Lynge Besvaret December 27, 2006 Rapporter Besvaret December 27, 2006 Hej Lynge....Beklager med din mor. Dog mener jeg at staten har en ret til at prøve folk' date=' hvorvidt de er kapable til at arbejde eller ej....Regler er for alle. Det er trods alt staten der betaler og jeg synes at det er en ansvarlig måde at forvalte statens penge på. Når det er dig der skal betale, vil du også teste om det virkelig er sandt og ikke bare bruge penge i blinde.... Dog er der desværre mennesker der kommer i klemme, men ingen systemer er perfekte.....[/quote'] Selvfølgelig skal man ikke bare kunne komme og sige at jeg har ondt i ryggen så jeg kan ikke arbejde. Men når man har lærers ord for at man har 3 diskoskolapser og inden hun overhovedet kom i jobprøvning, så havde hun jo også været til genoptræning og de sagde det samme som lægerne, mon så ikke dem i kommune/stat/amt kunne stole lidt på de her mennesker der rent faktisk godt ved hvad de laver. Plus en sagsbehandlings tid på over 2 år(i det andet eks 4 år), det er jo vanvittigt, hvorfor ikke brokke sig ikke over alle de penge der bliver smit efter de her tåbelige lange sagsbehandlings tider? Systemet ser dig fra starten af som en der vil snyde systemet, og de her mennesker må altså SLÅS for deres RET, og når man ligger der i smerte helvede så er overskudet altså ikke særlig stort, det gælder bare om at komme igennem dagen. Hvis ikke min mor havde haft min far til at hjælpe hende var hun aldrig kommet igennem. Bare det at få de indledene skaninger på hospitalet var en kamp, min far måtte bogstavlig talt slå i bordet for at få hende skandet. Syntes du virkelig bare vi skal stille os til tåls med at "ingen systemer er perfekte"??? Vi har i den grad råd til at tage os ordentlig af de svage i vores samfund på en ordentlig måde. Jeg syntes det er skamligt at vi ikke kan behandle folk ordentligt i vores social system, og jeg syntes det er utroligt at nogle ikke syntes vi kan gøre det bedre, meget bedre.
Anina Besvaret December 27, 2006 Rapporter Besvaret December 27, 2006 Har man læst Ellen Ryg Olsens' grundige skildring; Syge i tvangsarbejde, der handler om syge menneskers vej til pension, ved man at der blandt de langtidsledige er alvorligt syge mennesker der skammeligt sendes ud i gentagende meningsløse arbejdsprøvninger, hvis sager på alle måder forhales af cigarkasse tænkning af værste skuffe, selvom de helt åbenbart ikke magter et arbejde af psykiske og fysiske grunde. Hmm.... jeg har læst at credde drager E.R.Olsens objektivitet i tvivl eftersom hun har været ansat i Københavns Kommune - "socialdemokratiets højborg".... Hallo! Det en kæmpe kommune og alle ansatte kan umuligt være "korrumperede" af hvem der sidder på rådhuset. Desuden er det den samme "højborg" hun opsagde sin stilling hos, i protest mod det der foregår og hvad denne tråd handler om. Ellen Ryg Olsen har arbejdet fem år som læge på Revacentret (revalidering-) i København. Det er her, de københavnske førtidspensionsansøgere sendes til, når kommunale sagsbehandlere vil have prøvet ansøgernes arbejdsevne, før de tager stilling til førtidspension. Hun har arbejdet som arbejdsmediciner i det offentlige system både før og efter den nye førtidspensionslov, der trådte i kraft 1. januar 2003 og markerede et afgørende holdningsskift. Hvis hun ikke ved hvad der foregår - er der ingen der ved! Se og lyt.... udsendelse fra tv Lorry i Brunch den 24 november 2005 om Ellen Ryg Olsens bog "Syge på tvangsarbejde"
Markowitch Besvaret December 27, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret December 27, 2006 Forslaget rammer jo netop ikke syge mennesker, for de er udtrykkeligt fritaget. Jeg ville ønske du havde ret, for så var der ikke noget problem med 300 timers reglen. Jeg er dog i tvivl om at alle syge kommer i matchgruppe 5, for hvis de gjorde, kunne man jo alternativt bevilge dem den pension de i første omgang søgte Som Gunvor Auken skriver i en kronik: ...nu er det blevet svært at få førtidspension. Loven er god nok, men statsrefusionen på kun 35 % bestemmer kommunernes praksis ved tildeling af pension. Derfor er matchgruppe 4 og 5 reelt en andenrangs-pension for mange. I stedet sendes de der reelt ikke kan arbejde, rundt i nedværdigende og perspektivløs aktivering og arbejdsprøvning. Det fremgår implicit af ovenstående citat at Gunvor Auken mener at der findes mennesker der reelt ikke kan arbejde i matchgruppe 4. Netop denne matchgruppe er ikke undtaget 300 timers reglen og netop denne gruppe mennesker kommer i klemme. Det er dem min bekymring går på. Men hvis man synes, at hjemmegående indvandrerkoner bør have ret til borgerløn fra de importeres til de pensioneres, så de kan holdes i sprogløs isolation fra resten af samfundet, så synes man det. Hvis man synes, det er mistænkeliggørelse at stille samme beskedne krav, som gælder for alle andre, så synes man det. Jeg tror så ikke nogen tager alvorligt skade af, at komme væk fra couscousgryderne i en betonlejlighed og måske opsnappe et par danske brokker, som også vil sætte dem i bedre stand til at kommunikere med deres kvajet opdragede unger. Det er udemærket at bruge arbejde som en del af integrationen. Det kan jeg varmt støtte. Jeg ville dog ønske at folk var mere udfarende selv, så de ikke skulle tvinges ud i arbejde med økonomiske pisk. Det er dog naivt, men jeg syndes fandme at det er for dårligt at disse integrationsbestræbelser skal ske på bekostning af syge mennesker. Hvorfor skal de svageste betale prisen?
Anina Besvaret December 27, 2006 Rapporter Besvaret December 27, 2006 ...hvorfor ikke brokke sig ikke over alle de penge der bliver smit efter de her tåbelige lange sagsbehandlings tider? Ja, det kunne jeg også tænke mig at spørge om! Er I klar over, at anvendelse af denne ordning koster årligt statskassen 9 milliarder gode danske kroner?! Hvor mange mon førtidspensioner (der absolut ikke er fyrstelige) kan være i et kæmpebeløb på 9.000.000.000 skattekroner? Heeeelt sikkert ikke så få!
Anina Besvaret December 27, 2006 Rapporter Besvaret December 27, 2006 .... men jeg syndes fandme at det er for dårligt at disse integrationsbestræbelser skal ske på bekostning af syge mennesker. Hvorfor skal de svageste betale prisen? Hmm... det er ikke den første og ikke den sidste gang, at man har (mis)brugt indvandre-tema til at begrænse flere frihedsrettigheder og lægge flere restriktioner/forpligtelser rub og stub på hele befolkningen. Goddav du!
Anina Besvaret December 27, 2006 Rapporter Besvaret December 27, 2006 Forslaget rammer jo netop ikke syge mennesker' date=' for de er udtrykkeligt fritaget. [/quote'] Korrekt.... med en "enkelt" undtagelse: de syge, der er af systemet "arkiveret" under betegnelsen: "arbejdsløse" og det er de stort set, sålænge deres sygdom ikke er "anerkendt" (trods n-tal af div. læge- og hospitalserklæringer samt arbejdsprøvet et uendeligt antal gange.... Problemet nr. 2 i denne forbindelse er, at der er fra lovens side ikke fastsat det maximale antal arbejdsprøvninger man som syg kan udsættes for..... Det kan blive ved og ved og ved.... Surprise! Jeg er hverken snotdum eller blåøjet og ej heller "blid" som Markowitch... Om man vil gå hjemme hos manden og familien - er en privatsag. Vælger man det - betaler man selv! Det samme gælder hvis man er for rettroende til at røre ved bestemte købmandsvarer eller insisterer på at bære en bestem hovedbeklædning mod reglerne på jobbet, eller nægter at tage et arbejde hvor der ikke er et bederum til rådighed. En privatsag! Disse menneskers skæbne er en direkte følge af deres personlige valg og interesserer mig ikke synnerligt. Derimod vil jeg til enhver tid råbe op når man forfølger og mishandler mennesker, hvis eneste brøde er at de er blevet syge og uarbejdsdygtige.... specielt og særligt når man ovenikøbet finansierer denne hetz med mine skattepenge!
Markowitch Besvaret December 27, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret December 27, 2006 Hmm... det er ikke den første og ikke den sidste gang' date=' at man har (mis)brugt indvandre-tema til at begrænse flere frihedsrettigheder og lægge flere restriktioner/forpligtelser rub og stub på [b']hele befolkningen. Goddav du! http://www.loftsramteeksperter.dk Gunvor Auken skriver på sin side: Den politiske kniv skærer for tiden hver gang der, hvor indvandrerne er over-repræsenteret. Sådan er den politiske virkelighed i dag og sådan ønsker vælgerne det åbenbart. Men dette ønske skal ikke ske i blinde. Folk skal vide hvilke konsekvenser lovene har og hvordan de utilsigtet rammer de forkerte. Så kunne det være at man for fremtiden tænker sig bedre om. Det er en nobel tanke at bruge arbejde som løftestang for integrationen, men at indlede en hysterisk klapjagt på syge ledige er over min forstand. Meget af den politisk ideologiske tænkning inden på "borgen" peger for tiden i en retning: Arbeit macht frei... Som sagt havde jeg intet problem med 300 timers reglen, hvis alle syge var i matchgruppe 5 og dermed fritaget. Men frustrationen går også på at selve diskriminantanalysen til at bestemme matchgruppe ligger i sagsbehandlerens hænder. Der er derfor ikke i egentlig forstand tale om at "klienten" har en rettighed. Alt kommer an på hvordan et andet menneske vurderer dig. Jeg kan forstille mig at dette må være en meget frustrerende situation at havne i. I Timme Bisgaard Munk's Fem benspænd for Helle, skriver han: I løbet af efteråret kom ”Matchgruppe 4” til Christianborg. Også i Socialdemokratiet fik man øjnene op for, at det næsten indgåede integrationsforlig gik ud over nogle af samfundets svageste, nemlig kontanthjælpsmodtagere med ”betydelig nedsat” arbejdsevne i den såkaldte matchgruppe 4. Denne betænkelighed fik dem til at gå ud af forliget med regeringen. Så det virker som om vi i fremtiden kan forvente os at socialdemokratiet vil skifte pisk ud med gulerod, når den ideologiske kurs skal findes for socialpolitiken. Men det afslører også at 300 timers reglen kommer til at ramme folk med "betydlig nedsat" arbejdsevne.
credde Besvaret December 27, 2006 Rapporter Besvaret December 27, 2006 Jeg er ikke i tvivl om, at alle her ønsker, at de syge skal have den hjælp, de har krav på, lange sagsbehandlingstider er bestemt heller ikke hensigtsmæssigt. Det koster samfundet masser af penge, at køre alle de sager gennem mange år, hvilket er skidt. Pengene kunne bruges bedre andre steder. Jeg er enig med Markowitch i, at det burde være bedre, hvis folk var mere udfarende og selv forsøgte at komme i job (her snakker jeg ikke om syge mm.) og ikke skulle tvinges med økonomisk pisk. Men det har jo åbentbart vist sig, at folk ikke er udfarende og det eneste, der åbentbart virker er at smække med pisken. Pisken burde smækkes overfor alle, som er i den arbejdsdygtige alder og som er egnet til arbejde. Da jeg var studerende arbejdede jeg da fx. som weekend afløser i Post Danmark, har også arbejdet i Netto, så det er da klart muligt at få deltidsjob. Jeg tror Post Danmark vil være lykkelige for enhver lørdagsafløser, de kan få fat på. Men igen, for at vende tilbage til hovedemnet, at ægtepar på kontanthjælp mister halvdelen af deres støtte. I den forbindelse gentager jeg gerne, hvad jeg har skrevet tidligere i denne tråd: De fleste har jo været på dagpenge, før de kommer på kontanthjælp. Hvis jeg ikke husker forkert, så kan man få dagpenge i 4 år indenfor en 6 års periode (correct me if I am wrong). Så man har faktisk haft 4 år til at finde sig et job... Dagpenge fås selvfølgelig kun, hvis man er medlem af en A-kasse.
bananas Besvaret December 27, 2006 Rapporter Besvaret December 27, 2006 Hmm... hvad siger denne tone dig så? Jeg deltager kun i emner der er mine hjertesager. Derfor engagement og tonen er såmænd ikke anden end levende og udtrykt i lovlige gloser. Det andet derimod bidrager med et stort nul. Men ellers har du ret - burde istedet have smidt en PrivatBesked i hovedet på vidunderet. Ja det må vel karakteriseres som en noget rabial tone - men den er altså IKKE et personligt angreb.
Humle Besvaret December 27, 2006 Rapporter Besvaret December 27, 2006 Alle tiders Humle :) . Der er job at få og hvis jeg selv var på støtten, ville jeg meget gerne tage et af de job, for ikke at belaste systemerne mere end nødvendigt. Hvis jeg da var rask! Du får det jo til at lyde som om alle kontanthjælpsmodtagere er langtidssyge og ude af stand til at arbejde ? Er da helt enig i at syge mennesker, hvor det lægeligt er bevist at de ikke er i stand til at passe et arbejde, skal modtage hjælp. At der så er uenigheder om lægernes bedømmelser er et problem samfundet må prøve og løse. Mange mennesker tager en free ride for givet i Danmark.
credde Besvaret December 27, 2006 Rapporter Besvaret December 27, 2006 I øvrigt læste jeg på Danmarks Statistik, at antallet af personer i fleksjob er steget med 14% til 41.000. Samtidigt er antallet i aktivering faldet. Det skal ikke ses som noget andet end information. Læs selv her: http://www.dst.dk/nytudg/9583
Humle Besvaret December 27, 2006 Rapporter Besvaret December 27, 2006 Plus en sagsbehandlings tid på over 2 år(i det andet eks 4 år), det er jo vanvittigt, hvorfor ikke brokke sig ikke over alle de penge der bliver smit efter de her tåbelige lange sagsbehandlings tider? Det er da sandelig også mange der gør. Personligt så jeg helst at 1/3 del af alle offentlige stillinger blev fjernet. For det er skræmmende så stor spild der foregår "derinde". Den 1/3 del der bliver tilovers kan så udfylde mange af de huller der findes på det private arbejdsmarked.
Anina Besvaret December 27, 2006 Rapporter Besvaret December 27, 2006 Du får det jo til at lyde som om alle kontanthjælpsmodtagere er langtidssyge og ude af stand til at arbejde ? Nej.... mig bekendt stiller vi op kun for de kontanthjælpsmodtagere der er langtidssyge. Er da helt enig i at syge mennesker' date=' hvor det lægeligt er bevist at de ikke er i stand til at passe et arbejde, skal modtage hjælp. At der så er uenigheder om lægernes bedømmelser er et problem samfundet må prøve og løse. [/quote'] Humle - problemet opstår netop når adskillige læger, forskellige læger og deres erklæringer, attester og udtalelser m.m. bliver tilsidesat. For dette er netop hvad der sker og er den egentlige baggrund for denne diskussion. Det øvrige er jeg helt enig med dig i.
Lynge Besvaret December 27, 2006 Rapporter Besvaret December 27, 2006 Man må så spørge sig selv om det overhovedet er muligt at skabe det perfekte samfund ? For det er vel det du/I efterlyser ? Jeg tror hurtigt vi kan blive enige om at det ikke kan lade sig gøre at skabe et perfekt samfund, men man bør da stræbe, om ikke efter perfaktion så ihvertfald efter at gøre det væsentlig bedre end bliver gjort idag. Der er jo ikke nogen her der syntes det er iorden at nogen ikke gider arbejde og derfor bare for en free ride af samfundet, og i nogle tilfælde snyder sig til hjælp de ikke har krav på. Social bedrageri skal straffes MEGET hårdere end det gør nu, for det ødeligger systemet for dem der virkelig har brug for det. MEN når det så er sagt, så er der altså en masse mennesker der er kommet i klemme i systemet og det er dem mange af de her velmendene tiltag går ud over, og det er ihvertfald der jeg siger(RÅBER) fra, for det kan satme ikke passe at fordi man er uheldig og blive uarbejdsdygtig så bliver man nærmest betragted som en kriminel.
Anina Besvaret December 27, 2006 Rapporter Besvaret December 27, 2006 http://tinyurl.com/ycfedd Et imponerende antal af ledige jobs.... Mindre imponerende er dog, at ingen ser efter alternative forklaringer på denne situation. Det er meget nemmere at slynge sorteper i hovederne på de arbejdsledige. Meeen, kunne det ikke tænkes, at Postdanmark er helt og aldeles selv ude om det? At ethvert menneske der ønsker at bevare psykisk og fysisk helbred burde sky en ansættelse hos Postdanmark som pesten? Og specielt de "arbejdsledige" der i forvejen er syge og "fejlarkiveret" i systemet? Arbejdstilsynet advarer om risiko for psykiske og fysiske skader for ansatte hos Postdanmark. Humle: Nej det går jo ikke med postjob humle.. det ved du jo godt. Det er både lidt hårdt og så skal man jo ikke mindst tidlig op.. nej så er det godt vi har så høj en kontanthjælpssats Eller.....nytter det måske slet ikke at ansøge og møde op? Post Danmark i Nordsjælland har ansat 40 svenske postbude, mens danske ledige blev afvist uden videre." Nå ja. Du har ret. Det er nok lige en tand for meget at forlange at man skal stå tidligt op og så ovenikøbet om vinteren. Uhadada.. Uhadada, uhadada Humle..... ...at omkring en tredjedel af de ledige der blev tilbudt at uddele post, allerede var på vej ud i et andet job. En anden stor gruppe var sygemeldte, gravide eller havde helbredsproblemer. Og af dem, der faktisk mødte op - ville Post Danmark ikke ansætte en eneste til at uddele post.. He, he.... hvis du klikker på linket, kan du ovenikøbet lytte til DR`s indslag "En anden historie om de 110 ledige" Endnu en gang overgår virkeligheden den frie fantasi.... Det ville så absolut gavne, hvis man undersøgte tingene før man slynger fordommene rundt i manegen Læs i øvrigt, hvad de "skyldige" selv skriver om denne journalist-kunstens vandrehistorie
eingin Besvaret December 27, 2006 Rapporter Besvaret December 27, 2006 Da jeg havde en fritidsjob i fakta. Fik vi en på aktivering.. Manden kunne dårlig nok gå. Jeg ved ikke hvad sådan et menneske skal lave i et sådan fysisk krævende job. Som tak sagde chefen altid tak fordi du lavde så lidt :(
credde Besvaret December 27, 2006 Rapporter Besvaret December 27, 2006 Kunne det måske også være, at de der blev tilbudt job hos PostDK bare mødte op, fordi de skulle for at få bistandshjælp. Man bør vel se på begge sider af sagen, og ikke kun den ene, som du gør Anina. Jyllandsposten skrev følgende om sagen: http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=4127866/ "Men ikke én eneste af de 110 ledige dagpengemodtagere ville tage arbejdet. En gennemgang af sagen viser, at begrundelserne for at sige nej rækker lige fra, at den ledige ikke kunne cykle til, at den ledige hævdede at have sendt en ansøgning, som Post Danmark ikke havde modtaget og til, at den ledige skulle på ferie" og endvidere: "Medlem af Velfærdskommissionen, professor Nina Smith, siger: »Vi har i Danmark valgt en model, der er meget fleksibel. Vi har høje dagpengesatser, og det er let at ansætte og afskedige. Men når 110 ledige bliver til nul ansatte, har systemet spillet fallit. Derfor mener jeg, at politikerne bør gribe ind og stramme reglerne, eksempelvis ved at nedsætte dagpengeperioden fra fire til to et halvt år. Vi skriger på arbejdskraft, og der bliver endnu større mangel i fremtiden. Vi må finde metoder, så alle, der overhovedet kan arbejde, kommer ud på arbejdsmarkedet. De nuværende regler virker ikke i den retning.« Hun bakkes op af den økonomiske vismand, professor Michael Rosholm: »Eksemplet med Post Danmark viser, at systemet har spillet fallit. Nogle af begrundelserne for ikke at være til rådighed for jobbet som postbud er himmelråbende. Der bør i det mindste strammes op på opfølgningsprocedurerne over for de ledige, og jeg mener, at det i sidste ende bør overvejes, om der skal ændres på dagpengeperioden eller dagpengesatsen,« siger vismanden."
