Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Hey People :) Jeg har nu boet i Sverige i 2 år og 6 måneder (synes her er fedt) og jeg er selv dansk statsborger og min kone er tyrkisk statsborger med opholdstilladelse i sverige indtil 2010 - Mit formål med at bo i sverige er at jeg kan bo sammen med min kone og derefter flytte tilbage til DK. Jeg er 22 og det samme er hun. Hvornår kan hun få svensk statsborgerskab og hvad er kravene? Når hun har fået svensk statsborgerskab, kan hun så flytte til DK sammen med mig og vi kan bo der resten af livet?

Besvaret
Hvornår kan hun få svensk statsborgerskab og hvad er kravene? Når hun har fået svensk statsborgerskab' date=' kan hun så flytte til DK sammen med mig og vi kan bo der resten af livet?[/quote'] Med svensk statsborgerskab får hun automatisk ophold- og arbejdstilladelse i hele Scandinavien.
Besvaret

Danmark? Hva´det? Er der billigt? Er betjeningen høflig og serviceminded? Det lyder lidt som en discount kæde med alt for høje priser, i forhold til kvalitet! :D

Besvaret
Med svensk statsborgerskab får hun automatisk ophold- og arbejdstilladelse i hele Scandinavien.
Okay, kort og godt svar :) - Hvor længe skal man bo i sverige for at få svensk statsborgerskab? Hvad er kravene (eller rettere sagt optagelseskravene?)
Besvaret
Okay' date=' kort og godt svar :) - Hvor længe skal man bo i sverige for at få svensk statsborgerskab? Hvad er kravene (eller rettere sagt optagelseskravene?)[/quote'] det kan du også finde på migrationsverkets hjemmeside under medborgarskap. hun kan söge efter hun har opholdt sig i SE i 5 år. Men jeg mener også at der er noget med, at du kan bblive svensk statsborger og så flytte tilbage efter 2 år???
Besvaret
på det link står det fölgende: Bli svensk medborgare genom ansökan (naturalisation) Med naturalisation menas att en person blir svensk medborgare genom att ansöka om svenskt medborgarskap. Om du vill bli svensk medborgare genom ansökan måste du uppfylla följande villkor: Du måste kunna styrka din identitet (identitetskravet). Du måste ha fyllt 18 år (åldersvillkoret). Du ska ha permanent uppehållstillstånd eller – om du är EES-medborgare – permanent uppehållsrätt i Sverige. Kravet på permanent uppehållstillstånd/uppehållsrätt gäller inte för medborgare i de nordiska länderna. För medborgare i andra länder inom EES likställs ett tidsbegränsat uppehållstillstånd för minst fem år med permanent uppehållrätt. Du ska ha varit bosatt i Sverige i fem år eller fyra år om du är statslös eller har beviljats uppehållstillstånd som flykting enligt utlänningslagens 4 kap 1§ eller motsvarande paragrafer i den gamla utlänningslagen. (Det räcker alltså inte med att du valts ut inom ramen för flyktingkvoten.) Om du är dansk, finsk, isländsk eller norsk medborgare räcker det med två år (hemvistvillkoret). Du måste ha skött dig bra i Sverige (skötsamhetskravet). När du ansöker om svenskt medborgarskap begär Migrationsverket in uppgifter från Kronofogdemyndigheten (skulder), Försäkringskassan (underhållsskulder), Rikspolisstyrelsen (brott eller misstanke om brott) och Säkerhetspolisen (säkerhetskontroll). Det är Migrationsverket som prövar och beslutar om ansökningar om svenskt medborgarskap. Det kostar 1 500 kronor att ansöka om svenskt medborgarskap.
Besvaret
Men jeg mener også at der er noget med, at du kan bblive svensk statsborger og så flytte tilbage efter 2 år???
Ja, sådan har jeg også forstået reglerne, hvor man benytter sig af EU-princippet om arbejdskraftens frie bevægelighed. Hvis man arbejder 4 måneder i Sverige, kan mna flytte tilbage efter blot et halvt år og tage konen med efter samme regel uden at behøve at skifte statsborgerskab. :)

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...