Jump to content

Recommended Posts

• Svar 90
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Besvaret

Det her har jeg lige sendt ind til ekstrabladet...

Der bliver arbejdet kraftigt for pendlernes side på at etablere carpooling og arbejde så meget hjemmefra som muligt.... Dette skyldes de 20% prisstigninger broens ledelse har præsenteret pendlerne for over det sidste år... Nu vender pendlerne så broen ryggen ved at arrangere samkørsel og såvidt det er muligt, at arbejde hjemmefra. Foreningen Øresundsborger har haft en dialog med broen, men grundet monopolet for transport over den sydlige del af sundet, er broen fuldstændig ligeglade med de store pendlerforeninger. www.oresundsborger.com Er et rigtigt godt sted at starte... Et andet godt bud er broens eget forum, hvor der ikke fyger mange positive ord afsted til broens ledelse. http://pendlerforum.oresundsbron.com/index.php? Så er der også det meste etablerede forum om Øresundsregionen... http://debat.sunddebat.com Mvh Brian
Guest jxhab
Besvaret
Ja og ganger man det med de resterende år i ens liv, så er det sjofelt hvor mange penge man går glip af til pensionen...... Derfor er langtidsplanlægning og investeringer vigtige.....Og man skal overveje hvorledes man bruger sine penge...
Uden tvivl.. jeg tror der er mange som får sig et chok efter et år eller to...
Guest jxhab
Besvaret
Man ser jo heller ikke tiltag til kunne car-poole omkring Øresundsbroen' date=' der mangler simpelthen pendlerparkering på begge sider af sundet.[/quote'] I det hele taget er det lidt begrænset med de forslag der er fra Øresundsbroen som kunne fremme integretionen mellem landene, flytning, pendling i bil og tog osv.
Besvaret
I det hele taget er det lidt begrænset med de forslag der er fra Øresundsbroen som kunne fremme integretionen mellem landene' date=' flytning, pendling i bil og tog osv.[/quote'] Ja og, hvorfor er der ikke samme fradrag, som på Storebæltsbroen? 90 kr. mod kun 50 kr. på Øresundsbroen. Jeg har tidligere i et beregningseksempel vist, at det på et år koster ca. det samme hvis ikke mere at pendle over Øresund end Storebælt. I stedet flytter flere tilbage til Danmark. Gad vide om folk husker at tænke på, at man jo skal betale en betragtelig ejendomsværdiskat i DK modsat i Sverige, fødevarer, forsikring, el, børnepasning fortsat er dyrere i Danmark.
Besvaret

Med det marked der er i DK pt, turde jeg ikke købe noget at bo i.... Jeg ville få mit firma til at investere i et hus og så ville jeg leje det til en fornuftig penge.... Taber virksomheden så penge på det, så kan det trækkes fra....;)

Ja og, hvorfor er der ikke samme fradrag, som på Storebæltsbroen? 90 kr. mod kun 50 kr. på Øresundsbroen. Jeg har tidligere i et beregningseksempel vist, at det på et år koster ca. det samme hvis ikke mere at pendle over Øresund end Storebælt. I stedet flytter flere tilbage til Danmark. Gad vide om folk husker at tænke på, at man jo skal betale en betragtelig ejendomsværdiskat i DK modsat i Sverige, fødevarer, forsikring, el, børnepasning fortsat er dyrere i Danmark.
Besvaret

Det konfiskatoriske indhug

Faktisk er jeg virkelig i tvivl om man kan sige at øresundsbroen er en succes for den private kapital i infrastruktur?
Øresundsbron er statslig. Dobbelt statslig endda. Om staterne låner pengene ude i byen, napper dem fra borgerne eller trykker dem selv, ændrer ikke på det faktum. Ejerne af gældbeviserne har ingen andel i virksomheden. I den forbindelse kom jeg til at tænke på, at det kunne være sjovt at overveje - eller måske ligefrem analysere - hvad Øresundsbron egentlig er værd. Hvis aktierne cirkulerede frit, hvad ville kursen så være? Altså hvis foretagendet var i ordets egentlige forstand PRIVAT og ikke blot ""privat" finansieret (med statsgaranti)". For det ville give et klarere billede af det konfiskatoriske indhug i samfundsøkonomien, som broen er et udtryk for, hvis man kendte børsværdien. Bromonopolet er skat, der som al skat har en begrænsende virkning på samfundsøkonomien og begrænser den enkeltes udfoldelsesmuligheder. Den skat er højere end man forestiller sig, forestiller jeg mig, fordi monopolbroen ikke bare har forkerte priser, men også er forkert prissat. Det er klart, at Øresundsbro-aktien er for de langsigtede investorer, men sjældent har verden skuet så solidt et prospekt. Om 23 år har man et gældfrit aktiv, der kan generere... jeg vil ikke sige et tal... et superafkast på en baggrund af ganske beskedne driftsomkostniger, (når først eunukkerne er kastet ud fra det kejserlige palads på første generalforsamling.) Men altså: Den virtuelle børsværdi af aktien er et bedre udtryk for, hvor tungt Øresundstolden På Tværs hviler på samfundsøkonomien end blot den samlede udgift til betalinger for passage - som jo ellers er et betragteligt beløb, som en relativt snæver kreds må bløde med. :)
Besvaret
Ærgeligt at der fokuseres så meget på, at det er de faldende danske boligpriser, der får folk til at flytte tilbage. Det er, i denne tråd, tydeligt, at det også kan være bropriserne, der driver tilbageflytningerne. Jeg flyttede først til Sverige i juni 2007, så har aldrig oplevet lavere priser, men har også siden jeg flyttede hertil kørt sammen med kæresten. Nu går hun dog på barsel, så det kommer da til at kunne mærkes - pga. manglende kørselsfradrag...
Guest jxhab
Besvaret
Ærgeligt at der fokuseres så meget på, at det er de faldende danske boligpriser, der får folk til at flytte tilbage. Det er, i denne tråd, tydeligt, at det også kan være bropriserne, der driver tilbageflytningerne. Jeg flyttede først til Sverige i juni 2007, så har aldrig oplevet lavere priser, men har også siden jeg flyttede hertil kørt sammen med kæresten. Nu går hun dog på barsel, så det kommer da til at kunne mærkes - pga. manglende kørselsfradrag...
Ja det synes jeg også for jeg tror helt bestemt der er flere ting der spiller ind end bare boligpriser i danmark..
Besvaret

Der er ikke flere, der flytter tilbage. Der er formentlig samme antal, som der har været hele tiden: Tre flytter over og en flytter tilbage, men omsætningshastigheden er steget. Man kunne skrive ud fra samme talmateriale: Flere bliver boende i Skåne. :)

Besvaret
Der er ikke flere, der flytter tilbage. Der er formentlig samme antal, som der har været hele tiden: Tre flytter over og en flytter tilbage, men omsætningshastigheden er steget. Man kunne skrive ud fra samme talmateriale: Flere bliver boende i Skåne. :)
Endnu bedre, igen ud fra samme talmateriale, aldrig har så mange flyttet over på et år. Danmarks Statistik lavede bare et elendigr resume, og ingen journalist gad læse tallene eller det med småt.
Besvaret
Hvad er egentlig planen med broenpriserne' date=' når broens lån er betalt ud? ER der så udsigt til billigere priser mon?[/quote'] Eller ansættes nogle flere direktører?
Besvaret
Hvad er egentlig planen med broenpriserne' date=' når broens lån er betalt ud? ER der så udsigt til billigere priser mon?[/quote'] Har netop læst en artikel om samme emne bare vedr. Storebæltsbroen (bladet Motor Maj 2008 hvis jeg husker korrekt). Der stilles samme spørgsmål og svaret er at der intet står nogen steder om hvad der skal ske når broen er gældfri. Der er ikke taget stilling til det rent politisk på noget tidspunkt. Efter Storebæltsbroens egne oplysninger koster det dog omkring 70 kr per overkørsel i administration + vedligeholdelse (Dette beløb ville jo unægteligt blive lavere hvis der ikke skulle være betaling og administration af denne).
Besvaret
Der stilles samme spørgsmål og svaret er at der intet står nogen steder om hvad der skal ske når broen er gældfri. Der er ikke taget stilling til det rent politisk på noget tidspunkt.
Det, der med stor sandsynlighed vil ske, er at en fremtidig (liberal) statsminister vil sige: "Det er jo ikke statens opgave at drive en bro som Øresundsbroen, vi har derfor nedsat en arbejdsgruppe der skal stå for at sælge den svenske og danske stats aktier til en privat operatør". Børsen vil derefter skrive at "Stor udenlandsk kapitalfond har øjne på Øresundsbroen". Derefter vil direktøren for broen udtale at det er i markedets bedste interesse. Kapitalfonden vil tage meget store lån i broen og udbetale et gigantisk gyldent håndtryk til direktionen og sig selv. Pendlerne behøver derfor ikke at være urolige for hvad der sker med broen når gælden er betalt - for den bliver aldrig betalt :laugh:
Besvaret
Så forstår de åbentbart heller ikke tallene i Sverige, når de kan skrive sådan en overskrift: Danskarna flyttar hem igen http://www.e24.se/pengar24/bostad/bostadsmarknaden/artikel_450289.e24
Besvaret

jeg fatter virkeligt ikke hele problematikken ... mit regnskab ser helt anderledes ud jeg bor dog også længere væk end jer malmøboere men ikke mere end ca 60km... jeg ved ik om det er en fejl men efter jeg flyttede har jeg ca 3400 mere udbetalt om måneden end da jeg boede i dk pga kørselsfradrag.. kører jeg 50 gange over broen pr md er det 36692dkr om året dertil kommer ca 700l diesel hvilket er ca 8000dkr om året det er under 45000dkr.. om året 45000 divideret med 12 er 3750dkr om måneden dvs jeg har en merudgift på ca 350dkr om måneden efter at være flyttet men sparer derimod 1000vis af kroner hver måned på husleje bilforsikring og bilkøbet i det hele taget alene på min bilforsikring sparer jeg 10000dkr om året det er nok til at betale den merudgift i næsten 3 år ... det jeg sparede på bilkøbet vil nok kunne betale den i over 30 år oveni hatten får jeg masser af natur der ikke bliver ødelagt fordi en tåbelig politiker mener der skal bygges en metro oven på overfladen jeg får veje der er langt bedre at køre på end i dk og en masse andre goder og fordele jeg må hæve min store 4 hjulstrækker som det passer mig .. og gøre mange andre ting ved mine biler som man ALDRIG ville få lov til i dk stop whining eller flyt tilbage til jantelovsplagede lortedanmark hvis der er så skidt herovre .. jeg har virkeligt svært ved at se hvad fanden der er at ynke over

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu

• Tilføj...