Humle Besvaret December 27, 2006 Rapporter Besvaret December 27, 2006 At ethvert menneske der ønsker at bevare psykisk og fysisk helbred burde sky en ansættelse hos Postdanmark som pesten? Er det nu usundt at cykle ?
Humle Besvaret December 27, 2006 Rapporter Besvaret December 27, 2006 Arbejdstilsynet advarer om risiko for psykiske og fysiske skader for ansatte hos Postdanmark. Eller.....nytter det måske slet ikke at ansøge og møde op? Post Danmark i Nordsjælland har ansat 40 svenske postbude, mens danske ledige blev afvist uden videre." Endnu en gang overgår virkeligheden den frie fantasi.... Det ville så absolut gavne, hvis man undersøgte tingene før man slynger fordommene rundt i manegen Læs i øvrigt, hvad de "skyldige" selv skriver om denne journalist-kunstens vandrehistorie Beklager, men jeg giver desværre ikke meget for din artikle om "det psykiske arbejdsmiljø hos PD". Fagforeiningerne i DK kæmper nærmest en dødskamp i disse år og vil gøre alt i forsøget på at bevare magten. Hvilke psykiske problemer er det postbudene slås med ? Så det er vist DIG der render rundt og er virkelighedsfjern og slynger om dig med fordomme. Du efterlyser selv alternative årsager og for at tage DIT eksempel med PD, så kunne den "alternative" årsag til fraværet være at det i DK næsten ikke kan betale sig arbejde og forskellen på en postbud lønning til en Akasse lønning er skræmmende lille. Så kan da godt fortå postbudene tager sig nogle fridage indimellem.
Anina Besvaret December 27, 2006 Rapporter Besvaret December 27, 2006 Øv! Humle Arbejdstilsynet og fagforeningerne er ikkedet samme. Derudover snakker du bare udenom . Øv.
Anina Besvaret December 27, 2006 Rapporter Besvaret December 27, 2006 Er det nu usundt at cykle ? Øv! Kalder du "dette her" for et debatindlæg?
BS Besvaret December 27, 2006 Rapporter Besvaret December 27, 2006 Øv! Kalder du "dette her" for et debatindlæg? Ja vel i samme stil som dit ovenstående indlæg:rolleye:
thn Besvaret December 27, 2006 Rapporter Besvaret December 27, 2006 Eller.....nytter det måske slet ikke at ansøge og møde op? [url=http://www.denmarkonline.dk/post_danmark_forbigar_danske_ledige-200650]Post Danmark i Nordsjælland har ansat 40 svenske postbude' date=' mens danske ledige blev afvist uden videre."[/url'] Da jeg flyttede til området for 1½ år siden startede jeg med at søge hos posten. Så havde jeg et job indtil jeg fandt et job indenfor mit fag. Og jeg siger dig, de tager hvad som helst derinde. Der er så panisk mangel på arbejdskraft at ALLE får chancen. Efter jeg nu har fået job indenfor mit fag, er jeg fortsat som lørdagsafløser fordi det er et skønt job. Og det der med det dårlige psykiske arbejdsmiljø... ja jeg siger bare at de fagforeningsfolk der har skrevet det, tjaaa... tudekiks. Der er sq ikke slemt i PDK Mvh Dennis
bananas Besvaret December 27, 2006 Rapporter Besvaret December 27, 2006 Jeg ved ikke helt hvad jeg skal mene om dette forslag. Umiddelbart er jeg altid glad for at man forsøger at spare på de offentlige budgetter. Forslagets hensigt er vel især at forhindre at man har hjemmegående husmødre, som bare hæver bistandshjælp pr. automatik. Så forslaget set øverst oppe fra kan virke fornuftigt MEN.... Det bliver helt ødelagt af at man netop ikke har ordentlig styr på tildelingerne af førtidspensioner og i det hele taget sundhedssystemet. Sundhedssystemet er nok noget af det mest udpinte overhovedet i det danske samfund. Jeg har personligt stiftet bekendtskab med sundhedssystemet idet jeg blev ramt af en alvorlig kronisk sygdom for 1½ år siden hvor jeg var syg i flere måneder og indlagt i 2-3 uger (nærmere diagnose er privat). Sjældent har jeg oplevet en sådan umyndiggørelse af ens person og generel antagelse om, at man var et uforstående fjols - hvis ikke det var fordi, at jeg var 110% sikker på at jeg var et godt begavet menneske, var jeg nok gået helt ned rent mentalt. Og forøvrigt var jeg så også blevet permanent fysik handicappet fordi en kirurg mente, at det ville være det bedste at bortoperere det af mine organer, som foråsagede miseren, efter at de første medicinske forsøg var slået fejl. Nu har jeg heldigvis to søstre som var læger, som jeg kunne ringe til, og de mente at det kunne simpelthen ikke passe, så de begyndte at spørge ind til hvordan det kunne være at man var nødt til at operere (og blive fysisk handicappet) i stedet for at prøve andre medicinske behandlinger af. Så ved at gå dem på klingen fik vi afsløret, at de ikke helt kunne afskrive at en anden form for medicin kunne klare problemerne, men det var nok sikrest at tage en operation hurtigt for de forskellige medikamenter ville over tid svække ens evne til at komme sig over en operation. Vi fandt også ud af, at fordi det var i sommerferieperioden, havde kirurgerne en del frie huller i deres operationskalender i modsætning til resten af året, hvor der var ventetider pga. besparelser, så de ville gerne have fyldt dem ud der var ledige:scared: . Da jeg opdagede det, aflyste jeg så operationen - nogen rettigheder har man da - hvorved de var tvungne til at forsøge med medicinsk behandling. Og minsandten om ikke det rent faktisk lykkedes at finde noget medicin som fungerede - det tog godt nok et par måneder før det for alvor lykkedes. Jeg har en kraftig formodning om, at en stor del af årsagen til at medicinen fungerede dårligt i starten, var de elendige forhold på Bispebjerg Hospital. Ved den form for sygdom jeg har, er det meget vigtigt at få sovet rigtigt og spist sundt, men på hospitalet røg man nogen gange ud på gangen midt om natten, og den mad der kom var ikke videre bevendt og portionerne var måske ganske gode til ældre mennesker men helt utilstrækkelige til en 29-årig gut på små 100kg - og sunde synes jeg heller ikke de var. Derudeover kom alle døgnets 3 måltider mellem klokken 10 og 17 fordi at man hvade sparet på køkkenpersonalet. Sygeplejerskerne stak mig så noget frugt til at kompensere - senere hen jeg i den del patientfora læst at for en hel del personer med denne form for sygdom gør frisk frugt den faktisk værre! - og det har jeg efterfølgende også fundet ud af gælder mig selv. Det endte alligevel godt på trods af denne noget inkompetente behandlig, der måske lige akkurat var tilstrækkelig, når man selv hjalp til, men meget meget langt fra at være optimal. Og det værste ved det hele er, at jeg efterfølgende har opdaget at jeg rent faktisk har fået den formentlig bedste behandling som systemet kan give. Fordi jeg var relativt ung og derfor havde en god chance for at klare mig og måske også fordi lægerne blev ekstra opmærksomme, efter at de opdagede jeg havde læger i famillien, blev jeg prioriteret op i mange af de små valg, og mange af de undersøgelser man skulle til er der normalt ventetid på, men det var der ikke for mig. OK det ville måske havde nærmet sig livstruende at vente, så det kan også have været årsagen. Jeg har så også nået at stifte lidt bekendtskab med Københavns Kommunes socialforvaltning idet jeg var syg så længe at min arbejdsgiver ville søge om sygedagpenge. Mens jeg ligger på hospitalet (hvilket min arbejdsgiver havde fortalt dem) sender de så et længere skema til min HJEMMEADRESSE som skal udfyldes og sendes tilbage inden for 8 dage ellers kan de ikke udbetale nogen penge!. Frankeret svarkuvert - næh nej - dødsyge mennesker med gud ved hvilken lidelse skal skam slæbe sig ned på posthuset for at købe kuverter og frimærker for at kunne svare på bureakraternes blanketter!. Jeg er så fremover permant på noget medicin, som dæmper min hovedsygdom men svækker immunforsvaret, hvilket selvfølgelig gør, at man meget nemt bliver forkølet, får influenza osv. I tilfælde af kronisk sygdom kan man få lavet en såkaldt §28 aftale således at ens arbejdsgiver får udbetalt sygedagpenge allerede fra ens første sygedag. Det er jo meget fint i teorien for det gør at syge mennesker har nemmere ved at blive på arbejdsmarkedet, så sådan en fik jeg lavet. Men i praksis fungerer det ikke videre godt - de formularer man skal udfylde tager ret lang tid - så lang tid at det reelt koster mere i arbejdsløn at udfylde end man får igen, hvis det kun drejer sig om en enkelt dag eller to. Så vi gider kun for længere sygeperioder. Desuden skal min arbejdsgiver alligevel stadig reelt betale forskellen mellem sygedagpengene på 3300 DKK om ugen og ens egen løn - der mangler meget kan jeg godt afsløre. Så hvad er min konklusion: Sygehussystemet og tilbudende til syge mennesker er FUCKED UP. Det skulle ikke undre mig om systemet til tildeling af førtidspension også er fucked up. Og det er simpelthen noget rav. Årsagerne til at det er fucked up er at det er økonomisk udpint. Og grunden til at det er økonomisk udpint er at pengene fosser ud af statskassen til alle mulige andre formål, hvor der er store vælgergrupper hvis stemmer skal købes. Dagpenge i 4 år - hvad f... skal det dog til for? - 1 år må da være rigeligt. Bliver man syg skal man jo have sygedagenge i stedet og det kan man kun få i 1 år. Så man må altså gerne kunne undvige at komme i arbejde i 4 år, men hvis man er for syg til at arbejde må man kun være det i 1 år:rolleye: Efterløn til raske mennesker på 60 år? Der findes selvfølgegig en del mennesker, som er nedslidt i den alder, men løsningen er jo ikke at dele penge ud til alle på over 60; men derimod at gøre det muligt at blive erklæret som førtidspensionist, hvis der er læger, som kan skrive under på at man er nedslidt. Børnepenge til alle, inkl. dem med høje indkomster. Jeg er godt klar over at det bliver en skjult forhøjning af marginalskatten hvis man fjerner dem - løsningen ville derfor være at fjerne topskatten samtidigt med - er formentlig mere end selvfinansierende. Forældreorlov - helt ærligt - skal vi bruge penge på det, når der er folk som dør på vores underfinansierede hospitaler i mellemtiden. I det hele taget mangler vi at få gjort op med det system at de bedst stillede 80% betaler til de dårligst stillede 80% - og så bruges der en helvedes masse penge på at administrere det.
credde Besvaret December 27, 2006 Rapporter Besvaret December 27, 2006 Jeg kender Bananas personligt og kan ikke være mere enig i, hvad han skriver. For at blive indlagt i Danmark skal man have et godt helbred Jeg tror dog ikke, at der vil være flertal for de udmærkede forslag, da der efterhånden er flere, som forsørges af det offentlige end dem, der arbejder. Folk stemmer jo som regel efter deres pengepung ... Ærgeligt.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu