Menace Posted March 27, 2010 Report Posted March 27, 2010 Blev stoppet idag (nat) af de svenske toldere ved broen hvor hun spurgte hvor jeg havde været og om jeg havde noget at fortolde Jeg svarede nej, hun gik til min venstre bagdør og tog i håndtaget og prøvede at åbne døren (den låser automatisk) hvorefter hun bad mig åbne døren (Jeg har tonet bagruder) Jeg havde en sportstaske på bagsædet, som hun lige tog hånden ned i og rodede lidt i, hvorefter hun bad mig åbne bagagerummet og hun kiggede lidt deromme (gad ikke stige ud af bilen) hun vendte tilbage og sagde fint hvorefter jeg kørte Hvis det havde været i danmark, ville det have udløst en erstatning, vil jeg mene, hvordan er rettighederne på den svenske side, må hun overhovedet bare tage i min dør for at åbne den ? Må hun rode min taske igennem og hvad sker der hvis jeg ikke vil åbne dør eller bagagerum ? Kan man søge erstatning ? Bemærk at jeg ikke er imod, den opgave de udfører, men er imod invadering af det private rum uden min personlige tilladelse
Sune Posted March 27, 2010 Report Posted March 27, 2010 Hvis det havde været i danmark' date=' ville det have udløst en erstatning, vil jeg mene[/quote'] Hvorfor skulle det det? Toldere har ved grænsen naturligvis ret til at bede dig om at åbne bagagerum/tasker etc. og se hvad der er i det pågældende. Hvad havde du regnet med, at de skulle betale en eller anden form for erstatning hver gang de bad om at se ned i en taske uden at finde noget ulovligt?
Thomas Posted March 27, 2010 Report Posted March 27, 2010 Erstatning for hvad? Og undrer lidt over at du tror at du ville få erstatning i dk. Blev stoppet idag (nat) af de svenske toldere ved broen hvor hun spurgte hvor jeg havde været og om jeg havde noget at fortolde Jeg svarede nej, hun gik til min venstre bagdør og tog i håndtaget og prøvede at åbne døren (den låser automatisk) hvorefter hun bad mig åbne døren (Jeg har tonet bagruder) Jeg havde en sportstaske på bagsædet, som hun lige tog hånden ned i og rodede lidt i, hvorefter hun bad mig åbne bagagerummet og hun kiggede lidt deromme (gad ikke stige ud af bilen) hun vendte tilbage og sagde fint hvorefter jeg kørte Hvis det havde været i danmark, ville det have udløst en erstatning, vil jeg mene, hvordan er rettighederne på den svenske side, må hun overhovedet bare tage i min dør for at åbne den ? Må hun rode min taske igennem og hvad sker der hvis jeg ikke vil åbne dør eller bagagerum ? Kan man søge erstatning ? Bemærk at jeg ikke er imod, den opgave de udfører, men er imod invadering af det private rum uden min personlige tilladelse
michael k Posted March 27, 2010 Report Posted March 27, 2010 det er en ting man må finde sig i ved krydsning af gränser sådan er det bare og aldrig i livet at det skulle udlöse erstatning ikke her ikke i dk og tvivler på at det ville i noget andet land i verden .... hvis de nu havde skilt din bil ad savet den i stykker osv som de nogle gange gjorde inden de fik röntgen så havde du kunnet få hvis de intet fandt men at få bil og person gennemsögt det fölger med når man krydser gränser längere er den ikke
Lollikken Posted March 27, 2010 Report Posted March 27, 2010 Det er ganske normal rutine og jeg tvivler kraftigt på at du kan få erstatning i DK så længe de spørger og får lov. Hvis de spørger og ikke får lov, så får du derimod den store tur. Buggered if you do, buggered if you don't ;) Men for at lege djævlens advokat, så kunne der jo godt opstå en situation hvor en rådden tolder planter noget i taske (af den ene eller anden årsag). Eftersom de står der alene så er det ord mod ord og der vinder tolderen oftest ;) Sandsynligheden er dog kanske astronomisk lille, og ved at de ikke skal være to hvert sted fordobler du også de tilgængelige ressourcer.
Menace Posted March 27, 2010 Author Report Posted March 27, 2010 Erstatning for hvad? Og undrer lidt over at du tror at du ville få erstatning i dk. Jeg ved jeg vil få erstatning i danmark, har prøvet humlen en del gange... Danskt Politiet må ikke tage i din dør og gennemsøge din bil i danmark uden efterfølgende at betale erstatning For at gennemsøge ens bil, skal der være begrundet mistanke og så er det pludselig en politisag og der er erstatning for retstridigt at få krænket ens frihed og privatliv Jeg mener faktisk ikke der er specielt meget forskel på at jeg bliver stoppet i tolden og at jeg bliver stoppet i et supermarked og de beder mig vise hvad jeg har i tasken Jeg mener at standardtaksten er 1600 kr. i danmark.... Jeg ville bare høre om hvad lovgrundlaget for de svenske toldere var.... og om det kunne betale sig en dag at sige nej :-)
jolin Posted March 27, 2010 Report Posted March 27, 2010 Jeg ved jeg vil få erstatning i danmark, har prøvet humlen en del gange... Danskt Politiet må ikke tage i din dør og gennemsøge din bil i danmark uden efterfølgende at betale erstatning For at gennemsøge ens bil, skal der være begrundet mistanke og så er det pludselig en politisag og der er erstatning for retstridigt at få krænket ens frihed og privatliv Jeg mener faktisk ikke der er specielt meget forskel på at jeg bliver stoppet i tolden og at jeg bliver stoppet i et supermarked og de beder mig vise hvad jeg har i tasken Jeg mener at standardtaksten er 1600 kr. i danmark.... Jeg ville bare høre om hvad lovgrundlaget for de svenske toldere var.... og om det kunne betale sig en dag at sige nej :-) En tolder skal da ikke noedvendigvis have begrundet mistanke, de maa tage stikproevekontrol paa hvem de vil. At en tolder saa godt kan finde paa at spoerge "maa jeg kigge i din taske?" er mere af hoeflighed end noget andet.
Menace Posted March 27, 2010 Author Report Posted March 27, 2010 En tolder skal da ikke noedvendigvis have begrundet mistanke' date=' de maa tage stikproevekontrol paa hvem de vil. At en tolder saa godt kan finde paa at spoerge "maa jeg kigge i din taske?" er mere af hoeflighed end noget andet.[/quote'] Nu er begrundet mistanke og stikprøvekontrol 2 forskellige ting Dette omhandler ikke stikprøvekontrol, det omhandler skridtet efterfølgende..... Altså... nu snakker jeg om en dansk lovgivning da jeg ikke kender svensk lovgivning, men en dansk tolder må IKKE gennemrode ens bil uden begrundet mistanke. En stikprøvekontrol er en kontrol hvor man bliver hevet ud for at høre om man har noget at fortolde, hvis man ikke har det og siger nej, skal der være begrundet mistanke til at gennemsøge bilen jvf. dansk lov Jeg vil bare høre om nogen kender svensk lovgivning på det område :-) Og om det kan betale sig at sige nej......
Sune Posted March 27, 2010 Report Posted March 27, 2010 Jeg ved jeg vil få erstatning i danmark, har prøvet humlen en del gange... Danskt Politiet må ikke tage i din dør og gennemsøge din bil i danmark uden efterfølgende at betale erstatning Du blander æbler og pærer - et er rettigheder i forbindelse med undersøgelse af bil etc. af toldere ved en krydsning af en grænse, noget andet er politiets visitationer af bil etc. internt i et land. Hvis vi holder os til dit oprindelige spørgsmål ang. undersøgelse ved passage af en grænse, så har du ret til et stort rundt nul - både i Sverige og I Danmark.
Sune Posted March 27, 2010 Report Posted March 27, 2010 Og om det kan betale sig at sige nej...... Prøv, og giv os en lille melding om hvad 'prisen' i tid mv. blev ;-)
rasmusrene Posted March 27, 2010 Report Posted March 27, 2010 Men du må da godt nok se skummel ud hvis du gentagne gange er blevet visiteret og fået kontroleret din bil i Danmark eller også har du et strafferegister det berettiger at man holder lidt ekstra øje med dig.
Basse Posted March 27, 2010 Report Posted March 27, 2010 Politiet og toldere er 2 forskellige ting. Politiet skal bede om lov til ransagning af privatejendom, med mindre de har begrundet mistanke. For min skyld kan de kigge i min bil lige så tosset de vil. Har intet at skjule. Har du det ? Jeg kører også selv med tonet ruder mv. i en lettere "brianbil" - og jeg er aldrig blevet stoppet i tolden andet end 2-3 gange "hej hvor har du været ?". Men ser tit folk i samme type biler, af anden etnisk baggrund blive undersøgt - man kan undre sig hvorfor jo :D
jacobe Posted March 27, 2010 Report Posted March 27, 2010 Jeg håber da at din påstand er korrekt, og at man dermed har ret til erstatning når man bliver kontrolleret - jeg ser bestemt muligheder for en fin lille bi-indtægt her. Skal bare lige have tonet mine ruder, sat 19" cromfælge på og et par gange i solariet...
EBL Posted March 27, 2010 Report Posted March 27, 2010 Hvad må tolderne i Danmark.... Toldloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 765 af 5. juli 2004, med de ændringer, der følger af § 72 i lov nr. 428 af 6. juni 2005 § 15. 2) Told- og skatteforvaltningen kan med henblik på eftersøgning og kontrol af varer uden retskendelse færdes uhindret overalt langs kyster, i havne, i lufthavne, på landingssteder, i transportcentre, i tog, på jernbanearealer og på veje, hvortil der er offentlig adgang. Der kan på de nævnte steder foretages eftersøgning og kontrol af varer i postforsendelser, i pakhuse, i containere, i befordringsmidler og på andre midlertidige eller permanente steder, som kan anvendes til opbevaring af varer m.v. Stk. 2. 2) Told- og skatteforvaltningen har ret til uhindret adgang overalt langs landegrænsen. Er tilstødende arealer indhegnet eller afspærret, må ejerne træffe sådanne foranstaltninger, at told- og skatteforvaltningen til enhver tid er sikret uhindret passage. og hvad politiet må .... Lov om Politiets virksomhed § 5. Politiet har til opgave at afværge fare for forstyrrelse af den offentlige orden samt fare for enkeltpersoners og den offentlige sikkerhed. Stk. 2. Med henblik på at afværge fare som nævnt i stk. 1 kan politiet foretage indgreb over for den eller de personer, der giver anledning til faren. Politiet kan herunder 1) udstede påbud, 2) besigtige en persons legeme samt undersøge tøj og andre genstande, herunder køretøjer, i den pågældendes besiddelse, når vedkommende formodes at være i besiddelse af genstande bestemt til at forstyrre den offentlige orden eller bestemt til at udgøre fare for enkeltpersoners eller den offentlige sikkerhed, samt 3) fratage personer genstande. Stk. 3. Findes mindre indgribende midler, jf. stk. 2, ikke tilstrækkelige til at afværge faren, kan politiet om nødvendigt frihedsberøve den eller dem, der giver anledning til faren. Frihedsberøvelsen skal være så kortvarig og skånsom som muligt og må så vidt muligt ikke udstrækkes ud over 6 timer. Stk. 4. Politiet kan skaffe sig adgang til et ikke frit tilgængeligt sted uden retskendelse, når det er nødvendigt for at afværge fare som nævnt i stk. 1.
Menace Posted March 27, 2010 Author Report Posted March 27, 2010 Men du må da godt nok se skummel ud hvis du gentagne gange er blevet visiteret og fået kontroleret din bil i Danmark eller også har du et strafferegister det berettiger at man holder lidt ekstra øje med dig. Debatten er hvor store beføjelser toldere i sverige har, ikke hvor vidt mit udseende berettiger til sporadisk stikprøvekontrol og derefter invadere af privatlivet..... Politiet og toldere er 2 forskellige ting. Politiet skal bede om lov til ransagning af privatejendom, med mindre de har begrundet mistanke. Toldere i danmark har IKKe større beføjelser end politiet..... de er begge underlagt dansk lovgivning og er en del af den udøvende magt i danmark For min skyld kan de kigge i min bil lige så tosset de vil. Har intet at skjule. Har du det ? Nej, men jeg hænger heller ikke kameraer op i mit hjem og lægger det til frit udsyn på nettet, der er en grænse og hos forskellige personer, er den grænse forskellig At man ikke vil udstille sig er ikke det samme som at man har noget at skjule..... Jeg kører også selv med tonet ruder mv. i en lettere "brianbil" - og jeg er aldrig blevet stoppet i tolden andet end 2-3 gange "hej hvor har du været ?". Men ser tit folk i samme type biler, af anden etnisk baggrund blive undersøgt - man kan undre sig hvorfor jo Det er såmænd også fint nok, jeg har intet problem i det arbejde toldere udfører, jeg tænkte bare over hvor stor erstatningen er hvis man en dag siger nej hvorefter de må have noget lovhjemmel til at tilbageholde dig og din bil og gennemsøge den alligevel og bagefter erstatning I udlægger det jo som om at toldere har ubegrænset magt Må de f.eks stikke en analprobe op eller hvor er grænsen ? (jaja, ved ogdt den er langt ude... but humor me..) Og hvad ville i sige til det, hvis en tolder tog sådan en op af lommen ? i har vel intet at skjule.... :laugh:
Menace Posted March 27, 2010 Author Report Posted March 27, 2010 Hvad må tolderne i Danmark.... og hvad politiet må .... Det er såmænd også fint nok, men der gives erstatning i danmark hvis politiet benytter muligheden for visitering, gennemsøgning af køretøj (hvis de ikke er en visitationzone, hvor der netop udstedes visitationszonen, netop pga. fratagelse af erstatningsansvar overfor dem som bliver visiteret og får gennemsøgt deres bil)
mealth Posted March 27, 2010 Report Posted March 27, 2010 Det er såmænd også fint nok' date=' men der gives erstatning i danmark hvis politiet benytter muligheden for visitering, gennemsøgning af køretøj (hvis de ikke er en visitationzone, hvor der netop udstedes visitationszonen, netop pga. fratagelse af erstatningsansvar overfor dem som bliver visiteret og får gennemsøgt deres bil)[/quote'] En ubegrundet mistanke er desværre nok til at toldere og Politi må visitere alle steder. Det er sådan ved en grænseovergang som det er på et hvilket som helst diskotek. Vil man ind i landet, eller diskoteket, så skal man visiteres. Der behøves ikke at være lovhjemmel for at det er lovligt.
Menace Posted March 27, 2010 Author Report Posted March 27, 2010 En ubegrundet mistanke er desværre nok til at toldere og Politi må visitere alle steder. Det er sådan ved en grænseovergang som det er på et hvilket som helst diskotek. Vil man ind i landet' date=' eller diskoteket, så skal man visiteres. Der behøves ikke at være lovhjemmel for at det er lovligt.[/quote'] Men de står jo ikke ved grænseovergangen, jeg er allerede i landet og jeg bor der enda ;-) Nu du snakker om diskotek, så afviser tolderen/politiet dig jo ikke ved overgangen og siger du skal vende om De lader dig komme ind på diskoteket og spørger om de må kigge i dine lommer Når du er inde på et diskotek må en udsmider ikke lægge hånd på dig før der er lovhjemmel til det (og de må heller ikke følge dig til døren når der er lagt hånd på dig, de skal overgive dig til politiet som skal løslade dig) Jeg mener nu heller ikke der er direkte sammenligningspunkter.... Jeg snakker om frihedsberøvelse og erstatning herfor, når man nægter en tolder at gennemsøge ens bil ligesom man får i danmark Og jo, der SKAL være lovhjemmel før noget er lovligt.... det siger sig selv.
Menace Posted March 27, 2010 Author Report Posted March 27, 2010 Mht erstatning for diverse politi/toldforretning i danmark: det kræver bare at man siger nejtak til gennemsøgning/rangsagning.... hvilket ikke mange gør, men man kan jo spide lidt guld på det, så der kan være noget strategi i det... 1. Frihedsberøvelser: a. Indenfor det første døgn: 0 indtil 5 timer: 2.200 kr. 5 indtil 10 timer: 3.300 kr. 10 indtil 15 timer: 4.300 kr. 15 timer og derover: 5.500 kr. Hvis der i særlige tilfælde ydes erstatning for kortvarige visitationer og ransagninger i tilknytning hertil (under 10 minutter) uden anholdelse, er taksten 300 kr. Ved visitationer og ransagninger, der har varet over 10 minutter, anvendes taksten for anholdelse under pkt. 1 a. Ransagning: Erstatningsbeløbet for en ransagning, der ikke foretages i forbindelse med frihedsberøvelse: 1.000 kr. Legemsundersøgelse: Erstatningsbeløbet for en legemsundersøgelse, der ikke foretages i forbindelse med frihedsberøvelse: 1.000 kr. Konfrontation: Erstatningsbeløbet for en konfrontation, der ikke foretages under frihedsberøvelse: 1.000 kr. Så jo, man kan få erstatning.... i danmark Jvf. mit indlæg nr. 1 ville jeg bare høre om man kan få i sverige, hvis man nu siger nej til tolderene (og det så overgår fra almindelig stikprøvekontrol til en politisag)
Sune Posted March 27, 2010 Report Posted March 27, 2010 Så jo' date=' man kan få erstatning.... i danmark[/quote'] Ikke ved undersøgelse i forbindelse med grænsepassage!
mealth Posted March 27, 2010 Report Posted March 27, 2010 Men de står jo ikke ved grænseovergangen, jeg er allerede i landet og jeg bor der enda ;-) Nu du snakker om diskotek, så afviser tolderen/politiet dig jo ikke ved overgangen og siger du skal vende om De lader dig komme ind på diskoteket og spørger om de må kigge i dine lommer Når du er inde på et diskotek må en udsmider ikke lægge hånd på dig før der er lovhjemmel til det (og de må heller ikke følge dig til døren når der er lagt hånd på dig, de skal overgive dig til politiet som skal løslade dig) Jeg mener nu heller ikke der er direkte sammenligningspunkter.... Jeg snakker om frihedsberøvelse og erstatning herfor, når man nægter en tolder at gennemsøge ens bil ligesom man får i danmark Og jo, der SKAL være lovhjemmel før noget er lovligt.... det siger sig selv. Nej sådan fungerer det ikke. Du har pligt til at lade dig vistere hvis du vil ind på et diskotek. Hvis ikke du vil ind, så har du ikke pligt til det. Der behøves som sagt ikke at være lovhjemmel til det. Toldere har ret til at ransage og visitere "uden grund". Man skal ikke fysisk overgives til politiet ved en anholdelse som så mange tror. Du har desuden ikke været anholdt.
Mohlin Posted March 27, 2010 Report Posted March 27, 2010 Varför så arg? Det är väl bra att tullarna gör sitt arbete? Nästa gång de kanske stoppar nån som har bagaget fullt med narkotika. Sluta spela kränkt, var detta verkligen så hemskt? Eller ta steget och sluta pendla över en gräns varje dag.
Sune Posted March 27, 2010 Report Posted March 27, 2010 Varför så arg? Det är väl bra att tullarna gör sitt arbete? Nästa gång de kanske stoppar nån som har bagaget fullt med narkotika. Sluta spela kränkt, var detta verkligen så hemskt? Eller ta steget och sluta pendla över en gräns varje dag. Well put...
Frakkel Posted March 27, 2010 Report Posted March 27, 2010 Er man nu arg fordi man vil kende sine rettigheder. Jeg kender ikke reglerne på området, men rent logisk vil man forvente at hvis du ikke vil have rodet dine ting igennem så er du ikke velkommen ind i landet. Men nu er reglerne jo ikke nødvendigvis logiske.
mealth Posted March 27, 2010 Report Posted March 27, 2010 Er man nu arg fordi man vil kende sine rettigheder. Jeg kender ikke reglerne på området, men rent logisk vil man forvente at hvis du ikke vil have rodet dine ting igennem så er du ikke velkommen ind i landet. Men nu er reglerne jo ikke nødvendigvis logiske. Når man lever i et Politisamfund hvor myndighederne har den totale kontrol, så har man stort set ingen rettigheder. Så er der sikkert dem der påstår at man er beskyttet af grundloven hvor der står at boligen er ukrænkelig og at politiet skal have en kendelse for at ransage.. GLEM DET. Det er kun på film man er beskyttet af den slags.
Recommended Posts