Gio Skrevet November 18, 2008 Rapporter Skrevet November 18, 2008 Som det sikkert er kommet nogle for øre, så er jeg jo flyttet fra lejlighed til hus. Det afstedkommer ganske automatisk en masse sager, små-forhindringer og udgifter :D Nu er jeg nysgerrig: El-forbrug, for jer der bor i hus. Hvad forbruger i dag/uge/måned, og med hvilke installationer kørende? Selv er jeg velsignet med en el-panna (el til vand), kombineret med luft/luft-varmepumpe i kælderen. Huset er små 100m2 i hvert plan. I min føste fulde kalendermåned i huset har jeg formøblet 1852 KWh. Jeg har ingen idé om det er meget eller lidt :o (prisen kan ihvertfald mærkes...hehe) Jeg ser frem til at høre om jeres erfaringer.
SanneJ Besvaret November 18, 2008 Rapporter Besvaret November 18, 2008 Elforbruget ser ikke altid så godt ud når man flytter om efteråret, det var også vores erfaring, men det hjælper til foråret;) Vi havde det første år kun "direktverkande el". Vi kunne ikke se på forbruget nævneværdigt om vi havde vaskemaskine, ovn, tørretumbler osv. igang en hel dag, men vinden! hold da op, en blæsende vestenvind og elforbruget steg markant -så fedt nok at bo i fritstående hus med frit udsyn over marker på alle sider:o (dog ikke mod syd). Casper kan fortælle mere detaljeret om selve forbrugscifrene, det er ham der styrer det (også):)
MC Manden Besvaret November 18, 2008 Rapporter Besvaret November 18, 2008 Huset er små 100m2 i hvert plan. I min føste fulde kalendermåned i huset har jeg formøblet 1852 KWh. Jeg har ingen idé om det er meget eller lidt :o (prisen kan ihvertfald mærkes...hehe) GOD DAMN ! ... Det var da en hel del... Varmer du huset op med el, eller er det kun til vand/pumpe ?
Mette Besvaret November 18, 2008 Rapporter Besvaret November 18, 2008 100m2 på hvert plan. Hvis huset er i 3 plan er det et ok forbrug. Er det i 2 plan er det lidt i overkanten synes jeg. men som Sanne skriver........vinden!!.........vinden er helt klart værre end kulden....førstesalen forbruger meget når det blæser og det har været et grimt efterår i den retning.
Nils Besvaret November 18, 2008 Rapporter Besvaret November 18, 2008 Jeg bruger ca. 8 kw om dagen inklusive varmt vand. Det er varmen, der gør forskellen. I og for sig er det jo ikke så mærkværdigt, hvis man skal have ca. 2.000 watt i gang (48 kw pr. døgn) til at holde et hus af den størrelse varmt. Jeg foreslår en brændeovn, :) men man kan jo også tænke på, om der kan skrues ned om natten eller ned for temperaturen generelt.
dannemare Besvaret November 18, 2008 Rapporter Besvaret November 18, 2008 September måned brugte vi 1145 kwh (huset opvarmes kun ved el, men vi havde vist kun tændt en lille smule for varmen den sidste uge i sept). Har desværre ikke lige kwh-tallet for oktober ved hånden - vender tilbage når jeg har det... :) Huset er en 1,5 plans villa fra 1975 på i alt 167 kvm. 2 voksne, 1 baby, 1 kat og 10 akvariefisk. :D Vi regner os ikke for at være sådan specielt strømbesparende (har normalt altid "for meget" lys tændt rundt omkring i huset, har laptops kørende 24/7, og TV'et snurrer gerne i stuen, selvom ingen rigtigt glor på det , osv osv). Tilføjelse: Vi holder 19,5-21 grader i hele huset.
patbateman Besvaret November 18, 2008 Rapporter Besvaret November 18, 2008 Vort hus er på 135 + 90 m2. Estimeret årsforbrugning er 22.000 KWh. Opvarming med varmekabler og varmepumpe (luft-til-luft).
Mette Besvaret November 18, 2008 Rapporter Besvaret November 18, 2008 Vi bruger åbenbart ikke det store så. Vores hus er 250m2 + 30m2 garage der er opvarmet. Huset er ca. 21 grader og garagen er ca. 15 grader. Forbrug ca 13.000 kwh årligt (har jordvarme).
Thomas Besvaret November 18, 2008 Rapporter Besvaret November 18, 2008 Nu er det kælder og stueetage gio har og han har sågar brændeovn:) Et forbrug på 8 kw. må være om sommeren, og uden noget som helst stående tændt, selv køeskabet må være slukket... Vi ligger på 20.000 kw om året, og det er i de kolde mdr. vi bruger strøm De sidste 38 dage har vi forbrugt 2056kw, og har haft varme på med elpannen(frånluftsvarme) Opdateret 4/3-09: Ja så har jeg lige været inde på vores side på øresundskraft og se vores egentlige forbrug for de sidste år: 2008 ---12584,79kwh. Hvilket jo er en del lavere end det vi havde regnet med, og det er jo kun positivt;) Og det skal da lige siges at vi absolut ikke på nogen måde sparer på strømmen herhjemme!
Gio Besvaret November 18, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret November 18, 2008 Se...nu er der jo lidt at arbejde med :th2: Som Thomas også skriver, så har jeg også en brændeovn - og denne er på overarbejde i dag. Det blæser en pelikan udenfor - og det kan mærkes på varmen i huset...hooold da op. (det trækker ikke - men vinden afkøler murene i dén grad) Varmepumpen kører normalt 24/7 i kælderen - 19-20 grader, for at holde fugt væk (auto-indstilling, inkl. affugt) Jeg slukker faktisk min(e) pc(er) om natten, hvilket jeg ikke gjorde tidligere, da jeg var bostadsrätts-beboer - og har overvejet at sætte luftvarme-pumpen i kælderen på timer, så den ikke kører om natten. Men jeg er bare lidt nervøs for om det så afstedkommer problemer, når der så vil være større temperatur-sving (varme-afkøling-opvarmning igen = fugt) Derudover har jeg sjældent fjerneren tændt, medmindre jeg har gæster, og de medbragte unger skal paralyseres via Cartoon Network/Disney Channel. Jeg holder et vågent øje med mit forbrug online (Skånska Energi) - når jeg ellers kan få lov at logge ind Måske jeg skulle se om køleskabet er en strømtyv...hmm. Ovenstående vælter jo ikke nogle mure - men jeg vil da gerne spare hvor jeg kan. Både for pengepungens skyld - men også for at spare på ressourcerne naturmæssigt set. "Mange bække små...."
Nils Besvaret November 18, 2008 Rapporter Besvaret November 18, 2008 Et forbrug på 8 kw. må være om sommeren, og uden noget som helst stående tændt, selv køleskabet må være slukket... Køleskabet står i udhuset - dog af hensyn til nattestilheden. Det er VARMEN, der koster og ikke alt det andet småpjat, man har kørende. Jeg selv har udelukkende VED-varende energi. :)
Thomas Besvaret November 18, 2008 Rapporter Besvaret November 18, 2008 Se...nu er der jo lidt at arbejde med :th2: Som Thomas også skriver, så har jeg også en brændeovn - og denne er på overarbejde i dag. Det blæser en pelikan udenfor - og det kan mærkes på varmen i huset...hooold da op. (det trækker ikke - men vinden afkøler murene i dén grad) Varmepumpen kører normalt 24/7 i kælderen - 19-20 grader, for at holde fugt væk (auto-indstilling, inkl. affugt) Jeg slukker faktisk min(e) pc(er) om natten, hvilket jeg ikke gjorde tidligere, da jeg var bostadsrätts-beboer - og har overvejet at sætte luftvarme-pumpen i kælderen på timer, så den ikke kører om natten. Men jeg er bare lidt nervøs for om det så afstedkommer problemer, når der så vil være større temperatur-sving (varme-afkøling-opvarmning igen = fugt) Derudover har jeg sjældent fjerneren tændt, medmindre jeg har gæster, og de medbragte unger skal paralyseres via Cartoon Network/Disney Channel. Jeg holder et vågent øje med mit forbrug online (Skånska Energi) - når jeg ellers kan få lov at logge ind Måske jeg skulle se om køleskabet er en strømtyv...hmm. Ovenstående vælter jo ikke nogle mure - men jeg vil da gerne spare hvor jeg kan. Både for pengepungens skyld - men også for at spare på ressourcerne naturmæssigt set. "Mange bække små...." Slukker du din pumpe i kælderen om natten, skal den bare bruge det mere strøm til at varme den op igen om dagen. Fordelen ved at den er tændt i kælderen er jo at det er lettere at varme stueetagen op. Lav et hul midt i huset i stedet for trappen til kælderen, så kommer varmen op;)
Nils Besvaret November 18, 2008 Rapporter Besvaret November 18, 2008 Når du også bruger brændeovnen, så synes jeg, du har et stort forbrug. Måske er huset ikke super isoleret. Du kunne jo overveje at købe en affugter til kælderen i stedet for at køre med så meget varme på, hvis det mest er fugten, der er fjenden.
Thomas Besvaret November 18, 2008 Rapporter Besvaret November 18, 2008 Køleskabet står i udhuset - dog af hensyn til nattestilheden. Det er VARMEN' date=' der koster og ikke alt det andet småpjat, man har kørende. Jeg selv har udelukkende VED-varende energi. :)[/quote'] Man kan faktisk købe køleskabe anno 2008 der stort set ikke larmer:tongue2: Undrer om den kompressor på jeres kølskab er magen til den jeg har i garagen:lol:
larscph Besvaret November 18, 2008 Rapporter Besvaret November 18, 2008 Det varierer rigtig meget med temperaturen udenfor her i fyringssæsonen. Vi varmer op med en IVT vandbåren luft/vand indretning der suppleres af en elvarmer i "dimsen" der automatisk tændes efter behov. Temperatur i huset omkring 21 grader 24x7. Samme producerer varmt brugsvand, dog har vi en lille 5 liters varmtvandsbeholder direkte under køkkenvasken der producerer 70 grader varmt vand til hanen der. El-Gulvvarme i badeværelset, cirka 3 kvm - stillet på 25 grader. Bruger vaskemaskine (a-mærket) + tørretumbler (c-mærket). Cirka 5 vaske og 4 tørringer per uge. Opvaske maskine cirka 4 gange om ugen. Fuldstørrelse køleskab og lille kummefryser (begge vel 6-7 år gamle). Vi har ikke bruge brændeovnen nævneværdigt endnu (man må jo kun fyre to gange om ugen her i Malmö?!?). PC, router, adsl modem, Synology box der hver tager sit. Vi var på ferie i en uge, der var "standby" forbruget i huset med IVT'en slukket omkring 5 kWh i døgnet. De sidste par uger har vi haft en gennemsnitligt forbrug på omkring 40 kWh i døgnet - aflæst søndag-til-søndag. I sommerperioden hvor der ikke er cirkulation på radiatorer omkring 15-18 kWh i døgnet i gennemsnit. Vores hus er fra 1900 cirka, i sten. Forekommer rimeligt tæt (også når det blæser som i dag). 120 kvm i to plan.
Gio Besvaret November 18, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret November 18, 2008 Vi var på ferie i en uge' date=' der var "standby" forbruget i huset med IVT'en slukket omkring 5 kWh i døgnet.[/quote']*LOL*....jeg ligger standby på mellem 2 og 4 KWh - i timen! *hmm*
Nils Besvaret November 18, 2008 Rapporter Besvaret November 18, 2008 Man kan faktisk købe køleskabe anno 2008 der stort set ikke larmer:tongue2: Sådan et har jeg allerede: Et fuldstændig lydløst køleskab i energiklasse AAA+++ i form af en lille kælder under en klap i køkkengulvet. Det er dog lidt for varmt om sommeren. :)
larscph Besvaret November 18, 2008 Rapporter Besvaret November 18, 2008 *LOL*....jeg ligger standby på mellem 2 og 4 KWh - i timen! *hmm* Woa... Det lyder som noget der varmer en del... 4 kWh - det svarer jo til at du bruger 4000 watt konstant i en time... Det er nu en sjat. Vores standby var jo med alt der varmer op slukket - så var her til gengæld også 14 grader da vi kom hjem efter en uge i Egypten!!! brrrrr... Jeg ville måske kaste et blik på den der el-panna hvis jeg var dig.... Er den indstillet så den tænder supplerende varme med direktvirkende el? Vores kan f.ex. stilles så den varmer det varme brugsvand op til 60 grader (i stedet for vist nok 45 grader som varmepumpen alene kan levere). Det vil alt andet lige nok koste en sjat ekstra, og vi har det IKKE slået til. Man kan også stille på noget tolerance for hvornår den skal tænde den supplerende direkt-virkende varme, det står her til 60 minutter - dvs hvis den ikke opnår ønsket temperatur efter en time fyrer den op under elvarmen. Hvis den nu står lavere, så... EDIT: Du har ikke varmepumpe på el-pannan ser jeg lige... Det er nok dér langt det største forbrug ligger. Et par tip: Sæt cirkulationspumpen til den lavest mulige hastighed (der er nok sådan en regulator kontakt på den). Ikke højere temperatur på vandet end nødvendigt (altså... Hvis 50 grader varmt vand kan varme huset, så er der ingen grund til at den varmer det op til 60 grader - jo højere fremløbstemperatur desto større varmetab). Du kan også prøve at købe en af de dér forbrugsmålere og sætte på luft/luft varmepumpen, og se hvad den bruger. Du har ikke andet der varmer? el-Gulvvarme? Det store forbrug ligger i det der varmer op, hvor køleskab og fryser i den sammenligning er helt i småtingsafdelingen.
Gio Besvaret November 18, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret November 18, 2008 EDIT: Du har ikke varmepumpe på el-pannan ser jeg lige... Det er nok dér langt det største forbrug ligger. Et par tip: Sæt cirkulationspumpen til den lavest mulige hastighed (der er nok sådan en regulator kontakt på den). Ikke højere temperatur på vandet end nødvendigt (altså... Hvis 50 grader varmt vand kan varme huset' date=' så er der ingen grund til at den varmer det op til 60 grader - jo højere fremløbstemperatur desto større varmetab).[/quote']Fin idé. Jeg har en Grundfos cirkulationspumpe siddende til radiator-systemet. Jeg ser lige om der er en regulator på denne (mener jeg dog ikke jeg har bemærket på den!?)
larscph Besvaret November 18, 2008 Rapporter Besvaret November 18, 2008 Nej - el til vand på forbrugs-vand og radiator (som ikke er sat til at knokle' date=' overhovedet)[/quote'] Hvis du kan varme op med varmepumpe + brændeovn kunne du også overveje helt at slukke for cirkulationspumpen når den ikke behøves. Der er faktisk et ret stort varmetab bare ved at have cirkulation på! Her brugte vi omkring 24 kWh i døgnet i sommers med cirkulationspumpen tændt og alle radiatorventiler slukket. Jeg slukkede for pumpen, og så faldt forbruget til 15-18 kWh i døgnet.
larscph Besvaret November 18, 2008 Rapporter Besvaret November 18, 2008 Jeg har en Grundfos cirkulationspumpe siddende til radiator-systemet. Jeg ser lige om der er en regulator på denne (mener jeg dog ikke jeg har bemærket på den!?) Den er lidt "skjult" - lille sort kontakt var det på vores. Den sidder et eller andet sted på selve pumpen hvis den er der. Vores har tre indstillinger og kørte altid bare på den laveste. Hvilken temperatur står elpannan på?
Gio Besvaret November 18, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret November 18, 2008 Hvis du kan varme op med varmepumpe + brændeovn kunne du også overveje helt at slukke for cirkulationspumpen når den ikke behøves. Der er faktisk et ret stort varmetab bare ved at have cirkulation på! Her brugte vi omkring 24 kWh i døgnet i sommers med cirkulationspumpen tændt og alle radiatorventiler slukket. Jeg slukkede for pumpen, og så faldt forbruget til 15-18 kWh i døgnet.Noteret - og det vil jeg gøre, når det bliver forår igen :th2:Den er lidt "skjult" - lille sort kontakt var det på vores. Den sidder et eller andet sted på selve pumpen hvis den er der. Vores har tre indstillinger og kørte altid bare på den laveste. Hvilken temperatur står elpannan på?Jeg fandt kontakten, og satte den et hak ned. Prøvede først at sætte den på "1" (stod på tre, som er det højeste) - men der forsvandt cirkulationen helt. Eller rettere, sådan lød det på flow'et i radiatorerne. Nu står den, som skrevet, på "2" - og så ser jeg om der er en forskel. El-pannan står til 55 grader - og uden reserve-patron aktiveret. For lige at detaljere, så har den tre patroner, med hver tre trin den kan skifte imellem, alt efter vor meget vand der flyder igennem systemet på et givent tidspunkt. Derudover kan en ekstra 6KW's patron aktiveres, hvis vandet skal lyn-opvarmes (eks. efter en tømning af 110 liters-beholderen). Denne kører selvfølgelig ikke, og er heller ikke slået til :D
larscph Besvaret November 18, 2008 Rapporter Besvaret November 18, 2008 Prøvede først at sætte den på "1" (stod på tre' date=' som er det højeste) - men der forsvandt cirkulationen helt. Eller rettere, sådan lød det på flow'et i radiatorerne. Nu står den, som skrevet, på "2" - og så ser jeg om der er en forskel.[/quote'] Ah - så lyder det som den vi havde i Billinge. Den kører faktisk på trin 1, bare meget langsomt - men for os var det nok til at varme huset op. Men ja, prøv dig lidt frem og se hvad det gør af forskel.
Gio Besvaret November 18, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret November 18, 2008 Ah - så lyder det som den vi havde i Billinge. Den kører faktisk på trin 1, bare meget langsomt - men for os var det nok til at varme huset op. Men ja, prøv dig lidt frem og se hvad det gør af forskel.Jeg giver den lige en dag eller to på "2", og så ser jeg hvad graferne siger. Og så bliver jeg sikkert en daredevil, og mokker den ned på "1"...bare for at se Jeg vender tilbage om et par dage - og så kan vi jo diskutere videre. Indtil videre, så bukker jeg mig ærbødigst i støvet.
Martin_M Besvaret November 18, 2008 Rapporter Besvaret November 18, 2008 Vi havde en el-panna tidligere (den dyreste måde at varme op på... 1kwh brugt giver 1kwh varme). Forrige ejer brugte efter egne oplysninger mellem 30-40.000 kwh pr år!!! Hun havde også 23-25 grader indendørs (250 kvm). Vi skiftede til en ivt luft til vand pumpe (som skulle give 3-5 kwh varme for 1 kwh el - tallet bliver lavere jo koldere det bliver), og havde sidste år et forbrug på 15.000 kwh. Se vores forbrug nedenfor. Vi er 3 personer i husholdningen. Har ca. 19-20 grader over det hele - supplerer med en petroleumsovn når det bliver rigtigt koldt. Ellers sparer vi ikke på standby, men har da sat sparepærer i Samt vi har ca. 400 liter varmtvandstank hvor vandet er 65 grader. Ved sku ikk om det hjælper. Mht. Mettes svar - jordvarme er en del mere effektivt end en el-panna og også mere effektivt end en luft-vand pumpe, men vist også dyrere i anskaffelse. Det mest effektive skulle vist være bjergvarme - men det duer vist ikke i Malmø området... Se evt. dette forum vedr. varmepumper og minimering af elforbrug: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu