mrode Skrevet December 1, 2008 Rapporter Skrevet December 1, 2008 Riksbanken holder hastemøde om renten 01-12-2008 16:42 af Casper Fruergaard Schrøder Den svenske nationalbank, Riksbanken, har rykket sit næste rentemøde to uger frem. Allerede på onsdag samles Riksbanken om mødebordet for at træffe en beslutning om landets rente. Beslutningen offentliggøres torsdag. Mødet var ellers planlagt til 16 december. Økonomer og analytikere venter ifølge en rundspørge foretaget af Bloomberg News en sænkning på 0,5 procentpoint til det lave niveau 2,75 pct. som et modsvar til de økonomiske problemer, der truer globalt. "Det er en ekstraordninær begivenhed. De har foretaget deres analyse og ønsker ikke at vente længere. De er tydeligvis bekymrede over likviditeteten i markedet," vurderer Cecilia Skingsley, økonom i Swedbank, over for Reuters. I Norge meddeler nationalbanken, at man ikke påtænker at fremrykke det kommende møde. http://borsen.dk/okonomi/nyhed/146193/
Toft Besvaret December 1, 2008 Rapporter Besvaret December 1, 2008 Det ville lune lidt med nogle lavere renter, især nu i disse tider hvor SEK også er nede i 0,71 - således giver det pludselig mening at man får i pose og sæk :D Så kan vi så desværre bare vente på at den danske økonomi også snart må ned og vende...
mrode Besvaret December 1, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret December 1, 2008 Det ville lune lidt med nogle lavere renter' date=' især nu i disse tider hvor SEK også er nede i 0,71 - således giver det pludselig mening at man får i pose og sæk :D[/quote'] Jeps.. uden at være den store nationaløkonom, så tror jeg vi kan vente lavere renter og endnu lavere kurs på SEK..
Markowitch Besvaret December 1, 2008 Rapporter Besvaret December 1, 2008 Skal riksbankens rente ikke bestemmes ud fra inflationen? Det er ikke mit indtryk at likviditetssituationen i markedet skal afgøre deres rentefastsættelse...
Junkeren Besvaret December 1, 2008 Rapporter Besvaret December 1, 2008 Det kan såmænd osse blive 0,75 %-point. http://www.realtid.se/ArticlePages/200812/01/20081201163801_Realtid095/20081201163801_Realtid095.dbp.asp De har osse godt gang i prikkerunderne i de store firmaer. Og de store banker - anført af Swedbank - er i klemme. Ikke mindst på grund af nogle storsatsninger i Baltikum som devaluerer som ind i Harzen. Så svensken jamrer med god grund.
patbateman Besvaret December 2, 2008 Rapporter Besvaret December 2, 2008 Problemet med inflationsstyring af styringsrenter er blandt andet at inflationstallet "manipuleres" af enkeltfaktorer i perioder. I Norge har man f.eks. fundet at inflationens største forklaringsfaktor er elprisen. Og elprisen indeholder jo som kendt en væsentlig andel statlige afgifter. Jeg har sjelden, om nogen gang, taget så fejl i mine gæt som jeg gjorde med DKKSEK kursen her ultimo 2008. Jeg gættet 0,85+ og den ser ud til at blive 0,70. Det er en ommer. Samtidigt ser rentespændet mellem DK og SEK ud til at blive rekordstort, da Nationalbanken nok vil fastholde renten fremover og Riksbanken vil fortsætte at sænke.
mrode Besvaret December 2, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret December 2, 2008 Jeg har sjelden' date=' om nogen gang, taget så fejl i mine gæt som jeg gjorde med DKKSEK kursen her ultimo 2008. Jeg gættet 0,85+ og den ser ud til at blive 0,70. Det er en ommer. [/quote'] Og bare rolig, vi skal nok minde dig om det, hvis du selv glemmer det
Toft Besvaret December 3, 2008 Rapporter Besvaret December 3, 2008 Kan ikke rigtig finde noget på nettet om dagens beslutning på rentemødet, men mon ikke de har sænket reporäntan med noget der ligner 0,50 :) I hvert fald har SBAB sænket den variable med 0,40 idag, så renten nu ligger på 5,04% - egentlig ok :th2:
thn Besvaret December 3, 2008 Rapporter Besvaret December 3, 2008 Det bliver også først offenliggjort i morgen. SBABs sænkning har nok nærmere noget at gøre med at STIBOR 3M faldt med tilsvarende i går
Martin_M Besvaret December 4, 2008 Rapporter Besvaret December 4, 2008 Så blev reprorenten sænket. Og meget kraftigt!!! Riksbankens direktion har beslutat att sänka reporäntan med 1,75 procentenheter till 2 procent. Reporäntan bedöms ligga kvar på denna nivå under det kommande året. En kraftig sänkning av räntan och räntebanan är nödvändig för att dämpa fallet i produktion och sysselsättning och klara inflationsmålet på 2
mrode Besvaret December 4, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret December 4, 2008 Dejligt.. bliver spændende at se hvor meget bankerne følger med for os der har rörlig rente :)
credde Besvaret December 4, 2008 Rapporter Besvaret December 4, 2008 Det var da godt nok noget af en rentesænkning :th2:
thn Besvaret December 4, 2008 Rapporter Besvaret December 4, 2008 Hvor er jeg glad for min rørlige rente :-) Selv om den lige blev tilpasset 1 dec og først bliver 1 feb igen :-(
Lasse Besvaret December 4, 2008 Rapporter Besvaret December 4, 2008 en reprorente på 2% ?? Hvad betyder det for de rørige bolånsrenterne?
