Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

KÖPENHAMN. Öresundsbrokonsortiet har nu uttömt sina chanser att få till stånd automatisk hastighetskontroll på Öresundsbron och i tunneldelen på den danska sidan. Danska Rikspolisen har avvisat konsortiets besvär mot Köpenhamnspolisens beslut att inte tillåta kontrollerna och Rikspolisens beslut går i sin tur inte att överklaga. Men Öresundsbrokonsortiet hoppas ändå på automatisk hastighetsövervakning. I sitt svar hänvisar Rikspolisen till att danska justitiedepartementet redan beslutat att i år starta en försöksverksamhet med automatisk trafikkontroll på utvalda vägsträckor. Dessa sträckor har ännu inte valts ut. — Därför hoppas vi att Öresundstunneln kan bli en av dessa försökssträckor, säger konsortiets vd Caroline Ullman-Hammer. I tunneln är i normala fall fartbegränsningen 90 kilometer i timmen. Men många bilister kör betydligt fortare. Det inofficiella rekordet på bron, uppmätt av dansk polis, lär vara 212 kilometer i timmen. TT Kilde: HD.se http://hd.se/skane/2008/02/26/nej-till-fartkoll-paa/

• Svar 51
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Besvaret

Det er nu besluttet, at det også i fremtiden skal være muligt uden konsekvenser at køre som en idiot, når man passerer Øresund. Formanden for Idiotisk Trossamfund, imam Brian Bhudda, har denne kommentar:

YEEEEEEEEEEEEEES!!!!
Besvaret
Det er nu besluttet' date=' at det også i fremtiden skal være muligt uden konsekvenser at køre som en idiot, når man passerer Øresund. Formanden for Idiotisk Trossamfund, imam Brian Bhudda, har denne kommentar:[/quote'] LOOOOOOL....endnu engang har du gjort det Nils :laugh:
Besvaret
Det er nu besluttet' date=' at det også i fremtiden skal være muligt uden konsekvenser at køre som en idiot, når man passerer Øresund. Formanden for Idiotisk Trossamfund, imam Brian Bhudda, har denne kommentar:[/quote'] he he ..... :th2: Men igen navnet "Brian" siger det hele ...!!!..... :laugh:
Besvaret

Det var vel at forvente at det danske politi valgte at følge den lovgivning som de danske politikere har vedtaget. Uanset hvor dygtige spindoktorer Broen har.

Men som jeg ser det, er den kun sendt til hjørnespark, fordi der nu skal udpeges et par forsøgsstrækninger hvor der skal laves kamerakontrol. Hvis det bliver ud fra uheldsstatistikker så bliver Broen nok afvist igen - hvis der bliver andre kriterier som gælder så er det ikke til at vide.

Godt nok er der nogen som kører stærkere end det tilladte nede i tunellen, men jeg synes det er meget sjældent at jeg har mødt nogen af dem der virkelig kører stærkt eller vildt når jeg sætter cruise control på og tager den med 90 i timen i højre spor.

Min egen teori er mest, at offentligheden føler at de kan klage til broen over andres kørsel fordi der er navn på "ejeren" af strækningen, mens de ikke har noget bestemt sted at klage over dem der kører vildt på alle de andre strækninger - derfor langt mere ballade end berettiget.

Broens spindoktorer har forøvrigt fået lov til at folde sig ud i følgende artikel hos Sydsvenskan:

http://sydsvenskan.se/oresund/article304138.ece

Som altid får offentligheden lov til at kommentere - jeg faldt over følgende kommentar, der filtrerer popagandaen fra:

Ett totalt menlöst "hot"!

Jag fick för några dagar sedan ett e-mail från brobolaget där de berättade vad de kommit fram till vad avser hastighetspolicy på Öresundsbron. Jag har nog aldrig läst ett så meningslöst dravel tidigare, inte ens politisk propaganda ett valår har innehållit så mycket luft. Glad att det skickades som e-mail så att inte en massa träd förlorat livet för att bli papper till sådan text. Kontentan av texten kan tolkas att någon står inomhus vid svenska brosidan och hötter med fingret mot fortkörare

Guest michaelbo
Besvaret

Igen

Det er nu besluttet' date=' at det også i fremtiden skal være muligt uden konsekvenser at køre som en idiot, når man passerer Øresund. Formanden for Idiotisk Trossamfund, imam Brian Bhudda, har denne kommentar:[/quote'] Hatten af igen Niels, det kan ikke siges kortere
Besvaret

