Jump to content

El-forbrug i hus/villa

Recommended Posts

Besvaret

Vi havde også el-panna det første år i vores hus (150m2 relativt dårligt isoleret). Rekorden var en januar hvor vi rundede 4500kWh, men vi havde flere måneder over 3500kWh. Nu er vi nede på 10-12000kWh/år med varmepumpe. /Peter

• Svar 223
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Besvaret
Vi havde også el-panna det første år i vores hus (150m2 relativt dårligt isoleret). Rekorden var en januar hvor vi rundede 4500kWh' date=' men vi havde flere måneder over 3500kWh. Nu er vi nede på 10-12000kWh/år med varmepumpe.[/quote']Luft til vand? Jeg overvejer selv en sådan, nemlig. Både fordi den er relativ billig - kan sluttes til eksisterende tank/cirkulation - og ikke vælter hele huset ved en installation...hvis jeg ellers har forstået det rigtigt :)
Besvaret

Hvordan adskiller i hvor mange kWh der er brugt på opvarmning og hvor mange kWh der er brugt på alt muligt andet elektrisk i hytten....eller det gør i måske hellere ikke. Jeg bruger cirka 2600 kWh pr. vintermåned til både el og varme i min små 300 km2 (med 2 x luftvarmepumpe til 3 etager) men så er der også fuldt blus på perimeter belysningen rundt om huset i døgndrift, lys i diverse værelser som vi glemmer at slukke, og gang i diverse el-artikler næsten hele tiden og ellers er de på stand-by. Mit årsforbrug er 19100 kWh .

Besvaret
Hvordan adskiller i hvor mange kWh der er brugt på opvarmning og hvor mange kWh der er brugt på alt muligt andet elektrisk i hytten....eller det gør i måske hellere ikke.
For mit vedkommende er det total-forbrug jeg er interesseret i, da det er det der er aktuelt for min situation.
Besvaret

ja, Nibe luft til vand. Vi installerede den i 2006, totalpris ca 90.000SEK. Vores "ikke-opvarmnings-relaterede-el-forbrug" efter varmepumpe-installationen er ca 300kWh om måneden, målt om sommeren. Dvs varmt brugsvand plus husholdnings-el for 2 voksne. /Peter

Besvaret
Gio' date=' jeg ved ikke hvor interessante netop disse tal er for dig, da du jo kender mit hus og min situation, men her er de i hvert fald:[/quote']Tak J - men der er vist lidt for stor forskel på dit nybyg og mit hus fra 1972 :th2: Men godt at se du også kan bruge strøm, på trods af nymodens fiksfakserier. Jeg kan se at mit forbrug, trods alt, ikke er helt i skoven. Nu skal jeg så lige tygge Luft->Vand-løsningen igennem. Den lader til at være løsningen.
Besvaret

jøsses i bruger mange kw.. Vi har en Nibe luft til vand fætter fra 2008, bor på 125 m2 med uisoleret 1 sal, hvor trappen optil er lukket med en isoleret plade. Vi har 20 grader i huset, tændt radiator i alle rum foruden soveværelset hvor vinduet står åben og døren tit er åben ind til. på badeværelset er der gulvvarme og vi glemmer også tit at lukke hertil. Desuden har vi tit terassedøren åben, også i vinter ½ året så hunden kan luffe frem og tilbage. Vi sparer ikke som sådan, men har ikke lys tændt alle steder. Dog er alt er på standby strøm og vi har mange sjove ting der kan stå standby ;) Vi flyttede ind januar 2008 og har med udgangen af januar 2009 brugt ca.10.000 kw. Vi er 2 voksne, bader (lange bade :flov:) og laver mad hver dag og min mand arbejder hjemme.

Besvaret

vores forbrug er vel sammenlignelige, hvis du bruger 10000kWh på 125m2, og vi bruger 10-12000kWh på 150m2, efter at varmepumpen blev installeret. Jeg kan forestille mig at jeres pumpe fungerer ned til lidt lavere udetemperaturer, da den er nyere. Vores kan på papiret køre ned til -10, men jeg har sat den til at slå fra ved ca -7. Virkningsgraden bliver for dårlig under den temp. /Peter

• 4 weeks later...
Besvaret

At binde elprisen er at indgå et væddemål med elselskabet om, at man er bedre end den til at gætte om prisudviklingen. Hidtil har elselskabet vundet alle væddemål, men hvem ved... :D Passer så ikke helt, for der var faktisk et tidspunkt for nogle år siden, hvor den rørlige pris pludselig gik amok, hvilket gjorde, at mange mindre selskaber, der havde solgt langtidskontrakter, fik problemer, og et selskab her i kommunen gik konkurs. Det var så nok mere fordi de store selskaber havde fået lyst til at rydde lidt op i skoven af små, irriterende konkurrenter og derfor manipulerede nordpool-prisen op, hvilket de er i stand til at gøre, da de som producenter kan begrænse produktionen.

Besvaret

Nu er der jo krise, eller hvad det er, de kalder de for tiden rådende gunstige økonomiske forhold, og det kan give lavere efterspørgsel og dermed lavere priser end sidste år.

Besvaret
hehe... Uanset hvad' date=' så er den faste pris nede i et attraktivt niveau :o)[/quote'] Hvad er attraktivt? "Historisk" i betydningen flere år er 51 øre ikke billigt. Kostprisen for en vandkilowatt er ca. seks øre og for en atomkilowatt ca. 12 øre, så 51 øre er ikke billigt. Det er snarere dyrt. Derfor kan det selvfølgelig godt være attraktivt, da andet end råvaren er afgørende for prissætningen. Den svenske stat ejer superaktøren Vattenfall, som sammen med de andre store aktører styrer energiproduktionen sådan, at markedet hele tiden er på kvælningspunktet, hvilket driver prisen op. Vattenfall smider to milliarder ned i statskassen hver måned i overskud, som selskabet har kunnet opkræve fordi staten har sat markedet ud af kraft via lovgivningen. Det er der et ord for: Skat.
Besvaret

Attraktivt ud fra at have låst omkostningerne fast til et - ud fra mit sysnpunkt - fornuftigt prisleje. Jeg ser dog dine argumenter, og et overskud på 2 mia er til at tage og føle på. Men hvis afgifterne/skatterne først skal ændres for at priserne falder dramatisk, så har dette en tidshorisont der er længere end 3 år...

Besvaret

Så er marts måned med. Og det er meget det betyder nu det er lidt varmere i vejret - fra 22.03.2009 til 01.04.2009 brugte jeg 61 kWh i døgnet og frem til 09.04.2009 er der brugt 43 kWh i døgnet. Jeg syntes dog alt i alt ikke det er imponerende hvad sådan en IVT Optima 700 luft-vand pumpe årgang 2003 præsterer. Her er cirka 120 kvm opvarmet stenhus fra 1920. El forbruget er cirka det samme som 150 kvm opvarmet træhus fra 1900 som vi havde Billinge som blev opvarmet med luft/luft varmepumpe og en gammel elpanna til vand og vattenburen varme når det var meget koldt.

Besvaret

Køb hellere en god brændeovn i stedet for det triste støjende maskineri, der uvægerligt går i stykker til sidst, og indtil da bruger en masse strøm. Bare min egen mening. :)

Besvaret
Køb hellere en god brændeovn i stedet for det triste støjende maskineri' date=' der uvægerligt går i stykker til sidst, og indtil da bruger en masse strøm. Bare min egen mening. :)[/quote'] Jeg ville meget gerne have en brændeovn som supplement i de kolde måneder, men i Malmö må man kun fyre 2 gange ugentligt og kun i 4 timer ad gangen :rolleye:
Besvaret
findes der en cirkulationspumpe til / på en IVS 490 frånluftsvarmpump' date=' som man kan slå fra her til våren? Jeg kan ikke umiddelart se den, og kan ikke finde en manual til bæstet...[/quote'] På min IVT700 (den der står indenfor) sidder der en flok automatsikringer i venstre side når man tager frontpladen af. Den ene af dem stopper cirkulationspumpen. Der stod ikke noget om det i manualen, men jeg forstøgte mig bare frem til jeg fandt en der stoppede pumpen - og tilsyneladende stopper den ikke andet der er vitalt for varmtvands produktionen ;)
Besvaret
Jeg ville meget gerne have en brændeovn som supplement i de kolde måneder' date=' men i Malmö må man kun fyre 2 gange ugentligt og kun i 4 timer ad gangen :rolleye:[/quote'] Hehe - ja og ellers kommer brændeovnspolisen! :D Gad nok vide hvad sanktionsmulighederne egentlig er, hvis man fyrer mere end det. Men du har ret - at basere opvarmningen på at kunne fyre hver dag - er nok ikke hensigtsmæssig hvis man bor i Malmö stad. Her blev dog nok fyret en smule udover ovenstående grænser da det var koldest i vinters. Så fyrer man til gengæld ikke hele sommeren - hvor folk netop er udenfor og kan blive generet af røgen - så mon ikke det jævner sig...

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu

• Tilføj...