Jimmy Juhl Skrevet May 28, 2009 Rapporter Skrevet May 28, 2009 Min kæreste og jeg skal igang med at finde vores drømme hus. Men sådan et skal jo også finanseres, og har fået at vide, at det nemmeste ville være at optage lån i samme valuta, som vi modtager vores lån i. Altså i danske kr. Jeg har så kontaktet Handelsbanken, Danske bank og idag Nordea. Handelsbanken og Danske Bank låner ikke ud til svensk huskøb..... siger de. Nordea har jeg endnu ikke fået svar fra. Syntes at det er underligt at de ikke vil låne penge til huskøb i sverige, da de eksisterer både her og i Sverige. Handelsbanken gør endda meget ud af svensk huskøb på deres hjemmeside. Jeg har også kontaktet BRF Kredit og fået bolig bevis på x mill, men de ved ikke at vi kigger på hus i sverige, så det er ikke sikkert at de vil yde lån til os. Er der nogen der kan rådgive os. Hvor går vi hen og låner penge i DK??? Eller skal vi droppe lån i dk og kontakte svenske banker? I så fald hvilken kan anbefales? Håber nogen kan/vil hjælpe :)
Mette Besvaret May 28, 2009 Rapporter Besvaret May 28, 2009 Grunden til at danske banker ikke vil låne til et svensk hus er at de ikke kan tage pant i ejendommen. Det var i hvert fald tilfældet for et par år siden, ved ikke om det har ændret sig. Vi har selv optaget lånet i Danske Banks pendant i Malmö - Skånes Provinsbank (Danske Bank i Sverige) og er meget tilfredse. Så vidt jeg ved så er Nordea i Sverige mest fremme i skoene vedr. danskere som køber hus i Sverige. De var nogle af de første på markedet og har derfor længst erfaring. Ellers....kontakt den danske afd. i en af bankerne og bed om at tale med en rådgiver der har med huskøb i Sverige at gøre. I værste fald henviser de til en svensker
thn Besvaret May 28, 2009 Rapporter Besvaret May 28, 2009 Grunden til at danske banker ikke vil låne til et svensk hus er at de ikke kan tage pant i ejendommen. Det var i hvert fald tilfældet for et par år siden' date=' ved ikke om det har ændret sig. [/quote'] Ikke korrekt. De kan godt, men GIDER ikke :-( Og sådan var det også for et par år siden
Okroner Besvaret May 28, 2009 Rapporter Besvaret May 28, 2009 Hvorfor låne til danske renter? Du kan blot ved at søge i dette forum hurtigt finde ud af, at det økonomisk slet ikke kan betale sig at finansiere boligen i Sverige i en dansk bank. Renten er simpelthen MEGET lavere i Sverige end i Danmark. Se f.eks. Nils udmærkede introduktion her http://pendler.scanianet.dk/okonomi/ Go fornøjelse Mvh Ole
thsk Besvaret May 29, 2009 Rapporter Besvaret May 29, 2009 Jeg kan heller ikke se fidusen i at låne i DK kroner. Så bliver du helt pludselig indirekt valutaspekulant hvor du er afhängig af at den svenske kroner udvikler sig i den rigtige retning.
larscph Besvaret May 29, 2009 Rapporter Besvaret May 29, 2009 Grunden til at danske banker ikke vil låne til et svensk hus er at de ikke kan tage pant i ejendommen. Det var i hvert fald tilfældet for et par år siden, ved ikke om det har ændret sig. Det kan de nu godt - Nordea gjorde det da vi flyttede til Sverige for snart 5 år siden. Til gengæld er det alt, alt for dyrt at låne pengene i Danmark til fast ejendom i Sverige! Renten er meget lavere herovre. Med hensyn til at blive "accepteret" som kunde herovre var i kunde i Nordea Danmark og henvendte os der først. De skrev så et pænt brev om de at kunne anbefale os som kunde - som vi tog med i lommen til Nordea Sverige - sværere var det ikke.
EBL Besvaret May 29, 2009 Rapporter Besvaret May 29, 2009 Handelsbanken og Danske Bank låner ikke ud til svensk huskøb..... siger de. Det er korrekt at Danske Bank i Danmark ikke låner ud til svensk huskøb hvis lånansøgeren påregner selv at flytte til Sverige, bliver man derimod boende i Danmark (eks. ved et fritidshuskøb i Sverige) kan det sagtens lade sig gøre at låne. Beder du om lån til en ny bolig i Sverige som du skal flytte over i, så kan Danske Bank godt hjælpe, bare ikke med et dansk lån, men istedet via Danske Bank Sverige, da det som nævnt af andre er det smartest et langt stykke hen af vejen, da du undgår valutarisikoen ved at lån og bolig er i forskellige valuta. Få din danske Danske Bank rådgiver til at skrive en anbefalingsbrev på dig via deres systemer (som er fælles med Sverige). Herefter søger du så boliglånet via www.danskebank.se. Når den svenske Danske Bank rådgiver så behandler din ansøgning får han automatisk anbefalingen fra Danske Bank Danmark op på sin skærm og alt ting skulle herefter gå glidende. Det kan ikke anbefales som ny dansk tilflytter i Sverige at gå direkte ind i en svensk Danske Bank filial for at bede om lån, ovennævnte fremgangsmåde vil gå langt lettere og hurtigere, og der en meget større chance for at du får lånet og gode betingelser med i købet.
Jimmy Juhl Besvaret May 29, 2009 Forfatter Rapporter Besvaret May 29, 2009 Jeg kan heller ikke se fidusen i at låne i DK kroner. Så bliver du helt pludselig indirekt valutaspekulant hvor du er afhängig af at den svenske kroner udvikler sig i den rigtige retning. Gør jeg egentligt ikke det alligevel, eftersom jeg stadig tjener danske kroner??? Og så med et svensk lån, skal jeg også hele tiden regne på kursen. Altså klogt at man regner på at kunne betale lånet, selvom kursen stiger til feks 0,80 kr. Jeg er newbee i alt det her bolig låne noget, og forsøger at bevæge mig på sikker grund :)
MRoderick Besvaret May 29, 2009 Rapporter Besvaret May 29, 2009 Jeg er newbee i alt det her bolig låne noget, og forsøger at bevæge mig på sikker grund :) Så er du kommet til de helt rigtige sted ... der er masser af erfaringer og kløgtige folk til at vejlede dig her :-)
Nils Besvaret May 29, 2009 Rapporter Besvaret May 29, 2009 Gør jeg egentligt ikke det alligevel, eftersom jeg stadig tjener danske kroner??? Og så med et svensk lån, skal jeg også hele tiden regne på kursen. Altså klogt at man regner på at kunne betale lånet, selvom kursen stiger til feks 0,80 kr. Der er ingen grund til at gå og regne på noget. Det er bare at betale, og eventuelt afdrage noget ekstra, mens kursen er lav. Det ved man så ikke, om den er. Argumentet for at låne SEK er, at når man sælger huset, og det gør man nok en dag, får man SEK for det, og med dem skal man indfri gælden. Hvis gælden så står i en anden valuta, så er man prisgivet valutakursen lige den dag. Hvis man havde købt sit hus, da kursen var 80, og lånt i DKK, så ville det ikke være så sjovt at skulle sælge, da kursen var 65. :(
bananas Besvaret May 29, 2009 Rapporter Besvaret May 29, 2009 Hvis man havde købt sit hus, da kursen var 80, og lånt i DKK, så ville det ikke være så sjovt at skulle sælge, da kursen var 65. :( En fornuftig bank, med ordenlig Risk Management bør for tiden slet ikke give lån i DKK til personer, der køber hus i SEK, med mindre at der er en gevaldig friværdi til stede. Valutakursen svinger meget voldsomt i øjeblikket. Problemet for banken er hvis SEK falder yderligere og låntager senere bliver nødt til at sælge huset. I så fald er låntager blevet insolvent, og banken sidder med tabet. Under en så alvorlig krise som dette her er sandsynligheden for dette scenarie måske 30% - og dette scenarie er formentlig der hvor krisen er forværret, og der har banken IKKE brug for flere tab. Nu har det så vist sig at det ikke er alle banker som er lige fornuftige . SUMMA SUMARUM: Drop at tage lån i danske - tag lånet i svenske gennem en svensk bank. Tag lån med 3 måneders rørlig rente, men regn IKKE med at den fordelagtige valutakurs og rente holder for evigt. Regn ud hvad ydelsen på lånet vil være hvis valutakursen er 0,8 or renten 5%. Denne skal du kunne holde til at betale. Sæt det overskydende mellem denne ydelse og den p.t. meget lavere faktiske ydelse i banken på en konto som giver god rente, og gem pengene til hårdere tider. P.t. giver Bluestepfinans 3,30% pro anno i rente uden binding - men kun for indskud op til ½ million.
Jimmy Juhl Besvaret May 31, 2009 Forfatter Rapporter Besvaret May 31, 2009 BRF Kredit giver heller ikke lån til svensk huskøb. Men har mailet med Nordea og de lyder positive, dog ikke ang lån i dk kr. Men det kan jeg jo så også forstå, at det er der ikke nogen der vil anbefale mig at gøre alligevel. Nogen der mener at andre banker end Nordea er bedre at snakke med? F.eks. SWED Bank eller SEB Bank??? Skulle jo gerne have en rigtig god rente :) Jeg er blevet anbefalet at optage 2 typer lån.... måske endda 3 typer. 50% fastforrentet og 50% med variabel rente ( enten 1 eller 3 årig ) kunne også være 25% 1 årig og 25% 3 årig. Igen som skrevet tidligere, så er jeg totalt ny i forbindelse med boliglån, så alle gode råd er meget velkomne :)
JNG Besvaret June 2, 2009 Rapporter Besvaret June 2, 2009 Jeg startede med at optage lån i danske bank - Skånes Provinsbank, men flyttede det hele over til Nordea efter 1 år, både på den danske og svenske side. Dem er jeg fuldt ud tilfredse med. I bund og grund tror jeg mere det handler om rådgiveren, end hvilket skilt der står over hoveddøren når man kommer ind.
EBL Besvaret June 2, 2009 Rapporter Besvaret June 2, 2009 I bund og grund tror jeg mere det handler om rådgiveren' date=' end hvilket skilt der står over hoveddøren når man kommer ind.[/quote'] Ville det så ikke have været lettere bare at skifte rådgiver fremfor at skifte bank ? ;) Jeg er iøvrigt ikke helt enig, jeg synes selv og har hørt det samme fra flere andre, at der er afgørende forskel i kundeservicen hos henholdsvis Danske Bank (Skånes Provinsbank) og Nordea. Hos Nordea står man "altid i kø" og det er "umuligt" at få en tæt dialog med ens rådgiver, hos Danske Bank derimod er det omvendt fordi det traditionelt set har været en erhvervsbank i Sverige med følgeligt andre krav til betjeningsniveauet. Desuden har Danske Bank med lanceringen af Danske Direct i Sverige nogle i mine øjne bedre og lettere muligheder for at man kan modtage rådgivning end Nordea og øvrige svenske banker pt. kan mønstre.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu