Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Hej der ude.... Jeg har så småt fundet en lejlighed i et lækkert område.... Men hviken bank skal jeg vælge?? er det en fordel at bruge en dansk bank eller en svensk bank? eller skal jeg vælge en bank som, Swedbank med afdelingere i både Danmark og Sverige ?? Jeg har prøvet at læse mig frem til det her på siderne, men syntes ikke jeg er blevet klogere men der imod mere forvirret:confused: Mvh Larz :new:

Besvaret

Hej, og velkommen. Det er IKKE fordi jeg ikke vil hjælpe, for jeg ved godt hvor forvirrende og uoverskueligt, det kan virke. Men tro mig når jeg siger, at du nok ikke får bedre info, end i de allerede eksisterende tråde. Kan kun give egne erfaringer videre, hvilke er at vi lånte i Nordea i Sverige, henvist af Nordea i DK. Men om det virker for dig, kan jeg ikke sige :) Har du snakket med din egen bank?

Besvaret

Hey Mr. MoonDude Som Jocobe siger, så gemmer den bedste hjælp sig i søgefunktionen. Jeg selv gjorde følgende: Udprintede et par salgsopstillinger på lejligheder i forskellige prisklasser og bevæbnede mig med mine 3 seneste lønsedler, for derefter at møde op til en aftale hos banken. Jeg talte med både Skånske Provinsbank (Danske Bank i Skåne) og med SEB. Ved at have lejligheder i flere prisklasser med til banken, kunne vi ligge et hurtigt budget og få en idé om hvor meget jeg kunne låne til købet. Husk at du normalt skal ligge 10% af købssummen.

Besvaret

valg af bank

Hej der ude.... Jeg har så småt fundet en lejlighed i et lækkert område.... Men hviken bank skal jeg vælge?? ==> Det er ingen hovedregel på hvilken bank der er den bedste. Selv har jeg Handelsbanken fordi de er nemme at forhandle med, andre vælger Nordea, Swedbank aller Skånes Provinsbank/Danske Bank. er det en fordel at bruge en dansk bank eller en svensk bank? ==> Jeg anbefaler klart at anvende en svensk bank, og jeg tror de fleste der bor i Sverige gør det. Det er fordele og ulæmpe uanset hvad du vælger. For mig er det viktigste at ha en bank der kender markedet den skal finansiere, og evt. kan hjælpe meg at tilpadse finansieringen til det. eller skal jeg vælge en bank som, Swedbank med afdelingere i både Danmark og Sverige ?? ==> det er ikke afgørende at banken du vælger har afdælinger i begge lande. Handelsbanken har det, men jeg har aldrig talt med den danske del. Jeg anvender kombinationen Skandiabanken i DK og Handelsbanken i SE (samt anvender Nordnet til at flytte løn fra DKK til SEK) Mvh Larz :new:
Husk at det er nemt at skifte bank i Sverige, så du behøver ikke tage et endelig valg..
Besvaret

Jeg er selv meget tilfreds med Nordea i SE. Jeg har stort set kun mit boliglån der men blev alligevel oprettet som "Förmånskund". Man får så et gratis VISA Gold kredit kort og man kan også evt. få en boligkredit til kun 4,4 % rente (kassekredit). Nordnet bruger jeg til at overföre penge mellem DK og Sverige (er den klart billigste måde)

Besvaret

Kan du ikke lige uddybe det med Nordnet. Jeg har lige været inde på deres hjemmeside, og der ser det ud til at det koster 100,- at overføre penge fra Danmark.

Besvaret
Kan du ikke lige uddybe det med Nordnet. Jeg har lige været inde på deres hjemmeside' date=' og der ser det ud til at det koster 100,- at overføre penge fra Danmark.[/quote'] Nej, det koster inget, eller ingen direkte afgift/gebyr i alle fald. Her er min metode med Nordnet: 1. jeg overfører DKK fra min bank (Skandiabanken) til Nordnets danske bankkonto (med reference til min depotkonto) 2. Dagen efter er mine DKK tilgængelig i Nordnet, og jeg veksler til SEK. Vekslinger foretages 4 gange daglig i Nordnet, og gøres til de aktuelle valutakurser + 0.15% i spread (spread er differencen mellem køb og salg, og Nordnets spread er mindre end alle banker jeg har sammenlignet med). 3. Jeg overfører så de vekslede SEK til min svenske bank (Handelsbanken), hvor pengerne er tilgængelig på dag 2. Dvs at det tager 2 dage før pengerne er tilgængelig på min konto i Sverige, samt at det koster meg 0.15% i spread. Udover det, koster det inget i afgift. Flere andre banker tilbyr f.eks. 1 gratis veksling i måneden (dvs ingen afgift), men har så spread på mellem 0.25% og 0.5% (f.eks. Skandiabanken). Andre banker kræver f.eks. 100kr i afgift + at de har en spread som Skandiabanken.
Besvaret

Det kan godt väre jeg gentager Bateman nu :-) Jeg får min lön udbetalt i DK den sidste bankdag i måneden. Samme dag laver jeg en overförsel fra min danske internetbank til Nordnets danske bankkonto hvor jeg angiver at pengene skal sättes ind på mit svenske Nordnetdepot(gratis). Dagen efter (om eftermiddagen) har jeg pengene tilgängelig. Hvis det haster veksler jeg pengene til SEK samme dag og fra Nordnet laver jeg en automatisk overförsel (som fremsendes kl 15) og pengene er tilgängelig på min svenske bankkonto dagen efter (gratis).

Nej, det koster inget, eller ingen direkte afgift/gebyr i alle fald. Dvs at det tager 2 dage før pengerne er tilgængelig på min konto i Sverige, samt at det koster meg 0.15% i spread. Udover det, koster det inget i afgift.
Spreaden mellem köb og salgskurser er 0,15% så reelt betaler man kun 0,075%, eller 7,5 öre for at veksle 100 kr.
Besvaret
Jeg er selv meget tilfreds med Nordea i SE. Jeg har stort set kun mit boliglån der men blev alligevel oprettet som "Förmånskund". Man får så et gratis VISA Gold kredit kort og man kan også evt. få en boligkredit til kun 4,4 % rente (kassekredit). Nordnet bruger jeg til at overföre penge mellem DK og Sverige (er den klart billigste måde)
Det er lige det jeg står og mangler.. hvor kan jeg får sådan et lån? eller få nogle flere oplysninger det lån du har hos Nordea SE? (Boligkredit er vel det samme som et prioritetslån i DK?) Jeg tjener omkring 15.000 (DKR) efter skat, har afgift på 3300 SKR + 2800 SKR (renter udgifter til Nordea SE) = 5100 SKR. Jeg vil gerne bare smide hele min løn ind på min konto (Nordea SE), også de penge jeg ikke bruger, så blot gå til at nedbringe min gæld til Nordea SE (til boliglånet). Jeg tror, derfor at en kassekredit som dit thsk vil passe mig fint. /itudk (Har lige købt bostad i malmø i sidste uge.. så jeg meget grøn indenfor dette område..) :new: (Er blevet godkendt i Nordea DK, men vil hellere optage et lån i Nordea SE, da rente er billigere..) PM vil også være fint.. men der sikkert også andre som kunne have gavn af oplysninger som denne thsk. :)
Besvaret
Det er lige det jeg står og mangler.. hvor kan jeg får sådan et lån? eller få nogle flere oplysninger det lån du har hos Nordea SE? (Boligkredit er vel det samme som et prioritetslån i DK?)
Nordbanks "Boflex" svarer til en boligkredit eller som jeg hellere ser det; en forvokset kassekredit. Mener Nordea giver Boflex til op til 80% af värdien, men jeg er ikke helt sikker. Den koster 1 % at oprette. Jeg klarer mig fint med 300 000 så er der luft til lidt af det sjove ;-)
Besvaret
Nordbanks "Boflex" svarer til en boligkredit eller som jeg hellere ser det; en forvokset kassekredit. Mener Nordea giver Boflex til op til 80% af värdien, men jeg er ikke helt sikker. Den koster 1 % at oprette. Jeg klarer mig fint med 300 000 så er der luft til lidt af det sjove ;-)
1%? :sad: Det vil sige at de skal have 10.000,- hvis man har en bostad til 1 mil SKR? :sad: Det lyder godt nok dyrt... eller er det en meget alm. pris for den slags ydelser?
Besvaret

Hvis man tager i betraktning at tinglysningsafgiften er 1,5 % i DK, er det vel ikke så slemt at de tager lidt penge for det, men enig 1% er mere en 0%.... Nej men ideen er jo heller ikke at du gör det för hele belöbet, men kun det du vil kunne flexe. Hvem behöver en kassekredit på 1 mio??

Besvaret

De rigtige tal Det der svarer til tinglysningsafgift for skøde, lagfart, er 1,5 procent af købesummen i SE. For pantebrev (indteckning) betaler man to procent af det man skal låne. Tidligere pantebreve, der er oprettet i ejendommen, overtager man gratis, så der kan man spare lidt, hvis huset er handlet inden for de senere år. For bostadsrätt skal der hverken betales for lagfart eller indteckning. At man skal betale en procent til banken, synes jeg lyder dyrt og usædvanligt.

Besvaret
Hvis man tager i betraktning at tinglysningsafgiften er 1,5 % i DK, er det vel ikke så slemt at de tager lidt penge for det, men enig 1% er mere en 0%.... Nej men ideen er jo heller ikke at du gör det för hele belöbet, men kun det du vil kunne flexe. Hvem behöver en kassekredit på 1 mio??
Jeg har personligt ikke det helt store forbrug.. jeg har købt en bostad til 1.1 mil SKR (cirka 900.000 DKR), jeg har selv de 200.000 DKR, så jeg skal ud og låne 700.000 DKR. Så i realiteten skal jeg have lavet en kassekredit på 700.000? Jeg meget ny på boligmarkedet, og beklager hvis ikke jeg er helt inde i terminologien.:new: /itudk
Besvaret
Hvis man tager i betraktning at tinglysningsafgiften er 1' date='5 % i DK, er det vel ikke så slemt at de tager lidt penge for det, men enig 1% er mere en 0%....[/quote'] Men skal de ikke have tinglyst sikkerhed for den kassekredit? For så skal du betale 2 % for pantebrevet og 1 % i oprettelse. Det er da ikke billigt. Angående overførelse fra DK til SV så er det gratis at flytte penge mellem Nordea DK og Nordea SV, og når man flytter imellem to Nordea konti er pengene i SV 10 min. efter de er sendt fra DK. Så det lyder meget besværligt det med Nordnet. Majse
Besvaret
Angående overførelse fra DK til SV så er det gratis at flytte penge mellem Nordea DK og Nordea SV, og når man flytter imellem to Nordea konti er pengene i SV 10 min. efter de er sendt fra DK. Så det lyder meget besværligt det med Nordnet.
Så kan vi vist godt handle!;) Nordea anvender ligesom alle de andre banker, det nok ældste trick i branchen. Lov kunden, at det er "100% gebyrfrit" og kør ham derefter over ved at afregne ham på en elendig kurs, hvilket jo teknisk set ikke er et gebyr, men bare en skjult omkostning, der nemt bliver meget større end et gebyr nogensinde kunne blive.:cool: Det virker åbenbart stadig fint på privatkunder

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...