Gio Skrevet January 30, 2009 Rapporter Skrevet January 30, 2009 http://sydsvenskan.se/malmo/article409576/Broavgiften-hojs-pa-svenska-sidan.html Bropriserna höjs igen på svenska sidan. Den fallande svenska kronan är orsaken, enligt Öresundsbrokonsortiet ÖRESTAD. De svenska priserna höjs med 8 procent över Öresundsbron från och med den 9 mars i år. Det är den andra höjningen i år och beror på den svaga kronan, meddelade Öresundsbrokonsortiet på en presskonferens i Örestad utanför Köpenhamn idag. – Det känns verkligen tråkigt och vi följer noga utvecklingen, säger Jacob Vestergaard, marknadsdirektör på Öresundsbrokonsortiet, som försäkrar att priserna kommer att sänkas så snart den svenska kronan stärks igen. – Fallet i den svenska kronan innebär en nedgång för våra intäkter och det är därför som vi måste reagera prismässigt på det, säger han.
Guest jxhab Besvaret January 30, 2009 Rapporter Besvaret January 30, 2009 http://sydsvenskan.se/malmo/article409576/Broavgiften-hojs-pa-svenska-sidan.html Bropriserna höjs igen på svenska sidan. Den fallande svenska kronan är orsaken, enligt Öresundsbrokonsortiet ÖRESTAD. De svenska priserna höjs med 8 procent över Öresundsbron från och med den 9 mars i år. Det är den andra höjningen i år och beror på den svaga kronan, meddelade Öresundsbrokonsortiet på en presskonferens i Örestad utanför Köpenhamn idag. – Det känns verkligen tråkigt och vi följer noga utvecklingen, säger Jacob Vestergaard, marknadsdirektör på Öresundsbrokonsortiet, som försäkrar att priserna kommer att sänkas så snart den svenska kronan stärks igen. – Fallet i den svenska kronan innebär en nedgång för våra intäkter och det är därför som vi måste reagera prismässigt på det, säger han. oh my god.. det er fandme utroligt.. godt man snart skal hjem.. gider ikke alt det pis med den bro længere..
credde Besvaret January 30, 2009 Rapporter Besvaret January 30, 2009 Jammen, det er da den helt rigtige vej for at fremme integrationen i Øresundsregionen, godt gået igen Jacob Vestergaard - det harmonerer jo perfekt med OECD's rapport med synspunkter på at NEDSÆTTE prisen på broen Men man udstiller vel endnu engang inkompentencen på broens ledelse, at man ikke har taget de svenske lån i svenske kroner med i fx. euro.
Basse Besvaret January 30, 2009 Rapporter Besvaret January 30, 2009 Heldigvis er det stadig billigere at købe pendleraftale med vores svenske visakort/kreditkort, end med vores danske - men besparelsen er ikke så stor mere. Men den almindelige svensker, der arbejder i DK - har jo samme fordel som os, ved at få løn udbetalt i dk, og købe med svensk visa i sverige. Det vil stadig blive billigere end DK priser. Vi oplever selvfølgelig en prisstigning på 8%, os der betaler med et svensk kreditkort/debetkort. Det syns jeg er en voldsom prisstigning, udover den årlige på hvad...4% ? Syns det er et problem, at vi har en landforbindelse, der er så vigtig for så mange mennesker, og man har ingen muligheder for at gøre indsigelser på nogen måde, eller fravælge broen på nogen måde. Den er drevet med et rent provenue mæssigt synspunkt, og ingen bruger har mulighed for at komme med ind i en bestyrelse eller noget og påvirke prispolitikken.
dannemare Besvaret January 30, 2009 Rapporter Besvaret January 30, 2009 http://sydsvenskan.se/malmo/article409576/Broavgiften-hojs-pa-svenska-sidan.html Bropriserna höjs igen på svenska sidan. Den fallande svenska kronan är orsaken, enligt Öresundsbrokonsortiet ÖRESTAD. De svenska priserna höjs med 8 procent över Öresundsbron från och med den 9 mars i år. Det är den andra höjningen i år och beror på den svaga kronan, meddelade Öresundsbrokonsortiet på en presskonferens i Örestad utanför Köpenhamn idag. – Det känns verkligen tråkigt och vi följer noga utvecklingen, säger Jacob Vestergaard, marknadsdirektör på Öresundsbrokonsortiet, som försäkrar att priserna kommer att sänkas så snart den svenska kronan stärks igen. – Fallet i den svenska kronan innebär en nedgång för våra intäkter och det är därför som vi måste reagera prismässigt på det, säger han. Hehe, hvor mange tør så sætte deres penge på, at broen tilsvarende sænker de svenske priser, hvis SEK-kursen pludseligt lister nord for de 0.75.
Basse Besvaret January 30, 2009 Rapporter Besvaret January 30, 2009 De sænkede ikke prisen da kursen var 83/84 i hvert fald hehe.....men nu skal man jo så også kende deres interne middelværdi, for at kunne udtale sig om det. men eftersom de gør det nu, kan det tyde på at den ligger højere end 70 i hvert fald.
bananas Besvaret January 30, 2009 Rapporter Besvaret January 30, 2009 Idioter! Hvis de havde behov for en stabil indtægt i DKK kunne de jo bare have valutakurssikret deres indtægter i SEK ved hjælp af valuta-terminskontrakter eller valutaoptioner. Kraft-spader!
Eske Besvaret January 30, 2009 Rapporter Besvaret January 30, 2009 Det kan ikke passe - Enig med Bananas Hvis det virkeligt er tvingende nødvendigt for Broens finansafdeling at komme fra SEK til anden valuta - hvorfor har de så ikke afdækket den risiko for hundrede år siden? Det tror jeg da også de i høj grad har gjort, og derfor er den prissigning bare en måde at optimere indtjeningen på... Ellers har de jo taget en stor valutaposition. Tåberne kendte jo godt til deres forventede cash flow i SEK, DKK etc. (de fleste har jo abonnement forhelvede det er ikke så svært at forecaster). Desuden må de jo også have udgifter i SEK og dermed også vinde lidt på SEK-fald (forudsat at de har indtjening i andre valutaer). Den gevinst har de ikke så travlt med at vælte over på dem med DKK-aftale f. eks.... Indrømmet, jeg kender ikke til størrelsen på broens forskellige cash flows og hvilke valuta de er i. Jeg aner heller ikke hvilke valuta de har flest udgifter i, men de har formentligt mange udgifter i SEK. Men, at broen heller selv har tænkt på dette i afdækningsøjemed overrasker mig meget. Bare et lille surt opstød herfra.
Menace Besvaret January 30, 2009 Rapporter Besvaret January 30, 2009 mit spørgsmål er mere hvornår de sænker den igen så... skal den over 90 eller ? den er jo næsten røget op på 71 igen nu....
Toft Besvaret January 30, 2009 Rapporter Besvaret January 30, 2009 Jeg synes faktisk det er helt ok! For det første er det generelt kun pendlerne der har større månedlige udgifter til broen, så den almindelige svensker der henter øl i DK en gang i kvartalet overlever sgu nok også som sådan, alt i udlandet er i forvejen blevet dyrere for ham... For det andet giver det ikke mening at priserne, SEK kursfald eller ej, skal været MARKANT billigere med en svensk aftale end en dansk aftale.. Kloge-Åge vil så sige: "Jamen så kan alle andre jo bare bytte deres danske aftale til en svensk ditto" For det 3. har pendlere med svensk aftale sparet pænt mange penge de sidste mange måneder, så stop tuderiet over at det nu kommer til at koste nogenlunde det samme som det gjorde INDEN den svenske krone tabte pusten! Altså helt ærligt, folk får jo for fanden deres løn udbetalt i DKK, og veksler så om til extra mange SEK pga kursen, og nu kommer det så også til at koste lidt extra af de extra mange SEK i broudgift. MEN DET BLIVER JO SAMLET SET STADIG IKKE DYRERE AF DEN GRUND, man må bare betale lidt extra SEK i broafgift, når nu man samtidig får nogle extra SEK ind på kontoen når man veksler fra DKK. Jeg ser det ærlig talt ikke som et større problem for den enkelte pendler, i stedet har man jo fået en nice "rabat" så længe det varede! Dette er jo ikke en prisforhøjning som sådan (jo for Svensson som arbejder i SE og som altså ikke pendler dagligt, samt de få der gider bo i DK og arbejde i SE), dette er jo bare en justering af prisen så det giver nogenlunde mening på begge sider af sundet. Så vidt jeg husker, så er det altså ikke første gang at SEK prisen justeres pga kursen, men det er første gang vi oplever det så markant som denne gang, måske pga af at SEK kursen også er faldet markant Når det så er sagt, så må man KLART forvente at noget tilsvarende sker den anden vej, når SEK vender tilbage til sit "gamle jeg" (omkring de 0,80). Men kender man Vestergaard's monopol ret, så vil han nok hellere justere DKK prisen op, når SEK kursen går op.... Som sagt, denne prisjustering er no big deal for en pendler der bor i SE og arbejder i DK, og som har en SE aftale med broen....helt ærligt!
Humle Besvaret January 30, 2009 Rapporter Besvaret January 30, 2009 Øresundsbron har afdraget første milliard 30. jan. 2009 14.29 Penge Øresundsbron har nu afdraget den første milliard af de små tyve milliarder, som selskabet skylder for brobyggeriet. Samtidig er broen blevet ramt af finanskrisen. Og selvom den første milliard nu er betalt tilbage, er der lang vej endnu, før broen er helt gældfri. Den samlede restgæld lød ved årsskiftet på 18,9 milliarder kroner. Finanskrise i både Danmark og Sverige har ført til en lav vækst i trafikken over broen i efteråret, og samtidig er renterne steget. Dermed forventes hele lånet først at være betalt tilbage i 2034. Tidligere lød prognosen på 2030. Afdrag siden 2004 Broen åbnede den 1. juli 2000 og siden 2004 har selskabet afdraget på byggegælden. - De første år steg gælden i henhold til planen, eftersom det tog sin tid, før trafikken og indkomsterne steg tilstrækkelig meget, siger Øresundsbrons finansdirektør Kaj V. Holm. I 2008 blev der afdraget 310 millioner kr. Det samlede resultat for Øresundsbro Konsortiet sidste år blev et underskud på 61 millioner kroner, hvilket er 28 millioner kroner bedre end i 2007.
testeren Besvaret January 30, 2009 Rapporter Besvaret January 30, 2009 For mig virker det jo mærkeligt at man beregner broens holdbarhed til minimum 100 år(holder jo meget længere!), men den skal afdrages over 30 år. Så det bliver kun een generation der skal betale den og resten kører "gratis". Staterne kunne have betalt broen og så ladet brugere afbetale til en lavere rente. Jeg er dog ikke så naiv at tro at overfarten bliver i nærheden af gratis når først broen er betalt.
Rene Larsen Besvaret January 30, 2009 Rapporter Besvaret January 30, 2009 Øresundsbroen bliver aldrig gratis. Når den er ved at være betalt, bliver der optaget nye lån i den, og så starter vi forefra med at tilbage betale - eller også bliver den bare en pengemaskine. Et fint eksample er jo vores kære storebæltsbro - Storebælt-forbindelsen bliver en indtægtskilde For mig virker det jo mærkeligt at man beregner broens holdbarhed til minimum 100 år(holder jo meget længere!), men den skal afdrages over 30 år. Så det bliver kun een generation der skal betale den og resten kører "gratis". Staterne kunne have betalt broen og så ladet brugere afbetale til en lavere rente. Jeg er dog ikke så naiv at tro at overfarten bliver i nærheden af gratis når først broen er betalt.
Junkeren Besvaret January 30, 2009 Rapporter Besvaret January 30, 2009 Det måtte jo komme.... Og et eller andet sted er det vel fair at det samme produkt koster nogenlunde det samme i både DKK eller SEK. Men at de bruger kronekursen som undskyldning udstråler inkompetence i 5. potens. De har et gigantlån på 18,9 mia åbenbart og er ikke kurssikret. Flot! Mind mig lige om at give Jacob Vestergaard en kongeolfert, den dag SEK ligger i kurs 80 og priserne er fastholdt.
Markowitch Besvaret January 30, 2009 Rapporter Besvaret January 30, 2009 Idioter! Hvis de havde behov for en stabil indtægt i DKK kunne de jo bare have valutakurssikret deres indtægter i SEK ved hjælp af valuta-terminskontrakter eller valutaoptioner. Kraft-spader! http://www.sundogbaelt.dk/staging/2007/oeresund/2007/Material_Folder/Sund_og_Blt_2007/AS_rsberetning_2007_pdf.pdf Af note 15 og 20 ser det ud til at de i 2007 havde både valutaoptioner og valutaterminer. Der er også valuta og rente swaps. Alt gæld ser ud til at være i EUR eller DKK eller swappet til dem. Men måske kigger jeg på det forkerte selskab - who knows - stor mulighed for at jeg har misforstået noget... :)
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu