Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Nogen der var med det tog, og som ved hvad der skete omkring Tårnby? Jeg har ikke kunnet finde noget på nettet, og DSB og BaneDanmarks hjemmesider giver ikke det store resultat... For det uindviede, så var jeg og en masse andre, om bord på toget der ganske kort efter Tårnby station bremser hårdt op og holder helt stille. (heldigvis er størstedelen af toget endnu inde ved perronen) Her sidder vi så i 10-15 minutter (var i forvejen forsinket 10 minutter) hvorefter strømmen går. Nu sidder vi så og kukkelurer i et mørkt tog, uden nogen form for info. Det lykkedes nogle at få åbnet "sensor"-dørene i toget, som er døde grundet manglende strøm, for derefter at nødåbne dørene, så vi kan komme ud på perronen, hvor vi mødes af den venlige info i højtalerne om " at togene til og fra Malmö kører hvert 20. minut" :rolleye: Efter en del minutter kommer der et tog i modsatte spor, der kan tage os med til KBH og videre til Østerport, med en lækker 40 minutters forsinkelse... Igennem hele forløbet; ingen info :thumbdown

Besvaret

Jeg var med samme tog, og var ærlig talt rystet over den totale mangel på dels information, dels ageren fra togpersonalets side. Jeg befandt mig tilfældigvis ved siden af togpersonalets 'kupé', og kunne derfor høre hvad de 3 personer talte om. I de 15 minutter der gik før nogen -- og det var IKKE togpersonalet -- fik åbnet dørerne var samtalen således: SK = svensk konduktør DK1 = dansk konduktør1 DK2 = dansk konduktør2 (SK kommer til DK1 og DK2) "Hvad sker der?" DK1: "Ved jeg sgu ikke. Jeg kan ikke få kontakt med føreren. Der er ingen forbindelse." SK: "Ved vi om togføreren er dansk?" DK2: "Aner det ikke." SK: "Har vi mobilnummer på ham?" DK1: "Næh." DK2: "Prøv at ringe til centralen." (SK forsøger at ringe til central) SK: "Jeg kan ikke komme igennem." DK2: "Så prøver jeg" (DK2 ringer) DK2: "De siger de ikke har mobilnummer på ham lige ved hånden. De vil ringe tilbage." (Folk ved dørerne spørger om ikke dørerne kan blive åbnet) DK1: "Nej!" DK2: "NEJ!" (DK2 ringes op af centralen) DK2: "Okay tak." DK2: "Jeg har fået togførerens nummer." SK: "Kan du ikke give mig det, så prøver jeg at ringe?" DK2: "Jo" (Strømmen går i hele toget) SK: "Hvad fanden?" SK: "Jeg har ingen net på mobilen, hvad med jer?" DK1: "Næh." DK2: "Jo, næh, nu røg den." (Efter strømmen gik var der en del der ikke havde net, formodentlig fordi alle var igang med at ringe om forsinkelsen) (Folk ved dørerne spørger igen om ikke dørerne kan åbnes, der er en der peger på nødhåndtaget og griner) DK1: "Du holder fingrene fra det håndtag! I må ikke åbne dørerne!" (SK ringes op af togføreren) SK: "Hvad siger du? Har du systemmelding om at der er tabt et vognsæt?" På det tidspunkt bemærker jeg at der er begyndt at komme folk ud på perronen fra vognen før den jeg befinder mig i, så jeg forlader "scenen". Jeg måtte tvinge sensordørerne op for at komme til den nødåbnede dør, og ud. Hvad jeg ikke fatter er: 1) Hvis samtaleanlægget er faldet ud, hvorfor skal der så gå så lang tid før lokofører og togførerer kan kommunikere vha. f.eks. mobil? Og hvis det ikke var muligt, hvorfor fanden lettede de så ikke røven og gik frem i toget til lokoføreren? 2) Hvis udkaldsanlægget er ude af drift, hvorfor så ikke sende en mand gennem toget og lave udkald i hver vogn -- især efter at strømmen er gået? 3) Hvorfor gik sensordørerne ikke op? De skal de så vidt jeg er orienteret gøre ved strømudfald, for at lette evakuering. Hvad hvis det havde brændt? Hvem skulle så stå og bakse med de dører? 4) Toget var ved perron. Hvorfor åbnede man ikke dørerne da strømmen gik? På det tidspunkt var der gået næsten 15 minutter uden en dyt information. 5) Hvorfor er der ikke nødbelysning i toget? Hvad hvis lignende var sket i tunnellen? 6) Hvis lokofører har systemmelding om "tabt" vognsæt og man holder ved perron, hvorfor så ikke checke det visuelt? Der er vist ikke andet at sige end "I rest my case."

Besvaret

Jøsses da! Det er godt nok en skræmmende samtale du har overhørt!! :scared: Hvor er det skræmmende at høre deres latterlige overvejelser og tanker inde i den boks, imens vi andre har siddet låst inde i en kasse i mørke... For pokker, de kunne da fint lige være gået igennem toget med en lille besked... endda beskeden om, at de ikke aner hvad der sker, havde været tilstrækkelig i den her situation... Jeg har tænkt lidt det samme som dig, og det undrede mig virkelig også, at der slet ikke var nogen info inden strømmen gik... Eller nej, "undrer" er ikke lige ordet, for det er jo normalt at info ofte er fraværende, men efter 15 minutter plejer man at have fået en eller anden standardbesked... Her bagefter er jeg temmelig lettet over at det foregik ved perron, for var det sket i tunellen eller udenfor perron er jeg bange for, at nogle personer var gået i panik. Vi havde en dame ved os, der var lidt bange og snakkede meget højt om, at hun skulle ud... Faktisk ret skræmmende og ikke mange sekunder fra at gå i panik... Jeg FRYGTER ihvertfald den dag det måske går galt på broen!

Jeg var med samme tog, og var ærlig talt rystet over den totale mangel på dels information, dels ageren fra togpersonalets side. Jeg befandt mig tilfældigvis ved siden af togpersonalets 'kupé', og kunne derfor høre hvad de 3 personer talte om. I de 15 minutter der gik før nogen -- og det var IKKE togpersonalet -- fik åbnet dørerne var samtalen således: SK = svensk konduktør DK1 = dansk konduktør1 DK2 = dansk konduktør2 (SK kommer til DK1 og DK2) "Hvad sker der?" DK1: "Ved jeg sgu ikke. Jeg kan ikke få kontakt med føreren. Der er ingen forbindelse." SK: "Ved vi om togføreren er dansk?" DK2: "Aner det ikke." SK: "Har vi mobilnummer på ham?" DK1: "Næh." DK2: "Prøv at ringe til centralen." (SK forsøger at ringe til central) SK: "Jeg kan ikke komme igennem." DK2: "Så prøver jeg" (DK2 ringer) DK2: "De siger de ikke har mobilnummer på ham lige ved hånden. De vil ringe tilbage." (Folk ved dørerne spørger om ikke dørerne kan blive åbnet) DK1: "Nej!" DK2: "NEJ!" (DK2 ringes op af centralen) DK2: "Okay tak." DK2: "Jeg har fået togførerens nummer." SK: "Kan du ikke give mig det, så prøver jeg at ringe?" DK2: "Jo" (Strømmen går i hele toget) SK: "Hvad fanden?" SK: "Jeg har ingen net på mobilen, hvad med jer?" DK1: "Næh." DK2: "Jo, næh, nu røg den." (Efter strømmen gik var der en del der ikke havde net, formodentlig fordi alle var igang med at ringe om forsinkelsen) (Folk ved dørerne spørger igen om ikke dørerne kan åbnes, der er en der peger på nødhåndtaget og griner) DK1: "Du holder fingrene fra det håndtag! I må ikke åbne dørerne!" (SK ringes op af togføreren) SK: "Hvad siger du? Har du systemmelding om at der er tabt et vognsæt?" På det tidspunkt bemærker jeg at der er begyndt at komme folk ud på perronen fra vognen før den jeg befinder mig i, så jeg forlader "scenen". Jeg måtte tvinge sensordørerne op for at komme til den nødåbnede dør, og ud. Hvad jeg ikke fatter er: 1) Hvis samtaleanlægget er faldet ud, hvorfor skal der så gå så lang tid før lokofører og togførerer kan kommunikere vha. f.eks. mobil? Og hvis det ikke var muligt, hvorfor fanden lettede de så ikke røven og gik frem i toget til lokoføreren? 2) Hvis udkaldsanlægget er ude af drift, hvorfor så ikke sende en mand gennem toget og lave udkald i hver vogn -- især efter at strømmen er gået? 3) Hvorfor gik sensordørerne ikke op? De skal de så vidt jeg er orienteret gøre ved strømudfald, for at lette evakuering. Hvad hvis det havde brændt? Hvem skulle så stå og bakse med de dører? 4) Toget var ved perron. Hvorfor åbnede man ikke dørerne da strømmen gik? På det tidspunkt var der gået næsten 15 minutter uden en dyt information. 5) Hvorfor er der ikke nødbelysning i toget? Hvad hvis lignende var sket i tunnellen? 6) Hvis lokofører har systemmelding om "tabt" vognsæt og man holder ved perron, hvorfor så ikke checke det visuelt? Der er vist ikke andet at sige end "I rest my case."
Besvaret
Jeg FRYGTER ihvertfald den dag det måske går galt på broen!
Det gjorde det allerede sidste sommer. Jeg var en af de heldige der fik lov til at sidde i et tog på broen i 2½ time. Uden info overhovedet, uden strøm og uden AC(og det var VARMT). Utroligt faktisk at der ikke var nogen panik. Men det hænger nok sammen med at vi var "udenfor"
Besvaret
Det gjorde det allerede sidste sommer.
Helt præcis den 1. august. Vi skulle skifte tog, da det tog vi sad i ikke kunne køre længere. På det nederste billede står der en dansk politibetjent til højre og sørger for ingen smutter til fods fra broen.
Besvaret
Helt præcis den 1. august. Vi skulle skifte tog, da det tog vi sad i ikke kunne køre længere. På det nederste billede står der en dansk politibetjent til højre og sørger for ingen smutter til fods fra broen.
og det var 2. gang på en uge at jeg brugte 4 timer på turen malmø-kbh. Ugen efter var jeg ude hos Toyota og fik bestilt min bil.
Besvaret

Jeg har siddet to gange på broen. Ovenstående var i 2½ time på vej mod København. Den anden gang var i 1½ time på vej mod Malmö, da et godstog af en eller anden grund havde sat sig fast lige på det strømfri stykke mellem dansk og svensk netspænding på Lernacken. Heldigvis var humøret højt begge gange og første gang var der én her fra forummet der holdt humøret oppe med god humor (du arbejder i lufthavnen).

Besvaret

Puha hvor er vi bare dårligt stillede som pendlede hvis der skulle ske en større ulykke ombord på de toget. Hvis togpersonalet får beskeden om, at der er et togsæt der har revet sig løs, så kan der i teorien være folk der er kommet til skade - men ikke engang det reagerer de på?

Besvaret

Jeg var også med toget, og det var præcist den samme oplevelse som forrige onsdag (torsdag?), hvor toget pludseligt bremser hårdt op, stopper og er dødt. Så det er nu anden gang indenfor et par uger, at jeg oplever at toget går i stykker, på præcist samme måde... måske burde de tage det tog ud af drift, indtil de finder ud af hvad der er galt med det... Jeg er også rystet over manglen på informationer fra DSB's side, og overvejer hvordan man bedst kan råbe dem op, så de får styr på tingene, for det her er meget utilfredsstillende.

Besvaret

Det er jo trist læsning, men dette giver måske et svar på hvorfor det så tit er svært at få noget info i højtalerne når noget går galt med togene. Hvor mange gange har man ikke siddet i et forsinket tog uden at vide hva fan der sker?! Jeg har pendlet i 4½ år nu, og kun med dårligere og dårligere info og service på øresundstoget. Samtidig er priserne hævet og togene er blevet mere fyldt. Heldigvis arbejder jeg med skiftende tider og er fri for at køre i myldretid meget af tiden, for de dage jeg gør, gør mig altid sur og negativ. Er det ikke også blevet slemt her den senere tid, har været igennem mange forsinkede ture med tekniske problemer osv. over broen de sidste 3 uger?! Måske er det snart på tide at støve bilen af og tage skæbnen i egne hænder ;)

Besvaret
Nogen der var med det tog, og som ved hvad der skete omkring Tårnby? Jeg har ikke kunnet finde noget på nettet, og DSB og BaneDanmarks hjemmesider giver ikke det store resultat...
Mystisk. DSB egne tal siger at toget ankom "kun" 9 min forsinket til København H. Men det siger nok noget om DSB's tal, hehe Malmø C > København H T o g k ø r s e l d. 03/10/08 S e n e s t e m å n e d Togkat. Kører Afgang Ankomst Forsinkelse Rettidighed Pålidelighed ØR Ma-Fr 7:22 7:57 0:03 70% 100% ØR Ma-Fr 7:42 8:17 0:09 65% 100% ØR Ma-Fr 8:02 8:37 0:22 68% 96%
Besvaret
Mystisk. DSB egne tal siger at toget ankom "kun" 9 min forsinket til København H. Men det siger nok noget om DSB's tal, hehe Malmø C > København H T o g k ø r s e l d. 03/10/08 S e n e s t e m å n e d Togkat. Kører Afgang Ankomst Forsinkelse Rettidighed Pålidelighed ØR Ma-Fr 7:22 7:57 0:03 70% 100% ØR Ma-Fr 7:42 8:17 0:09 65% 100% ØR Ma-Fr 8:02 8:37 0:22 68% 96%
OK, det er da interessant, jeg stod af toget ca. 8.40, og gik til Ørestad fra Tårnby, for at komme videre i min pendling. Så det tog "kun" ca. 45 min ekstra at komme på arbejde den dag ...
Besvaret
Hvor finder du disse tal henne?
Besvaret

Haha, jeg skrev en lang mail til DSB om de forskellige punkter vi har vendt i den her tråd, og fik i dag svar: Til Skånetrafiken Nedenstående henvendelse omhandler svensk togpersonale, og I bedes derfor sende kunden et svar. Går ud fra at kundeservice-medarbejderen hos DSB har cc'et mig på den mail for på den måde at give mig info, men hun kunne da godt have svaret på hvorfor vi standsede, eller hvorfor nødbelysningen ikke tog over samt alle mine andre spørgsmål.... :sick: Har nu svaret dem, at jeg godt kan se at Skånetrafiken står til ansvar for deres ENE ansattes opførsel, men at DSB da stadig skylder en forklaring på de 2 dsb-ansattes opførsel samt alle mine andre spørgsmål om toget sikkerhedsindstillinger...

Besvaret
Haha, jeg skrev en lang mail til DSB om de forskellige punkter vi har vendt i den her tråd, og fik i dag svar: Til Skånetrafiken Nedenstående henvendelse omhandler svensk togpersonale, og I bedes derfor sende kunden et svar. Går ud fra at kundeservice-medarbejderen hos DSB har cc'et mig på den mail for på den måde at give mig info, men hun kunne da godt have svaret på hvorfor vi standsede, eller hvorfor nødbelysningen ikke tog over samt alle mine andre spørgsmål.... :sick: Har nu svaret dem, at jeg godt kan se at Skånetrafiken står til ansvar for deres ENE ansattes opførsel, men at DSB da stadig skylder en forklaring på de 2 dsb-ansattes opførsel samt alle mine andre spørgsmål om toget sikkerhedsindstillinger...
Fedt at du tog kontakt med dem! Bliver spændende at se hvad de siger.
Besvaret

Så er der igen svar fra DSB: Jeg har nu undersøgt din henvendelse nærmere, og på den togafgang din henvendelse omhandler, var der intet dansk togpersonale ombord. Det personale din medpassager havde overhørt tale dansk, må således være ansat hos Skånetrafiken. Dansk personale er trænet og uddannet til at håndtere diverse pludseligt opståede situationer blandt andet med livreddende førstehjælp, brandslukning, tunneltræning, evakuering, tømning med mere. Hvordan det svenske personales uddannelse forløber, har jeg ikke mulighed for at oplyse om. Når strømmen svigter i et tog bør nødstrøm aktiveres, hvilket uheldigvis ikke skete i pågældende tilfælde. Det fik personalet til at tale om et "tabt togsæt", hvilket vil sige at lokoføreren ikke har registreret togsættet i sin computer. Lokoføreren skal derfor starte forfra med at døbe togsæt og sætte oprangeringen, for at alt kan blive normaliseret igen. Der var ikke tale om, at der var blevet tabt en togsæt i fysisk forstand, men internt togsprog kan for udestående være uforståeligt. Så nu er lorten kastet videre til Skånetrafiken, der måske kan fortælle hvad der skete den dag samt hvorfor vi ingen info fik...

• 3 weeks later...
Besvaret

Så er der svar fra Skånetrafiken: När sånt här händer så är det mycket som ska klaffa.Den ombordansvariga på detta tågset som denna dag bestod av 3 stycken tågset. Var som reglerna säger i det bakre settet. När han förlorade komunikationen med de andra tågen så har han en sak att göra, det är att ta sig fram till lokföraren. Lokföraren hade "tappat" det bakre tåget. Alltså han hade förlorat komunikationen med de tåget. Detta innebär att tåget stannar. Det Danska säkerhetssystemet gör att tåget utan pardon stannar så fort som möjligt. När man försöker ta sig fram i genom tåget för att ta sig till Lokföraren samtidigt som man får en hel del frågor är en näst intill omöjlig uppgift. Detta tar sin tid.När man sen får en så kallad spontan evakuering, där resenärer lämnar tåget utan tillstånd är alltid olyckligt. Tåget kan inte återställas förrän alla dörrar åter är stängda. Dessutom säger reglementet att om samtalsanläggningen är urfunktion så får inte färd genom tunnel mot Kbh ske. Jag har talat med samtlig personal och kommit till slutsattsen att de har handlat helt enligt reglerna. De hade denna dag enligt dem som arbetet ombord runt 1000 resenärer.Det blir och är svårt att informera samtliga muntligt.Jag hoppas att detta är svar nog. Synes faktisk ikke det er svar nok, men jeg orker ikke lige mere korrespondance med DSB/Skånetrafiken pt. grundet arbejde og eksamen...

• 1 month later...
Besvaret

HM - min teori er (uden at VIDE noget om det) at DSB p.t. undlader at vedligeholde togene. Så sparer de penge, og kan så til januar lade aben gå videre til DSBFirst, som så får udgifterne.:rolleyes:

• 2 months later...
Besvaret
Jolin ved du om det er kommet på en ny side igen? Har ikke kunnet finde data siden 5/2
Det lader til at være samme problem som sidst i november, hvor der ikke kom nye data i små 14 dage. Hvad årsagen er til det ved jeg ikke. Spekulerer lidt over om der mon findes en svensk side, med lign. informationer? /Jolin

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...