Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Altså, jeg har forelsket mig i tanken om at få en Mac. Nu håber jeg at I kan hjælpe mig med at for afklaret om det er en god tanke eller om jeg er blevet tosset :rolleye: Jeg har allerede Vista på en og XP på en anden bærbar og synes nu tiden er inde til en computer-familie-forøgelse :laugh: Det jeg gerne vil er jo så at redigere billeder og små filmklip fra vores camera. Det har jeg en forventning om er nemmere / sjovere / bedre på en Mac. Men hvad kan sådan en tingest ellers? Og er det meget besværligt? Alle gode input er velkomne, negative som positive :rolleyes:

• Svar 54
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Besvaret

Der findes ikke noget bedre valg af computer end en Mac.. :th2: Siden jeg anskaffede mig en for lidt over et år siden er jeg bare blevet mere og mere glad for den og forstår ikke hvorfor jeg var så nervøs for at tage skridtet. Det tager lidt tid, men ikke meget, at vænne sig til at tingene fungere lidt anderledes. Du kan endda installere bootcamp og windows på den eller køre windows i et vindue under OSX, hvis du installerer et ekstra program. Så længere væk er det heller ikke, hvis man mod forventning skulle få trang til den slags. Der medfølger en programpakke kaldet iLife, hvor der er nogle simple programmer til billedbehandling og videoredigering og som glad amatør har man ikke brug for mere. Ellers så virker alt bare meget nemmere og intuitivt i OSX og ofte oplever jeg at det er min egen fantasi om hvad der er muligt som begrænser mig mere end styresystemet. Så jeg er blevet totalt konverteret til mac-kulten og vender højst sandsynligt aldrig tilbage til windows.

Besvaret

Jeg kan også kun anbefale investering i en mac, de nye macbooks eller macbook pro er utroligt lækre. Mine erfaringer som 5-årig macbruger er at det er suverænt med osx, det er altså ikke hardwaren specielt der gør forskellen men det lækre styresystem hvor jeg syntes tingene fungerer meget intuitivt. Jeg vil dog i tillæg til Mikkels indlæg skrive at der er enkelte problemer som man måske lige skal overveje inden man kaster sig ud i at blive "switcher" Videoklip/musik - hvis man anvender sites der streamer lyd eller billede i et windows-format løber man sandsynligvis ind i nogen udfordringer. De fleste gange kan det løses, men forvent at du skal pille lidt med det for at det duer 100%. Windows lyd med DRM fungerer næsten helt sikkert ikke. Tastaturgenveje - det findes for de fleste ting, og er meget mere konsistente på tværs af programmer, men det der hedder "finder", som er erstatningen for windows explorer er ikke specielt godt understøttet med tastaturgenveje. Det kan være et problem hvis man ikke bryder sig om at bruge musen.

Besvaret
Ih det lyder dejligt :th2: Er der nogen negative sider, noget jeg ikke kan med en Mac?
Rune beskriver et par ting og det er faktisk primært hjemmesider der kan være et problem, pga nogle dovne programmører kun har lavet det til Internet Explorer. Der kan være risiko for at blandt andet din netbank ikke virker, men det er så her hvor man fx. kan køre windows parallelt med OSX. Hvis man spiller computerspil kan det også være et problem, medmindre man igen også installere windows. Jeg spiller ikke selv nogle computerspil, så derfor er det ikke noget jeg er stødt ind i af problemer. Jeg mener ikke umiddelbart at windows kan noget som OSX ikke kan, udover det nævnte ovenfor. Man skal selvfølgelig være klar over at hvis man køre rent OSX, så er der programmer som ikke findes. Udbuddet af programmer er væsentligt større til Windows, men jeg har ikke savnet nogle programmer synderligt (udover uTorrent :p)
Besvaret

Helt det samme billede her. Skiftede i februar til en MacBook Pro 17" efter maaaaange års PC pilleri. Og jeg kommer aldrig nogensinde tilbage igen. Er super duper glad, og mangler intet. Og det virker bare hver dag og hver gang. Er man programør skal man lige vænne sig til et par andre shortcuts til ting som ligger i fingrene. Men det er bare et spg om at lige prøve sig frem et par gange, og så er den klaret.

Besvaret

+1 Thomas Lund Snarligt velkommen i klubben Dreier :-) Jeg er heller ikke den store spilnørd længere, og hvis jeg endelig ville igang med at spille igen, blev det nok nærmere på en konsol, og ikke på min computer :-) Så mangler du bare at finde ud af HVILKEN mac du vil have :)

Besvaret

Nemt: Go! Go! Go! Jeg er "switch" p.t., da job-pc inkl. certifikater/vpn/SecureClient m.m. ikke (officielt) supporteres i æble-form. Er dog "kun" på en 1½ år gammel Intel-Macbook, og brokker mig fortsat over placeringen af @ :o 1zow28j.jpg Jeg er sikker på det hele falder på plads med tiden. Det er sygt lækre maskiner, sat op mod alle de vante kina-maskiner.

