Buddha Skrevet February 18, 2008 Rapporter Skrevet February 18, 2008 Pendlarföreningen Öresunds ordförande Sven Katra stödjer den danska föreningen Öresundsborger i deras beslut att anmäla Öresundsbrokonsortitet till det danska konkurrensverket. Foto: Jörgen Johansson Öresundsbron har en monopolställning och priserna är alldeles för höga. Det anser den danska pendlarföreningen Öresundsborger som har anmält Öresundsbrokonsortiet till det danska Konkurrensverket. Deras svenska motsvarighet, Pendlarföreningen Öresund, håller med. – Det borde vara gratis att åka över bron, tycker ordföranden Sven Katra. Pendlarföreningar på båda sidor sundet har tröttnat på Öresundsbrons prishöjningar. Den danska föreningen Öresundsborger menar till och med att prishöjningarna är så stora att de bryter mot dansk konkurrenslagstiftning. Föreningen har anmält Öresundsbrokonsortiet till det danska konkurrensverket och menar att konsortiet utnyttjar att bilpendlarna inte har några andra alternativ när de vill ta sig över sundet. Öresundsbrokonsortiets marknadsdirektör Jacob Vestergaard säger till Köpenhamns radio att de följer gällande lagstiftning och att han inte närmare vill kommentera anmälan innan han själv tagit del av den. Höjts med knappt 20 procent Enligt Öresundsborger har pendlaravgifterna höjts med uppemot 20 procent – på bara ett år. – De har tagit ett exempel på den allra största höjningen som skett för en viss grupp bland pendlarna. Men om man tittar på hur det ser ut i genomsnitt så höjdes priserna från 2006 till 2007 med i genomsnitt 2,1 procent och mellan 2007 och 2008 höjdes priserna i genomsnitt med fyra till fem procent, det är vår bild av det hela. Om man vinklar det på en speciell grupp av pendlare kan man komma upp till 19 procent, säger Thomas Hedberg, presskontakt på Öresundsbrokonsortiet, till Skånskan. Jämför med Ölandsbron Sven Katra är ordförande i Pendlarföreningen Öresund. Han stödjer Öresundsborgers åsikt att Öresundsbron utnyttjar sin monopolställning. – Som vi ser det är det inte mycket längre till Köpenhamn än till Lund eller Landskrona, men det är enorma skillnader i priserna. vi hade gärna sett att det är gratis att åka över Öresundsbron, svenska och danska staten borde kunna ta den kostnaden. Om man prioriterar integration, vilket de säger att de gör, så borde Öresundsbron prioriteras som Ölandsbron. Hade det inte varit gratis att åka på Ölandsbron hade du inte fått folk att bosätta sig på Öland och arbeta i Småland. Jag ska inte behöva tänka på om jag ska arbeta i Lund eller Köpenhamn beroende på vad resan kostar, säger Sven Katra. Andreas Andersson andreas.andersson@skd.se 040-660 56 24 Kilde: www.skd.se
Buddha Besvaret February 18, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret February 18, 2008 Troede jeg du kunne se udfra hans emailadresse.....:) Men jeg rettede det lige.... Hvor er artiklen fra??
Gio Besvaret February 18, 2008 Rapporter Besvaret February 18, 2008 "Den danska föreningen Öresundsborger"...*ups*
Buddha Besvaret February 18, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret February 18, 2008 Den tænkte jeg også lige over Jesper...... Siger vel noget om, hvorlidt man kommunikerer med den svenske side af sundet.... Og at de kun varetager de danske pendlerinteresser..... Måske man skulle gå sammen med den svenske del og derved få lidt flere hænder??? "Den danska föreningen Öresundsborger"...*ups*
credde Besvaret February 18, 2008 Rapporter Besvaret February 18, 2008 [ Höjts med knappt 20 procent Enligt Öresundsborger har pendlaravgifterna höjts med uppemot 20 procent – på bara ett år. – De har tagit ett exempel på den allra största höjningen som skett för en viss grupp bland pendlarna. Men om man tittar på hur det ser ut i genomsnitt så höjdes priserna från 2006 till 2007 med i genomsnitt 2,1 procent och mellan 2007 och 2008 höjdes priserna i genomsnitt med fyra till fem procent, det är vår bild av det hela. Om man vinklar det på en speciell grupp av pendlare kan man komma upp till 19 procent, säger Thomas Hedberg, presskontakt på Öresundsbrokonsortiet, till Skånskan. Kilde: www.skd.se Well. Hvis de inde hos Øresundsbroen gjorde sig den store bedrift (jeg ved godt det er for meget at forlange) selv at udregne deres priser, så vil de jo se, at de ikke taler helt sandt... Derudover, hvis priserne det ene år steg med inflationen (som sikkert var lidt mindre end 2.1%), hvorfor stiger priserne næste år med mellem 4-5% for gennemsnittet. Hvis man tager en måned med 22 dage, så er prisen steget med 8% alene i år - her er der så heller ikke taget hensyn til, at man måske besøger familie i Danmark i én eller to weekender. Der kan også være personer som arbejder 6 dage om ugen, det er jo set.
Buddha Besvaret February 18, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret February 18, 2008 Sammenligningen fra de gamle til de nye priser, må være priserne for de samma antal overfarter, altså 50...... Og så er det HELT ligegyldigt hvor mange beregninger de laver på en gennemsnitspendler.... For vi betaler langt mere for færre passager nu. Så deres beregninger er helt hen i vejret......
thygesen Besvaret February 18, 2008 Rapporter Besvaret February 18, 2008 Den tænkte jeg også lige over Jesper...... Siger vel noget om, hvorlidt man kommunikerer med den svenske side af sundet.... Og at de kun varetager de danske pendlerinteresser..... Måske man skulle gå sammen med den svenske del og derved få lidt flere hænder??? Når du nu siger at man kommunikerer lidt med den svenske side af sundet, har du så noget at have det i? Vi har faktisk næsten lige så stor kontakt med den svenske side som den danske. Der er bare medier i Sverige der ikke forstår at vi IKKE er en dansk pendlerforening. Hvad angår den anden forening har vi prøvet at indlede arbede med dem, men de var ikke så aktive og ikke så interesseret. De lever på et gammelt rygte fra dengang der var færger. De har gjort RIGTIGT meget dengang.. men de sidste mange år har de ikke lavet andet end udtalelser.
Buddha Besvaret February 18, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret February 18, 2008 Tror der ligger en udbredt opfattelse af at Øresundsborger er en dansk drevet pendlerforening for danskere bosat i Skåne. Der er ikke meget der tyder på det modsatte i medierne, og det er dér slaget skal stå. Med høflig dialog kommer man langt, men med medierne i ryggen kommer man længere..... Det er rent faktisk ikke den faktiske størrelse på en forening, men den fornemmelse af opbakning den pågældende person udgyder..... Derfor er der tit små foreninger der kan tiltrække en masse omtale, men større og mere velfunderede foreninger sukker efter omtale..... Det handler ganske enkelt om punchlines og gennemslagskraft. Der skal saft på tingene. Diplomati er godt, men rå magt og tvang er som regel langt mere effektivt!! Se bare broen.....De ved de har fat om klunkerne og de gør hvad de vil.....Hvorfor???? Skal man kommunikere med sådanne mennesker, skal man ha' fat om deres boller og ikke i skjorten..... Så det er fundamentet og ikke overbygningen du skal ryste.....;)Når du nu siger at man kommunikerer lidt med den svenske side af sundet, har du så noget at have det i? Vi har faktisk næsten lige så stor kontakt med den svenske side som den danske. Der er bare medier i Sverige der ikke forstår at vi IKKE er en dansk pendlerforening. Hvad angår den anden forening har vi prøvet at indlede arbede med dem, men de var ikke så aktive og ikke så interesseret. De lever på et gammelt rygte fra dengang der var færger. De har gjort RIGTIGT meget dengang.. men de sidste mange år har de ikke lavet andet end udtalelser.
ulmus Besvaret February 18, 2008 Rapporter Besvaret February 18, 2008 Tror der ligger en udbredt opfattelse af at Øresundsborger er en dansk drevet pendlerforening for danskere bosat i Skåne. Der er ikke meget der tyder på det modsatte i medierne, og det er dér slaget skal stå. Med høflig dialog kommer man langt, men med medierne i ryggen kommer man længere..... Det er rent faktisk ikke den faktiske størrelse på en forening, men den fornemmelse af opbakning den pågældende person udgyder..... Derfor er der tit små foreninger der kan tiltrække en masse omtale, men større og mere velfunderede foreninger sukker efter omtale..... Det handler ganske enkelt om punchlines og gennemslagskraft. Der skal saft på tingene. Diplomati er godt, men rå magt og tvang er som regel langt mere effektivt!! Se bare broen.....De ved de har fat om klunkerne og de gør hvad de vil.....Hvorfor???? Skal man kommunikere med sådanne mennesker, skal man ha' fat om deres boller og ikke i skjorten..... Så det er fundamentet og ikke overbygningen du skal ryste.....;) Først og fremmest kunne jeg godt lide at vide, om du selv er medlem af foreningen? Har du være inde på hjemmesiden? For så ville du vide, at siden både henvender sig til svenskere og danskere og mange indlæg er 2-sproget. Siden DU nu har den opfattelse, at foreningen er dansk, kunne du måske komme med et konkret forslag til, hvordan man får fat i de mange svenskere, som pendler til DK hver dag? Jeg synes, der gøres et stort arbejde fra foreningen for at udbrede kendskabet til foreningen, men det er som det ikke batter noget, selvom der har været flere avisartikler og tv-indslag. Vi kan jo da ikke TVINGE folk til at melde sig ind.
Zidane Besvaret February 18, 2008 Rapporter Besvaret February 18, 2008 Vi kan jo da ikke TVINGE folk til at melde sig ind. Hvis medlemer af Øresundsborger foreningen kunne få "rabat for køre over broen" i forhold til de andre pendlere så vil jeg også gerne melde mig ind :) MEN hvad er fordel at være medlem af Øresundsborger foreningen? Priserne på broen stiger hvert år....de falder ikke i fremtiden... Vi (kunne) kan ikke stemme til Folketinget...man vil aldrig få mulighed for at stemme hvis man ikke bor i DK......
Buddha Besvaret February 18, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret February 18, 2008 Ja det er jeg..... Og jeg har tilbudt at sponsorere en hjemmeside, hvor alle i bestyrelsen har mulighed for at redigere og administrere hjemmesiden, så det hele ikke hænger på Tom Alf herinde fra..... Først og fremmest kunne jeg godt lide at vide, om du selv er medlem af foreningen? Har du være inde på hjemmesiden? For så ville du vide, at siden både henvender sig til svenskere og danskere og mange indlæg er 2-sproget. Siden DU nu har den opfattelse, at foreningen er dansk, kunne du måske komme med et konkret forslag til, hvordan man får fat i de mange svenskere, som pendler til DK hver dag? Jeg synes, der gøres et stort arbejde fra foreningen for at udbrede kendskabet til foreningen, men det er som det ikke batter noget, selvom der har været flere avisartikler og tv-indslag. Vi kan jo da ikke TVINGE folk til at melde sig ind.
bananas Besvaret February 18, 2008 Rapporter Besvaret February 18, 2008 Hvis medlemer af Øresundsborger foreningen kunne få "rabat for køre over broen" i forhold til de andre pendlere så vil jeg også gerne melde mig ind :) Dream on! Men det kan jo være at det lykkes foreningen at få presset/overtalt Broen til at sætte prisen ned for alle pendlere. MEN hvad er fordel at være medlem af Øresundsborger foreningen? Priserne på broen stiger hvert år....de falder ikke i fremtiden... Vi (kunne) kan ikke stemme til Folketinget...man vil aldrig få mulighed for at stemme hvis man ikke bor i DK...... Du spørger om hvad fordelen er og derefter nævner du de nok 2 største problemer som foreningen kæmper for at få politikerne til at løse? Men du antager bare at de aldrig bliver løst???? Til dem der vil gøre noget: Meld Jer ind i foreningen for pokker - de kæmper for Jeres sag og det koster ikke en krone at være medlem. Man kan ikke tabe noget, men kun vinde. Det burde være en "no brainer". Foreningen har brug for at kunne proklamere sig på baggrund af så mange medlemmer som muligt - jo flere medlemmer jo mere politisk gennemslagskraft.
EBL Besvaret February 18, 2008 Rapporter Besvaret February 18, 2008 MEN hvad er fordel at være medlem af Øresundsborger foreningen? Det burde da være åbenlyst; alene er vi svage men fælles er vi stærke ! - og du har endda selv lige listet hovedårsagerne til overhovedet at ha' en forening som ØBF, netop for at kæmpe for for bropriserne, stemmeretten o.s.v., eller som det hedder sig i formålsparagrafen på hjemmesiden (http://www.oresundsborger.dk/agenda.php): • At skabe en stærk fælles Öresundsregion. • At forbedre ÖresundsBorgernes grundlæggende demokratiske vælgerrettigheder. • At harmonisere regelgrundlaget på social- og arbejdsmarkedsområdet. • At øge den fri bevægelighed i Öresundsregionen uanset transportform. • At øge samarbejdet mellem uddannelsesinstitutioner i Öresundsregionen og muligheden for undervisning i begge landes sprog, kultur og historie. • At øge kultursamarbejdet på tværs af sundet..
Markowitch Besvaret February 18, 2008 Rapporter Besvaret February 18, 2008 Jeg synes vi skal brænde en model af broen af, blot for at følge tidens trend. Det er jo åbenbart den nye tidsalders mest moderne og effektive protestform. Måske endda gå så langt, som at lade en brobizz dø i flammerne. Vi kunne evt. kæde det sammen med Valborg og få en øl bagefter :D
Tomcat Besvaret February 18, 2008 Rapporter Besvaret February 18, 2008 Hej Budha Vi har allerede en side hvor man kan sådan. Men den skal kraftigt forbedres og jeg mindes at have tilbudt dig at være med på udviklingen. \Tom
ulmus Besvaret February 19, 2008 Rapporter Besvaret February 19, 2008 Hvis medlemer af Øresundsborger foreningen kunne få "rabat for køre over broen" i forhold til de andre pendlere så vil jeg også gerne melde mig ind :) MEN hvad er fordel at være medlem af Øresundsborger foreningen? Priserne på broen stiger hvert år....de falder ikke i fremtiden... Vi (kunne) kan ikke stemme til Folketinget...man vil aldrig få mulighed for at stemme hvis man ikke bor i DK...... Hvis du gad gå ind på www.oresundsborger.dk ville du under succes'er kunne se, at vi allerede har opnået noget. F.eks. en ting, som jeg personligt glæder mig over hver eneste dag, nemlig 10 min. drift på togene i myldretiden. Det er en stor sejr.:th2: Vi kæmper videre, men ville stå bedre, hvis vi havde flere medlemmer. Det er nemt nok at kritisere, men gør dog selv bare den lille indsats at melde dig ind, det er gratis i 2008.
tim_pedersen_ Besvaret February 19, 2008 Rapporter Besvaret February 19, 2008 Gratis medlemskab i 2008 ? Hej Ulmus. Du skriver medlemskab er Gratis i 2008. Kan godt se det på banner. Men når man klikker sig ind for at blive medlem står der at medlemskab er gratis i 2007.. så det skal måske rettes. Ellers kan jeg jo se at medlemmerne strømmer ind. Snart er der 600 medlemmer. Mvh Tim
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu