Jump to content

Recommended Posts

• 2 months later...
Besvaret

Har talt med skat. Lad os slet ikke nævne ventetiden. De kan ikke lave årsopgørelse for os da vi flyttede over midt i skatteåret sidste år. Så jeg skal selv printe en selvangivelse-blanket og sende ind til dem... eller to. Mit spørgsmål er nemlig: Da vi flyttede midt i marts sidste år kan vi ifølge skat selv om vi vil 1) lave to selvangivelser. 1 for perioden inden vi flyttede som fuldt skattepligtig til Danmark, og en som begrænset skattepligtig efter flytningen, eller 2) Regne hele året som grænsegængere og blive beskattet som begrænset skattepligtig, og dermed slippe med at lave 1 selvangivelse pr. person. Er der en af dem der bedre kan betale sig end den anden, eller er det hip som hap?

Besvaret

Ann> Det afhænger af forskelligt, bl.a. den skatteprocent i havde da i boede i Danmark ift den skatteprocent i har efter I er flyttet. Som begrænset skattepligtig betaler man ikke kirkeskat, så det tæller også lidt med hvis I gjorde det da I boede i Danmark.

Besvaret
Har talt med skat. Lad os slet ikke nævne ventetiden. De kan ikke lave årsopgørelse for os da vi flyttede over midt i skatteåret sidste år. Så jeg skal selv printe en selvangivelse-blanket og sende ind til dem... eller to. Mit spørgsmål er nemlig: Da vi flyttede midt i marts sidste år kan vi ifølge skat selv om vi vil 1) lave to selvangivelser. 1 for perioden inden vi flyttede som fuldt skattepligtig til Danmark, og en som begrænset skattepligtig efter flytningen, eller 2) Regne hele året som grænsegængere og blive beskattet som begrænset skattepligtig, og dermed slippe med at lave 1 selvangivelse pr. person. Er der en af dem der bedre kan betale sig end den anden, eller er det hip som hap?
DAMN... lige en dag for tidligt. Lise har lige sendt sin selvangivelse i version "1" i dag. Havde vi vidst at man kunne vælge sådan der havde vi taget 2´eren da hun er på SU
Besvaret

Navn på medarbejder?

1) lave to selvangivelser. 1 for perioden inden vi flyttede som fuldt skattepligtig til Danmark, og en som begrænset skattepligtig efter flytningen, eller 2) Regne hele året som grænsegængere og blive beskattet som begrænset skattepligtig, og dermed slippe med at lave 1 selvangivelse pr. person.
Hej Ann. Jeg har ud over her også sendt dig en PM. Vil rigtig gerne have navnet på den person, der har givet dig ovenstående svar, hvis du har det :) Som min søde skat, thn, skrev, så kan jeg virkelig godt bruge den sidste mulighed, for der er mange penge at spare. Men vil rette henvendelse til den person, der skrev ovenstående til dig, så jeg kan få et kvalificeret svar. På forhånd tak for hjælpen! Mange kærlige hilsener, Lise.
Besvaret

Hej Lise, Jeg fik desværre ikke et navn. Men hvis du ringer til skat skal du trykke "9" for at komme igennem til hendes kontor/afdeling, sagde hun. Det er Skat Øresund jeg talte med.

Besvaret

Ja nu skal vi jo til det igen. Og denne gang troede jeg at jeg bare kunne smutte ind i min skattemappe og se hvad jeg tastede ind i hvilke rubrikker sidste år. Men nej, så heldig skulle jeg ikke være, oplysningerne fra 2008 mangler simpelthen, hvilket sikkert kan forklares med endnu en mangel i deres system når det gælder græsnegængere. Så... er der nogen der kan huske hvilken rubrik man skal bruge til fradrag for svenske renteudgifter?

Besvaret

Du kan da se din årsopgørelse fra sidste år - der skulle der gerne stå hvilke rubrikker du benyttede sidste år. Ellers er der i rubrik 4xx i grænsegænger sektionen at du kan skrive dine danske og svenske renteudgifter.

Besvaret
Du kan da se din årsopgørelse fra sidste år - der skulle der gerne stå hvilke rubrikker du benyttede sidste år. Ellers er der i rubrik 4xx i grænsegænger sektionen at du kan skrive dine danske og svenske renteudgifter.
Hej Rene, tak for dit svar. Når jeg henter årsopgørelsen fra 2008 er det et brev der er skannet ind som pdf. På det kan jeg ikke se de oprindelige rubrik angivelser. Der hvor man derimod kan se rubrikkerne er i skattemappen under punktet "Kvitteringer for indberetninger til årsopgørelsen/selvangivelsen", men netop her mangler der oplysninger fra år 2008 - i hvert fald i mit tilfælde... :confused:
Besvaret
Hej Rene, tak for dit svar. Når jeg henter årsopgørelsen fra 2008 er det et brev der er skannet ind som pdf. På det kan jeg ikke se de oprindelige rubrik angivelser. Der hvor man derimod kan se rubrikkerne er i skattemappen under punktet "Kvitteringer for indberetninger til årsopgørelsen/selvangivelsen", men netop her mangler der oplysninger fra år 2008 - i hvert fald i mit tilfælde... :confused:
Det er disse rubrikker du skal taste dine evt. danske og svenske renteudgifter ind i under "Grænsegængerdata"
  • 3 months later...
Besvaret

"Fristen for aflevering af selvangivelsen via TastSelv udskydes til den 8. juli." Fristen for aflevering af selvangivelsen via TastSelv udskydes til den 8. juli Dato for offentliggørelse 25 jun 2010 11:55 Resumé Skatteministeren har besluttet at udskyde fristen for indsendelse af selvangivelse via TastSelv til og med den 8. juli 2010. Fristen udskydes fordi revisorer har haft problemer med at anvende deres særlige adgang til TastSelv på vegne af deres kunder. Yderligere oplysninger - klik her. Overemner-emner Indberetning, regulering og efterangivelse En halv million erhvervsdrivende, 100.000 selskaber og 130.000 begrænset skattepligtige skal normalt aflevere selvangivelse den 1. juli. Nu kan selvangivelsen afleveres via TastSelv helt frem til og med den 8. juli uden beregning af skattetillæg. Afleveringsfristen udskydes, fordi der har været tekniske problemer med den adgang til TastSelv, som revisorer benytter på vegne af deres kunder, når selvangivelsen skal indberettes. Der har været tekniske problemer med denne særlige revisor-adgang i en periode. - Jeg har lyttet til de bekymringer, som revisorbranchen har anført, og har derfor besluttet, at afleveringsfristen udskydes til og med den 8. juli, siger skatteminister Troels Lund Poulsen. Udsættelsen af denne frist gælder både for selvstændigt erhvervsdrivende og begrænset skattepligtige med selvangivelsesfrist 1. juli 2010 og for selskaber med selvangivelsesfrist mellem den 30. juni og 7. juli 2010. Ved for sen selvangivelse vil skattetillæg i stedet blive beregnet fra den 9. juli 2010. Yderligere oplysninger: Journalister: 7237 0900; borgere og virksomheder: 7222 1818 http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1901314&vId=0&newwindow=true Ved godt jeg er sent ude, men det gælder da os danskere i Sverige, ikke? Bare lige for at få det på det rene...?

Besvaret
Ved godt jeg er sent ude' date=' men det gælder da os danskere i Sverige, ikke? Bare lige for at få det på det rene...?[/quote'] Yeps, submit'ede vores online tidligere i dag. Edit: Havde jeg kendt til udskydelsen, havde jeg sgu nok syltet det yderligere en uge. Udskyder altid kedeligt arbejde til allersidste øjeblik. Dårlig vane. :)

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...