Guest michaelbo
Besvaret

Inkarneret Mac'cer Har haft mac i en uendelighed lige fra pizzabox 66 mhz PowerPc ... og jeg synes stadig er de er sagen, har 2 år gammel 15,4 MBP nu og ville ikke bytte med en ny Pc. Mac har få begrænsninger, men de er der: Der bliver brugt meget Gis relateret som ikke kan køre på dem, det samme med Microstations. 95 % SRO software kanheller ikke køre på en Mac også vidt jeg ved er der stadig banker som ikke supporterer Mac med deres netbankløsninger. En del hjemmesider er der bøvl med, bla microsoft ;) Skal du lave avanceret styring - nogo vil du have HTPC det kan lade sig gøre meeeeen. Og så selvfølgelig er det meget bøvlet med MKV, subs, codecs, rips osv. Men ud over det en kanon maskine der stort set er virus fri, jeg har aldrig haft et virus program .. og heller aldrig en virus, men sidder sæ'følig bag en router :) Skal man køre Windoze så starter man bare Parallels og så kan man alt det man ellers kan påen PC, undtagen spille. Det er et stykke virtuelisations ? software og det fungerer utroligt godt. Jeg bruger det med VPN til styring af SRO og det er båre dæjlit. Er der knas men et eller andet .. så smider man hele XP installationen i skraldespanden og kører en frisk kopi så der for kan man installere xp på en Mac på 22 sekunder :D

Besvaret

he he har en gammel MicroStation 3 fra 89 der kører på macen :) Arbejder som Mac admin så lige et par hints. Dreier> Mac er helt fantastisk at arbejde med video på, dog skal du lige checke hvad forbindelser der er på dit kamera, da Apple har valgt at droppe FireWire fra nogen af deres ny modeller og det typiske er det du har på et "ældre" (<6-8 måneder) DV kamera. Men ellers er der ikke noget der ikke er lidt nemmere på Mac. Alle danske netbanker fungere i dag udemærket på Mac OS X på nær 2 eller 3 små banker der stadig kører med BEC's sølle løsning. Og mht til codecs - bare op på videolan.org. VLC klarer næsten alt. Indtil videre har jeg kun mødt et gammelt Intel codec, hvor den måtte give op. Og er den helt tosset, så tag et kig på Plex, det er både sjovt at se på og tygger selv 1080 MKV'er på en sølle 2GhZ MacBook

Guest michaelbo
Besvaret
he he har en gammel MicroStation 3 fra 89 der kører på macen :) Arbejder som Mac admin så lige et par hints. Dreier> Mac er helt fantastisk at arbejde med video på, dog skal du lige checke hvad forbindelser der er på dit kamera, da Apple har valgt at droppe FireWire fra nogen af deres ny modeller og det typiske er det du har på et "ældre" (<6-8 måneder) DV kamera. Men ellers er der ikke noget der ikke er lidt nemmere på Mac. Alle danske netbanker fungere i dag udemærket på Mac OS X på nær 2 eller 3 små banker der stadig kører med BEC's sølle løsning. Og mht til codecs - bare op på videolan.org. VLC klarer næsten alt. Indtil videre har jeg kun mødt et gammelt Intel codec, hvor den måtte give op. Og er den helt tosset, så tag et kig på Plex, det er både sjovt at se på og tygger selv 1080 MKV'er på en sølle 2GhZ MacBook
Ja, Ja Microstations blev udviklet til at køre på Mac, men der har ikke være support og noget nyt i 15 år mindst - jeg ved også at der er et stort miljø i USA der jævnligt sender tiggerbreve om at der skal laves Mac versioner. Ja det kan lade sig gøre som HTPC med VLC men den kvalitet som du får med et godt grafik kort,Zoom Player eller Theater Tek og efterbehandling med fddshow, det opnår du altså ikke, efter min mening.
Besvaret

true - kunne godt bruge en port af ffdshow til Mac - men tag et kig på Plex eller XBMC. Det ser fint nok ud med mindre du tager super kalibrerings nørd brillerne på. OT: WTF er SRO ?

Besvaret

Ja det er jo alt sammen meget fint, det jeg tyder ud af jeres super indlæg er at den sikkert bliver en fantastisk oplevelse. Er det nødvendigt at jeg kender alle de forkortelser:scared:? Eller er det noget der kommer sådan hen ad vejen, som jeg får arbejdet mig ind i det? Altså godt nok har jeg da en fornuftigt grundviden om det her, men I tabte mig altså lidt i forkortelsernes land:o. Men min plan lige nu er at tage prøve med en lille Mac til omkring 8000 dkk og tage den derfra. Har forelsket mig i den hvide og med en opgradering til 4 GB ram føler jeg selv jeg er godt hjulpet. Det er altså bare lidt baby eller heste film :D Samt selvfølgeligt lidt billeder. Og så alt det sjove.

Guest michaelbo
Besvaret

Sro

Ja det er jo alt sammen meget fint, det jeg tyder ud af jeres super indlæg er at den sikkert bliver en fantastisk oplevelse. Er det nødvendigt at jeg kender alle de forkortelser? Eller er det noget der kommer sådan hen ad vejen, som jeg får arbejdet mig ind i det? Altså godt nok har jeg da en fornuftigt grundviden om det her, men I tabte mig altså lidt i forkortelsernes land. Men min plan lige nu er at tage prøve med en lille Mac til omkring 8000 dkk og tage den derfra. Har forelsket mig i den hvide og med en opgradering til 4 GB ram føler jeg selv jeg er godt hjulpet. Det er altså bare lidt baby eller heste film. Samt selvfølgeligt lidt billeder. Og så alt det sjove.
Nej du behøver ikke kende alle forkortelserne :) køb du bare en Mac , du bliver superglad for den. Styring Regulering Overvågning Microprocessorstyring regulering og overvågning af processer indenfor stort set alt. Alt hvad der er et forløb i styres efter nogle ret simple matematiske eller logiske operatorer og resultatet formidles så til "isenkrammet" Lad os tænke at du vil have et samle bånd til at køre med en helt jævn hastighed. Du sætter en jævn strøms motor til at trække det. ok. Nu belaster du båndet .. du skruer lidt for spændingen ok Nu aflastes samlebåndet.. du skruer ned. Du har nu lavet en Styring, Regulering og en Overvågning Processen kan beskrives matematisk og indeholder to logiske operatorer ,on off samt en Proportional Integral Differentiel regulering . Det er hvad SRO er om. :)
Besvaret

Tak for hjælpen Tak for det, men så vil jeg tage til KBH på mandag og købe sådan en fin lille hvid sag, det eneste jeg nok virkeligt kommer til at savne fra den her, er det nummeriske tastatur :) Har I hvert fald ikke kunne se på nogen af billederne at jeg kan få det på mac. Men rigtigt mange tak for al jeres hjælp, det skal nok blive sjovt at komme igang.:th2:

Besvaret

Rigtig meget "god fornøjelse" herfra. Jeg har i øvrigt købt et ekstra tastatur til min mac når jeg sidder hjemme. http://shop.humac.dk/pi/Apple_tastatur_USB_12382_.aspx Netop for at få et numerisk tastatur til når man koder. Pas på med ikke at købe det trådløse - det har netop ikke num taster (dont ask me why). Kan varmt anbefales. Nogle mennesker kan godt lide mighty mouse - men da er jeg nu mere til min gode gamle logitech mus.

Besvaret

Man kan også sagtens købe den i SE, med dansk tastatur. Det skal bare bestilles, og så går der et par dage. Ingen problemer :-) Med den nuværende kurs på den svenske krone, sparer du ca 400 DKK ved at købe en 13" Macbook i Sverige. (2.0Ghz, standard konfig). Tilsvarende kan eksternt tastatur også købes i DK konfig, skal bare bestilles, så ingen problemer der. Jeg bruger også Apples eksterne tastatur, ikke trådløs model, da den udover manglende numerisk keyboard også har meget små piletaster. Ingen MightyMouse til mig, min Logitech MX1000 fungerer helt som den skal tak! Edit: Prisberegningen var fra den nye model MacBook, og ikke den hvide, som jeg slet ikke fik øje på, på siden :-)

Besvaret

Nåja, og så slipper du også for malware, virus, trojanere og andet lort. Det findes overhovedet ikke i samme omfang som Windows plages af ... blev her til aften lige mindet om, at det er ca. 2 år siden jeg sidst har skullet bekymre mig om alt det lort, da en af mine venner spurgte om hjælp, efter at være blevet inficeret med noget grimt noget.

Besvaret
Det kan da hurtigt fixes :-)
Der er mening med galskaben, da jeg har ProTools installeret på den, og ikke har nogle umiddelbare fordele i at opgradere til Leopard. Dog er ProTools 8 lige på trapperne - men jeg afventer lige de første meldinger, inden jeg evt. kaster mig ud i en opdatering. 10.5 er nu ellers lækker...:cool:

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu

• Tilføj...