ulmus Besvaret January 19, 2007 Rapporter Besvaret January 19, 2007 Der er nok lige så meget - eller lidt - salmonella i danske og svenske kyllinger. Det tror jeg nu ikke - der findes da ikke "plast-æg" i Sverige. Her kan man da roligt spise alm. æg, fordi der ikke er salmonella i hønsene og dermed heller ikke i æggene. :th2:
MissCath Besvaret January 19, 2007 Rapporter Besvaret January 19, 2007 Nå, efter at ha' læst jeres indlæg må jeg jo nok revidere det med folks fordomme, for jeg møder dem også... Jeg havde åbenbart bare glemt det! Jeg har en hel flok af venner og familie og kollegaer der nu pludselig interesserer sig vildt meget for øresundsbroens åbningstider og trafiksituation, og derfor åbenbart er online på teksttv (trafikinformation) eller nettet hele tiden. Jeg får utallige opkald når den lukker af en eller anden grund (eller har været lukket !) Som om jeg ikke selv holdt øje med den eller vejret ! Når den har været lukket en sjælden gang i 35 minutter, så er der den der med det samme: " var det nu helt smart at flytte derover - "hva?" medlidenhedsattitude. Dén har jeg også stået og diskuteret og måttet forsvare, at den ikke er lukket hele tiden, men at man fraråder lette køretøjer at køre over.. Men næh-nej - den er LUKKET hvert andet øjeblik! Egentlig tror jeg bare at det jeg kan lide ved Sverige er at der er "højt til loftet" på alle måder. Svenskerne er efter min mening meget mere internationalt orienterede end danskere. HØRT! Svenskerne er langt mere vidtfavnende end danskerne. Vi danskere har en tendens til at holde fast i vores egen lille verden, skubbe underlæben frem og sige som 5-årige: 'Det vil jeg ikke-ikke-ikke' og samtidig stampe i gulvet, når vi bliver præsenteret for noget større end lille Dannevang... Den kommentar jeg høre mest er at: "det må da være mega træls at skulle i systembolaget hver gang du skal købe øl og sprut" Systembolaget er da en fed biks! For een gangs skyld har jeg kunnet finde de likører og spirituosa, som jeg ikke har kunnet finde andre steder! (og tak til Miriam for tippet - ellers var jeg nok ikke havnet derinde nogensinde!) Jeg glæder mig til forår/sommer... jeg ser frem til at kunne gå ud i haven og ikke nødvendigvis skulle dele den med alle andre som også synes det er vejr til at være ude. I København skulle jeg altid op på cyklen og huske 20.000 ting fordi jeg skulle en tur i det "grønne" (parken, stranden). Og så glæder jeg mig til en dag at blive mor. Jeg kunne bare slet ikke forstille mig at have børn i København - jeg synes de bliver udsat for alt for meget "reality" mens de bare er små. Jeg vil gerne give mine børn mere luft til at begynde med, så kan de altid vælge byen senere hen i livet. Jeg kunne ikke ha' sagt det bedre selv! Hold da op - vi må lave en 'Leif-Lalleglade Danskere i Sverige' - måske som underafdeling af foreningen ÖresundsBorger?
credde Besvaret January 19, 2007 Rapporter Besvaret January 19, 2007 Jeg har også hørt én spørge om: Hvad så om sommeren, der er vel ingen strand i Malmö? Jo der er, bare 10 minutter fra mig i Höllviken ligger der den fedeste strand (på linie med Hornbæk), hvor man ikke ligger som fluepapir som på Bellevue!
