Neua Skrevet January 25, 2009 Rapporter Skrevet January 25, 2009 Jeg har et plusbeløb på min svenske konto. Idag opdagede jeg at jeg havde fået lidt renter på beløbet. Men umiddelbart bagefter har de trukket SKATT fra min konto som ca. udgør 30% af renterne? Er dette normal kutume? Får jeg pengene tilbage igen når året er omme, eftersom jeg jo normalt betaler min skat i Danmark?
Kim H Besvaret January 25, 2009 Rapporter Besvaret January 25, 2009 Kapitalindkomst (også kaldet renter) beskattes i Sverige, hvis man er grænsegænger altså ;)
Rene Larsen Besvaret January 25, 2009 Rapporter Besvaret January 25, 2009 Detter betyder også at de renteindtægter du evt. har fået i DK, skal du selv oplyse til Skatteverket - hvorefter du vil modtage en opgørelse på hvor meget du skal betale i skat til SE. Kapitalindkomst (også kaldet renter) beskattes i Sverige' date=' hvis man er grænsegænger altså ;)[/quote']
dabp Besvaret January 26, 2009 Rapporter Besvaret January 26, 2009 Detter betyder også at de renteindtægter du evt. har fået i DK' date=' skal du selv oplyse til Skatteverket - hvorefter du vil modtage en opgørelse på hvor meget du skal betale i skat til SE.[/quote'] "Hej, jeg har tjent nogen penge i et andet land ved at have penge stående i en bank i det land, vil I ikke gerne have 30% af dem?"......? What...?!
mrode Besvaret January 26, 2009 Rapporter Besvaret January 26, 2009 "Hej' date=' jeg har tjent nogen penge i et andet land ved at have penge stående i en bank i det land, vil I ikke gerne have 30% af dem?"......? What...?![/quote'] Det er der da ikke noget galt i? Havde du boet i Danmark ville renteindtægter i Sverige skulle beskattes i Danmark.
Basse Besvaret January 26, 2009 Rapporter Besvaret January 26, 2009 Lige som danmark får af vide du har konto i udlandet og hvilket land det er, så får Sverige samme oplysninger fra Danmark. Det er en aftale landene i mellem. De får ikke beløbet af vide dog, kun at der eksisterer en konto i et specifik land. Positiv kapitalindkomst, skal beskattes i bopælslandet - renteindtægt,aktie/obligationer der giver renteafkast, udlejning af sommerhus, del udlejning af lejebolig/fastejendom osv osv.
anton Besvaret January 26, 2009 Rapporter Besvaret January 26, 2009 Kapitalindkomst (også kaldet renter) beskattes i Sverige' date=' hvis man er grænsegænger altså ;)[/quote'] Hvis man er bosiddende i Sverige og har renteindtægter fra Danmark, er det ligegyldigt om man er almindeligt begrænset skattepligt eller grænsegænger; Sverige har i henhold til overenskomsten retten til at beskatte renteindtægterne.
dabp Besvaret January 26, 2009 Rapporter Besvaret January 26, 2009 Det er der da ikke noget galt i? Havde du boet i Danmark ville renteindtægter i Sverige skulle beskattes i Danmark. Ok, så lærte jeg også noget idag :D
Gustaf Besvaret March 15, 2009 Rapporter Besvaret March 15, 2009 Findes den svenske version af tast-selv, eller skal man bede om at få deklarationen tilsendt, hvis man har behov for at tilføje nogle ting for 2008 eksempelvis?
Rene Larsen Besvaret March 15, 2009 Rapporter Besvaret March 15, 2009 Findes den svenske version af tast-selv' date=' eller skal man bede om at få deklarationen tilsendt, hvis man har behov for at tilføje nogle ting for 2008 eksempelvis?[/quote'] Den findes - men er ikke åben for indtastninger endnu. Der vil komme et link på forsiden af http://www.skatteverket.se/
Gustaf Besvaret March 15, 2009 Rapporter Besvaret March 15, 2009 Ok tak, så må man bare vente. Det var i øvrigt besværligt ; man skal have et bankId før man kan logge ind.
Rene Larsen Besvaret March 15, 2009 Rapporter Besvaret March 15, 2009 Det var i øvrigt besværligt ; man skal have et bankId før man kan logge ind. Jeg vil ikke kalde det besværligt - et bankid er at sammenligne med en digital signatur i DK (eller bankernes net-ID), og i DK er det jo meget naturligt at benytte et sådan. Det tager også 'kun' max 5 min. at få et sådan fra din netbank.
Gustaf Besvaret March 15, 2009 Rapporter Besvaret March 15, 2009 Ja det ved jeg, jeg har lige fået et. Har du skullet fornye din digitale signatur i Sverige, eller har du haft en med fra Danmark?
Rene Larsen Besvaret March 15, 2009 Rapporter Besvaret March 15, 2009 Jeg havde den med fra DK - men den skal fornyes til december, så må jeg se hvordan det går. Jeg har hjulpet en kunde med at forny et TDC medarbejder DS - og det foregik alt sammen over nettet. Kunden havde modtaget en mail med et linkt til 'fornyelses servicen' hvor på der stod at DS skulle fornyes, og at man bare skulle klikke på linket. Efterfølgende kunne man downloade den nye medarbejder DS (som også var tilfældet den gang jeg fik mit personlige DS) Men jeg kan frygte at det ikke længere er så let - nu er det jo DanID som står for de digitale signature, og jeg har hørt om en del i DK som har problemer med at hente deres nye DS :( Ja det ved jeg, jeg har lige fået et. Har du skullet fornye din digitale signatur i Sverige, eller har du haft en med fra Danmark?
Gustaf Besvaret March 15, 2009 Rapporter Besvaret March 15, 2009 Jeg har forsøgt at bestille en ny digital signatur 2 gange, men ingen ad gangene er der kommet en advis om at den er ankommet på det danske konsulat. Jeg gad godt at vide, hvor de er havnet henne. Jeg har på fornemmelsen at der kommer flere og flere steder, hvor man kan/skal benytte den digitale signatur. Snart skal 90000 folkeskoleelever logge på optagelse.dk og søge om optagelse med deres digitale signatur.
Rene Larsen Besvaret March 15, 2009 Rapporter Besvaret March 15, 2009 Nu har jeg fornyet min DS - den kunne jeg downloade med det samme :) Det er nok et problem hvis man ingen DS har og man derfor skal ha' en først. Jeg kan se at når man bestiller en helt ny DS som udenlandsdansker, kan man også vælge folkeregistret i København som afhentnings sted - måske det kunne være en løsning hvis ikke konsulatet i Malmö 'gider' give besked..
Gustaf Besvaret March 15, 2009 Rapporter Besvaret March 15, 2009 Hm ja det er måske nemmere at afhente den digitale signatur i København, når man bor i Malmö. De fleste udlandsdanskere bliver nok nødt til at bruge det nærmeste konsulat som afhentningssted. Det er irriterende, at man ikke ligesom i Sverige, bare kan bruge sin Kodbox (for Danske Bank i Sverige) til at logge på Netbank og 1-2-3 så kan man downloade et eksporterbart ID man kan bruge alle steder. På den anden side er Bank ID i Sverige et der er udstedt fra Banken, ikke fra et tele selskab, som i Danmark. Hvorfor er det lige at TDC er inde over det med digital signatur ?
Rene Larsen Besvaret March 15, 2009 Rapporter Besvaret March 15, 2009 Hvorfor er det lige at TDC er inde over det med digital signatur ? Det er de heller ikke længere - det er nu DanID/IT- og Telestyrelsen som står for den. http://www.digitalsignatur.dk/visArtikel.asp?artikelID=983 3. Hvad blev der af TDC? TDC stod indtil 1. juli 2008 for at udvikle og drive den tekniske infrastruktur bag den digitale signatur. Videnskabsministeriet tildelte opgaven til TDC på baggrund af en udbudsrunde i 2001. TDC overdrog den 1. juli 2008 sine aktiviteter vedrørende digital signatur til DanID.TDC bliver dog ved med at være den som har udstedt signaturen også efter en fornyelse - jeg ved dog ikke hvem som står på en helt ny DS (sikkert IT- og Telestyrelsen)
skallstorp Besvaret March 15, 2009 Rapporter Besvaret March 15, 2009 Hvad bruger i det til? Lige lidt nysgerrig, hvad bruger i et Dansk digital signatur til?
Rene Larsen Besvaret March 15, 2009 Rapporter Besvaret March 15, 2009 Lige lidt nysgerrig' date=' hvad bruger i et Dansk digital signatur til?[/quote'] SKAT Nemkonto ATP Sygesikringen "Danmark" plus i forbindelse med diverse test som opstår ved webudvikling via mit arbejde, hvor en medarbejder signatur ikke er god nok.
Markowitch Besvaret May 24, 2010 Rapporter Besvaret May 24, 2010 Genopliver lige denne tråd. Sagen kort: Jeg har renteindtægter i Danmark, som skal beskattes i Sverige. Mit spørgsmål: Jeg har læst her på debatten, i forbindelse med hussalg, at man kan bruge sine renteudgifter i Danmark som fradrag i både Sverige og Danmark samtidigt. Vil det sige at jeg kan bruge min danske renteudgifter i Sverige til at slippe for at betale skat af mine danske renteindtægter?
Rene Larsen Besvaret May 24, 2010 Rapporter Besvaret May 24, 2010 Genopliver lige denne tråd. Sagen kort: Jeg har renteindtægter i Danmark, som skal beskattes i Sverige. Mit spørgsmål: Jeg har læst her på debatten, i forbindelse med hussalg, at man kan bruge sine renteudgifter i Danmark som fradrag i både Sverige og Danmark samtidigt. Vil det sige at jeg kan bruge min danske renteudgifter i Sverige til at slippe for at betale skat af mine danske renteindtægter? Ja, det er korrekt forstået :) Du kan også få din svenske skat efterreguleret med dine danske renteudgifter, hvis du ikke ha' haft benyttet dem de tidligere år.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu