Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Hej med jer. Jeg har boet i Malmö i hele 2008 og det er altså først gang jeg har status som begrænset skattepligtig. Jeg kan ikke forstå hvor selvangivelsen bliver af. Der er ikke kommet noget fra Skat i postkassen og jeg er heller ikke blevet varslet med en e-mail fra TastSelv. Er det normalt at vi bare får den senere end alle andre? Jeg hørte i nyhederne at årsopgørelserne bliver sendt ud sidst på ugen, så nu er jeg nervøs for om jeg måske selv skulle have foretaget mig noget, fx printet en selvangivelse ud, udfyldt den og sendt den ind til Skat :scared: Det kan vel ikke være rigtigt at man helt mister kontakten til Skat? Får i andre en selvangivelse med posten, besked via TastSelv eller hører i intet fra dem?

• Svar 151
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Besvaret
Hvad mener du' date=' det har vi da altid gjort ?[/quote'] Jeg mener at sidste år kunne min kæreste ikke "taste selv". Den automatiske besked fortalte hende at det kunne hun ikke af pga. en af to årsage, hvoraf den ene var at hun var vekseller :) Derefter printede vi ud og sendte ind, SKAT smed papirene væk og vi gentog. Pengene fik vi en 4 måneder senere. Derfor er jeg lidt spændt.
Besvaret

Min er i skattemappen i dag på skat.dk. Man kunne lave tidlig indberetning indtil den 19.2 og så modtage årsopgørelsen i dag. Herefter kan man rette/taste efter 12. marts med de sædvanlige frister, så vidt jeg husker noget med maj måned.

Besvaret
Min er i skattemappen i dag på skat.dk. Man kunne lave tidlig indberetning indtil den 19.2 og så modtage årsopgørelsen i dag. Herefter kan man rette/taste efter 12. marts med de sædvanlige frister' date=' så vidt jeg husker noget med maj måned.[/quote'] Den tidlige gælder kun for dem der ikke er overflyttet til Skat Øresund, så dem som står som begrænset skattepligtige kan først indberette d. 12 !
Besvaret

Sunddebat er sku' et fedt sted, der er altid hjælp at hente - tusind tak for de mange svar! Nå men så har jeg jo lidt tid endnu til at undre mig over hvorfor jeg ikke har fået allieret mig med en revisor :)

Besvaret

Jeg har modtaget mit "servicebrev" fra skat. Der står bla. "Indrejse til og udrejse fra Danmark i løbet af året. Hvis du i året har flere skattepligtsperioder, har vi vedlagt 2 selvangivelser, hvor du skal udfylde en særskilt selvangivelse for henholdsvis den fulde skattepligtsperiode og for den begrænsede skattepligtsperiode. I disse tilfælde har du ikke mulighed for at benytte TastSelv." Jeg flyttede til S i august 2008. Jeg har kun én selvangivelse vedlagt. Hvordan mon det kan være?

Besvaret

Jeg begynder nu også at bliver lidt nervøs for om jeg har glemt noget! .. når jeg logger ind for at se årsopgørelsen, skriver den: Resultat af årsopgørelsen for 2008 er endnu ikke tilgængeligt. Årsagen kan være: Du har ikke indberettet selvangivelsen Der er oplysninger, som skattecentret er nødt til at rette Din ægtefælles selvangivelse er ikke indberettet Jeg har først lige nu set at man kan hente et servicebrev som så kan udskrives - hvad skal jeg gøre med det? ... lidt forvirret - sorry :o

Besvaret
Har du i venstre side haft klikket på linket hvor du indberetter/godkender din årsopgørelse - Ændre årsopgørelsen (oplysningskortet/selvangivelsen)??
Det tror jeg ikke i år - jeg gjorde sidste år, men er det ikke normal kotume at man først gør dette når man får årsopgørelsen? I det servicebrev jeg har downloaded skriver de bl.a.: Når du udfylder selvangivelsen, skal du være opmærksom på følgende: Selvangivelsen kan ikke indberettes via TastSelv. R u b r i k 2 1 Disse oplysninger er kun relevante for selvangivelsen, hvis du vælger beskatning som grænsegænger. R u b r i k 3 1 Disse oplysninger er kun relevante for selvangivelsen, hvis du vælger beskatning som grænsegænger. Når den ikke kan indberettes via TastSelv, skal jeg så returnere den pr. post til dem hvis jeg ikke har nogen indvendinger? Og hvordan vælger jeg beskatning som grænsegænger - det troede jeg faktisk jeg havde gjort i sin tid :)
Besvaret

Rubrik 31 Renteindtægter - skal indbetettes til det svenske Skatteverk Rubrik 21 skal indberettes via Supplement (i bunden af indberetningssiden "Grænsegængerdata") Hvis du ikke har nogle ændringer til det SKAT allerede kender, skal du 'bare' ind på siden og klikke på godkend (du skal dog lige sætte kryds ud for de felter som SKAT kender, for lige at fortælle at du er enig)

Besvaret
Nu har jeg lån i Danmark - så skal det vel ikke indberettes til Skattverket?
Lån har ikke noget at gøre med rubrik 21 og/eller 31 Renteudgifter til lån i DK indberettes på normal vis via de rubrikker som du er vant til. Rubrik 41 - Renteudgifter af gæld til realkreditinstitutter og reallånefonde samt fradragsberettigede kurstab ved omlægning af kontantlån Rubrik 42 - Renteudgifter af gæld til pengeinstitutter, pensionskasser, forsikrings- og finansieringsselskaber, kontokortordninger samt af pantebreve i depot Rubrik 44 - Renteudgifter af anden gæld, herunder af statsgaranterede studielån i et pengeinstitut samt af pantebreve der ikke er i depot
Besvaret

Jeg har et prioritetslån i DK - altså en indlånskonto og udlånskonto med samme rentesats. Heraf kommer der rente udgifter og rente indtægter - renteindtægterne skal vel ikke indberettes til Skattverket eller? Jeg har ingen renteindtæger i Svensk bank

Besvaret
Det er nemlig sådan det er :) Renteindtægter og evt. gevinst fra aktier skal du selv indberette til Skatteverket.
Hmmm .. det giver ikke rigtig nogen mening synes jeg - men hvis du siger det er sådan må jeg vel stole på det :) Vil det have en økonomisk konsekvens på den svenske selvangivelse? - jeg mener jeg har jo allerede "kompenseret" i det danske ved at få et mindre fradrag. Undskyld hvis jeg spørger dumt ;-)
Besvaret

Du har godt nok haft et nedsat fradrag, men de penge får du 'retur' nu, da de danske renteindtægter ikke bliver medregnet i den danske årsopgørelse. Du vil sikkert få en opkrævning fra Skatteverket, når du har indberettet dine danske renteindtægter - husk at omregn til SEK.

Besvaret
Du har godt nok haft et nedsat fradrag' date=' men de penge får du 'retur' nu, da de danske renteindtægter ikke bliver medregnet i den danske årsopgørelse..[/quote'] Vil det sige at jeg ikke skal indberette renteindtægter i den nye årsopgørelse, eller ser de 'bare' bort fra dem? - og hvorfor gør de nu det lige pludselig? (ikke at jeg har noget imod det) .. :)
Besvaret

I forskudsopgørelsen er det muligt at medtage renteindtægter, men i den endelige årsopgørelse blive de bare ignoreret - du bliver heller ikke præsenteret for at skulle godkende dem, når du indtaster evt. rettelser. Jeg medtager dem ikke længere i min forskudsopgørelse.

Vil det sige at jeg ikke skal indberette renteindtægter i den nye årsopgørelse' date=' eller ser de 'bare' bort fra dem? - og hvorfor gør de nu det lige pludselig? (ikke at jeg har noget imod det) .. :)[/quote']
Besvaret

Hvorfor tror du at jeg 'gad' og sidde og venter til lige efter kl. 0:00 - ingen problemer for mig, alt kørte rimligt hurtigt :D

Kedeligt' date=' at deres servere fungerer ligeså godt som Billetnet's :scared:[/quote']

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu

• Tilføj...