Juff Besvaret January 19, 2007 Rapporter Besvaret January 19, 2007 he he Og en klog dame har fortalt mig at alt var dyrt i sverige.. mad, biler, skat, sygehjælp osv, så der ville hun aldrig bo :o
Guest Trine Besvaret January 19, 2007 Rapporter Besvaret January 19, 2007 Cool tråd MissW.. Her et par af vores yndlings spm. "Men I beholder vel jeres lejlighed i København, så I ikke behøver at køre hjem HVER DAG!!!" Tja 42 kilometer hvoraf 30 er fin motorvej er fandme en uoverskuelig strækning.. Jeg mener folk der bor i Hørsholm har vel også en ekstra hybel i storbyen til de sene nætter:) "Men i er vel så svenske statsborgere, ikke?".. øh hvorfor skulle vi være det?? "Folk bor jo derovre af nød, hvis de havde råd så ville de jo flytte tilbage til Danmark med det samme!!" Øh nej...vi har faktisk råd, vi har ikke lyst derimod:thumbup: Også min fars ultimative kommentar "jamen i kan jo altid flytte tilbage igen." Dooh, det er jo ikke sådan vi har begået mord og er nægtet indrejse for altid. Jeg mener havde vi købt hus i Holbæk kunne vi vel også flytte tilbage??? Hvori består forskellen? Han var iøvrigt langt mere negativt stemt over at vi flyttede til Malmø end da min bror flyttede til Odense. Og så intet om dengang i 1971 da mine forældre selv flyttede fra Fyn til Nordsjælland..... Også til Futz hold da kæft hvor er jeg træt af folk og deres sms'er, mails omkring broen!!! jeg hører det konstant og hele tiden, og jeg er d.d kun strandet i DK engang. Det var januar stormen forrige år hvor politiet frarådede al udkørsel...
larscph Besvaret January 19, 2007 Rapporter Besvaret January 19, 2007 Det tror jeg nu ikke - der findes da ikke "plast-æg" i Sverige. Her kan man da roligt spise alm. æg' date=' fordi der ikke er salmonella i hønsene og dermed heller ikke i æggene. :th2:[/quote'] Næh.. Du har ret.. En hurtig søgning på google finder at hønsebesætningerne i Sverige er og holdes salmonellafri pga en konsekvent indsats mod det. Det var jeg faktisk ikke klar over, men det er da bestemt kun en fordel!
patbateman Besvaret January 19, 2007 Rapporter Besvaret January 19, 2007 salmonella Sverige registrerede i 2001 ca 700 tilfælde af salmonella, dvs. personer der var besmittet i Sverige i løbet af 1 år (tal fra Livsmedelsvärket). I Danmark var tallet i 1997 ca 5600 tilfælde (tal fra Statens Serum Institut). Det kan også tillægges at produktionsomkostningen pr kylling er ca 25% højere i Sverige end i Danmark... Jeg kan godt lide mit æg blødkogt, og køber der ALDRIG æg/kylling i DK.
Miss W Besvaret January 19, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret January 19, 2007 Det tror jeg nu ikke - der findes da ikke "plast-æg" i Sverige. Her kan man da roligt spise alm. æg' date=' fordi der ikke er salmonella i hønsene og dermed heller ikke i æggene. :th2:[/quote'] Ha ha, det er da egentlig sandt... har faktisk kigget rundt efter plastæggene men uden held. Nu når jeg tænker over det, så tænkte jeg bare "Nå, de findes åbenbart ikke her i ICA"... uden at stille nærmere spørgsmål ved det. Men hey - jeg tror jeg kender en der skal have blødkogt æg snart :th2:
Miss W Besvaret January 19, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret January 19, 2007 he he Og en klog dame har fortalt mig at alt var dyrt i sverige.. mad, biler, skat, sygehjælp osv, så der ville hun aldrig bo :o Den har min mor også været inde på mange gange..."Jeg har hørt at mad er meget dyrere i Sverige". At tænke sig at man skal forsvare sit madbudget over for sin kære mor - hun blandede sig da aldrig i hvad det kostede i dk... ha ha ha Vi har også en god ven som var super nervøs en dag vi inviterede ham på en pizza. Han havde hørt at pizzaer er møg dyre i Sverige. Han stod der og kiggede på menuen og udbrød (stadig lidt usikker): "Øh, det er da ikke så dyrt...?" - vi gloede på ham indtil vi fik historien :D
larscph Besvaret January 19, 2007 Rapporter Besvaret January 19, 2007 Det kan også tillægges at produktionsomkostningen pr kylling er ca 25% højere i Sverige end i Danmark... Til gengæld er det en del billigere at købe såvel æg som kyllinger i butikkerne i Sverige. :th2:
larscph Besvaret January 19, 2007 Rapporter Besvaret January 19, 2007 Vi har også en god ven som var super nervøs en dag vi inviterede ham på en pizza. Han havde hørt at pizzaer er møg dyre i Sverige. Han stod der og kiggede på menuen og udbrød (stadig lidt usikker): "Øh' date=' det er da ikke så dyrt...?" - vi gloede på ham indtil vi fik historien :D[/quote'] hahaha... Mon ikke de forveksler med Norge... Jeg kan stadig huske på sådan en sviptur til Oslo med færgen for 4 år siden - 2 pizzaer, 1 øl og 1 sodavand på en eller anden resturant kostede edderdælme dyrt i Oslo. Vores udmærkede lokale pizzaria har i øvrigt fast hver onsdag 40 kroner for alle pizza'er... Og de er gode...
