinforbuget ganske rimeligt på motorvej, men ved bykørsel går det HELT galt:sad: . Jeg har prøvet at sidde fast i myldretiden og bruge 40L/100km på at komme fra Østerbro og frem til slutningen af Christianshavn. Jeg købte den her i Sverige hos Bilcentrum Hässleholm (den er dog hentet op fra Tyskland for lidt over et år siden) - de havde lige een med den farve læder og yderfarve, som jeg gerne ville have, samt godt med ekstraudstyr. Jeg fik så 3 måneders fri forsikring fra Trygghansa med (åbenbart standard), og jeg har endnu ikke fået "tilbuddet" på hvad det skal koste bagefter - jeg går og gruer over den dag. Jeg har allerede haft fat i en fra Insplanet som har prøvet at ringe rundt til nogen selskaber - han sagde at det billigste tilbud lå på omkring 23000 Svenske . Lyder som om jeg må ringe rundt til allesammen selv. Service priser har jeg så ikke prøvet endnu - skal nok også være helt forfærdeligt. Afskrivning: Ja de klart største afskrivninger sker i løbet af vognens første 3 år - jeg fik min til kun lidt over 1/3 af vognens nypris. Det betyder selvfølgelig at man får meget for pengene ved at købe brugt. Jeg formoder, at det i Tyskland er en direktionsvogn eller en vogn, som bruges til repræsentative formål, hvilket betyder at hver gang, der laves en lille smule om på designet, så man kan se, at man ikke længere har den allernyeste version, så skal allesammen købe den nye, og af med den gamle, hvilket dumper brugvognpriserne enormt.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...