Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Hejsa. Undre mig altid over at mange biler kører med forældede eller slet ingen kontrol mærker. Er det ikke ulovligt ? Måske er det bare mig, men har en klar for nemmelse af at nationaliteten på føren af disse biler kommer fra et andet nordisk land end Sverige :D En nationalitet som er meget aktiv på sunddebat.com :) Måske er det bare mig.... -Claus-

Besvaret

En større del er måske ikke klar over, at deres kontrolmærke er udløbet!! F.eks. kørte jeg rundt i uvidenhed om, at beskeden om nyt kontrolsyn var sendt til den tidligere ejer. Da jeg så henvendte mig til synsmyndighederne, så var min bil faktisk ikke "lovlig" at køre i. Blev fikset med et hurtigt syn dagen efter. Men gad vide om alle ved dette, og at det er ens eget ansvar at sørge for korrekt syn. Forsikringen vil nok glæde sig gevaldigt hvis de kan slippe for at betale en skade på en ulovlig bil der alligevel har kørt

Besvaret
En større del er måske ikke klar over, at deres kontrolmærke er udløbet!! F.eks. kørte jeg rundt i uvidenhed om, at beskeden om nyt kontrolsyn var sendt til den tidligere ejer. Da jeg så henvendte mig til synsmyndighederne, så var min bil faktisk ikke "lovlig" at køre i. Blev fikset med et hurtigt syn dagen efter. Men gad vide om alle ved dette, og at det er ens eget ansvar at sørge for korrekt syn. Forsikringen vil nok glæde sig gevaldigt hvis de kan slippe for at betale en skade på en ulovlig bil der alligevel har kørt
Kontrolmærke har da vist ikke noget med syn at gøre :rolleyes: Det er det mærke, man får tilsendt efter der er betalt Fordonsskatt. :th2:
Besvaret

Bare ikke lige når du ikke dukker op til syn, da indkaldelsen ryger til en forkert person - hvilket vist er meget normalt ved import biler. Så får du _ikke_ tilsendt et kontrolmærke - selvom du betaler skatten. (det var sådan jeg fandt ud af det....)

Besvaret
Bare ikke lige når du ikke dukker op til syn, da indkaldelsen ryger til en forkert person - hvilket vist er meget normalt ved import biler. Så får du _ikke_ tilsendt et kontrolmærke - selvom du betaler skatten. (det var sådan jeg fandt ud af det....)
Hvilken person skulle de dog sende den til ? de kender ingen anden end reg. ejer i SE, hvis det er en import bil ? Jeg satser dog stadig på, at hvis de kunne finde ud af at sende kontrolmærkerne til mig, da jeg påstillede bilen, og reg. mig som ejer af bilen - så kan de nok også det igen :D
Besvaret

For mit vedkommende var det (åbenbart) det firma som hentede bilen hjem. Det fortaber sig lidt i de svenske myndigheders kringelkroge. Ikke fordi det skal overskygge emnet som egentlig bliver spurgt til - jeg kommer bare med min personlige erfaring på, hvorfor JEG kørte i 4-5 måneder med for gammelt kontrolmærke. Så hvis i andre har bedre bud, så kom dog med dem istedet for at komme med kommentarer til, hvorfor det jeg har oplevet ikke burde kunne ske ;-)

Besvaret
Hvilken person skulle de dog sende den til ? de kender ingen anden end reg. ejer i SE, hvis det er en import bil ? Jeg satser dog stadig på, at hvis de kunne finde ud af at sende kontrolmærkerne til mig, da jeg påstillede bilen, og reg. mig som ejer af bilen - så kan de nok også det igen :D
Det er meget fint du tror det forholder sig sådan, men Thomas har nu ret alligevel. Jeg havde samme problemstilling på en svensksåld bil, hvor der grundet ejerbytte ikke var tilsendt synsindkaldelse til mig. Det er dit ansvar som ejer af bilen at sikre den er synet, er den ikke det får du ikke kontrolmærker tilsendt. Ej heller et brev om din bil har kørselsforbud.
Guest Supermule
Besvaret

Nu når vi lige har emnet oppe at vende.....Hvordan får i det så af igen????? Nogen der har en supernem måde????:)

Besvaret
Nu når vi lige har emnet oppe at vende.....Hvordan får i det så af igen????? Nogen der har en supernem måde????:)
Ja - de bruger satme Karlsons klister på dem. De sidste par gange har vi bare klistret ovenpå - første gang prøvede jeg at skrabe den af fysisk med en spartel. Lykkedes til sidst' date=' men kan ikke anbefales.[/quote']Hobbykniv-blad - optimalt, en af de skrabere man bruger til eks. at skrabe tilbudsskilte/klistermærker af vinduer med (fåes i eks. Bauhaus, og indeholder blade der er skarpe i enden. Lidt form som en lille shaver, faktisk) Overskydende klister tages af med lampeolie. Vask gerne hele pladen af med olien, og efterfølgende med din foretrukne Glassex/Ajax/Mr. Proper/whatever. Så skinner den som en sol igen. :th2:
Guest Supermule
Besvaret

Det tester vi lige når tiden kommer......:) Takker!

Hobbykniv-blad - optimalt' date=' en af de skrabere man bruger til eks. at skrabe tilbudsskilte/klistermærker af vinduer med (fåes i eks. Bauhaus, og indeholder blade der er skarpe i enden. Lidt form som en lille shaver, faktisk) Overskydende klister tages af med lampeolie. Vask gerne hele pladen af med olien, og efterfølgende med din foretrukne Glassex/Ajax/Mr. Proper/whatever. Så skinner den som en sol igen. :th2:[/quote']
Besvaret
Hobbykniv-blad - optimalt' date=' en af de skrabere man bruger til eks. at skrabe tilbudsskilte/klistermærker af vinduer med (fåes i eks. Bauhaus, og indeholder blade der er skarpe i enden. Lidt form som en lille shaver, faktisk) Overskydende klister tages af med lampeolie. Vask gerne hele pladen af med olien, og efterfølgende med din foretrukne Glassex/Ajax/Mr. Proper/whatever. Så skinner den som en sol igen. :th2:[/quote'] .... hvorfor tager I dem af? :confused: Jeg troede de skulle være på nummerpladen enten foran eller bagpå..... Jeg fik i øvrigt et brev sammen med reg. papirer hvor der stod at jeg skulle sørge for bilprovning inden udgangen af december. Jeg har fixet det via hjemmesiden og fik endda en tid der passede mig rigtig fint. Nu er jeg så bare spændt på, hvordan de 300,- skal betales. Det nævnte de ikke noget om på bekræftelsen..... :rolleyes:
Guest Supermule
Besvaret

Du tager dem bare med i kontanter eller på kort......De har automat inde i synshallen.....:)

Besvaret
Tusind tak for svar. Jeg var i den vildfarelse' date=' at man [b']skulle forudbetale, for det gør gemalen.
Det sande i det er, at Bilprovningen sender et brev, hvor de meddeler et tidspunkt for besiktningen. Hvis man vil anvende det tidspunkt, skal man forudbetale, men hvis man selv booker en anden dag, kan man betale i synshallen. :)
Besvaret
Det sande i det er' date=' at Bilprovningen sender et brev, hvor de meddeler et tidspunkt for besiktningen. Hvis man vil anvende det tidspunkt, skal man forudbetale, men hvis man selv booker en anden dag, kan man betale i synshallen. :)[/quote'] Tak for det Nils. Det er nu rart at vide, så man ikke står der med resten af håret i brevlådan..... - nu hvor man i en høj alder er blevet bilejer for første gang :th2:
Besvaret

Til af tage mine mærker af min bil og Mc, brugte jeg bare sådan en glasskraber som vi fik med til vores kogeplade. Den virker fint, bare pas på med ikke at lave vinklen til plade for høj, da den ellers kan skrabe lidt i den der refleks overflade.

Besvaret

der var en der skrev at syn og kontrolmaerkerne ikke haenger sammen. Det har du ret i, men man faar ikke nogle kontrolmaerker, hvis bilen ikke er synet :) Da jeg koebte min, fik jeg heller ingen, fordi forsikringen havde klokket idet, men det fik de ordnet og sa fik jeg de koretke maerker. cb

Besvaret

Hvis man ved hvad man skal kigge after, kan man se på sit reg. nummer, hvornår bilen skal synes. Det er noget med det første eller sidste nummer, der fortæller i hvilken periode det skal ske. Det kan faktisk være et af spørgsmålene ved en teoriprøve :rolleye:

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...