Jump to content

Gyldighed af midlertidigt svensk kørekort i DK?

Recommended Posts

Guest Trine
Skrevet

Hej Jeg har været forbi Länsstyrelsen idag og ansøgt om at få byttet mit danske kørekort til et svensk. Det gik nemt og smertefrit men nu står jeg med en kopi af mit danske kørekort og et stempel fra de skånske myndigheder:confused: Jeg spurgte om det var gyldigt som kørekort i Danmark indtil jeg får det rigtige, det vidste hun ikke "men var sikker på at danska polisen var snälla". Er der nogen der ved noget om det? Nu er det sjældent jeg bliver stoppet, men det kunne da lige passe.......

Besvaret

Jeg kan ikke finde dokumentation, men da jeg i sin tid fik mit DK-kort lavet om til et SE-kort, da fik jeg at vide at papiret/kopien var gyldigt i DK også. Der står jo også på kopien, at kortet er indraget ifm at det skal konverteres til et svensk kort (eller noget i den stil). Desuden må man gå ud fra, at det danske politi kan slå ens kørekortsnummer op, og se at man faktisk er indehaver af det kort man nu kun har en kopi af. I hvert fald havde jeg ingen skrupler med at køre rundt i DK i 2 uger med en kopi af mit DK-kort, stemplet af Länsstyrelsen. Men er nu heller aldrig blevet stoppet af politiet :)

Besvaret
Hej Jeg har været forbi Länsstyrelsen idag og ansøgt om at få byttet mit danske kørekort til et svensk. Det gik nemt og smertefrit men nu står jeg med en kopi af mit danske kørekort og et stempel fra de skånske myndigheder:confused: Jeg spurgte om det var gyldigt som kørekort i Danmark indtil jeg får det rigtige, det vidste hun ikke "men var sikker på at danska polisen var snälla". Er der nogen der ved noget om det? Nu er det sjældent jeg bliver stoppet, men det kunne da lige passe.......
Må man spørge om hvad ideen med at bytte det om er?
Besvaret
Må man spørge om hvad ideen med at bytte det om er?
Ah jeg har nu kun 1 klip:) Jeg er indehaver af et af de fantastiske foldekort der er udstedt i 90'erne. Også har jeg set det er billigere i SE end i DK.
Besvaret
Ah jeg har nu kun 1 klip:) Jeg er indehaver af et af de fantastiske foldekort der er udstedt i 90'erne. Også har jeg set det er billigere i SE end i DK.
Mener jeg har läst et sted at når man har väret bosat i Sverige i mere ind 6 mdr skal man ha lavet det Danske om til et Svensk ???
Besvaret
Mener jeg har läst et sted at når man har väret bosat i Sverige i mere ind 6 mdr skal man ha lavet det Danske om til et Svensk ???
Dén er fremmed for mig. Det er sikkert endnu en af de dér "jeg synes at have hørt fra en vens bamses oldefars revisor-bla-bla"-udtalelser...
Besvaret

Jeg byttede pga. jeg havde tabt mit DK kort og for samtidigt at få et svensk ID kort. Jeg fik et midlertidigt "kørekort" som bestod af min kørekort ansøgning med nogle svenske kruseduller som ingen kunne læse. 3 dage senere blev jeg stoppet og den virkede fint. Gio: Du skal altid tro på Bamses venner !!! ;o) Det står på ansøgningsskemaet til kørekort. http://www.vv.se/filer/Blanketter/korttillstand_w.pdf

Besvaret
Aner det ikke, jeg har boet der 3:)
Besvaret
Nej, kørekort udstedt i et andet EØS-land gælder uanset hvor længe man har været bosat i Sverige. Se nedenstående link til Länsstyrelsen. http://www.m.lst.se/index.cfm?page=13708687-347D-EED3-F2CF503F745A383B
Ja men når man så läser på VV skriver de det her ... Körkort från andra länder- giltighet i Sverige För att körkort från andra länder ska gälla i Sverige krävs att körkortet är giltigt i det land där det har utfärdats, innehavaren inte är folkbokförd i Sverige sedan mer än ett år, innehavaren inte också har ett svenskt körkort som är omhändertaget eller återkallat, samt körkortet inte har bytts ut mot ett svenskt körkort.
Besvaret
Ja men når man så läser på VV skriver de det her ... Körkort från andra länder- giltighet i Sverige För att körkort från andra länder ska gälla i Sverige krävs att körkortet är giltigt i det land där det har utfärdats, innehavaren inte är folkbokförd i Sverige sedan mer än ett år, innehavaren inte också har ett svenskt körkort som är omhändertaget eller återkallat, samt körkortet inte har bytts ut mot ett svenskt körkort.
Det er så hovedreglen. Bagefter kommer undtagelserne. Blandt andet at EU-kørekort m.fl. ikke skal ombyttes. :) Nils, seks år til sommer med dansk kørekort
Besvaret
Ja, andre lande end EØS-lande. Du sprang lige det første og vigtigste afsnit over på VV´s hjemmeside, "Giltighet i Sverige" :D Der står samme ordlyd som på Länsstyrelsen´s. http://www.vv.se/templates/page3____124.aspx
Besvaret
Det står på ansøgningsskemaet til kørekort. http://www.vv.se/filer/Blanketter/korttillstand_w.pdf
Der står faktisk kun at man IKKE kan få svensk kørekort med mindre man har boet her i mindst 185 dage, eller studeret i Sverige i 6 måneder... Og at man kan få byttet sit kørekort til et svensk uden videre, hvis kørekortet ellers er gyldigt i EES(?) og man har permanent ophold i Sverige. Hvis man har schweizisk eller japansk kørekort er den af en eller anden grund helt gal. Her SKAL man nemlig bytte kørekortet den dag man bliver folkbokförd :rolleye:

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...