zabel Skrevet January 2, 2009 Rapporter Skrevet January 2, 2009 Det er ved at være længe siden nogen har diskuteret svensk id kort, så hvorfor ikke fejre det nye år med endnu en tråd om dette Ifølge denne artikel skulle det være blevet lettere at få id kort, men ifølge denne artikel alligevel ikke. Her skrives det at det kommer til at koste max 400 kr. Er der nogen der ved noget om dette? Skånes provinsbank vil ikke give mig et id kort, selvom de har lånt mig flere mio sek.
larscph Besvaret January 2, 2009 Rapporter Besvaret January 2, 2009 Skånes provinsbank vil ikke give mig et id kort' date=' selvom de har lånt mig flere mio sek.[/quote'] Hvad i alverden giver de som begrundelse for IKKE at ville det?
zabel Besvaret January 2, 2009 Forfatter Rapporter Besvaret January 2, 2009 Ja mærkeligt! Hvad i alverden giver de som begrundelse for IKKE at ville det? - At de ikke kender mig! Jeg fatter heller ikke noget af det, det var et par dage efter jeg havde optaget lånet, samme rådgiver som sagtens ved hvem jeg er. Hun spurgte om vi var glade for at bo i vores nye hus m.m. - Men svensk id, nej det kunne hun ikke udstede uden et nært familiemedlem som vidne. Det eneste familie der bor i sverige er min fætter, og det var IKKE godt nok. Og så stoppede diskussionen dér.
Basse Besvaret January 2, 2009 Rapporter Besvaret January 2, 2009 Nordea kræver f,eks at en anden med svensk id bekræfter du er hvem du siger du er. De er ligeglade med om det er en bums fra gaden, hvem som helst kan bekræfte det. Man må ryste på hovedet af deres praksis.
darksaint Besvaret January 2, 2009 Rapporter Besvaret January 2, 2009 id-kort Kunne også godt snart tænke mig en løsning på problemet - jeg er hos Läns det laver slet ikke id-kort og bliver ved med at fable om at det er politiet som kan løfte denne opgave ??
fisker Besvaret January 2, 2009 Rapporter Besvaret January 2, 2009 Jeg fik lavet mit i skånes provins bank, hende jeg havde optaget lånet ved, skrev under på at jeg var mig. jeg havde dog husket at bestille det stykke papir hos skatteverket, til udfærdigelse af et id kort. havde mit danske pas, og kørekort med.
rasmusrene Besvaret January 2, 2009 Rapporter Besvaret January 2, 2009 Vi fik vores danske bank til at lave et papir på at de kendte os og at vi var gode kunder og det tog vi med til den svenske bank og så var der ellers frit valg på alle hylder.
Humle Besvaret January 2, 2009 Rapporter Besvaret January 2, 2009 Hvad skal man med et ID kort ? Har udelukkende brugt mit svenske kørekort i flere år uden et eneste problem.
Gio Besvaret January 2, 2009 Rapporter Besvaret January 2, 2009 Hvad skal man med et ID kort ? Har udelukkende brugt mit svenske kørekort i flere år uden et eneste problem.Dit kørekort er også godkendt ID i Sverige, selvfølgelig. Men os der ikke har byttet vores gamle foldeudkørekort ud til et nyere svensk, kan med fordel få lavet et ID-kort igennem banken. Og ja (læs:nej!) - vi behøver ikke diskutere fordelene ved at indehave svensk godkendt ID (igen).
Basse Besvaret January 2, 2009 Rapporter Besvaret January 2, 2009 Er der da nogle fordele ? hehe har boet i sverige i knap 2 år snart, uden at skulle bruge ID kort en eneste gang.
dannemare Besvaret January 2, 2009 Rapporter Besvaret January 2, 2009 Er der da nogle fordele ? hehe har boet i sverige i knap 2 år snart' date=' uden at skulle bruge ID kort en eneste gang.[/quote'] Samme her. Ja, altså lige indtil jeg ville melde mig ind i fitness24seven.... Efterfølgende har jeg brugt kortet en håndfuld gange det forgangne år i forbindelse med afhentning af pakker på posthuset (tidligere brugte jeg blot mit danske pas eller kørekort).
Michael Rasmussen Besvaret January 2, 2009 Rapporter Besvaret January 2, 2009 Jeg har nægtet at bruge penge på at få et sådanne kort. Hvis butikkerne ikke ønsker at få mine penge uden dette kort, så må de undvære omsætningen. Jeg har indtil videre ikke oplevet problemer med at bruge dansk kørekort eller pas som ID. Skulle de ikke ønske at gøre brug af kørekort eller pas, må man jo igang med at belære det pågældene menneske om EU lovgivning. En ting er sikkert, jeg vil ikke smide penge (end ikke et symbolsk beløb) efter noget ID, som kun er til gavn i Sverige. Jeg har en kammerat som er Svensker der prøvede at bruge sit fine ID kort, sidst vi var i Tyskland = NOT VALID ID - Her gælder dit pas eller kørekort....
SanneJ Besvaret January 2, 2009 Rapporter Besvaret January 2, 2009 En ting er sikkert' date=' jeg vil ikke smide penge (end ikke et symbolsk beløb) efter noget ID, som kun er til gavn i Sverige[/quote']Skik følge eller land fly? (jeg er vist i et patriotisk hjørne i dag:rolleyes:) Jeg synes nu det hele har været lettere efter at ha fået det kort, ikke at jeg havde 100% problemer inden, men nu undgår jeg da undren og spørgsmål, og tingene går dermed stærkere:th2: (til trådstarter: jeg fik også mit i Skånes Provinsbank, så de må sgu tage sig sammen og få fingeren ud!)
jolin Besvaret January 2, 2009 Rapporter Besvaret January 2, 2009 - At de ikke kender mig! Jeg fatter heller ikke noget af det, det var et par dage efter jeg havde optaget lånet, samme rådgiver som sagtens ved hvem jeg er. Hun spurgte om vi var glade for at bo i vores nye hus m.m. - Men svensk id, nej det kunne hun ikke udstede uden et nært familiemedlem som vidne. Det eneste familie der bor i sverige er min fætter, og det var IKKE godt nok. Og så stoppede diskussionen dér. Det lyder meget mystisk! Samme dag jeg flyttede til Sverige var jeg i banken med sælger og mægler så bolighandlen kunne blive afsluttet. Efter det var ordnet skrev jeg lige under på en lap papir så jeg kunne få ID-kortet. Jeg havde ikke engang lånt pengene i Sverige (ja, jeg græmmes ved det nu men pt. er der ikke så meget at gøre ved det suk) /Jolin
larscph Besvaret January 2, 2009 Rapporter Besvaret January 2, 2009 Jeg har indtil videre ikke oplevet problemer med at bruge dansk kørekort eller pas som ID. Samme her...
larscph Besvaret January 2, 2009 Rapporter Besvaret January 2, 2009 Nordea kræver f' date='eks at en anden med svensk id bekræfter du er hvem du siger du er.[/quote'] Hmm.. Hvad med bankrådgiveren - sammen med et pas f.eks?
skallstorp Besvaret January 2, 2009 Rapporter Besvaret January 2, 2009 Apoteket Apoteket skal have Svensk ID. Hörte en blive afvist i Mandags. Jeg har valgt at göre livet lettere for mig og have et Id Kort
Michael Rasmussen Besvaret January 2, 2009 Rapporter Besvaret January 2, 2009 De gange jeg har været på apoteket, sygehuse, banker, posthuse, øvrige offentlige instanser, m.m. har de ikke krævet svensk ID. Det danske er unden diskution blevet accepteret. Det eneste sted hvor de ikke har villet acceptere andet end svensk ID var hos H&M i Ullered (Gekås) De henviste mig i stedet til at hæve penge i automaten udenfor. Så der mistede de en handel. Der er jo heldigvis andre H&M butikker! Jeg skrev efterfølgende et brev til butikken som en klage, over deres forskelsbehandling af menneskers rettigheder her i EU. Næste gang jeg var i Ullared, tog de sjovt nok gerne imod mit danske ID kort da jeg skulle betale. De spurgte dog om mit svenske personnummer, og det fik de mundtligt. Så ingen problemer!
larscph Besvaret January 2, 2009 Rapporter Besvaret January 2, 2009 Selv på apoteket er et dansk pas altså gyldigt. Og ved betaling hvor man anvender et dansk betalingskort giver det da slet ingen mening at kræve svensk ID. Sædvanligvis viser jeg mit gamle danske folde-kørekort og det er faktisk kun hos Nordea (hvor jeg er kunde og har bolån mv) at jeg én gang har måtte insistere på at det var OK som ID hvor jeg skulle sætte en växel ind på min personkonto. Hun tilbød så at kontakte min rådgiver i "øresundsfillialen" for at jeg kunne få et svensk ID kort - men har aldrig hørt mere fra dem.
larsk Besvaret January 3, 2009 Rapporter Besvaret January 3, 2009 Selv på apoteket er et dansk pas altså gyldigt. Jeg har gjort det til en fast vane at have mit danske pas med mig altid, men med min svenske cpr-brev lagt løst i. Jeg har endnu ikke været ude for at den kombination ikke var nok. Post, pakkeudlevering, bank, kassaservice (dengang de fandtes), bilforhandlere. Og de ender ALTID med at bruge det svenske cpr.nr brev. :th2:
swoop Besvaret January 3, 2009 Rapporter Besvaret January 3, 2009 Forstår ikke hvorfor folk nægter at have svensk idkort eller kørekort? 1) Bare af praktiske årsager vil jeg hellere have et svensk idkort - ville da kræve mindst en kvindelig håndtaske at skulle løbe rundt med dansk pas hele tiden. 2) Man undgår omtalte småproblemer hist og pist. 3) Sverige har tradition for at vise gyldig svensk idkort, så hvorfor denne modstand? Jeg havde i øvrigt ingen problemer med at få mit idkort hos Nordea i Malmö.
Lollikken Besvaret January 3, 2009 Rapporter Besvaret January 3, 2009 Hva' fa'en er pointen med et EU kørekort, hvis det ikke kan bruges som ID? Når to stive danske studerende kan købe og boarde et fly til mallorca ved brug af deres kørekort, hvorfor skal det så være så svært at købe noget i enkelte butikker ? :) Jeg købte min computer (til ca. 6000 SEK) i Computer City uden at skulle vise skyggen af ID, men da jeg skulle have et batteri sat i mit ur til den svimlende sum af 100SEK (eller noget i den stil) så skulle der ellers vises ID og gerne personnummer ... come on! :(
larsk Besvaret January 3, 2009 Rapporter Besvaret January 3, 2009 Forstår ikke hvorfor folk nægter at have svensk idkort eller kørekort? Ingen modstand her, bare dovenskab. Jeg har ikke meget lyst til at bytte mit kørekort, og har læst herinde at det med at få et id-kort af banken kan være besværligt. Så jeg har fundet en løsning, der virker - so why fix it?:D
skallstorp Besvaret January 3, 2009 Rapporter Besvaret January 3, 2009 Du har ret Du har helt ret. Det er praksis i det land vi har valgt at leve i. Fölg det. Man körer jo også med vinterdäk da der er lov for det herovre.Forstår ikke hvorfor folk nægter at have svensk idkort eller kørekort? 1) Bare af praktiske årsager vil jeg hellere have et svensk idkort - ville da kræve mindst en kvindelig håndtaske at skulle løbe rundt med dansk pas hele tiden. 2) Man undgår omtalte småproblemer hist og pist. 3) Sverige har tradition for at vise gyldig svensk idkort, så hvorfor denne modstand? Jeg havde i øvrigt ingen problemer med at få mit idkort hos Nordea i Malmö.
skallstorp Besvaret January 3, 2009 Rapporter Besvaret January 3, 2009 Apoteket Det var nye regler hörte jeg hun sagde. Svensk cpr, svensk ID. Det var tydeligt at hun var trät af at diskutere med Danskere. Og jeg forstår hende, hvorfor skal Danskere bosat i landet ikke have samme regler som Svenskere ?? Selv på apoteket er et dansk pas altså gyldigt. Og ved betaling hvor man anvender et dansk betalingskort giver det da slet ingen mening at kræve svensk ID. Sædvanligvis viser jeg mit gamle danske folde-kørekort og det er faktisk kun hos Nordea (hvor jeg er kunde og har bolån mv) at jeg én gang har måtte insistere på at det var OK som ID hvor jeg skulle sætte en växel ind på min personkonto. Hun tilbød så at kontakte min rådgiver i "øresundsfillialen" for at jeg kunne få et svensk ID kort - men har aldrig hørt mere fra dem.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu