Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Hvornår kan man få sit svenske personnr? Jeg skal flytte til sverige d.28/2-08 men der er der lukket for strømmen og jeg kan ikke få åbnet før jeg har svensk personnr. Det samme gør sig gældende for bredbånd og telefoni. Kan jeg få det svenske personnr allerede nu? I så fald hvad skal jeg så gøre for at få fat på det? Det er mere så jeg ikke kører til sverige og så mangler jeg noget.

Besvaret

Dit personummer kommer normalt til din nye addresse i Sverige indenfor nogle dage. Ergo, skal du være flyttet før du kan få det. Nogle har dog kunnet lokke pigerne på Folkbokföringen til at oplyse det inden - men det er mere undtagelsen der bekræfter reglen. M.h.t. strøm og telefon, så kan Eon og Telia oftest oprette dette på et fiktivt nummer, som så ændres når du har fået det rigtige. Det er bare at ringe til dem og forklare dem sagens natur.

Besvaret
M.h.t. strøm og telefon, så kan Eon og Telia oftest oprette dette på et fiktivt nummer, som så ændres når du har fået det rigtige. Det er bare at ringe til dem og forklare dem sagens natur.
Det er netop E-ON der siger at jeg ikke kan få strøm før jeg har svensk personnr. Det virker bare lidt ufedt at man skal bo i et hus uden strøm i et ukendt antal dage.
Besvaret
Hvornår kan man få sit svenske personnr? Jeg skal flytte til sverige d.28/2-08 men der er der lukket for strømmen og jeg kan ikke få åbnet før jeg har svensk personnr. Det samme gør sig gældende for bredbånd og telefoni. Kan jeg få det svenske personnr allerede nu? I så fald hvad skal jeg så gøre for at få fat på det? Det er mere så jeg ikke kører til sverige og så mangler jeg noget.
Skal det partout være den 28. februar? Hvis det er den dag, dit flyttelæs køres over broen, så HAR du jo mulighed for at smutte en tur på folkeregisteret og dernæst folkbokföringen mandagen inden eller måske ugen inden, for derefter at flytte den 28. februar. Det kan lade sig gøre at du 'flytter' inden dit flyttelæs bevæger sig. Desuden: Hvis du henvender dig til myndighederne i Malmö, kan du risikere at rende ind i ventetid og måske knap så fleksible medarbejdere. Kør en tur til Lund, Eslöv eller måske til Trelleborg eller Landskrona? Det viser sig ofte at provinsen er mere fleksibel, når det kommer til offentlige instanser. Held og lykke! :th2:
Besvaret

Kan du ikke bare flytte folkeregisteradressen nu? om du rent fysisk er i Sverige nu eller først i februar er jo din egen sag, men så kan du få personnummeret. Jeg havde selv adresse i Sverige, og dermed cpr. nr, 1,5 måned inden jeg reelt ankom fysisk.

Besvaret
Dit personummer kommer normalt til din nye addresse i Sverige indenfor nogle dage. Ergo, skal du være flyttet før du kan få det. Nogle har dog kunnet lokke pigerne på Folkbokföringen til at oplyse det inden - men det er mere undtagelsen der bekræfter reglen.
Vi flyttede til Malmö ultimo '05, men havde fået udstedt svensk personnummer inden flytningen. For at kunne få det, viste vi blot folkeregistreret vor slutseddel på boligkøbet (altenativt en lejekontrakt). Det var uproblematisk at få lov at afhente personnumrene på folkeregistret - de foreslog det selv ;)
Besvaret
Kan du ikke bare flytte folkeregisteradressen nu? om du rent fysisk er i Sverige nu eller først i februar er jo din egen sag, men så kan du få personnummeret. Jeg havde selv adresse i Sverige, og dermed cpr. nr, 1,5 måned inden jeg reelt ankom fysisk.
Hvis jeg flytter adressen nu vil min post så ikke blive sendt til sverige med det samme? Dem vi har købt huset af flytter først en ugen inden vi flytter ind.
Besvaret
Det er netop E-ON der siger at jeg ikke kan få strøm før jeg har svensk personnr. Det virker bare lidt ufedt at man skal bo i et hus uden strøm i et ukendt antal dage.
De skal bare lokkes lidt. Det kan altså godt lade sige gøre. Det kostede dog et depositum på 900.- i mit tilfælde netop pg.a. det manglene nummer. Men fik dem tilbage uden problemer
Besvaret

jazzy, selvom de flytter en uge før så skriver i vel ikke først under 1 uge før ? vi skrev ihvertfald under et par måneder før da vi lagde udbetaling og så fik vi en seddel som vi tog op på folkeregisteret i malmø sammen med vores pas og vupti :-)

Besvaret
Dem vi har købt huset af flytter først en ugen inden vi flytter ind.
I så fald skal du nok lige have dem med på planen. Hvor din post sendes hen er en sag imellem dig og Post Danmarks computersystem, så det er bare at sørge for at de har de rigtige data, adressen de sender til behøver ikke følge folkeregistrenes oplysninger hvis du har meddelt posten noget andet.
Besvaret

Vi betalte et kæmpe depositum, aner faktisk ikke hvornår jeg får det tilbage, hos E-On fordi vi ikke havde person nr., da det var betalt var der ingen problemer.... Det gjorde sig oz gældende hos Telia, der gad jeg bare ikke smide pengene, så der ventede vi..... Kunne egentlig være man skulle ringe og sige at man gerne vil se de der penge igen.....:rolleye:

Besvaret

Jeg lagde 3000 SEK til telia for telefon og adsl, men jeg ringede bare til E.on, og de lovede ikke at afbryde, når sælger fik slutaflæst. Og jeg har ikke fået mit svenske cpr endnu. Så længe de kunne finde adressen og sælger, så kunne de registrere, at jeg overtog (og ville betale), og så var det okay. Jeg er ikke flyttet over endnu, så jeg kan blive grimt overrasket:surprise:, men... det lød nu ret simpelt. Sælger (af huse) skal ved bestilling slutaflæsning oplyse købers navn, og så afbryder E.on ikke.:th2:

Besvaret
Vi betalte et kæmpe depositum, aner faktisk ikke hvornår jeg får det tilbage, hos E-On fordi vi ikke havde person nr., da det var betalt var der ingen problemer.... Det gjorde sig oz gældende hos Telia, der gad jeg bare ikke smide pengene, så der ventede vi..... Kunne egentlig være man skulle ringe og sige at man gerne vil se de der penge igen.....:rolleye:
Efter et år, hvor du har betalt dine fakturaer til tiden, kan du henvende dig til E-On og få dit depositum retur. Du skal selv henvende dig, de kommer ikke automatisk.
Besvaret
samme ved bostandsret... Ihvertfald den måde vi blev ved med at have strøm :-)
Det samme var tilfældet, da jeg flyttede over. Sælger ringede ind til E-On og opgav mit navn, og så skulle jeg bare ringe ind med mit personnummer, når jeg fik det. Prøv, om det ikke kan lade sig gøre.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...