Miss W Besvaret January 19, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret January 19, 2007 hahaha... Mon ikke de forveksler med Norge... Jeg kan stadig huske på sådan en sviptur til Oslo med færgen for 4 år siden - 2 pizzaer, 1 øl og 1 sodavand på en eller anden resturant kostede edderdælme dyrt i Oslo. Vores udmærkede lokale pizzaria har i øvrigt fast hver onsdag 40 kroner for alle pizza'er... Og de er gode... Ja, jeg tror du har fat i noget der... Samme fyr tog forresten også et kig på køkkenrullen og noterede sig at den måtte være svensk fordi stykkerne man kunne afrive var mindre... :o øh nej... den har jeg såment købt i Irma svarede jeg
larscph Besvaret January 19, 2007 Rapporter Besvaret January 19, 2007 Samme fyr tog forresten også et kig på køkkenrullen og noterede sig at den måtte være svensk fordi stykkerne man kunne afrive var mindre... :o øh nej... den har jeg såment købt i Irma svarede jeg Aaaah... Underholdende. Vi er gået helt bort fra køkkenruller - efter vi begyndte at bruge den der smarte TORK papirrulleholder med 100 meter i endeløse baner lige til at rive af i den længde man har brug for. Den sad i køkkenet da vi flyttede ind... Dem har man af en eller anden grund ikke i Danmark til hjemmebrug - kun de der store nogen til offentlige toiletter osv.
birkster1977 Besvaret January 19, 2007 Rapporter Besvaret January 19, 2007 På arbejdet høre jeg ofte fra mine kollegaer: Halvsvensker! (meget klassisk) Skatteflygtning! (mange tror fuldt og fast på vi betaler skat i sverige og tilmed har en kæmpe fordel ud af det, de bliver meget overrasket over at jeg betaler skat i Danmark som de også selv gør det. Jeg har også hørt den med "nå hvordan er vejret så i sverige?" hvor man jo næsten kun kan svare, " - der ligger 1 meter sne over det hele" hvor jeg får rædselsfulde blikke og svaret "jamen, er der så meget sne der??" - ja, godt nok ikke lige der hvor jeg bor men oppe i det nordlige sverige er der :-D hahaha:lol: og .. Helt til sverige, skal du så langt... som I andre også har hørt før, sjovt nok kan man se Turning Torso fra mit arbejde, så jeg kan pege derover til folks store forundring. :th2:
credde Besvaret January 19, 2007 Rapporter Besvaret January 19, 2007 Den med skatten hører man tit. Når man så fortæller, at man rent faktisk betaler sin skat i Danmark og ikke har nogen indflydelse (stemmeret), så klapper folk som regel i som en østers.
ulmus Besvaret January 19, 2007 Rapporter Besvaret January 19, 2007 Når jeg bringer den om stemmeretten frem, lyder kommentarerne: "Jamen, selvfølgelig skal du da ikke kunne stemme, når du er en forræder, der ikke vil bo i Danmark." Jeg må indrømme, jeg bliver stiktosset.
st1berg Besvaret January 19, 2007 Rapporter Besvaret January 19, 2007 Damn... det er fed tråd dette her , mest så kan jeg forberede mig lidt mere på alt det lort der kommer ud af folk. Vi er endnu ikke flyttet til dett svenske endnu, men tæler dagene til 01.03.2007 hvor vi overtager vores hus i klagshamn. Vi glæder os meget, men man bliver sq aligevel lidt ærgelig over de reaktioner de kan fremkalde hos folk. Min mor var lige ved at flæbe da jeg fortalte hende at vi ville flytte til sverige, hun var bange for at hun ikke længere ville komme til at se sine børnebørn (not a word about me:rolleye: ). Da vi så havde købt, og det rent faktisk gik op for hende at det bliver til virkelighed blev hun mest af alt mopset. Ellers er det "same shit" som alle andre har sagt i denne tråd, om man flytter for at slippe for skatten, om vi så skal finde jobs i sverige da man jo ikke kan arbejde i kbh og bor i sverige. Jeg fik dog lidt grineren over en af mine rigtig gamle venner. Han og jeg tager til rigtig mange koncerter sammen (Heavy....:th2: ) og han mente at nu måtte han nok til at finde en anden at gå til disse koncerter med..... Der måtte jeg altså lige stikke ham en flad og bringe ham ind i virkeligheden:fight: . Det er som flere tror at ens liv stopper fordi man har købt hus sverige, det er jo altså ikke Bahrain man flytter til, man kan jo se det fra det meste af københavn. Inden dette bliver alt for langt vil jeg også gerne lige kommentere på hvad vores grunde er til at flytte til sverige. Var hus priserne, i og omkring kbh de samme som i sverige var vi nok næppe flyttet. Men jeg mere jeg lærer om svenkere og omgås selvsamme, jo mere finder jeg ud af hvor indskrænket og bitter danskere generelt er. Samtidig med at at jeg ser på det danske samfund/skattesystem og må ryste på hovedet..... der er sq da noget helt galt!!! Nu varer det ikke længe:)
bagheera Besvaret January 19, 2007 Rapporter Besvaret January 19, 2007 Salmonella Tjaaa, det der med salmonella ... når Svensson bliver smittet, så står det med store overskrifter i aviserne. Det er ikke mere end et år eller to siden at der var mange som blev smittet (pizzeria i Jönköping - tror jeg). Det viste sig at kødet kom fra Danmark Hvornår man begyndte at bekæmpe salmonella ved jeg ikke, men jeg kan huske at når vi sejlede fra København til Malmö, så var der skilte i tolden om at man ikke måtte indføre æg. Det var i 60'erne. Så allerede den gang ... I starten af 90'erne købte Brugsen et parti svensk kylling mærket med "Salmonellafri". Dem måtte man ikke sælge i Danmark, da fjærkræbranchen mente at det var ufin konkurrence. De kunne jo ikke skrive det samme :( Men vi havde meget glæde af de gode kyllinger oppe i Grønland :D
Kraemmer Besvaret January 19, 2007 Rapporter Besvaret January 19, 2007 Her kommer så det dansker-dumme spørgsmål (men jeg er undskyldt, jeg er nemlig ikke flyttet til Sverige endnu :) ) - Hvorfor er der ikke salmonella i svenske kyllinger? De bliver kogt i klorin .... eller noget
Nils Besvaret January 20, 2007 Rapporter Besvaret January 20, 2007 Ang. delemnet salmonella Her i I 2007 kunne Salmonella være et fint navn til en lille pige eller en kort andagt for dyslektikere, men som fraværsgrund for slet ikke at tale om dødsårsag, der skal meddeles til en videre kreds, er Salmonella uhjælpeligt halvfemser. For í dag har vi jo langt mere tjekkede trusler mod eksistensen end de patetiske baktusser med det poetiske navn, der stiller badesandalerne allerede ved 70 grader celsius. Men det var en anden tid dengang. En uskyldig tid. Håber I nød den. Nuvel, at Sverige er salmonellafrit betyder, at man ikke accepterer salmonella i besætningerne, sådan som man tidligere gjorde i EU-landene. Jeg ved faktisk ikke, om man accepterer fjerkræbesætninger med salmonella nede sydpå, men Danmark har jo længe været salmonellafri i samme betydning som den svenske: Hvis der konstateres salmonella i en hønseflok, så bliver den aflivet og hønsene destrueret. Sverige blev jo først sent medlem af EU, så mens de andre EU-lande lige skulle have den tunge ende med af lande, hvor man mente, at man kunne varmebehandle sig ud af problematikken, så kunne Sverige gå rundt med struttende hanekam i nogle år. Senere glemte man så lige at fortælle, at dette forfærdelige land, hvorfra alt ondt udgår, "Utlandet" nu havde taget fat på salmonellaproblematikken. Desuden har man heller ikke gjort så meget ud af at fortælle, at salmonellafrit ikke betyder salmonellafrit, da dyrene jo hele tiden er i fare for at blive smittet, og man kan jo ikke tjekke hvert enkelt æg. Men man får gode råd om køkkenhygiejne, når man køber et "salmonellafrit" risikoprodukt - dermed er det moderne Sverige i og for sig sammenfattet. :D Mindre besætninger, som avlerne uden problemer kan sælge fra, og som formentlig forsyner de fleste svenskerne på landet og med kontakter til "landsbygden", er heller ikke omfattet af garantien, eller hvad man skal kalde den, men man bliver jo ikke syg af at spise et æg med bakterien i. Salmonella bliver først et problem sammen med forkert behandling i storkøkkener og lignende, hvor bakterierne kan blive formeret op. Alle nulevende danskere af en vis alder har spist rå æg i rå mængder uden at blive syge, eller i hvert fald dø. Og jeg konstaterer med mild forundring, at mens alle (alt) æg, der i Danmark anvendes i stordrift skal være pasteuriserede, må man i Sverige godt bruge "gammeldags" æg f.eks. i bagerier. Så bagerens dårlige øje er ikke nødvendigvis bedre i Sverige... Nils, jeg var med under syreregnen, så kom ikke her. :)
MissCath Besvaret January 20, 2007 Rapporter Besvaret January 20, 2007 Nils' date=' jeg var med under syreregnen, så kom ikke her. :)[/quote'] Det er imponerende at jeg lever endnu, når jeg tænker på de uanede mængder af æggesnaps jeg inhalerede da jeg var barn...
Kapello Besvaret January 20, 2007 Rapporter Besvaret January 20, 2007 forkerte plader.... Den vi mest høre er : Nå så er det jo bare ærgeligt at din bil er på de forkerte plader! Og det kan jeg ikke se anderledes end en form for misundelse De kan da nærmest ikke blive mere rigtige...! Hvorfor betale ca. 180% extra for et identiskt produkt, det er da spild af penge. Jeg kender ingen, som hvis de havde muligheden for at vælge, frivilligt ville betale 3. gange prisen for noget, bare for at få tømt ud på kontoen. Så ja Miriam, det er misundelse. Et spørgsmål, jeg jævnligt bliver spurgt om, efterfulgt af et indforstået fnis, er: "om jeg så skal til at bruge snus?":sick: Det synes folk åbenbart siger sig selv ... jeg kan ikke bo i Sverige uden at snuse... uanset hvor meget ikke ryger jeg har været de sidste 1000 år. Desuden er alle overbevist om at vi vil snakke et totalt uforståeligt skånsk som sande indfødte, inden for få måneder... "skånsk" sagt som om det er en sygdom. Med lidt held kommer vi vel til at tale et fint blandings svensk med en dansk accent - men nej, folk mener at fordi vi bor her, går det helt galt... og synd for os at vi kommer til at tale sådan!!! Hatte Kapello
Fagerborn Besvaret January 21, 2007 Rapporter Besvaret January 21, 2007 Jeg har egentlig aldrig hørt så meget negativt om det at jeg er flyttet til Sverige, men nu kommer jeg også fra Frederikshavn, hvor man jo har at forholde sig til Göteborg som den meget større by på anden side med alle de spændende muligheder. Gangbroen fra Færgehavnen til byen kaldes da også Valutaslangen. (Nordmændene lægger nu også et pænt bidrag). Der var selvfølgelig kampagnen der i 70'erne, ''Hold Danmark rent, følg en svensker til færgen'', og den her standardmyte om at svenskerne tager til Danmark for at drikke fordi det de køber på Systemet dels er dyrt, dels bliver registreret og dels at der er kommet brækmiddel i sprutten så man ikke kan drikke for meget. Ellers har jeg altid afværget eventuelle diskussioner om forskelle osv. med at sige ''at forskellen egentlig ikke er så stor''. :p Brødet og leverpostejerne er bedre i Danmark. Og håndværkerne! Men de har bedre sild i Sverige. Og ''Skagenröra''
Admin Besvaret January 21, 2007 Rapporter Besvaret January 21, 2007 Brødet og leverpostejerne er bedre i Danmark. Nul ! Svensk brød og leverpostej styrer !
Fagerborn Besvaret January 21, 2007 Rapporter Besvaret January 21, 2007 Nul ! Svensk brød og leverpostej styrer ! Eh .... Mener du det ??
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu