J.B.S. Skrevet March 13, 2007 Rapporter Skrevet March 13, 2007 Jeg har set "her på sunddebat.dk" der nogle stykker som flytter eller vil flytte fra Sverige tilbage til Danmark? Hvad er årsagen?
MC Manden Besvaret March 13, 2007 Rapporter Besvaret March 13, 2007 Jeg har set "her på sunddebat.dk" der nogle stykker som flytter eller vil flytte fra Sverige tilbage til Danmark? Hvad er årsagen? Nu er jeg ikke selv flyttet tilbage og gør det heller ikke men, jeg kan da sagtens forstå at nogle flytter. 1. For langt på arbejde 2. Savner venner/familie 3. Får børn, og vil gerne tættere på bedsteforældre 4. Nyt job langt fra Malmö 5. Vil prøve noget nyt 6 du fortsætter selv listen Lykken er jo ikke en billig bil og billig bolig. Selvfølgelig er det "drømmen" for mange, men der er jo andre faktorer der spiller ind. Jeg tror mange har det lidt så'n, "nå, så har jeg/vi prøvet det, og nu vil vi gerne tilbage".....
Mohlin Besvaret March 13, 2007 Rapporter Besvaret March 13, 2007 Jag flyttade inte "tillbaka" jag flyttade till Danmark. Anledningen var nog den att vi hittade drömhuset i Sengeløse (3500 m2 grund, ute på landet), och skulle vi hittat samma hus i Sverige, så skulle vi ut en bra bit från Malmö, och då skulle det bli för långt att köra (2 bilar över bron var dag). Jag var också förbaskat trött på att pendla med tåg (och flygbåt), så det var inget alternativ. Sen allt "bøvl" med lån i ett annat land än där man hade inkomsten (jag hade int funnit denna utmärkta site 2001), min man hade en lägenhet i Frederiksberg som skulle byførnyes, skatt på reavinster osv osv osv. Vi var bekväma helt enkelt.
Guest Supermule Besvaret March 13, 2007 Rapporter Besvaret March 13, 2007 Det virker på mig, som om det er de unge single fyre der sælger deres bil og bolig.... Men jeg kan godt forstå dem. Det handler, som sagt, om andet end biler og bolig. Det sociale netværk er vigtigt for Rikke og jeg og uden det, ville det da være et langt nemmere valg at flytte til dk igen. Man slap for alt det bøvl med broen, kunne komme tættere på familie og for mit vedkommende, tættere på min store søn der bor hos hans mor. Men når vi sætter os ned og tænker lidt over det, så kan vi stadig ikke finde noget der kunne lokke os tilbage igen.
credde Besvaret March 13, 2007 Rapporter Besvaret March 13, 2007 Det virker på mig' date=' som om det er de unge single fyre der sælger deres bil og bolig.... Men jeg kan godt forstå dem. Det handler, som sagt, om andet end biler og bolig. [/quote'] Netop, kan også være, at de får en kæreste som ikke vil flytte til Sverige osv. Der findes mange grunde. Nogle får arbejde et andet sted osv.
Madsen Besvaret March 13, 2007 Rapporter Besvaret March 13, 2007 Jeg har set "her på sunddebat.dk" der nogle stykker som flytter eller vil flytte fra Sverige tilbage til Danmark? Hvad er årsagen? Well, jeg kan ikke tale for så mange andre, men vi flytter tilbage når vi har fået vores uddannelser. Kærestens uddannelse findes kun i KBH, og jeg havde valget mellem alene i Århus eller sammen med ham herovre, så det valg var ret nemt :) Vi savner begge Jylland, vores familie og vores venner, og vi har hele tiden været enige om, at vi skulle hjem til Jylland når vi engang var færdige, da det har aldrig været vores plan at blive herovre...
Guest Trine Besvaret March 13, 2007 Rapporter Besvaret March 13, 2007 Well, jeg kan ikke tale for så mange andre, men vi flytter tilbage når vi har fået vores uddannelser. Kærestens uddannelse findes kun i KBH, og jeg havde valget mellem alene i Århus eller sammen med ham herovre, så det valg var ret nemt :) Vi savner begge Jylland, vores familie og vores venner, og vi har hele tiden været enige om, at vi skulle hjem til Jylland når vi engang var færdige, da det har aldrig været vores plan at blive herovre... Hvilket ikke afviger fra så mange andre mennesker. Folk flytter af mange grunde, men af en eller anden årsag så er det et "nederlag" hvis man flytter fra Sverige til Danmark igen.. Min far sagde det samme da vi flyttede herover. "Jamen, hvis det ikke går så kan I jo flytte tilbage det skal I ikke tage som et nederlag...." sagt i en overlegen nedladen tone... Min pointe er bare... der brændes ingen broer..det er ikke en ultimativ uigenkaldelig beslutning... Det er heller ikke alle der gider bo i Slagelse selvom huset var billigt og pænt indeni:)
Futz Besvaret March 13, 2007 Rapporter Besvaret March 13, 2007 Tænk hvis nogen sagde: "Skal I så ikke flytte væk fra byen og nordpå når I får råd ?", eller "det er en god ide at bo i Ringsted når I er unge og arbejder hårdt og så kan I købe noget fedt på Frederiksberg senere" Formentlig er det det samme ævl jyder og andre bonderøve (he he) må høre når de flytter til storbyerne. Sverige er et fedt sted - pls. fat !!! PS! så var der en fed artikel i en af gratisaviserne idag om profilen på en Sverigestilflytter, der var en sociolog der hævdede at der er mange chefer, som jo qua deres profession vant til at tage chancer, søge nye udfordringer der flytter hertil samt mange IT folk og håndværkere.
Jette Besvaret March 14, 2007 Rapporter Besvaret March 14, 2007 Sverige er et fedt sted - pls. fat !!! PS! så var der en fed artikel i en af gratisaviserne idag om profilen på en Sverigestilflytter, der var en sociolog der hævdede at der er mange chefer, som jo qua deres profession vant til at tage chancer, søge nye udfordringer der flytter hertil samt mange IT folk og håndværkere. Ja, for mange på den fynske side (og dermed også jyske) er der jo en barriere i Storebæltsbroen og den vokser i takt med at man også skal over Øresundsbron. Når først folk har været hos os en gang fatter de omgående hvorfor vi gjorde det - de fleste har dog med samme hast travlt med at forklare hvorfor de ikke vil. Det er her jeg tror vi kommer ind på det med generelt at være indstillet på at søge nye udfordringer, tage chancer osv. Og lidt misundelige er folk jo også på den bil der nu holder i garagen :D Men tænk lige på dette: Hvis alle flyttede over til os, så var det jo os der måtte køre 20 km i timen på motorvejen for at komme på job. Nu kan vi trods alt køre max det meste af vejen
credde Besvaret March 14, 2007 Rapporter Besvaret March 14, 2007 Jeg vil ikke betegne det som et nederlag at flytte tilbage til Danmark (selvom jeg ikke pt. kan se mig selv gøre det). Jeg mener man bør se det på den anden side, nemlig, at man gjorde det, man prøvede det.
Stokholm Besvaret March 14, 2007 Rapporter Besvaret March 14, 2007 Vi flytter p.g.a. Malmø er og bliver for provinsagtig. Mens vi er unge vil vi hellere på i storbyen. Det andet er nok venner og famillie, det er trods alt en del nemmere når man bor i DK. Og generelt kan jeg bare sige at jeg personligt nok aldrig har følt mig hjemme i sverige.
Mulde Besvaret March 15, 2007 Rapporter Besvaret March 15, 2007 Jeg kan ikke forstå, hvorfor det skulle været et nederlagt at flytte tilbage til Danmark? Man ser det vel heller ikke som et nederlag, hvis man flytter fra et sted til et andet inden for landets grænser??
Jette Besvaret March 15, 2007 Rapporter Besvaret March 15, 2007 Og generelt kan jeg bare sige at jeg personligt nok aldrig har følt mig hjemme i sverige. Det kan måske klares ved Ritt B.'s nyeste idé: At lave danske kolonihaver i Sverige. Så kan man "prøve-bo" lidt i det svenske og se om det er noget :p inden man tager det store spring. Og nej, selvfølgelig er det IKKE et nederlag at flytte til Danmark igen. Det er jo bare dyrere for en bolig i Københavnsområdet og bilen bliver 180% dyrere. Men så har man prøvet det, og det er i min bog altid bedre at have prøvet end at være passiv :th2: :th2: Det med nederlaget er vel mest for de der ikke tør, og så har den forklaring at dække sig ind under - og det skal tilføjes, at jeg følte mig rigtig godt tilpas fra første gang vi besøgte området ved Klagshamn, Bunkeflostrand, osv. Ligesom det jo også handler om, hvor i livet man er. Jeg er mere til middage i privat regi end at rende i byen. Så det skal man måske også overveje inden man tager springet.
ulmus Besvaret March 16, 2007 Rapporter Besvaret March 16, 2007 Danske kolonihaver i Skåne Det er det mest latterlige, jeg endnu har hørt fra det kvindemenneske. Har hun måske overhovedet tænkt på, hvad det vil komme til at koste haveejerne, som liiiige vil en tur over i haven at hente jordbær til dessert? Er det ikke sådan, at når man har en kolonihave, så er det et fristed, man benytter, når vejret er fint og ellers bliver man hjemme i sin leglighed? Eller har hun tænkt sig, at de skal have tilskud til broen? Og så en ren egoistisk indvending: Vi, der bor her, vil blive lagt endnu mere for had, hvis danskerne også skal have kolonihaver til dem, der bliver boende i DK. Hvordan ser I andre på sagen??
credde Besvaret March 16, 2007 Rapporter Besvaret March 16, 2007 Danske kolonihaver i Skåne Det er det mest latterlige, jeg endnu har hørt fra det kvindemenneske. Har hun måske overhovedet tænkt på, hvad det vil komme til at koste haveejerne, som liiiige vil en tur over i haven at hente jordbær til dessert? Er det ikke sådan, at når man har en kolonihave, så er det et fristed, man benytter, når vejret er fint og ellers bliver man hjemme i sin leglighed? Eller har hun tænkt sig, at de skal have tilskud til broen? Og så en ren egoistisk indvending: Vi, der bor her, vil blive lagt endnu mere for had, hvis danskerne også skal have kolonihaver til dem, der bliver boende i DK. Hvordan ser I andre på sagen?? Jeg er imod. Folk kan købe et sommerhus herovre eller flytte hertil.
bananas Besvaret March 16, 2007 Rapporter Besvaret March 16, 2007 Det er jo et frit land på begge sider af sundet. Så hvis Skåningerne siger ok for idéen synes jeg det er i orden - såfremt man også kan få bindende forhåndstilmeldinger fra danskere som vil have dem. Om der så er nogen, som har lyst til at have et kolonihavehus, hvor man skal betale 2*130 kr. for at besøge det i broafgift tvivler jeg en del mere på. Derfor vil det også meget nemt blive penge ud af vinduet hvis man bare bygger nogen uden at sikre sig at de kan blive afsat igen. Men jeg har personligt aldrig forstået idéen med kolonihaver. Jeg har knageme lavet meget havearbejde i min ungdom i mine forældres villahave - at betale penge for at få en ekstra have, som passes uden at man kan bo der - det kan jeg simpelthen ikke forstå!
LotteB Besvaret March 16, 2007 Rapporter Besvaret March 16, 2007 Danske kolonihaver i Skåne Det er det mest latterlige, jeg endnu har hørt fra det kvindemenneske. Har hun måske overhovedet tænkt på, hvad det vil komme til at koste haveejerne, som liiiige vil en tur over i haven at hente jordbær til dessert? Er det ikke sådan, at når man har en kolonihave, så er det et fristed, man benytter, når vejret er fint og ellers bliver man hjemme i sin leglighed? Eller har hun tænkt sig, at de skal have tilskud til broen? Og så en ren egoistisk indvending: Vi, der bor her, vil blive lagt endnu mere for had, hvis danskerne også skal have kolonihaver til dem, der bliver boende i DK. Hvordan ser I andre på sagen?? Rent MARE-RITT ! Kan se det for mig - små kolonihaver drysset ud over vores dejlige marker her i Hököpinge NEJ tak, men det har "vores" borgmester i Vellinge også allerede taget afstand fra. Tror heller ikke en meter på dét projekt, da det vil blive alt for dyrt for den enkelte (transport). Det er jo ikke det der er tanken omkring kolonihaver. Endnu en af hendes håbløse fantasier:sick:
Brunholm Besvaret March 16, 2007 Rapporter Besvaret March 16, 2007 Kolonihaver skal man have indenfor cykelafstand! Ritt er helt ude og cykle, og det går i den forkerte retning + side af vejen og så mener jeg heller ikke at det er rimeligt at hun har den fiskestang til at rage så langt ud over bagagebæren uden at markere yderpunkterne - for en fisketur, det er det forslag sgu da. Sommerhuse i Sydsverige for sjællændere er en fin ting, al den stund der snart ikke er mere jord man kan købe for penge nord for roemarkerne på Lolland, men kolonihaver bæres til enhver tid af tanken om hurtige smutture og fristeder som kan nås på kort tid. Enten vil Ritt gerne fange store fisk fra den sundbro som hun har lavet fordækte aftaler med, eller også har hun glemt det der skal fylde fiskerhatten ud da hun stillede forslaget. Jeg skynder mig at slutte inden der går mere "fredag aften" i den her post :-) /Jesper
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu