Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

På baggrund af de daglige skrækhistorier, kom jeg til at tænke på, hvordan det mon så ud med den officielle rettidighed på Øresund, og det viser sig at være ren katastrofe. 90 procent er en slags minimumskrav til DSB, men på strækningen København-Malmö er rettidigheden i den seneste måned kun 66 procent. :eek: Udvalgte afgange mandag til fredag fra København H til Malmö C. Rettidighed seneste måned i procent. 13:03 78% 13:23 52% 13:43 48% 14:03 64% 14:23 61% 14:43 48% 15:03 52% 15:23 52% 15:43 74% 16:03 57% 16:23 39% 16:43 43% 17:03 30% 17:23 65% 17:43 78% Grænsen for, hvornår et tog er rettidigt, går nu ved seks minutter. Hvis toget er under seks minutter forsinket er det "rettidigt". :rolleye: Jeg forsøgte at opgøre rettidigheden på tog mellem Nørreport og Malmö C, men ifølge DSB går der - i hvert fald i rettidighedssammenhæng - ikke længere direkte tog på denne strækning. :sick: Fordi der er flest forsinkelser i myldretiderne, er passagererne mere forsinkede end togene, hvis I forstår...

Besvaret

En ommer...

På baggrund af de daglige skrækhistorier, kom jeg til at tænke på, hvordan det mon så ud med den officielle rettidighed på Øresund, og det viser sig at være ren katastrofe. 90 procent er en slags minimumskrav til DSB, men på strækningen København-Malmö er rettidigheden i den seneste måned kun 66 procent. :eek:
Et forslag: Ud fra samme kriterie (!!), så gør den samme kalkulation på pendling i bil. Hvad får du af resultat?
Besvaret
Det passer lige med weekenderne.. Altså mere end 6 min forsinket på ALLE hverdage.. Skræmmende nok
Tallene dækker kun hverdage mandag til fredag. I øvrigt er "urettidigheden" lidt mindre den modsatte vej, hvordan det så kan være. :)
Besvaret

Nils!

Ud fra samme kriterie (!!), så gør den samme kalkulation på pendling i bil. Hvad får du af resultat?
Jeg venter stadig - på dit overslag
Besvaret
Jeg venter stadig - på dit overslag
Ehmm, har du en køreplan og faktiske tider for pendling i bil for sidste måned? Går ud fra, at du vil frem til at rettidigheden i bil er nær ved 0%, hvis rettidighed måles i dage hvor man ikke er mere end 6 minutter forsinket (hvad end man vil måle op mod :confused:) Nu kan man vel næppe påstå at forholdene er de samme for billister og dsb. Og een ting er forsinkelserne. De er pisse-irriterende - mildest talt. Men de er stadig det mindste onde af dem man slås med som bruger af DSB. Følelsen af afmagt er sku langt værre. Man står som passager og kan ikke gøre en skid. De gider ikke informere om noget som helst, og det de endelig meddeler over højttalerne, er det man udemærket er klar over i forvejen, nemlig at toget er forsinket. Kører med DSB fra Østerport til Malmö, typisk afgangen "17:03" hver dag. Og når de er forsinket nordfra skal man til at gætte sig frem til om de indsætter et rettidigt tog fra hovedbanen... For gider de informere om det på Østerport, så man har en chance for at komme hjem til tiden? Nixen. Det ville jo kræve at den skide praktikant de har siddende derinde, bevæger sin dovne pegefinger op på PA-knappen og kommer med en melding... Ca. 10 minutter forsinket kommer toget så ... Og spørger man tog-dimsen om de kører hele vejen til Malmö eller kun til hovedbanen, kommer der et smart svar som "Ja, vi kører hele vejen til Hovedbanen". Meld dig dog til stand-up!!! Og han fortsætter "Der holder et tog og venter på jer"... Og manden har ret.. Der holder et tog og venter ... og venter ... og venter ... For at nogle INFO-folk endelig gider bevæge sig ind i toget, og meddele af info-systemet ikke virker, og at de derfor er nødt til at smide os frem i toget, så de kan lukke bagerste vogn af... Det tager sq da for fanden ikke 20 minutter at finde ud af at nogle højttalere ikke virker?!? Jeg bliver så harm over de inkompetente personer der administrerer den biks. Som sagt kører jeg typisk med (den der burde køre) 17:03 og er måske derfor lidt ekstra varm for tiden :mad:
Besvaret

Ingen ved, hvor mange bilister, der er forsinkede på en given dag på grund af en omstændighed ved selve bilrejsen, men det er næppe en tredjedel. Hver enkelt togforsinkelse skyldes en forstyrrelse - som oftest noget teknisk ved toget eller skinnerne med signaler mm. En bilist bliver ikke ramt af tilsvarende forstyrrelser, da 1) bilen normalt fungerer og 2) vejen normalt fungerer og desuden 3) der er flere alternativer at vælge imellem, når der opstår forstyrrelser i trafikken.

Besvaret

Måske prøver DSB at gøre noget ved situationen! Måske prøver DSB at gøre noget ved situationen!<ahttp://www.sunddebat.com/uploads/emoticons/default_surprise.png' alt=':surprise:'>. Man har observeret togtypen X32K - en variant af øresundstognene - på dansk grund. En umulighed, tænker de fleste, da X32K ikke har typegodkendelse i Danmark og udelukkende er til svensk fjerntraffik! Men, langt fra offentlighedens søgelys - i Røddekro - har DSB i denne sommer, i al ubemærkethed, udført ATC tests og ombygning af X32K til brug for kystbanen. Det dramatiske bevis kan ses her!: http://tog.photos.me.uk/p41040577.html Hvad betyder alt dette? Sandsynligvis at DSB desperat prøver at få fat i mere rullende materiel til brug for den hårdt plagede traffik i Øresundsregionen. Visse observationer tyder på at de har haft så travlt at de svenske destinationsmærker - der er malet på togene - er blevet dækket over med noget så simpelt som... gaffatape - en sidste-øjebliks nødforanstaltning.:D

Besvaret

Dette er vel en sandhed med visse forbehold. Tager du den estimerede tid iht. eks. krak vil svaret i morgentrafikken nok nærmere være 99% for bilisterne ud og ind af København. Og ad 3) Det afhænger da så sandelig af hvor det sker. Når du først holder i køen over Sjællandsbroen kan du ikke lige vende om!

Besvaret
Måske prøver DSB at gøre noget ved situationen!<ahttp://www.sunddebat.com/uploads/emoticons/default_surprise.png' alt=':surprise:'>. Man har observeret togtypen X32K - en variant af øresundstognene - på dansk grund. En umulighed, tænker de fleste, da X32K ikke har typegodkendelse i Danmark og udelukkende er til svensk fjerntraffik! Men, langt fra offentlighedens søgelys - i Røddekro - har DSB i denne sommer, i al ubemærkethed, udført ATC tests og ombygning af X32K til brug for kystbanen. Det dramatiske bevis kan ses her!: http://tog.photos.me.uk/p41040577.html Hvad betyder alt dette? Sandsynligvis at DSB desperat prøver at få fat i mere rullende materiel til brug for den hårdt plagede traffik i Øresundsregionen. Visse observationer tyder på at de har haft så travlt at de svenske destinationsmærker - der er malet på togene - er blevet dækket over med noget så simpelt som... gaffatape - en sidste-øjebliks nødforanstaltning.:D
Måske det hænger sammen med at DSB har lejet togene af Sverige? Mener det stod i den sidste udgave af "Ud og Se"...
Besvaret

Ingen forskel...

Ingen ved, hvor mange bilister, der er forsinkede på en given dag på grund af en omstændighed ved selve bilrejsen, men det er næppe en tredjedel. Hver enkelt togforsinkelse skyldes en forstyrrelse - som oftest noget teknisk ved toget eller skinnerne med signaler mm. En bilist bliver ikke ramt af tilsvarende forstyrrelser, da 1) bilen normalt fungerer og 2) vejen normalt fungerer og desuden 3) der er flere alternativer at vælge imellem, når der opstår forstyrrelser i trafikken.
Du vil opleve, at du er mindst lige så meget "forsinket" som med toget - du lever blot med forsinkelsen, fordi du tror, du styrer det selv.
Besvaret

Når man kører i bil kommer man ikke for sent på arbejde, for der er ingen uforudsete hændelser undervejs. Der er ingen køreledninger, der falder ned og bilens informationssystem plejer at overleve de tre kvarter. Trafikkøen er stort set den samme som dagen før og dagen før, og vejrliget kan man jo tage højde for. Hvis man tager for sent afsted, kommer man for sent. Men det svarer vel til at tage et senere tog. :)

Besvaret
Når man kører i bil kommer man ikke for sent på arbejde, for der er ingen uforudsete hændelser undervejs. Der er ingen køreledninger, der falder ned og bilens informationssystem plejer at overleve de tre kvarter. Trafikkøen er stort set den samme som dagen før og dagen før, og vejrliget kan man jo tage højde for. Hvis man tager for sent afsted, kommer man for sent. Men det svarer vel til at tage et senere tog.
Kald det, hva' fan du vil - der er ingen forskel. Om du gjorde den samme øvelse med transporttiden i bil, som du har gjort med toget, får du ligeså store udsving. Sådan er det...
Besvaret
Måske det hænger sammen med at DSB har lejet togene af Sverige? Mener det stod i den sidste udgave af "Ud og Se"...
Oki, det viste jeg ikke. Jeg opgav for et halvt år siden at bruge øresundstogene, hvilket gik ud over min læsning af "Ud og Se" bladet. Et eller andet sted, ville det også være underligt, hvis DSB ikke havde prøvet at gøre et positivt spin på disse ny-lånte X32K tog. Ak, men det ser ikke ud til at hjælpe på forsinkelserne... :rolleyes: Til Mogens: Jeg synes det mest slemme ved Øresundstogene er den manglende information og følelsen af afmagt. Man ved jo ikke hvornår man når frem og man er 100% afhængig. Med bilen kan man i det mindste tage en alternativ vej. Men det er nok en akademisk øvelse af de sværre, at diskuttere privatbilisme kontra offentlig transport med elendig rettidighed. I et sådan scenarie vil de fleste, der kan, tage bilen. Kørte Øresundstogene derimod som et schweizisk urværk, ville flere lade bilen stå. Men så kommer togene jo til også at mangle ståpladser! ;)
Besvaret
Ehmm, har du en køreplan og faktiske tider for pendling i bil for sidste måned? Kører med DSB fra Østerport til Malmö, typisk afgangen "17:03" hver dag. Og når de er forsinket nordfra skal man til at gætte sig frem til om de indsætter et rettidigt tog fra hovedbanen... For gider de informere om det på Østerport, så man har en chance for at komme hjem til tiden? Nixen. Det ville jo kræve at den skide praktikant de har siddende derinde, bevæger sin dovne pegefinger op på PA-knappen og kommer med en melding... Ca. 10 minutter forsinket kommer toget så ... Og spørger man tog-dimsen om de kører hele vejen til Malmö eller kun til hovedbanen, kommer der et smart svar som "Ja, vi kører hele vejen til Hovedbanen". Meld dig dog til stand-up!!! Og han fortsætter "Der holder et tog og venter på jer"... Og manden har ret.. Der holder et tog og venter ... og venter ... og venter ... For at nogle INFO-folk endelig gider bevæge sig ind i toget, og meddele af info-systemet ikke virker, og at de derfor er nødt til at smide os frem i toget, så de kan lukke bagerste vogn af... Det tager sq da for fanden ikke 20 minutter at finde ud af at nogle højttalere ikke virker?!? Jeg bliver så harm over de inkompetente personer der administrerer den biks. Som sagt kører jeg typisk med (den der burde køre) 17:03 og er måske derfor lidt ekstra varm for tiden :mad:
Der kører da ikke noget tog fra Østerport til Malmö kl. 17:03!!! Det kører enten 16:54 eller 17:14. :rolleye:
Besvaret

Lad os da tilføje 2 afgange mere til statistikken; Afgangen i går 17:03 (hovedbanen): forsinket ca. 10-15 minutter fra hovedbanen, da nogle forkælede unger valgte at kaste sten på en rude, der derfor skulle klistres til. Ikke noget DSB kan gøre for, men irriterende forsinkelse alligevel. Afgangen i dag 07:51 (svågertorp): forsinket 26 minutter, p.gr.a. teknisk fejl på toget. Derfor ville næste afgang være 08:11, hvis ikke det var fordi at den også var forsinket. Og det fede ved at stå på Svågertorp er jo, at det ikke blæser særligt meget nede på perronen. :mad: Men omkring kl. 08:15-20 stykker triller der et fuldstændig tomt tog ind på Svågertorp station, og samler folk op for de 2 afgange ... En dejlig overraskelse for os der stod på Svågertorp, der nok havde regnet med, at skulle til at kæmpe for en stå-plads. -Men der må efterhånden ha været en vis varme i afgangshallen på Malmö C.

Besvaret
Der kører da ikke noget tog fra Østerport til Malmö kl. 17:03!!! Det kører enten 16:54 eller 17:14. :rolleye:
Hvorfor tror du tidspunktet, står i anførselstegn?!? Og, jo, der går faktisk oftere og oftere tog fra Østerport kl. 17:03 ... Nemlig det, med planlagt afgang kl. 16:54 !!!
Besvaret
Hvorfor tror du tidspunktet' date=' står i anførselstegn?!? Og, jo, der går faktisk oftere og oftere tog fra Østerport kl. 17:03 ... Nemlig det, med planlagt afgang kl. 16:54 !!![/quote'] Sorry, jeg så ikke """.:flov:
Besvaret
Hvorfor tror du tidspunktet' date=' står i anførselstegn?!? Og, jo, der går faktisk oftere og oftere tog fra Østerport kl. 17:03 ... Nemlig det, med planlagt afgang kl. 16:54 !!![/quote'] Det er utroligt, du bliver snart 30 år 26_23_1.gif og du IKKE har en bil! Skam dig, Adolf! 12_7_211.gif
Besvaret
Sorry' date=' jeg så ikke """.[/quote'] Det' ok ;) Pæv - der er sq ikke længe til :( Hehe ...jo, jeg har skam bil, men den er ikke indkøbt med det formål for øje, at bruge den til pendling - Så var valget nok faldet på en lidt anden model :) Men i bund og grund, er spørgsmålet faktisk ikke om jeg har en bil jeg kan køre i eller ej. Med alt det mund-bæ man skal høre fra diverse politikere m.m. om trængsels-afgift for at køre i byen m.v., så skulle de hellere koncentrere sig om, at få Metro, S- og R- og Ö-tog til at fungere, inden de tvinger flere til at benytte dem. Ehmmm. Den la'r jeg bare stå hen. Fatter den ikke.
Besvaret
Men omkring kl. 08:15-20 stykker triller der et fuldstændig tomt tog ind på Svågertorp station, og samler folk op for de 2 afgange ... En dejlig overraskelse for os der stod på Svågertorp, der nok havde regnet med, at skulle til at kæmpe for en stå-plads. -Men der må efterhånden ha været en vis varme i afgangshallen på Malmö C.
Jeg oplevede historien således: Vi kom nordfra til Malmø C. lettere forsinket, toget fik så de her tekniske problemer og kunne ikke køre planmæssigt 7.42, toget 8.02 holdt på modsatte perron og efterhånden blev '7.42' tømt for passagerer der gik ind i '8.02'. kl. 8.08 kørte både 7.42 og 8.02 samtidig, og det var selvfølgelig 7.42 at I på Svogertorp fik glæde af ;-) perronen på Svogertorp var også blæst for passagerer.
Besvaret

rejsetidsgaranti Ved I hvordan det forholder sig, når man en dag (som idag) er forsinket, og rejsehjemmelen er en rejsetidsgaranti-billet (altså en erstatning for en anden forsinkelse, i en periode hvor man har månedskort)? Den variant har jeg ikke prøvet!

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...