Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Hej alle kyndige mennesker inden for IT på Sunddebatten :) Okay, here's the deal: Min fantastiske kæreste gav mig for en måned siden min fødselsdagsgave; en Dell Netbook Mini. Han havde købt den brugt af en, som havde brugt den i to måneder - og den fejler intet grundlæggende. Nu står jeg så og vil gerne re-installere XP på den, og det volder nogle problemer. Jeg er klar over, at det er besværligt at re-installere, men jeg vil begynde med en clean slate, og der kan ikke rokkes ved min beslutning (selv om flere har forsøgt *S*). Nu kommer vi til problematikken (en af dem i hvert fald): Min Netbook er jo lille, så den er nem at transportere, og af denne grund er der en 8GB harddisk i og intet CD-ROM-drev. Så når jeg skal re-installere, bliver det fra mit flash drive. Og dét skal ikke være nemt åbenbart. Min storebror er utrolig dygtig til computere og arbejder som udvikler i IT-afdelingen i et stort firma. Så ham har jeg naturligvis bedt om lidt assistance. Han har givet mig nogle rigtig gode links, men jeg vil ikke besvære ham yderligere. Følgende hjemmeside er utrolig anvendelig, men jeg har vitterlig problemer med de ting, journalisten skriver, at jeg skal bruge ud over installations-CD'en til XP: http://articles.techrepublic.com.com/5100-22_11-5928902.html http://www.nu2.nu/pebuilder/ Han, journalisten, skriver også, at jeg skal bruge en HP USB Disk Storage Format, men SKAL den være en HP? Og linket i artiklen virker ikke længere, så googlede den og fandt denne hjemmeside: http://en.kioskea.net/telecharger/telecharger-127-hp-usb-disk-storage-format-tool Downloadede den, og så skriver den, at den er en "binary file" (da.: binær fil?), og den er en exe.fil. Min anden comp har ikke programmet, der kan åbne den. Jeg kan se, at jeg skal bruge en USB, som ikke er på mere end 2GB - er I andre sagkyndige enige i det? For hvis det er rigtigt, har jeg allerede opdaget min første fejl - brugte nemlig en på 8GB fra Kingston. Nu er det jeres tur efter denne LAANGE smøre. Jeg er jo subjektiv, og er meget inde i det her, så hvis jeg har glemt nogle væsentlige informationer, er det forståeligt, men skæld mig gerne ud og spørg løs om ting, som I har brug for at vide ;) Og jeg skal tilføje, at jeg ville blive meget glad for det, hvis I skrev i et forståeligt og non-IT-sprog (!*S*), fordi jeg er en ung kvinde, som ikke er som mange andre kvinder (og mænd, der ikke er teknisk anlagt), hvad gælder viden om IT, for jeg ved LIDT mere end dem, men ikke meget :) På forhånd tak - og virtuel belønning til dig for, at du gad læse så langt her! :D With love, Lise.

Besvaret
Nu står jeg så og vil gerne re-installere XP på den' date=' og det volder nogle problemer. .[/quote'] Altså... så vidt jeg kan se af de links, du har fundet, så er du på vej ud ad et sidespor. På Dells hjemmeside under support - eller i din måske medfølgende manual til pc'en - må der stå noget om, hvordan man reinstallerer. Jeg har en Asus netbook hvor reinstalleringen nok er lidt mere besværlig, men alligevel til at klare. Skriv evt. modellens navn her, så kan vi måske hjælpe dig på den måde.
Besvaret
Skriv evt. modellens navn her' date=' så kan vi måske hjælpe dig på den måde.[/quote'] Den er en Dell Inspiron Mini 9. Der fulgte en Linux med oprindeligt, og vi gætter på, at manualen ligger på den CD - det gavner dog intet hvis den gør det, for vi overtog den med Windows installeret på den. Jo, det ville det og det foreslog min bror selvfølgelig også til at begynde med, men sagde i samme åndedræt, at der ikke er mange, der har sådan et. Hvis én af jer har, ville det være fedt :) Så laver jeg god aftensmad til os alle :) Tak igen for hjælpen, også den fremtidige :) Love, Lise.
Besvaret
der er jo en grund til de lægger Linux i ;-)
Jeg ville foretrække at køre med Linux, men har ingen erfaring med det og har ikke tid til at sætte mig ind i det. Simple as that :) Og den er en virkelig god Netbook - er så glad for den - og endnu mere, når den kommer rigtigt op at køre :) - L.
Besvaret
... Jo' date=' det ville det og det foreslog min bror selvfølgelig også til at begynde med, men sagde i samme åndedræt, at der ikke er mange, der har sådan et. Hvis én af jer har, ville det være fedt :) Så laver jeg god aftensmad til os alle...[/quote']Kørende teknikere og nørder har eksterne CD-/DVD-Drev. Jeg er ikke kørende tekniker, så det må jo kaste mig i den anden kategori :D
Besvaret
Jeg er ikke kørende tekniker' date=' så det må jo kaste mig i den anden kategori :D[/quote'] Sakl jeg forstå det som, at du HAR et sådant drev? ;) Og hvis jeg nu er studerende, og dagligt skriver i MSWord, så kan dette IKKE lade sig gøre i Linux eller kan det netop? Som min situation er nu, kan jeg netop ikke gøre dette, det var jo derfor, jeg oprettede tråden her in the first place :) Eller er det muligt for mig at sætte Ubuntu Live CD'en i min stationære comp og nærmest blive guidet gennem processen med at boote fra flash drive, samtidig med at Ubuntu har alle nødvendige programmer til booten, uden at jeg skal ud at lede efter dem? Eller er dit svar til mit første spørgsmål "ja"? For så vil jeg meget hellere gøre det (nemmest for mig, men ikke for dig *S*). Love, L.
Besvaret
WINE (WINdows Emulator)
WINE = "Wine Is Not an Emulator" ;) Myth 1: "Wine is slow because it is an emulator" Some people mean by that that Wine must emulate each processor instruction of the Windows application. This is plain wrong. As Wine's name says: "Wine Is Not an Emulator": Wine does not emulate the Intel x86 processor. It will thus not be as slow as Wabi which, since it is not running on a x86 Intel processor, also has to emulate the processor. Windows applications that do not make system calls will run just as fast as on Windows (no more no less). http://www.winehq.org/myths
Besvaret
Jeg tror ikke MS Office pakken kan køre under WINE i Linux.
I "gamle dage" virkede Office 97 i hvert fald fint under Wine (og endnu bedre med Codeweavers Crossover Office). OpenOffices import-filtre er jo heldigvis blevet fantastiske med tiden, så de nyere udgaver af MS Office har jeg ikke rigtigt erfaring med under Wine.
Besvaret

En frisk Ubuntu ville være passende på sådan en drønnert, efter min mening. ...og hvis Open Office kunne dække behovet for kontor-pakke, så er problemet vel løst? Lise...hvor langt er du nået i projektet nu? Efter min bedste overbevisning, så burde det ikke være et problem at få den op at køre i løbet af en arbejdsdags tid. (Det tager jo tid at klargøre, installere, finde evt. drivere og efterfølgende teste) Endnu lettere bliver det, hvis de medfølgende cd'er/DVD'er indeholder en restore. (Ja, jeg har eksternt drev) Skal der Windows på, så er det heller ikke et problem - så længe der følger en valid key med til samme. Det samme gælder selvfølgelig for Office-pakken.

Besvaret
En frisk Ubuntu ville være passende på sådan en drønnert, efter min mening. ...og hvis Open Office kunne dække behovet for kontor-pakke, så er problemet vel løst?
Kan man både importere office97 filer og bagefter gemme igen, så de senere kan åbnes af en anden office97?
Besvaret

Primært til Gio: Jeg er nået ingen vegne med projektet. Har ventet på råd fra jer :) Jeg har medstuderende, med hvilke jeg udvexler dokumenter, og ingen af dem kører med Linux. Så for at jeg overhovedet overvejer Linux, skal jeg vide, at de ting, jeg ville skrive i Open Office, ville kunne omdannes til noget, mine medstuderende kan læse i Word. Så kan de det? Uhh, dette er det store spørgsmål :) Briped; jeg tager toget vældig meget uden for myldretiden, og jeg har efter torsdag, i dag, fri indtil mandag. Hvornår rejser du til USA? Jeg takker for al jeres hjælp, søde mennesker ;) Love, L.

Besvaret
... for at jeg overhovedet overvejer Linux' date=' skal jeg vide, at de ting, jeg ville skrive i Open Office, ville kunne omdannes til noget, mine medstuderende kan læse i Word. Så kan de det?[/quote']OpenOffice kan gemme i Word 97-2003 format (mener jeg). Det er muligt en smule finformattering kan gå tabt eller se lidt anderledes ud mellem programmerne.
Besvaret
OpenOffice kan gemme i Word 97-2003 format (mener jeg). Det er muligt en smule finformattering kan gå tabt eller se lidt anderledes ud mellem programmerne.
Ellers findes der en OpenDocument plugin til Word ;)
Besvaret

Jah, jeg kan jo ikke forstå, at hun ikke bare får storebror til det. Forstår ikke det der med "at hun ikke vil besvære ham yderligere". :confused: Altså, for pokker, hvis min lillesøster (om jeg havde en) bad om hjælp til at få fut i en bette netbook igen, så skulle det sgu ikke tage mere end en time at få den på benene igen (inkl. diverse apps og alting). :rolleyes:

Besvaret

Om "ham" dannemare:

Jah' date=' jeg kan jo ikke forstå, at hun ikke bare får storebror til det. Forstår ikke det der med "at hun ikke vil besvære ham yderligere". [/quote'] For det første: Så er "hun" faktisk herinde og foretrækker, at folk taler TIL hende og ikke OM hende! For det andet, så vil hun ikke komme ind på personlige detaljer her, men hendes storebror er dejlig, og han har bare ikke tid til det - hun er empatisk og ved det, inden hun spørger ham.
Besvaret

Til de SØDE hjælpere herinde :) Hey. Well, opdateringen er, at der ikke er nogen :(Har haft travlt med besøg fra diverse mennesker de sidste tre dage. Håber dog på at kunne låne et drev af briped før eller senere :) Briped, jeg sms'er dig på din arbejdsmobil i dag, men vil lige skrive her: Du tager bare til USA - regner med, at vi først kan tilpasse en togafgang efter din tur, ikke? Tak igen for din hjælp. Tak for alles (de hjælpsommes) hjælp. Love, L.

Besvaret
For det første: Så er "hun" faktisk herinde og foretrækker' date= at folk taler TIL hende og ikke OM hende!
:laugh: Fair nok.
For det andet' date=' så vil [i']hun ikke komme ind på personlige detaljer her, men hendes storebror er dejlig, og han har bare ikke tid til det - hun er empatisk og ved det, inden hun spørger ham.
Blærerøv. Hvorfor har du så ikke klaret MIN computer på en time?
Hvad får dig til at tro, at jeg har tid?
Bidrag med noget væsentligt eller gå videre til næste tråd.
Man er nok lidt øm, hva'? :laugh:
Besvaret

Hej Lise Hvis du stadig har problem med at installere, så vil jeg gerne hjælpe dig. Jeg er IT konsulent og har hjulpet min underbo med at installere XP fra usb-memory. Du kan skrive til mig på tm@corbit.dk hvis du vil ha hjælp. Hilsen Torben

Besvaret
Hvad får dig til at tro' date=' at [b']jeg har tid?
Tja, sådan kunne man bare læse det, når du nu skrev, at "sådan et problem kunne du sagtens fixe på en time". Really? Men i virkeligheden er du så ikke selv en skid bedre end ham, du nedgjorde in the first place. Det får dig ikke til at se så godt ud.
Man er nok lidt øm' date=' hva'? [/quote'] Ja, sart/øm/nærtagende, når det gælder noget personligt. Derudover er jeg ikke tosset med din person. Derfor fik du et surt opstød. Men seriøst; skriv noget relevant eller gå videre. - Lise.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...