Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Så er der gang i spådommene igen :p Personligt synes jeg det er fint, hvis Danmark bliver €-land - uden at jeg egentlig har tænkt nærmere over konsekvenserne for os herovre. *hmm*

Den danske krone bliver erstattet af euroen i 2010. Sådan lyder spådommen fra Bo Overvad, der er cheføkonom hos Alm. Brand. Han forudser, at ØMU-afstemningen bliver fremrykket til andet halvår af 2010, og at danskerne stemmer ja og dermed erstatter kronen med den europæiske fællesvaluta. Og valutaskiftet vil skabe øget vækst i den danske økonomi - i hvert fald i en periode, lyder vurderingen fra Bo Overvad. "Det kan give øget vækst, fordi der er en hel masse afledte effekter af det her. Der er en hel masse pengeautomater, der skal skiftes om. Desuden har vi set andre steder, at overgangen medfører en justering af priserne i detailhandlen, og det kan give et løft", siger han til nyhedsbureauet Direkt. I tilfælde af at afstemningen rent faktisk bliver gennemført med et ja i slutningen af 2010, vil der dog gå et års tid, før den nye valuta kan træde i kraft. Derfor bliver det formentlig med starten af 2012, vurderer Alm. Brand-økonomen.
Læs mere på: http://finans.tv2.dk/nyheder/article.php/id-27025525.html
Besvaret
Desuden har vi set andre steder' date=' at overgangen medfører en justering af priserne i detailhandlen[/quote'] Ensidet dansk inflation i indførselsåret, hvilket sikkert betyder mere i danske lønposer året efter, hvilket snævert set burde være en økonomisk fordel for mennesker som henter deres penge i DK og bruger dem i SV. Nogen der har viden om dette egentlig skete ved overgangen til Euro i de andre lande? Jeg mener ikke om priserne steg, for den er vist bevist ret mange steder, jeg mener mere om den euroovergangsbestemte inflation blev hentet af lønningerne efterfølgende?
Besvaret

Jeg tror man skal bekymre sig lidt mindre om ens egen personlige lønpose og lidt mere om at beholde sit job i fremtiden. Det står rigtig grelt til med den danske konkurrence-evne som er blevet forværret meget over de sidste 10 år i forhold til vores naboer. Det er ikke holdbart i særlig lang tid før virksomhederne begynder at outsource de sidste arbejdspladser der er i landet, der i forvejen har verdens højeste skattetryk. En overgang til euroen nu ville fastfryse kronen og fratage danmark muligheden for at devaluere. Hvis vi skulle overgå til euroen ville det helt sikkert være bedst for danmark at devaluere kraftigt først. Den stærke krone var vi alle glade for da det gik godt. Nu skal den altså bare ned.

Besvaret
Jeg tror man skal bekymre sig lidt mindre om ens egen personlige lønpose og lidt mere om at beholde sit job i fremtiden. Det står rigtig grelt til med den danske konkurrence-evne som er blevet forværret meget over de sidste 10 år i forhold til vores naboer. Det er ikke holdbart i særlig lang tid før virksomhederne begynder at outsource de sidste arbejdspladser der er i landet, der i forvejen har verdens højeste skattetryk. En overgang til euroen nu ville fastfryse kronen og fratage danmark muligheden for at devaluere. Hvis vi skulle overgå til euroen ville det helt sikkert være bedst for danmark at devaluere kraftigt først. Den stærke krone var vi alle glade for da det gik godt. Nu skal den altså bare ned.
Konkurrence evnen kan til dels klares ved enorme skattesænkninger, så det virkelig kan betale sig at arbejde og ikke bare ligge hjemme på sofaen og drive den af. Danmark har jo en fastkurspolitik, hvor kronen skal følge Euroen, derfor kan man ikke bare uden videre devaluere.
Besvaret
Konkurrence evnen kan til dels klares ved enorme skattesænkninger, så det virkelig kan betale sig at arbejde og ikke bare ligge hjemme på sofaen og drive den af. Danmark har jo en fastkurspolitik, hvor kronen skal følge Euroen, derfor kan man ikke bare uden videre devaluere.
Hvis jeg ikke helt husker galt, så er det pga. vores fastkurspolitik at det er gået 'så godt' for DK og at kronen stadig er 'stærk'. Ang. det med skattelettelserne så tror jeg ikke helt på det. Danskerne har fået skattelettelser nu, men jeg tror langt de fleste blot siger mange tak for de ekstra penge og arbejder det samme. Hvis du skal have flere arbejdstider ud af de ansatte, så skal det da være ved en decentral (forvaltet af virksomheden) bonusordning, ikke via skatten.
Nej og det er skattetrykket der indirekte er skyld i den dårlige konkurrenceevne, idet lønnen skal være rasende høj for at folk har råd til at leve..... Så det er en ond cirkel.
Måske er det mere et spørgsmål om at den altdominerende middelklasse i DK er blevet alt for magelig. Vi forventer højere lønninger for at få råd til 'alt'. Hvis man skal lære noget fra det danske forsker miljø, hvor en stor del er udlændinge, så må det være at udlændingene som oftest simpelthen arbejder hårdere end deres danske modstykke. Om udlændingene så er lige så 'innovative', det skal jeg ikke kunne sige, eftersom det er lidt sværere at måle på. Eneste barrierer der holder mange job i DK (i stedet for outsourcing) er sku sprogbarrieren. Nedbrydes den så forsvinder der mange IT og support job til asien. Produktionen er jo allerede flyttet fordi der udgører sproget ikke nær så stor en barriere.
Besvaret

Og var man i IT branchen, så ved man også at mange jobs flytter hjem igen..... Der er slet ikke så mange der outsourcer til Indien længere.....Så det er lidt en skrøne. Der hvor det halter er de helt uhyrlige lønninger for produktionsarbejdere....Nytter intet at en murer skal ha 250kr i timen.....Når en frisør får 125kr i timen....

Besvaret
Og var man i IT branchen, så ved man også at mange jobs flytter hjem igen..... Der er slet ikke så mange der outsourcer til Indien længere.....Så det er lidt en skrøne.
Enig, og grunden er gerne at det ikke kan betale sig, er fordi det arbejde man outsourcer ofte skal tilpasses bagefter af dyre ansatte i DK. Grunden er ikke nødvendigvis dårligt arbejde, men langt mere misforståelser mellem DK og Asien.
Der hvor det halter er de helt uhyrlige lønninger for produktionsarbejdere....Nytter intet at en murer skal ha 250kr i timen.....Når en frisør får 125kr i timen....
Dårlig sammenligning hvis du spørger mig, men det kommer ned til fri konkurrence og udbud/efterspørgsel. Der findes rigeligt med frisøre, og de fleste klipper sku alligevel en standardfrisure uanset hvor meget man prøver at få dem til at klippe anderledes (personlig fordom mod mange af disse billig klip saloner). Derfor er det også kun de dygtige frisører som får en fortjent høj løn. Murere er der færre af og der er større krav til kvaliteten af deres arbejde, ergo højere løn. Elektrikkere er der endnu færre af og ergo har de endnu større løn. Det er en meget naturlig udvikling baseret på uddannelse, krav og evne.
Besvaret
Hvis jeg ikke helt husker galt, så er det pga. vores fastkurspolitik at det er gået 'så godt' for DK og at kronen stadig er 'stærk'.
Ja det er muligt at det har været gavnligt for os i en del år, hvor 'det gik godt', og hvor skellet mellem f.eks. DKK på den ene side og SEK, pundet og dollaren på den anden side var mindre. Men nu er det virkelig katastrofalt for danmark. Det giver jo ingen mening at en dansk arbejder uagtet skatten skal være 35% dyrere end en svensk. Det samlede skattetryk i danmark og sverige er nogenlunde ens, selvom det er fordelt forskelligt. Jeg går i øvrigt også ind for de skattelettelser, som regeringen har gennemført over de sidste mange år... Det er så desværre også det eneste gode den regering har gjort for Danmark IMO.
Besvaret
Jeg går i øvrigt også ind for de skattelettelser' date=' som regeringen har gennemført over de sidste mange år... Det er så desværre også det eneste gode den regering har gjort for Danmark IMO.[/quote'] Hvor er det du ser de skattelettelser? Totalt set når 'reformen' endelig er gennemført er det en skatteomlæggelse og ikke lettelse.
Besvaret
Ja det er muligt at det har været gavnligt for os i en del år, hvor 'det gik godt', og hvor skellet mellem f.eks. DKK på den ene side og SEK, pundet og dollaren på den anden side var mindre. Men nu er det virkelig katastrofalt for danmark. Det giver jo ingen mening at en dansk arbejder uagtet skatten skal være 35% dyrere end en svensk. Det samlede skattetryk i danmark og sverige er nogenlunde ens, selvom det er fordelt forskelligt.
synes du da det er gået ret meget bedre i USA, England og Sverige efter valutaerne er devalureret? Svenskerne oplever da mindst lige så mange afskedigelser som danskerne gør for tiden. Devalureringer har altid været som at tisse i bukserne og heldigvis har vi en regering der holder fast i fastkurspolitikken
Besvaret

Der har da været skattelettelser på løn under den nuværende regering, hvilket jeg mener er en type skat der har stor effekt på konkurrence-evnen. Den med at devalueringer altid har været som at tisse i bukserne skal man lige se i den rette sammenhæng. Hvis mange lande devaluerer vil det for de, der ikke devaluerer være ensbetydende med en revaluering, hvilket jo er det vi har fået overfor USD, GBP, SEK, CNY (Kina, som jo er bundet til dollaren). I tider som disse handler det om, hvilke valutaer der falder hurtigst. Euroen tror jeg også vi kan komme til at se middelstore fald i i 2010, pga Grækenland, Spanien, m.fl. Sverige har langt mere tung industri end Danmark, hvor vi går rundt og klipper hinanden og regner hinandens skat ud. Det er klart at Sverige vil miste mange arbejdspladser i en økonomisk krise som denne. Men jeg er da ikke i tvivl om at den flydende svenske kronekurs har været en fordel for dem. Tabene af arbejdspladser i service-danmark kommer til at tage længere tid, men de skal nok også komme.

Besvaret

Mig bekendt har skattelettelser for lønmodtagere ikke stor effekt på konkurrenceevnen... Skattelettelser til virksomheder og lavere lønomkostninger er det der giver konkurrenceevne....

Der har da været skattelettelser på løn under den nuværende regering, hvilket er det jeg mener har størst effekt på konkurrence-evnen. Den med at devalueringer altid har været som at tisse i bukserne skal man lige se i den rette sammenhæng. Hvis mange lande devaluerer vil det for de, der ikke devaluerer være ensbetydende med en revaluering, hvilket jo er det vi har fået overfor USD, GBP, SEK, CNY (Kina, som jo er bundet til dollaren). I tider som disse handler det om, hvilke valutaer der falder hurtigst. Euroen tror jeg også vi kan komme til at se middelstore fald i i 2010, pga Grækenland, Spanien, m.fl. Sverige har langt mere tung industri end Danmark, hvor vi går rundt og klipper hinanden og regner hinandens skat ud. Det er klart at Sverige vil miste mange arbejdspladser i en økonomisk krise som denne. Men jeg er da ikke i tvivl om at den flydende svenske kronekurs har været en fordel for dem. Tabene af arbejdspladser i service-danmark kommer til at tage længere tid, men de skal nok også komme.
Besvaret
Mig bekendt har skattelettelser for lønmodtagere ikke stor effekt på konkurrenceevnen...
Jamen i så fald har det høje skattetryk for lønmodtagere vel heller ikke nogen stor effekt på konkurrenceevnen..... nogle gange spekulerer jeg faktisk på om du i virkeligheden er så snæversynet som du ofte fremstår her på siden
Besvaret

AK, JA. Den gode gamle debat igen igen. Hvem skal gå ned i levestandard for at Dronningeriget går fremad? Tja, de erhverv hvor man - mere eller mindre - lever af at barbere hinanden, er ligegyldige. Altså, de erhverv der ikke er export orienterede eller importkrævende. Her kan man da have den lønomkostning man har lyst til. Hvad mureren eller rengøringsassistenten får "om" timener sådanset ligegyldig. Dog giver højere løn lavere efterspørgsel og dermed færre jobs (læs mere sort arbejde) De erhverv der lever af export eller konkurerer med import, stiller sig helt anderledes. Højere løn betyder umiddelbart lavere konkurance evne, og dermed tab af arbejdspladser. Jo mere løntung en vare er jo større er effekten. Dette ses tydeligst i fx tekstil og konfektionsindustrien - der er ingen arbejdspladser tilbage i gulvniveau - de er flyttet til billigere lande. Nu vil vi jo gerne gøre os til af at være et inovativt videnproducerende land, problemet er blot om vi er dygtige nok til den løn vi kræver. Endnu ser det ud til at være ok, men på sigt vil vi blive presset voldsomt af visse udviklingslande. Jamen, hvad skal vi så gøre. Skattelettelse til den enkelte er ligegyldig, han køber bare en dyrere bil og derefter sigter han imod mere i løn, lønforhøjelse giver næppe højere produktivitet! Så er der kun en vej tilbage, let omkostningerne hos virksomhederne. Vi de ansatte ikke gå ned i løn, må staten træde til. Staten må spare og levere pengene tilbage til virksomhederne, derved kan de stadig konkurere med udlandske virksomheder. Puha, godt man er pensionist. I sidste ende skal de ansatte enten gå ned i løn eller opnå en ringere service fra det offentlige. Ellers går det fortsat og accelererende ned ad bakke for det danske arbejdsmarked. Ha en god arbejdsuge Thage

Besvaret

@Rikke: Du sagde da ellers det helt modsatte tidligere i tråden:confused: "Nej og det er skattetrykket der indirekte er skyld i den dårlige konkurrenceevne, idet lønnen skal være rasende høj for at folk har råd til at leve....." @Thage Der kommer da ellers ikke andet end historier i øjeblikket om, hvor presset Danmark er på konkurrence-evnen. Selv Lene E. har udtalt at det står grelt til. I OECDs rangering over landenes produktivitet får vi nu den laveste rangering vi har fået i 27 år. http://epn.dk/okonomi2/dk/article1895311.ece <--Lene E http://borsen.dk/okonomi/nyhed/171900/ <--OECD http://epn.dk/samfund/article1917162.ece <-- De dyre, ueffektive danskere Jeg tror virkelig at danmark skal til at skærpe sig, hvis vi ikke vil sakke yderligere bagud... Og en fastfrysning af den kronen på det nuværende niveau ville kun gøre ondt værre:sad:

Besvaret

Jeg siger 2 forskellige ting.....

skattetrykket der indirekte er skyld i den dårlige konkurrenceevne
Læg mærke til ordet indirekte hér.... Det betyder at det ikke har nogen overordnet effekt på VIRKSOMHEDERNES konkurrenceevne. For det bliver bare brugt til yderligere forbrug... Af importerede varer. En forbedring sker først når lønnen bliver sat ned, således OMKOSTNINGERNE for VIRKSOMHEDERNE bliver lavere.....
Jamen i så fald har det høje skattetryk for lønmodtagere vel heller ikke nogen stor effekt på konkurrenceevnen..... nogle gange spekulerer jeg faktisk på om du i virkeligheden er så snæversynet som du ofte fremstår her på siden
Og jo.....for det er virksomheden der betaler, der bærer byrden.
Besvaret
Jeg siger 2 forskellige ting.....
Og glemmer behændigt den tredje ting du siger...
Mig bekendt har skattelettelser for lønmodtagere ikke stor effekt på konkurrenceevnen...
Hvis du siger at skattelettelser ikke har stor effekt på konkurrenceevnen, så siger du samtidig inddirekte at skattetrykket ikke har stor effekt på konkurrenceevnen - det ligger der altså implicit i sætningen.
Besvaret

Det kan godt være du mener det, men det er 2 forskellige bidragsydere.....og derved 2 forskellige ting.

Og glemmer behændigt den tredje ting du siger... Hvis du siger at skattelettelser ikke har stor effekt på konkurrenceevnen, så siger du samtidig inddirekte at skattetrykket ikke har stor effekt på konkurrenceevnen - det ligger der altså implicit i sætningen.
Besvaret

Det ser da ikke ud som om der er stor uenighed om ihvertfald en ting. Virksomhedernes omkostninger SKAL ned! Og det kan kun ske ved at reducere en af største udgifter for de virksomheder der er Danmarks fremtid, De viden- og dermed løntunge virksomheder. Der er kun en vej: STATEN MÅ SPARE. Skatten skal ned og reduktionen skal direkte til virksomhederne. Devaluering har vi prøvet. Hvem husker Anker Jørgensen perioden, hvorThorlund Jeppesens evige mantra "Devaluer, Devaluer" blev efterlevet. Resultat: Rente over 20% gigantiske stigninger i statsgælden og stor arbejdsløshed. Danmark var stortset bankerot. Påskepakke, julepakke, momsforhøjelse og øgning af punktafgifter, var hverdag for borgerne. Det sluttede først med kartoffelkuren, som Schlütter lavede sammen med fastkurspolitiken. Derefter gik det fremad, men for fanden hvor det gjorde avs i min pengepung. Nå, tilbage til EUROEN, skal, skal ikke. Sålænge vi hægter os på forholdet mellem kr og EUR ser jeg ikke en umiddelbar forskel, men når jeg alligevel ønsker EUR, skyldes det en erfaring. Får år tilbage spekulerede en stor pnsionsfondsdannelse fra USA mod det britiske pund. Resultatet var tæt på at skabe en kæmpe krise i England. Det får mig til at frygte at det samme kan ske mod den danske kr, den er jo blot en lille økonomi i forhold til de store fonde og de kan vælte den på en eftermiddag. Det kan ikke lade sig gøre med EURO en. Konklusionen må være: Fastkurs politik og helst Euro. Statsudgifterne skal ned og virksomhedernes udgifter lettes. Vi kan ikke leve af at barbere hinanden!! Sådan Hilsener Thage

Besvaret

Problemet som jeg ser det, er at der er en for stor kulturel forskel EU landene imellem. Italien og Grækenland, samt Spanien er stort set bankerot og det vil jeg meget gerne undgå at betale til...... Der er meget stor ueninghed EU landene imellem om hvordan det gilde skal betales. Jeg tror EU brækker over på midten og der kommer en nordlig og en sydlig akse..... Der er adskillige lande syd for alperne der ikke overholder de basale krav til Ømu'en.

Besvaret
Det kan godt være du mener det' date=' men det er 2 forskellige bidragsydere.....og derved 2 forskellige ting.[/quote'] Du vil bare ikke se at skattelettelser uundværlig vil påvirke skattetrykket, og dermed være en del af din ligning..... Jeg giver op.
Besvaret

Øhhhh, jo men nu diskuterer vi konkurrenceevne.....Og en personlig skattelettelse for den enkelte lønmodtager har jo intet at gøre med omkostningerne ved at drive en virksomhed. Som jeg sagde.....det er 2 forskellige ting. Så jeg gi'r nok også op.....:D

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...