Nu kommer jeg pludselig i tvivl om, hvilket trossamfund, du egentlig tilhører, Bananas, for den kommentar fra Sydsvenskan, som du mener skal bidrage med en pointe, er da ikke specielt dybsindig, for nu at udtrykke det meget diplomatisk. En tunnel repræsenterer nogle særlige problemer, der gør, at man må tage nogle særlige hensyn. En ulykke i tunnelen kan udvikle sig til en katastrofe, fordi en bare nogenlunde kraftig brand i løbet af få minutter kan gøre hele tunnelen til et gaskammer... Hvis man er pilot eller lokofører, så er det indlysende en del af den daglige rutine at følge fartbegrænsinger og andre SOPs. Hvorfor er det egentlig så vidunderligt, at bilister altid kan te sig som tosser? jeg har ikke selv forstået det endnu, men måske andre kan bidrage. :rolleyes:

Besvaret
Nu kommer jeg pludselig i tvivl om' date=' hvilket trossamfund, du egentlig tilhører, Bananas, for den kommentar fra Sydsvenskan, som du mener skal bidrage med en pointe, er da ikke specielt dybsindig, for nu at udtrykke det meget diplomatisk. [/quote'] Skal vi sige det trossamfund som er skeptisk overfor autoriteter og ikke kan lade være at finde hullerne i logikken, når "Big Brother" kommanderer rundt med undersåtterne på løst grundlag. Jeg er enig i at det næppe var en videre dybsindig kommentar - snarere et eksempel på en svensker som går amok overfor Big Brother - det kan de skam godt!. Selvfølgelig skal folk ikke have lov til at køre som galninge. Men derfra er der langt til at godkende at et privat firma, som kan anfægtes i mange af deres beslutninger nu skal til at være smagsdommer overfor kundernes kørsel. Hvis dog bare folk gik lidt højere op i at vise hensyn til de andre trafikkanter i stedet for at fokusere på hvad de føler de har ret til og om "alle de andre" kører for stærk, for langtsomt eller ordentligt, ville det hele gå lidt nemmere.
Besvaret

bananas det er et rigtig godt indlæg, det eneste man bare kan spørge sig selv om, er hvor grænsen går - pessimistisk som jeg er, så tror jeg ikke at forholdene ville ændre (folks kørekultur) sig hvis man måtte køre 100 i tunnellen og 120 på broen.. Der ville stadig være folk som enten ville køre stærkere eller ligge ude i venstre bane, fordi de efter deres overbevisning vurderer trafikken bedre end der er angivet på skiltene. For min skyld kan man sagtens sætte hasithgeden op, men det ville bare være mere fantastisk hvis folk tænkte lidt udover deres egen kølerhjelm, så kunne man skabe et bedre trafikflow som faktisk ville virke fint, uanset hastigheden. Det er helt korrekt det er laveste fællesnævner man går udfra, men det er vel også det bedste udgangspunkt, især hvis man kigger på det større billede og ikke kun tænker lige på bro og tunnelstræningen - med en stigning i antal drabte på motorveje, så er den logiske tanke gang jo ikke at sætte farten op eller bygge bredere motorveje, for det har i hvert fald vidst at folk er ligeglade.. Nu kan man se på den klippekortsordning, som jo havde en effekt da den kom frem, men nu er den efterhånden glemt og forskellen på at have den og ikke have den er blevet mindre. En anden ting er trafikeksperterne, hvem udpeger dem? Man kan vel blive ved med at stille spørgsmålstegn til autoriteter og deres beslutninger indtil man vel og mærket hører det man gerne vil høre.

Besvaret

Jeg er også enig i flere af de ting, som du skriver, bananas. Men uanset om man bifalder den fastsatte hastighedsgrænse eller ej, eller hvilken som helst anden form for regulering af trafikken, så skal alle overholde denne begrænsning, indtil den eventuelt bliver revideret. At udøve, endsige opfordre andre til, civil ulydighed i forhold til en sådan begrænsning er det rene anarki og kaos. Og i særdeleshed hvis man bruger det som det første (og eneste) middel til at ændre en begrænsning. Det er ren Neanderthaler tankegang at agere på den måde ! Og jeg tror faktisk ikke at det ændrer forholdende nævneværdigt.

Besvaret

Du er da blevet godt dresseret hva'???? Selvfølgelig skal man sætte sig op imod ting man ikke synes om..... Der skal kæmpes! Hvordan tror du verden er blevet til det den er????

Jeg er også enig i flere af de ting, som du skriver, bananas. Men uanset om man bifalder den fastsatte hastighedsgrænse eller ej, eller hvilken som helst anden form for regulering af trafikken, så skal alle overholde denne begrænsning, indtil den eventuelt bliver revideret. At udøve, endsige opfordre andre til, civil ulydighed i forhold til en sådan begrænsning er det rene anarki og kaos. Og i særdeleshed hvis man bruger det som det første (og eneste) middel til at ændre en begrænsning. Det er ren Neanderthaler tankegang at agere på den måde ! Og jeg tror faktisk ikke at det ændrer forholdende nævneværdigt.
Besvaret
Du er da blevet godt dresseret hva'???? Selvfølgelig skal man sætte sig op imod ting man ikke synes om..... Der skal kæmpes! Hvordan tror du verden er blevet til det den er????
Ja og lad os endelig glemme de verdensdele hvor ord som demokrati, folkevalget politikere og stemmeret ikke findes.. hvad gør du egentlig selv aktivt for at bekæmpe de ting du er imod? - jeg spørger bare fordi det virker som om der er en del ting du kæmper imod, så det kunne være rart hvis du ville delagtiggøre os i dine visioner og planer.. :-)
Besvaret

Det kan jeg da ikke skrive i et offentligt forum.............;)

Ja og lad os endelig glemme de verdensdele hvor ord som demokrati' date=' folkevalget politikere og stemmeret ikke findes.. hvad gør du egentlig selv aktivt for at bekæmpe de ting du er imod? - jeg spørger bare fordi det virker som om der er en del ting du kæmper imod, så det kunne være rart hvis du ville delagtiggøre os i dine visioner og planer.. :-)[/quote']
Besvaret
Det kan jeg da ikke skrive i et offentligt forum.............;)
hehe jamen så er du vel ikke meget bedre? det er jo altid nemt at brokke sig og kritisere, hvis man ikke behøver komme med nogle forslag til ændringer.. jeg kunne holde lange foredrag og hvorfor det er godt med et demokrati hvor vi er flere om at bestemme tingene og vi selv peger på dem der skal bestemme end at vi selv måtte bestemme det hele og selv styre slagets gang, men det skal jeg nok spare dig for =)
Besvaret

Det er helt rigtigt..... Dog synes jeg vi har haft debatten før om dette...:D Trafik er ligesom vand..... Jo mere man regulere den, jo dårligere flyder den..... Derfor ville det være et logisk træk at justere hastigheden til noget der er "naturligt" at køre på den pågældende strækning. Og det er jo tit at bilister selv justerer hastighederne efter forholdene og den bil de kører i. Derfor kunne variable hastighedsgrænser være en løsning, hvor hastigheden blev sat op, på tidspunkter hvor trafikmængden var mindre. Det er jo i princippet helt hul i hovedet, at der gælder den samme fart kl 8 om morgenen, som kl 4 om natten..... Grænserne er til for at forebygge uheld, og det virker ikke gennemtænkt at hastigheden er den samme døgnet rundt!

hehe jamen så er du vel ikke meget bedre? det er jo altid nemt at brokke sig og kritisere' date=' hvis man ikke behøver komme med nogle forslag til ændringer.. jeg kunne holde lange foredrag og hvorfor det er godt med et demokrati hvor vi er flere om at bestemme tingene og vi selv peger på dem der skal bestemme end at vi selv måtte bestemme det hele og selv styre slagets gang, men det skal jeg nok spare dig for =)[/quote']
Besvaret

Jeg tror at der er nogel helt elementært der mangler i din trafikregulering. Nemlig det at der skal være plads til alle. Der skal være en margin, således at alle kan færdes sikkert, også der hvor der sker fejl, hvor normalt forekommende vejrforhold spiller ind, osv. Det kan ikke nytte noget at hastighedsbegrænsninger sættes efter hvad den bedste bil kan overkomme under de bedste forudsætninger, og med den bedste chauffør. I princippet kan der sagtens være justerbare reguleringer; det har vi idag, hvor vejrforhold tages med i overvejelserne - eller hvor hastigheden justeres alt efter om der er nødspor eller ej.

Besvaret

Altså man kan også sige at hvis man ikke regulerede vand så ville det løbe løbsk.. nå men nok om det.. hvis man skulle lave ovenstående så ville det kræve at folk kunne tænke og var i stand til at foretage en trafikbedømmelse som gjaldt andre end dem selv og det viser uheld og fartbøder jo rigeligt at folk ikke kan.. Personligt så tror jeg at trafikflowet ville være lige så godt hvis alle kørte minimum og maksimum det samme og så er hastigheden egentlig underordnet. Men det er et sidespor når vi snakker om regler og love.

Besvaret
Selvfølgelig skal man sætte sig op imod ting man ikke synes om..... Der skal kæmpes! Hvordan tror du verden er blevet til det den er????
Dybsindigt. Så kan man jo bare spørge sig selv om de mennesker der ikke yder modstand ikke også er med til at forme verden? En filosofisk overvejelse (og ikke en filosofi som nogen tror).
Besvaret

Nej de er blevet til instrumenter.....til selvsamme udformning.....:)

Dybsindigt. Så kan man jo bare spørge sig selv om de mennesker der ikke yder modstand ikke også er med til at forme verden? En filosofisk overvejelse (og ikke en filosofi som nogen tror).

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu

• Tilføj...