Jump to content

Nordea.se skipper skrabekortet til Netbank

Recommended Posts

Skrevet

Ny säkerhetslösning e-kod ersätter engångskoderna I november börjar vi att byta ut våra existerande engångskoder.

Dosa_BKVisa_186x130.jpg

Med vår nya kortläsare för e-kod får du en modern och flexibel lösning med hög säkerhet och flera funktioner. Dessutom har du alltid tillgång till ett obegränsat antal koder. e-kod ersätter de gamla engångskoderna i samtliga tjänster; Nordeas Internet och telefontjänster för privat- och företagskunder, ePlusGiro, ePlusGiro Företag och GiroTel. Læs mere på: http://www.nordea.se/Ny+s%C3%A4kerhetsl%C3%B6sning/982062.html

Besvaret

Det var da ganske smart... Så slipper man for det dér evindelige skraberi. Eneste minus er at man ikke lige kan ta' netbanken med på arbejdet ved at have kodekortet med sig, men det går nok endda. Gad vide hvornår de finder en løsning i DK hvor man ikke kan lure kode og derefter stjæle nøglefilen for fri adgang til netbanken.... :rolleyes:

Besvaret
Det var da ganske smart... Så slipper man for det dér evindelige skraberi. Eneste minus er at man ikke lige kan ta' netbanken med på arbejdet ved at have kodekortet med sig, men det går nok endda. Gad vide hvornår de finder en løsning i DK hvor man ikke kan lure kode og derefter stjæle nøglefilen for fri adgang til netbanken.... :rolleyes:
Ja, det ser virkelig smart ud... Ser frem til at skulle smide de dumme skrabekort langt væk! Men ud fra billedet ligner det da en fiks lille sag, som fint kan tages med på arbejde? Det ligner at man skal plotte sit kort i, så det ser da ud til at det kan komme med på farten...
Besvaret
Ligesom Swedbank har haft i mange år.......:D
Nordea har faktisk understøttet login med chipkort i ret lang tid, man skulle bare selv købe læseren osv og hvem gør så det når man får kodekort gratis med posten?
Besvaret
Men ud fra billedet ligner det da en fiks lille sag' date=' som fint kan tages med på arbejde? Det ligner at man skal plotte sit kort i, så det ser da ud til at det kan komme med på farten...[/quote'] Klart, tror sagtens man kan tage den med sig. Men jeg garanterer dig at den kan ikke være i pungen på samme fikse måde som skrabekortet ;)
Besvaret
Klart' date=' tror sagtens man kan tage den med sig. Men jeg garanterer dig at den kan ikke være i pungen på samme fikse måde som skrabekortet ;)[/quote'] :lol: Haha nej, det kunne jeg heller ikke forestille mig den kunne... på den måde er kortet klart bedst... Men det bliver da spændende at få sådan en fyr indenfor døren... Vores kort ligger alligevel altid herhjemme...
Besvaret
Nordea har faktisk understøttet login med chipkort i ret lang tid' date=' man skulle bare selv købe læseren osv og hvem gør så det når man får kodekort gratis med posten?[/quote']Det er rigtigt, ja. Det var sådan en USB-kortlæser, som man så skulle kyle sit kreditkort i - og så var det en del af verificeringen. Nå - lad os se hvordan den nye dims fungerer i hverdagen. Jeg havde egentlig vænnet mig til det hyggelige skrabekort, som oftest blev en del af søndagen sidst på måneden :D
Besvaret

Så, hvis man mister sit kreditkort eller chip'en derpå går i stykker (er fx. sket for mit VisaDankort 2 gange) så kan man ikke længere logge på Nordeas netbank?:( Swedbanks lille kodedims er altså smartere.

Besvaret
Nå - lad os se hvordan den nye dims fungerer i hverdagen. Jeg havde egentlig vænnet mig til det hyggelige skrabekort' date=' som oftest blev en del af søndagen sidst på måneden :D[/quote'] Samme her... ;) Den virker nok fint - den nye smarte dims - selv om det ser ud til at man skal taste en del mere, men mon ikke det bare er en vanesag.
Besvaret
Så' date=' hvis man mister sit kreditkort eller chip'en derpå går i stykker (er fx. sket for mit VisaDankort 2 gange) så kan man ikke længere logge på Nordeas netbank?:( [/quote'] Nix det tror jeg ikke man kan. Som fordelskunde får man hele to kort kylet i nakken - VISA betalingskort og VISA gold kreditkort - så skulle der være en chance for at bare ét af dem virker ;) Og face it... Du kunne ligeså godt risikere at vælte en kop kaffe udover Swedbanks kodedims med nøjagtig samme resultat. Hvordan fungerer den? Sådan en challenge-response nummer ting kombineret med et personligt kodeord? Det er i virkeligheden smartere så slipper man for at skulle have sit VISA kort med op til PC'en for at betale regninger.
Besvaret
Hvordan fungerer den? Sådan en challenge-response nummer ting kombineret med et personligt kodeord? Det er i virkeligheden smartere så slipper man for at skulle have sit VISA kort med op til PC'en for at betale regninger.
Ja, det vil jeg tro at det er. Den er ikke særligt stor - den skal jo ikke kune læse kreditkort, så den bbehøves ikke at være så stor - på størrelse med en VAG bil-nøgle i sammenklappet tilstand - bare tyndere. Login fungerer således: 1. Man går ind på swedbanks side. 2. På kodeboksen indtaster man sin hemmelige 4-cifrede pinkode. 3. Man indtaster sit fulde personnummer på swedbanks side. 4. Siden giver en 10-cifret kode som man skal indtaste på kodeboksen 5. Kodeboksen genererer en ny 10-cifret kode som man skal indtaste på swedbanks side for at fortsætte login. Der ligger ikke nogen kodefil på harddisken eller lign, og man kan logge på fra en hvilken som helst computer. Så det er nok bare at have boksen. Hackere, der får adgang til ens computer kan ikke gå ind i ens netbank endda selvom de skulle have aflæst alle ens tastaturtryk og samtlige filer på alle ens drev. De mangler kodeboksen til at generere koderne. Hvis man skulle få stjålet sin kodeboks skal tyven kende ens pin-kode og personnummer for at kunne tømme ens netbank - og nå at gøre det inden man selv ringer og spærrer kontoen. Jeg har svært ved at se hvorfor det er nødvendigt at blande et kreditkort ind i billedet - det virker mere som et påskud for at kunne stoppe nogen kreditkort (+gebyrer) ned i halsen på folk.
Besvaret
Jeg har svært ved at se hvorfor det er nødvendigt at blande et kreditkort ind i billedet - det virker mere som et påskud for at kunne stoppe nogen kreditkort (+gebyrer) ned i halsen på folk.
Jeg er enig, det forekommer lidt unødvendigt. I princippet var den gamle løsning hos Nordea næsten det samme som sådan en kodeboks - et kort med 50 stk 4 cifrede koder der skal anvendes i rækkefølge. Ingen nøglefil eller andet. Man loggede på med personnummer+hemmelig kode+kode fra kortet. Der er så noget med at det kun er 4 cifre, og at man hvis man formår at lave en god efterligning af Nordeas website måske kan have held til at fiske et 3-4 koder fra en godtroende bruger hvorefter man kan lave en overførsel eller to fra vedkommendes konto. Det undgår man med challenge-response kodeboksen - for den laver jo en kode der passer til det aktuelle nummer der vises i netbanken. Der skal man fysisk have fingerne i kodedimsen for at kunne gøre noget, og det er altså ikke lige til at fiske koder ud af folk ved hjælp af et snydesite. Hvis man læser på Nordeas website kan man dog blot bestille et kort der kun kan bruges som ID til netbank og således ikke er et betalingskort. Man kunne overveje at bestille sådan et, så skal man ikke have VISA kortet frem for at betale girokort.
Besvaret

Hmm, vi skiftede fra Nordea til Swedbank for nogle måneder siden ... Og jeg vil langt hellere have skrabe-kortet end den nøgleboks. Skrabekort er nemt at have med, sammen med de andre kort, og man skal ikke taste alle mulige tal, på et halv- til hel-irriterende num-pad. Men uanset hvad, så fungerer begge løsninger bedre, end de danske, med nøgle-fil man skal have med på usb-nøgle.

Besvaret
Hmm' date=' vi skiftede fra Nordea til Swedbank for nogle måneder siden ... Og jeg vil langt hellere have skrabe-kortet end den nøgleboks. [/quote'] Enig... Det er klart det nemmeste med et skrabekort. Det andet er bare en smule mere sikkert.
Besvaret
Jeg må da indrømme at jeg da klart syntes bedre om det danske system i Nordea med koden på en usb nøgle eller på computeren og så sin egen kode' date=' end det skraberi i Sverige...[/quote'] Hvorfor er det du syntes det er bedre? Jeg syntes det er enormt praktisk at man kan have kodekortet med i pungen og så kan man komme på netbank alle steder hvor det er ren web-browser.
Besvaret
Hvorfor er det du syntes det er bedre? Jeg syntes det er enormt praktisk at man kan have kodekortet med i pungen og så kan man komme på netbank alle steder hvor det er ren web-browser.
Fordi min usb nøgle ikke er større end at den sidder som en lille nøglering, i de få tilfælde hvor jeg ikke er i banken hjemmefra hvilket jeg nok er i 99% af tilfældende, i mine nøgler og hvergang jeg skal foretage en handling behøver jeg ikke at sidde og skrbe en kode frem.
  • 2 months later...
Besvaret
Jeg må da indrømme at jeg da klart syntes bedre om det danske system i Nordea med koden på en usb nøgle eller på computeren og så sin egen kode' date=' end det skraberi i Sverige...[/quote'] Jeg er meget enig - det er sgu håbløst at man skal sidde og flette challenge koder ind for at logge ind, og på SEB skal man også lave Challenge koder for at godkende betalinger mv. Det tager en krig. Jeg bruger både dansk og svensk netbank - og den danske er langt mere smidig og 100 gange lettere at bruge. Og helt ærligt, hvis en hacker skulle hacke sig ind på min computer, aflure mine tastetryk, stjæle min nøglefil - så tager jeg gerne hatten af og stikker banken 1200 kr. i selvrisiko.
Besvaret
Jeg er meget enig - det er sgu håbløst at man skal sidde og flette challenge koder ind for at logge ind, og på SEB skal man også lave Challenge koder for at godkende betalinger mv. Det tager en krig. Jeg bruger både dansk og svensk netbank - og den danske er langt mere smidig og 100 gange lettere at bruge. Og helt ærligt, hvis en hacker skulle hacke sig ind på min computer, aflure mine tastetryk, stjæle min nøglefil - så tager jeg gerne hatten af og stikker banken 1200 kr. i selvrisiko.
ja helt enig, de der 5 trins systemer som folk snakker om for at komme på sin svenske webbank...seriøst det lyder kedeligt :|

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...