Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Jeg faldt lige over den her på berlingske: http://www.berlingske.dk/article/20080502/danmark/705020047/ Det var da også på tide at de så realiteterne i øjnene. Er selv (blå), men hold kæft hvor har blandt andet Bendt Bendtsen skidt i nællerne med de lån. De afdragsfrie lån har spredt sig som en kræft i samfundet og har motiveret forøgelse af formuen med alt andet en ærligt arbejde. Nu er regnskabens time kommet. :rolleyes: Lidt syndt for dem som er førstegangskøbere her de sidste par år. \Tom

Besvaret

Det er desværre sådan, man slår bunden ud af et allerede faldende boligmarked. På sin vis er der ikke noget galt i at benytte afdragsfrihed, men banker og kreditselskaber bør nok vurdere folk lidt hårdere end de gør nu.

Besvaret
Jeg faldt lige over den her på berlingske: http://www.berlingske.dk/article/20080502/danmark/705020047/ Det var da også på tide at de så realiteterne i øjnene. Er selv (blå), men hold kæft hvor har blandt andet Bendt Bendtsen skidt i nællerne med de lån. De afdragsfrie lån har spredt sig som en kræft i samfundet og har motiveret forøgelse af formuen med alt andet en ærligt arbejde. Nu er regnskabens time kommet. :rolleyes: Lidt syndt for dem som er førstegangskøbere her de sidste par år. \Tom
Nu er det ikke alene de afdragsfrie lån, der har betinget værdistigninger - og det har da heller aldrig været tvunget at tage de afdragsfrie lån. Det har været et udmærket alternativ for nogle og ikke for andre.
Besvaret
Nu er det ikke alene de afdragsfrie lån' date=' der har betinget værdistigninger - og det har da heller aldrig været tvunget at tage de afdragsfrie lån. Det har været et udmærket alternativ for nogle og ikke for andre.[/quote'] Afdragsfrie lån har gjort det billigere låne penge. Det er derfor ingen urimelighed at antage at afdragsfrie lån har pustet boligboblen yderligere op, især når man betragter at afdragsfrie lån udgør ca. 45% af lånemassen til ejerboliger og fritidshuse. En anden bidragsyder til oppustede boligpriser i 1v og 2v segmentet er forældrekøb, evt. kombineret med afdragsfrihed. Iøvrigt har Sverige også afdragsfrihed på bottenlånet i et antal år.
Besvaret
Jeg faldt lige over den her på berlingske: http://www.berlingske.dk/article/20080502/danmark/705020047/
Hvor er det typisk dansk ikke at kunne se ud over sin egen næsetip. Her I Sverige kører størstedelen af markedet jo med afdragsfrie lån (i.e. amorteringsfrit) og det har de gjort i mange år. Jeg har da ikke hørt svenskerne anklage de amorteringsfri lån for at skabe boligboblen. Selvfølgelig kom der en engangseffekt, der skubbede det danske boligmarked opad når man indførte den form for lån for nu kunne folk låne et større beløb for samme månedlige ydelse. Det skal nok passe, at der er nogen få idioter, som har taget afdragsfrie og VARIABELT forrentede lån da renterne var de laveste i 100 år, samtidigt med at de regnede med at renterne ikke ville stige:rolleye:. Men man behøves jo ikke at lovgive efter de værste idioter. Fjerner man de afdragsfrie lån igen vil der sikkert komme en engangseffekt af samme størrelse den modsatte vej. Hvilket vil være noget af en katastrofe for et allerede presset boligmarked. Så hvis dette forslag gennemføres kan venstrefløjen endelig få elimineret alle de "fæle" friværdier, som jo er privat kapital uden for statens kontrol. Samtidigt kan den danske økonomi bringes i så stor lavkonkunktur,at der igen vil komme masser af arbejdsløse som ikke tør andet end at stemme på venstrefløjen, så de kan komme til magten igen. Alt i alt et fantastisk forslag:rolleyes: P.S. Der er ikke nogen økonomisk rationel grund til at man SKAL eje sin bolig 30 år efter at man købte den. De eneste som rigtigt har glæde af det princip er arvingerne!
Besvaret

:D

Hvor er det typisk dansk ikke at kunne se ud over sin egen næsetip. Her I Sverige kører størstedelen af markedet jo med afdragsfrie lån (i.e. amorteringsfrit) og det har de gjort i mange år. Jeg har da ikke hørt svenskerne anklage de amorteringsfri lån for at skabe boligboblen. Selvfølgelig kom der en engangseffekt, der skubbede det danske boligmarked opad når man indførte den form for lån for nu kunne folk låne et større beløb for samme månedlige ydelse. Det skal nok passe, at der er nogen få idioter, som har taget afdragsfrie og VARIABELT forrentede lån da renterne var de laveste i 100 år, samtidigt med at de regnede med at renterne ikke ville stige:rolleye:. Men man behøves jo ikke at lovgive efter de værste idioter. Fjerner man de afdragsfrie lån igen vil der sikkert komme en engangseffekt af samme størrelse den modsatte vej. Hvilket vil være noget af en katastrofe for et allerede presset boligmarked. Så hvis dette forslag gennemføres kan venstrefløjen endelig få elimineret alle de "fæle" friværdier, som jo er privat kapital uden for statens kontrol. Samtidigt kan den danske økonomi bringes i så stor lavkonkunktur,at der igen vil komme masser af arbejdsløse som ikke tør andet end at stemme på venstrefløjen, så de kan komme til magten igen. Alt i alt et fantastisk forslag:rolleyes: P.S. Der er ikke nogen økonomisk rationel grund til at man SKAL eje sin bolig 30 år efter at man købte den. De eneste som rigtigt har glæde af det princip er arvingerne!
Hej Bananas Bankerne lagde hånden på biblen da loven blev indført om at de bestemt ville være ansvarsfulde forvaltere af afdragsfriheden, men man kan jo se det ikke er tilfældet. Og nu er der en masse boligkøbere der er kommet i klemme. Heldigvis er jeg ikke en af dem :D
Besvaret
Bankerne lagde hånden på biblen da loven blev indført om at de bestemt ville være ansvarsfulde forvaltere af afdragsfriheden, men man kan jo se det ikke er tilfældet.
Jeg kan huske at mange påstod at det ikke ville påvirke priserne fordi efterspørgslen ikke ville stige. Hvis man troede på den tror man vel også på nisser! Da man ændrede betalingstiden fra 20 år til 30 år nogen år forinden steg husmarkedet jo. Men bare fordi at nogen har vrøvlet af politiske hensyn behøves der jo ikke at være noget galt med princippet i afdragsfrihed. Jeg selv var lidt forundret over at man åbnede op for variabelt forrentede afdragsfrie lån på et tidspunkt hvor de korte renter var meget lavere end de lange renter. Det var jo næsten en naturlov at nogen idioter skulle brænde fingrene og lære på den hårde måde, at renterne sjældent forbliver historisk lave. De fastforrentede afdragsfrie realkreditlån er der dog ikke noget galt med. De er faktisk nogen af de mest fornuftige lån man kan tage i dagens Danmark. Når de fleste køber bolig - i hvert fald første gang - tager de jo både et realkreditlån og et langt dyrere banklån. Banklånet kan man ikke få afdragsfrit så vidt jeg ved - og det ville også være en dum idé at have på grund af merrenten. Det er naturligvis en klar fordel ikke at være tvunget til at afdrage på det billige realkreditlån, i stedet for at afdrage større beløb på det dyrere banklån først. Det er jo også lidt sådan at det fungerer i Sverige med bottenlån og toplån. Her i Sverige har de fleste fattet at de skal afdrage på toplånet først og bottenlånet bagefter. I det hele taget synes jeg at det fungerer langt mere smidigt og rationelt med hensyn til bolighandel og boliglån i Sverige.
Og nu er der en masse boligkøbere der er kommet i klemme.
Jeg tror nu at antallet er ret begrænset. Da priserne til sidst steg med raketfart var det jo især fordi at der ikke var noget at købe, og dermed ikke særlig stor omsætning. Så det er ret begrænset hvor mange der har købt på toppen. Reelt er det vel kun dem som har købt i slutningen af 2005 eller starten af 2006 som kan være i problemer. Men hvis man afskaffer de afdragsfri lån så skal der nok komme sådan et crash at rigtigt mange kommer i problemer!. Jeg holder stadig på at der ikke er nogen rationel grund til at man SKAL eje sin bolig efter 30 år. Forøvrigt kan man jo bare lave en kunstig form for afdragsfrghed ved at tage et tillægslån hvert år på det beløb som man har afdraget i løbet af året selvom man afskaffede afdragsfrie lån.
Besvaret

Stabilitet tak

Jeg selv var lidt forundret over at man åbnede op for variabelt forrentede afdragsfrie lån på et tidspunkt hvor de korte renter var meget lavere end de lange renter. Det var jo næsten en naturlov at nogen idioter skulle brænde fingrene og lære på den hårde måde' date= at renterne sjældent forbliver historisk lave. :eek: Om ens lån er afdragsfrie eller ej, spiller jo ingen rolle for, om man eventuelt "kommer i klemme". Snarere kunne man sige, at muligheden for afdragsfrihed for nogle er et ekstra slæbegear, man kan gå ned i, hvis det kniber. At blive nødt til at sælge sin ejendom fordi ens økonomi forandrer sig, er jo ingen større ulykke i sig selv. Det er den slags, livet bringer, men en større ulykke er, hvis man bliver nødt til at sælge med tab, for ikke at sige: Hvis mange må sælge med tab - for eksempel fordi uansvarlige socialdemokrater vælter et allerede vakkelvornt boligmarked med skøre påhit. Så er det et samfundsproblem. :sick:
At nogle idioter brænder fingrene indimellem, er en omkostning ved en relativt fri markedsøkonomi, som jeg mener, det er fornuftigt at acceptere. Hvis man virkelig vil redde alle idioter fra sig selv, så er der nok andre steder, hvor der ville være flere at redde - f.eks. lån uden sikkerhed med kæmperenter, som man kaster i nakken på folk i butikkerne. Eller hvordan kan man egentlig acceptere, at almindelige mennesker køber aktier? De risikerer at tabe penge. Eller hvad der måske er værre: De risikerer at score kassen.
Besvaret
Rød skole med flere skatter Offentliggjort 05.05.08 kl. 20:20 Den Røde Skole vil beskatte fortjenesten ved boligsalg, beskatte kørsel i byen, nedtrappe kørselsfradraget :eek:og afskaffe fradrag for private sundhedsforsikringer. http://jp.dk/indland/indland_politik/article1334895.ece
Knapt så gennemtænkt. Mange år med stigende boligpriser har gjort, at en del (specielt førstegangskøbere) kun har haft råd til at købe bolig langt væk fra deres arbejdsplads (se bare på, hvor mange biler der kommer hver morgen ind mod København vest fra Roskilde og syd for København). Mange af dem har sikkert afdragsfrie lån for at have kunne købe bolig. Så man fjerne afdragsfriheden, hvilket sikkert får priserne til at falde yderligere på boliger. Dernæst vil man nedtrappe befordringsfradraget, så man straffer de folk, der har bosat sig langt fra København.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...