Gio Besvaret December 4, 2008 Rapporter Besvaret December 4, 2008 Jeg er rörlig også - så det er en glædelig nyhed. Jeg går ud fra vi skal til at spekulere i at låse i en periode, om ikke så længe?
thn Besvaret December 4, 2008 Rapporter Besvaret December 4, 2008 en reprorente på 2% ?? Hvad betyder det for de rørige bolånsrenterne? Mon ikke STIBOR og dermed de rørlige renter kommer til at falde 1-1,25%? Ja det er bare et gæt Jeg er rörlig også - så det er en glædelig nyhed. Jeg går ud fra vi skal til at spekulere i at låse i en periode, om ikke så længe? Mon ikke der går mindst et halvt år inden den bunder? Jeg skal i hvert fald ikke have bundet noget endnu Godt man ikke blev fristet af 2 års renten for en måned siden. Nu har rørlig allerede overhalet de dengang lave renter
Gio Besvaret December 4, 2008 Rapporter Besvaret December 4, 2008 Godt man ikke blev fristet af 2 års renten for en måned siden. Nu har rørlig allerede overhalet de dengang lave renterMan skal jo også primært kigge på hvad der kan sikre økonomien, når man fastlåser renter i en periode på sine lån - og ikke snøfte over en sænkning igen lidt senere. Det handler jo om at få låst på et niveau der hænger sammen med resten af hverdagen, og give ro i maveregionen. Jeg har netop oprettet mine lån på rörlige vilkår, for ved en senere (læs: gunstig) lejlighed at låse dem til et, for mig, fornuftigt niveau. Især da jeg er den eneste indkomst der betaler for det hele - så der er ikke plads til alt for mange og store udsving over en given periode, uden at det risikerer at gå hen og blive "lidt surt". Folk med flere indkomster i en husstand har ofte mere råderum i økonomien, og kan derved tillade sig at hænge længere på en dynamisk låneaftale, firkantet sagt. Uden at jeg konkretiserer, selvfølgelig. :)
thn Besvaret December 4, 2008 Rapporter Besvaret December 4, 2008 Ja lad os få renten banket i bund, så få bundet i lang tid. Så derefter vil den yderligere faldende krone (som giver lønforhøjelse) få fart i inflationen, som spiser vores lån op... hmm... ja drømme kan man jo altid
Junkeren Besvaret December 4, 2008 Rapporter Besvaret December 4, 2008 Helt kanon nyhed. Skal forhandle rente igen medio Januar, så det er helt perfekt timing. Vi må se hvad ECB og nationalbanken finder på senere i dag, men lige i øjeblikket ser det sygt nok ud til at det bedst kan svare sig at betale af på dansk studielån. Og 1% kronefald oveni. Alting flasker sig for Öresundspendlere lige nu.
Toft Besvaret December 4, 2008 Rapporter Besvaret December 4, 2008 Alting flasker sig for Öresundspendlere lige nu.Bortset fra SEK's kursfald' date=' rentefaldet, og brændstofprisernes fald, så kunne priserne på broen godt justeres lige så - altså før jeg vil sige [b']alting flasker sig hehe.. Men so far, tre skridt frem og ét tilbage! :thumbup: :thumbdown
thn Besvaret December 4, 2008 Rapporter Besvaret December 4, 2008 STIBOR 3M er faldet fra 4,35 i mandags til 2,73 i dag. Det bliver spændende at følge bankernes hjemmesider de næste dage
Toft Besvaret December 4, 2008 Rapporter Besvaret December 4, 2008 I Sydsvenskans artikel omkring dagens rekordsænkning af reporäntan, der kan man bl.a læse følgende: Ska man binda sina lån nu? – Nej, det är nog för tidigt att göra det, räntan är inte rekordlåg. Enligt Riksbanken kommer nuvarande ränta att ligga stilla under ett år. Det innebär ju att man får ett års betänketid och det är nog troligare med ännu en sänkning än en höjning. http://sydsvenskan.se/ekonomi/article395793/Riksbanken-rekordsanker-rantan.html Så jeg ser med stor optimisme frem til at det lån jeg har med fast rente, det skal genforhandles til september 2009 :D Det lån jeg har til rörlig rente, ja det kan jeg snart glæde mig rigtig meget over :th2:
Junkeren Besvaret December 4, 2008 Rapporter Besvaret December 4, 2008 Bortset fra SEK's kursfald' date=' rentefaldet, og brændstofprisernes fald, så kunne priserne på broen godt justeres lige så - altså før jeg vil sige [b']alting flasker sig hehe.. Ta' dig et par hjemmearbejdsdage, Toft. Så ruller millionerne ind ;)
credde Besvaret December 4, 2008 Rapporter Besvaret December 4, 2008 ECB sænker med 0.75% ECB sænker med 0.75% http://borsen.dk/okonomi/nyhed/146461/
testeren Besvaret December 4, 2008 Rapporter Besvaret December 4, 2008 Jeg stemmer for at broprisen falder 50% og bliver låst - og det samme med SEK. Fortæl mig lige hvor jeg skal sætte krydset :-)
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu