Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Jeg var idag forbi länstyrelsen for at bytte min danske kørekort til svensk. Damen sagde det kan tag optil 3mdr inden jeg for det svenske kørekort. Så vil jeg lige høre jer herinde, hvor lang tid tog det jer som har skiftet fra dk til sek. Tager det virkelig så lang tid?

Besvaret
Jeg var idag forbi länstyrelsen for at bytte min danske kørekort til svensk. Damen sagde det kan tag optil 3mdr inden jeg for det svenske kørekort. Så vil jeg lige høre jer herinde' date=' hvor lang tid tog det jer som har skiftet fra dk til sek. Tager det virkelig så lang tid?[/quote'] Hvorfor vil du bytte din Dk-Kort med en SE-kort??? bare lidt nysgerri noget fordel med den SE-kort eller omvendt??
Besvaret
Jeg var idag forbi länstyrelsen for at bytte min danske kørekort til svensk. Damen sagde det kan tag optil 3mdr inden jeg for det svenske kørekort. Så vil jeg lige høre jer herinde' date=' hvor lang tid tog det jer som har skiftet fra dk til sek. Tager det virkelig så lang tid?[/quote'] Jeg mindes jeg fik mit indenfor 14 dages tid. Du skal bare være hurtig til at returnere det stamkort med billede de sender til dig og betale girokortet.
Besvaret
Jeg var idag forbi länstyrelsen for at bytte min danske kørekort til svensk. Damen sagde det kan tag optil 3mdr inden jeg for det svenske kørekort. Så vil jeg lige høre jer herinde, hvor lang tid tog det jer som har skiftet fra dk til sek. Tager det virkelig så lang tid?
Ja, det tager faktisk lidt tid - mener jeg ventede 5-6 uger. Det var lige op til min sommerferie = krise :)
Hvorfor vil du bytte din Dk-Kort med en SE-kort? bare lidt nysgerri noget fordel med den SE-kort eller omvendt??
Du fritages jo for at være ramt af det danske klippekortsystemet ;)
Besvaret
Ja, det tager faktisk lidt tid - mener jeg ventede 5-6 uger. Det var lige op til min sommerferie = krise :) Du fritages jo for at være ramt af det danske klippekortsystemet ;)
dvs fri fart over feltet, hehe , hva med bøderne der komme med posten over broen hehe.. fik sku en gavekort fra kbh politi med auto kamera .... dem kan man vel ikke blive fritaget for med svensk kort hehe
Besvaret
Jeg var idag forbi länstyrelsen for at bytte min danske kørekort til svensk. Damen sagde det kan tag optil 3mdr inden jeg for det svenske kørekort. Så vil jeg lige høre jer herinde' date=' hvor lang tid tog det jer som har skiftet fra dk til sek. Tager det virkelig så lang tid?[/quote'] Det tog 5 uger for mig, men det var på grund af billedet det blev kasseret 4 gange. Få et nyt pasfoto taget hos en fotoforretning, den godkender de straks. Fordelen for dig nu er, at det ikke har betydning hvornår du modtager den nye kort, hvis du stoppes er du fritaget for bøder, når du oplyser dit kørekort er sendt til ombytning. Dog er den svenske kørekort uundværligt som ID kort, jeg bruger mit kørekort som ID kort, der fremvises som ID dokumentation for mig som person med min adresse og svenske personnummer.
Besvaret

det tog ca 4 uger for mig. Jeg tog chancen og knipsede et billede af mig selv og printede hjemme, det blev godkendt. Man får en skabelon sendt hjem som beskriver hvordan billedet skal være. Men det sikreste er nok et rigtigt pasfoto. /Peter

Besvaret
Ja, det tager faktisk lidt tid - mener jeg ventede 5-6 uger. Det var lige op til min sommerferie = krise :) Du fritages jo for at være ramt af det danske klippekortsystemet ;)
Det lyder som en stakket frist - dansk politi kan sagtens give dig kørselsforbud i Danmark, også med svensk kørekort:fight: Og andre herinde, der ikke kan finde ud af at køre forsvarligt, har jo også oplevet, at politiet simpelthen har snuppet deres kørekort:rolleyes:
Besvaret

Det hjælper ikke med et svenskt kørekort Du får stadig klip i kortet, hvis du bliver stoppet i DK. De må dog ikke fratage dig dit svenske kørekort, men de kan, ganske rigtigt, give dig et køreforbud i DK. At køre pænt, er nok den nemmeste måde at beholde kortet på :)

Besvaret
Og andre herinde, der ikke kan finde ud af at køre forsvarligt, har jo også oplevet, at politiet simpelthen har snuppet deres kørekort
Det gør det ikke legalt -> politiet kan under "normale" omstændigheder ikke inddrage et udenlandsk kørekort.
Du får stadig klip i kortet, hvis du bliver stoppet i DK. De må dog ikke fratage dig dit svenske kørekort, men de kan, ganske rigtigt, give dig et køreforbud i DK.
Med et udenlandsk kørekort er du sat udenfor klippekortsystemet, indtil du flytter til DK, hvormed klippene udløses - VED jeg :)
Besvaret

Der er forøvrigt en ekstra - af mange lidt overset - fordel ved at skifte til svensk kørekort. Det bliver meget lettere at få forsikringstilbud på sin bil, fordi man nu står i deres databaser. De beholder den oprindelige udstedelsesdato for ens kørekort, selvom man skifter til svensk, så nu kan alle forsikringsselskaberne uden problemer se at man har haft kørekort i så og så mange år.

Besvaret

Man bliver ikke sat uden for klippekortsystemet, selvom man har Svensk kørekort. Forskellen er bare, at de ikke kan indkalde dig til en orienterende kørerprøve, ved betinget frakendelse (over 60% for hurtigt/3 klip inden for 3 år). "Fordelen" mht. at kunne beholde kortet er dermed, at man skal gøre noget som medfører en ubetinget frakendelse af kørerkortet, før det får nogen reel betydning for personer med bopæl i udlandet og udenlandsk kørerkort. Kort sagt, så skal man kører over 100% for hurtigt, 2 gange over 60% for hurtigt inden for 3 år eller få 6 klip inden for 3 år. Det udløser en ubetinget frakendelse af kørerkortet for personer med dansk kørerkort og vil med stor sandsynlighed resulterer i et kørselsforbud for personer bosiddende i udlandet med udenlandsk kørerkort. Med hensyn til bøderne i modtager fra fotofælder i DK, så ignorer dem. Det svenske politi forsøger formentlig at overbringe dem til jer, men de kommer mellem 8 og 16 :rolleyes: og efterlader blot en lille notits om, at man skal hente et brev fra det danske politi på stationen. Når de har været der et vidst antal gange uden succes, virker det som om de giver op...går ud fra at de ikke gider at spilde mere af deres tid... (og nej, det var ikke en bøde til mig selv, men til kæresten, som vi har oplevet det med)...

Besvaret

Vil bare komme med mit indspark også. Skiftede til svensk kørekort sidste år (blev stoppet af politiet som bad mig skifte fra dansk kort pga billedet ... hmm hvorfor blev jeg stoppet af politiet). - fik taget pasfoto hos autoriseret forhandler og indbetalte hurtigt girokortet fra Länsstyrelsen (som kom ca. 1 uge efter jeg havde afleveret mit gamle). Efter ca. 14 dage kom det nye svenske kort.

Besvaret
Nu har jeg mistet mit danske og kan ikke få et nyt dansk, hvor skal man skrive til for at få et svensk ?? -Kress...
At dømme ud fra tidligere indlæg, skal du henvende dig til Länsstyrelsen:
Du kan lige høre hvordan jeg fik mit ombyttet: 1. Du henvender dig til Länstyrelsen og udfylder et skema. * 2. Du får et girokort som skal betales før de overhoved vil se på din ansøgning (Jeg betalte dog med det samme via netbank) 3. Du får et brev fra ???? hvor du så skal returnere med et billed og underskrift. (Det tog dem 16 dage at behandle sagen) 4. Du betaler yderligere 120SEK for deres drikkepenge. 5. Du kan afhente dit nye kørekort efter x antal dage (7dage) 6. Du kæmper med postmanden om at få udleveret kortet da du intet ID har :D * Jeg skulle medbringe mit midlertidige kørekort/en bekræftelse fra politiet da jeg egentlig havde tabt det danske kort.
Länsstyrelsen i Skåne län Kungsgatan 13 205 15 Malmö Tel 040-25 20 00 Fax 040-25 21 10 Besökstider: vardagar 09.00 - 15.00 Overvejer selv at slå et smut forbi dem, idet jeg er træt af størrelsen på mit gamle STORE DK-kørekort. :thumbdown
  • 4 weeks later...
Besvaret
Med hensyn til bøderne i modtager fra fotofælder i DK, så ignorer dem. Det svenske politi forsøger formentlig at overbringe dem til jer, men de kommer mellem 8 og 16 :rolleyes: og efterlader blot en lille notits om, at man skal hente et brev fra det danske politi på stationen. Når de har været der et vidst antal gange uden succes, virker det som om de giver op...går ud fra at de ikke gider at spilde mere af deres tid... (og nej, det var ikke en bøde til mig selv, men til kæresten, som vi har oplevet det med)...
Virker den fidus? :love2:
Besvaret
Virker den fidus? :love2:
Nej desværre ikke. Jeg ignorerede rigtigt nok de svenske henvendelser, dem kom der 3 af og så hørte vi ikke noget i et par måneder, men så sender sverige åbentbart svar tilbage til danmark om at de ikke har fået respons fra den pågældende person, på den pågældende adresse, ikke længe efter kommer der en ganske almindelig dansk bøde-kuvert ind af brevsprækken. I mit tilfælde havde de fundet frem til mit danske cprnr. osv. så efter 3 rykkere på den, valgte jeg at betale de 500kr. Jeg ved ikke om det er anderledes hvis man ikke har dansk kørekort, men jeg forestiller mig at de sammenkører lidt offentlige registre og udfra mit navn og addresse, finder at jeg er dansk statsborger med dansk selvangivelse, og så hænger man på den alligevel. Man kan så more sig over at de har brugt ½ års sagsbehandlingstid og en halv regnskov i papir på at inddrive 500kr.
Besvaret
Man kan så more sig over at de har brugt ½ års sagsbehandlingstid og en halv regnskov i papir på at inddrive 500kr.
Fordi det "lønnede" sig alligevel - du betalte jo :) Næste gang anvender politiet nok en anden fremgangsmåde, idet din historie jo står at læse fremover i deres register...
Besvaret
Fordi det "lønnede" sig alligevel - du betalte jo :) Næste gang anvender politiet nok en anden fremgangsmåde, idet din historie jo står at læse fremover i deres register...
Det overlever jeg nok. jeg ville blot pointere at påstanden om at man kunne slippe ved at ignorere alle henvendelser, ikke holder vand.
  • 3 weeks later...
Besvaret
Har lige været forbi Länstyrelsen med min næsten A4-udgave af dansk kørekort :D - det gik faktisk ganske smertefrit. Udfyldte en blanket hentet fra: http://www.korkortsportalen.se/ og afventer nu om, jeg kan få byttet kørekortet. Har naturligvis betalt det beskedne gebyr på 600 SEK.
Var selv forbi dem for over en måned siden. Alt forløb glat, som du også siger. Jeg betalte de 600 over nettet samme dag og venter stadig på at høre nyt fra dem... æv, det tager tid.
  • 3 weeks later...
Besvaret

Jeg sidder og fumler med ansøgningen, der jo også kan hentes på nettet. Der står at man skal vedlægge "Handling som styrker permanent bosättning i Sverige" - er der nogen der har konkret erfaring med hvad der godtages der?

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...