Jump to content

Recommended Posts

Besvaret

Jeg kan simpelthen ikke tro at de ikke er lovlige/gyldige - derfor ville det da være rigtig interessant at se den retsafgørelse, der dømmer dem det. Så hvis du kunne høre ham om noget dokumentation for dén påstand som man må se ville det være super... :thumbup:

• Svar 51
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Besvaret
Jeg kan simpelthen ikke tro at de ikke er lovlige/gyldige - derfor ville det da være rigtig interessant at se den retsafgørelse, der dømmer dem det.
Med hensyn til "ulovlig" hastighedsskiltning af vejarbejder er der i hvert fald denne her afgørelse: http://www.berlingske.dk/article/20080225/danmark/80225023/ Tusindvis kan slippe for fartbøde Tusindvis af fartbøller kan formentlig slippe for bøde og måske klip i kørekortet efter at være blevet taget af politiets fotovogne for at køre for stærkt ved vejarbejde. Mandag den 25. februar 2008, 08:18 Tusindvis af fartbøller kan formentlig slippe for bøde og måske klip i kørekortet efter at være blevet taget af politiets fotovogne for at køre for stærkt ved vejarbejde på motorvejen. Skiltningen har nemlig været ulovlig, viser en dom fra retten i Kolding, skriver Morgenavisen Jyllands-Posten mandag. Politiet skal hver eneste gang, der laves vejarbejde, give en helt konkret tilladelse til, at farten sættes ned via skilte. Det sker bare ikke. Vejdirektoratet og politiet har derimod aftalt en generel tilladelse til at etablere vejarbejde og sænke hastigheden. Men det er ikke lovligt, fastslår siger dommen. Derfor er Henrik Borup fra Herning ved Byretten i Kolding blevet pure frifundet og slipper for en bøde på 2.000 kr. samt en betinget frakendelse af kørekortet i tre år, selv om han i retten erkendte at have kørt mindst 114 km/t. ved et vejarbejde, hvor skiltene sagde 70 km/t. »Det er selvfølgelig kedeligt for den danske stat, at jeg slipper for straf, selv om jeg erkender at have kørt for stærkt. Men myndighederne skal overholde reglerne, ligesom vi andre skal,« lyder det fra fartsynderen. Ifølge Henrik Borup selv havde han sænket farten, men satte den op igen, da han så, at der ikke var vejarbejde i gang på motorvejen mellem Kolding og Vejle den sene aften i juni 2006, da hvor han pludselig blev blitzet af politiets automatiske kontrolvogn. I alt omkring 600 bilister blev den dag blitzet ved det pågældende vejarbejde. Om det så også betyder at elektroniske skilte som ikke er røde og hvide er ulovlige skal jeg ikke kunne sige. Det lyder dog ikke til at være umuligt, når man kan se at myndighederne har foretaget sig andre "ulovlige" skiltninger, som i ovenstående tilfælde. Jeg har egentlig også mine tvivl omkring at Broen har indhendtet en konkret tilladelse til at sætte hastigheden ned til 70 i timen i den ene retning, hver gang der skal skiftes en pære ovre i den anden kørselsretning. Hvis folk begynder at ignorere de elektroniske skilte i stor stil vil det dog nok resultere i at politikerne laver loven om - hvis de ikke allerede er i gang.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu

• Tilføj...