Jump to content

Recommended Posts

Besvaret

Problemet består jo i at dobbeltbeskatningaftalen er latterlig. En dobbeltbeskatningsaftale er jo netop indgået for at borgerne ikke skal risikere at betale skat til begge lande på en gang. Men hvis man ikke vil sidestille en "Afgift til Skat" med en "skat", ja så er den jo ikke mange potter pis værd. At man tilmed ændrer aftalen i smug, og fejlinformerer på www.nordisketax.net omkring dobbeltbeskatningsaftalens indhold og dermed bondefanger 20.000 mennesker er simpelthen så langt ude at selv den værste banarepublik ikke kan følge med! Men for mit vedkommende drejer det sig max om en skat på en 15-20 SEK i alt fordi jeg har rentefradrag. Så jeg har hverken lyst, tid,eller kræfter til at gøre mere ved sagen. Jeg foreslår følgende fremgangsmåde

1. Drik hjernen ud for nogen af SP pengene således at I om et år fuldstændig har "glemt" at Skatteverket mener at I skal oplyse om dem.
  2. Hvis Skatteverket mod forventning alligevel skulle spørge til dem om langt over et år, så sig at det kan I ikke forstå, for I gik ind på www.nordisketax.net og tjekkede dobbeltbeskatningsaftalen, og I den version der lå på den side, stod der at Sverige ikke kunne beskatte danske pensioner. Samtidigt stod der også at Skatteverket var medansvarlig for at holde indholdet på siden opdateret.

• Svar 369
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Besvaret
Jeg foreslår følgende fremgangsmåde
  1. Drik hjernen ud for nogen af SP pengene således at I om et år fuldstændig har "glemt" at Skatteverket mener at I skal oplyse om dem.
  2. Hvis Skatteverket mod forventning alligevel skulle spørge til dem om langt over et år, så sig at det kan I ikke forstå, for I gik ind på www.nordisketax.net og tjekkede dobbeltbeskatningsaftalen, og I den version der lå på den side, stod der at Sverige ikke kunne beskatte danske pensioner. Samtidigt stod der også at Skatteverket var medansvarlig for at holde indholdet på siden opdateret.

Jeg hopper på første forslag :laugh: Skål og HIK :rolleye:
Besvaret
Ja' date=' jeg har da ihverfald tænkt mig at være børnefornærmet så! Jeg har betalt skat én gang, betaler ikke én gang mere![/quote'] Som taget ud af munden på mig, Sanne. :thumbup: Der er ikke noget at komme efter hos mig (os). Sådan er dét bare! Du sender bare en PM. Jeg er med!
Besvaret

Er der nogen som ved hvordan det skattemæssigigt er med en kapitalpension - udbetalt i DK til en Svensk bosat?? Det er jo også en afgift som her bliver betalt til DK. Problemet er at DK siger at artikel 18 IKKE kan benyttes - hvor Sverige siger at det kan den godt :thumbdown I.f. ændringen af artikel 18 står der bla. (http://www.tax.dk/lv/lvd/afsnit_230.htm)

Protokol af 4. april 2008 artikel V ændrer artikel 18, stk. 1, så bopælslandet kan beskatte pension m.v. Ændringen medfører, at f.eks. Danmark kan besakatte personer, der er hjemmehørende her i landet, af pension fra et andet nordisk land, men i så fald skal Danmark ophæve dobbeltbeskatning ved at nedsætte den danske skat af indtægten med den skat, der er opkrævet i det andet land. Ændringen omfatter dog ikke personer, som ved lovforslagets fremsættelse den 8. oktober 2008 allerede var fuldt skattepligtige og som den 31. januar 2009 var begyndt at modtage pension fra et andet nordisk land
Nu er det så bare at erstatte Danmark med Sverige i teksten... Som jeg læser det skal DK og Sverige enes om fordelingen af skatten - men de er jo ikke enige om HVORDAN SP-opspar. skal beskattes - og derfor er der ingen hjælp at hente. Nu er det jo godt nok ikke en "skat", det er jo en afgift som bliver betalt i DK, men det er jo kun noget skatteteknisk, pga. at danskerne ikke skulle ha' et større skattetryk end hvad regeringen havde lovet.
Besvaret
Först den 24 juni blev det klart hur det svenska skatteverket ska hantera SP--bidraget. Beskattning sker på nettosumman, efter det att den danska avgiften dragits. Den danska avgiften är på 35 procent på belopp upp till 15  000 danska kronor och på 50 procent på belopp därutöver. Därefter betalas det ut ett engångsbelopp och det är denna summa som svenskar ska ta upp i sin deklaration.
De kan rende og s***e kan de, det er da klart for enhver at avgiften er dansk skat!
Besvaret

De svensk bosiddende, der har fået udbetalt SP-penge i år (undertegnede inklusive), skal sætte deres lid til, at Sverige indfører en lov, der giver fradrag for dansk betalt afgift af SP-udbetalingen. Derved vil der, med forbehold for at man tjener ganske mange penge, der skal beskattes i Sverige, ikke blive tale om nogen faktisk skat til betaling i Sverige, og alle kan så få blodtrykket ned igen. Alternativt må man sætte sig ned med Skatteverket og bede om en beregning af hvor meget man rent faktisk skal betale i svensk skat. Med denne beregning i hånden kan man så overveje om man skal udnytte muligheden for at få forbedret sin bolig eller få udført tjenester i hjemmet for at kunne få nedsættelse af skatten via ROT-avdraget. Har man allerede nu svensk indkomst til beskatning, vil SP-udbetalingen sandsynligvis betyde, at det udbetalte SP-bidrag skal reduceres med svensk skat. Også her kan man overveje at udnytte ROT-avdraget. Måske skal vi starte en tråd, hvor de folk, der har fået lavet en skatteberegning med hjælp fra Skatteverkets medarbejdere, stiller sig op og bekender, at de skal betale X antal svenske kroner i skat udover de 35 (+) % i afgift til den danske stat. Så kan vi med egne øjne vurdere om vi skal sidde med livstruende blodtryksniveauer... Rejser du fra Danmark ud i verden til et velbetalt arbejde, der beskattes lokalt, og du bevarer din fulde danske skattepligt, og du inden for seks måneder vender hjem til Danmark, får du i langt de fleste tilfælde lov til at betale forskellen mellem udenlandsk betalt skat og dansk skat til det danske skattevæsen. Den dansk-bosiddende person, der fra fx 1. august 2009 begynder at modtage svensk pension efter et langt svensk arbejdsliv, får trukket 25 % i svensk SINK-skat af pensionen, og vedkommende får så lov til at betale forskellen op til den danske skat efterfølgende. Ellers havde pensionisten jo bare siddet på sin flade, set Boxen med Hilda Heick og nasset på det danske samfund. Nu får pensionisten da i det mindste lov til at finansiere det danske velfærdssamfund... Bare et par bolde i luften til in-/konspiration...

Besvaret
[...] Den dansk-bosiddende person, der fra fx 1. august 2009 begynder at modtage svensk pension efter et langt svensk arbejdsliv, får trukket 25 % i svensk SINK-skat af pensionen, og vedkommende får så lov til at betale forskellen op til den danske skat efterfølgende. Ellers havde pensionisten jo bare siddet på sin flade, set Boxen med Hilda Heick og nasset på det danske samfund. Nu får pensionisten da i det mindste lov til at finansiere det danske velfærdssamfund... Bare et par bolde i luften til in-/konspiration...
Det er der jo heller ikke noget galt med - vi er jo fuld skattepligtige i Sverige, så det må da være OK at man bliver nød til at betale differencen op til den Svenske skat. Det der ikke er OK er at denne "betale differencen op til den Svenske skat" ikke gælder for SP-pengene pga. at SKAT ikke kan finde anvendelse af artikkel 18 i.f.m. SP-pengene - men Skatteverket kan godt - og så længe DK og SE ikke er enige om, om det er en skat eller en afgift som vi betaler i DK - SKAL vi betale fuld ekstra skat af netto beløbet til SE.
Besvaret
Her lidt mere fra medierne http://www.dinepenge.dk/pension/artikel/dobbelt-beskatning-sp-penge Jeg har stadigt ikke fattet hvordan danske pensionskroner kan være et svensk anliggende :-(
EB har også fundet historien: http://ekstrabladet.dk/kup/dinepenge/article1198240.ece Både på dinepenge og EB er det altid morsomt at læse kommentarerne fra de misundelige folk, som ikke tør tage springet og flytte til Sverige. Men altid rart at blive påmindet om, hvor godt det var, man flyttede til Sverige, når Janteloven straks er i spil.
Besvaret
EB har også fundet historien: http://ekstrabladet.dk/kup/dinepenge/article1198240.ece Både på dinepenge og EB er det altid morsomt at læse kommentarerne fra de misundelige folk, som ikke tør tage springet og flytte til Sverige. Men altid rart at blive påmindet om, hvor godt det var, man flyttede til Sverige, når Janteloven straks er i spil.
Hold da op en gang mundl... der kommer ud af et par stykker i den tråd du linker til. Tænk sig, at man kan være så bitter/smålig. Gad vide om Vi - Danskere i Sverige - var endt ligesådan, hvis Vi ikke havde udvidet Vores horisont? Skræmmende :sick:
Besvaret

Og Børsen.....

Dansk-svenskere havner i SP-klemme 24-07-2009 17:14 Danskere bosat i Sverige risikerer at få udbetalt væsentlig færre SP-penge end danskere på den anden side af sundet. Et enkelt ord i udbetalingsprocessen fanger dansk-svensken i en dobbelt afgifts/beskatningsfælde.
Kilde til citat: http://borsen.dk/nyhed/162294/
Besvaret
Hold da op en gang mundl... der kommer ud af et par stykker i den tråd du linker til. Tænk sig, at man kan være så bitter/smålig. Gad vide om Vi - Danskere i Sverige - var endt ligesådan, hvis Vi ikke havde udvidet Vores horisont? Skræmmende :sick:
Jeg har ikke læst det, men det kan ikke overraske mig, for dem der kommenterer inde inde på EB er absolut ikke de skarpeste knive i skuffen. Jeg synes i øvrigt at det er en direkte ondsindet handlig af Skatteverket. Tænk at tvinge folk til at betale dobbelt skat.:mad:
Besvaret
Jeg har ikke læst det, men det kan ikke overraske mig, for dem der kommenterer inde inde på EB er absolut ikke de skarpeste knive i skuffen. QUOTE] Jeg er 100% enig. Det undrer mig dog stadig, at der kan ligge så meget - ubegrundet - misundelse/smålighed og koge i folk. De (pænt generaliserende - sorry) véd jo tydeligvis ikke, hvad de taler om. Go' weekend til alle Jer på Debatten :)
Besvaret

Hold da op der er nogen som har ondt i røven derinde. Men sådan er det jo i Danmark - der er altid nogen stykker som ikke kan styre en uheldig kombinationen af indre svinehund, misundelse og uvidenhed. Men der var en enkelt rigtig god kommentar imellem på EB: og der er stadig nogen der undre sig over at folk snyder i skat? ovenstående eksempel lærer jo ligefrem folk at det er ok at snyde i skat. for hvis skat (i dette tilfælde sveriges skattevæsen) kan sny borgeren, så gør de det jo.... Det er jo desværre rigtigt. At kræve dobbeltbeskatning på den baggrund at en "afgift til Skat" ikke er en Skat og derfor ikke kan modregnes er simpelthen uden for rimelighedens grænser. Og nu er er der så mange der vil lære, at der ikke er noget som hedder god moral når det drejer sig om skat - kun lovens bogstav. Og kan lovens bogstav udnyttes hensynsløst ja så gør man det bare!.

Guest PeterK
Besvaret

Det STØRSTE svineri ved denne dobbeltbeskatning er at Skatteverket først har vedtaget det nu hvor de fleste har fået dem udbetalt inkl konen/jeg som først har hørt omkring denne problematik dags dato (ferie)! MEN hvordan vil Skatteverket kontrollere hvem som har fået udbetalt pengene fra ATP/banken til en dansk konto???

Guest PeterK
Besvaret
Problemet består jo i at dobbeltbeskatningaftalen er latterlig. En dobbeltbeskatningsaftale er jo netop indgået for at borgerne ikke skal risikere at betale skat til begge lande på en gang. Men hvis man ikke vil sidestille en "Afgift til Skat" med en "skat", ja så er den jo ikke mange potter pis værd. At man tilmed ændrer aftalen i smug, og fejlinformerer på www.nordisketax.net omkring dobbeltbeskatningsaftalens indhold og dermed bondefanger 20.000 mennesker er simpelthen så langt ude at selv den værste banarepublik ikke kan følge med! Men for mit vedkommende drejer det sig max om en skat på en 15-20 SEK i alt fordi jeg har rentefradrag. Så jeg har hverken lyst, tid,eller kræfter til at gøre mere ved sagen. Jeg foreslår følgende fremgangsmåde

HØRT!!!! :th2:
Besvaret

Det er jo absurd!:mad: RabbatSverige er jo ved gå totalt konkurs og nu skal Sverigesmekanikken med lov og ret som bedste PMDD-lignende argument nasse nogen kroner ud af os som har arbejdet i danmark for en tid imellem 6 og 11 år siden, det er sgu da det rene vanvid, de kunne da bare spørge pænt om jeg ville bidrage til en nødhjælpspakke til den svenske statskasse, så kunne de da godt få et par kroner, men dette her er jo en decideret provokation. Jeg føler mig så latterligt provokeret så hvis det svenske skatteverk vil fastholde sin ret til en del af mine surttjente-allerede-beskattede-kroner, så har jeg i sinde at fastholde min ret til at systematisk klage uendeligt mange gange. SKATTEVERKET det er vidst en om'er

Besvaret

Kom til at tænke på om SP pengene kunne udløse arbejdsgiverafgift til Sverige for en dansk arbejdsgiver, da det beskattes som almindelig indkomst. Det kunne blive en slem bon for de danske arbejdsgivere.....

Besvaret
Kom til at tænke på om SP pengene kunne udløse arbejdsgiverafgift til Sverige for en dansk arbejdsgiver, da det beskattes som almindelig indkomst. Det kunne blive en slem bon for de danske arbejdsgivere.....
Hvis det ender med at der skal betales en eller anden ekstra løn afgift til Sverige - er det så ikke lavet om så arbejdsgiveren bliver holdt udenfor nu, og hele 'straffen' pålægges alene lønmodtageren??
Besvaret

Og i det tilfælde, hvis man tjener ½ mill om året, så ville det betyde at man skal betale over 150.000 til den svenske stat..... det lyder mere og mere som en dårlig forretning...

Hvis det ender med at der skal betales en eller anden ekstra løn afgift til Sverige - er det så ikke lavet om så arbejdsgiveren bliver holdt udenfor nu' date=' og hele 'straffen' pålægges alene lønmodtageren??[/quote']

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu

• Tilføj...