jacobe Skrevet April 25, 2010 Rapporter Skrevet April 25, 2010 Er der nogen her, som har erfaring med sager mod inkassofirmaer, som har sendt rykkere og krav til en forkert adresse? Så vil jeg meget gerne høre fra jer!
Tomcat Besvaret April 25, 2010 Rapporter Besvaret April 25, 2010 Ja. 1. Tilfælde For ca 6 år siden havde jeg glemt at betale min sidste afsluttende cybercity regning i danmark og ca 3 år senere havde de åbenbart "fundet mig" og derfor havde regningen vokset fra små 395 Dkr til ca 3000 dkr. Da jeg ringede til inkasso firmaet var den der svaret lige så kold som det absolute nulpunkt. Problemet er nok lidt at de hører en masse undskyldninger hver evig eneste dag for hvorfor regninger ikke er betalt og de er hamrende ligeglade om der er en logik i det hele. Jeg endte med at ringe til Cybercity og forklarede dem situationen. De trak inkassoen tilbage og jeg betalte mine 395 kr. Lesson learned fra min side: Inkasso firmaer er benhårde, så gå til kilden. 2. Tilfælde (dog ikke en forkert adresse sag) Igen en lille internetregning. Adamo som jeg havde internet igennem havde ændret leverandør af faktureringservicen som de havde udliciteret. Derfor havde de fået nyt PG nummer. Jeg havde så gladeligt betalt til det gamle PG nummer, og med den korte lunte svenskere har i forhold til ubetalte regninger røg jeg direkte til inkasso. De kontaktede mig så og sagde jeg havde en ubetalt regning. Det havde jeg bestemt ikke mente jeg. Mig og inkassofirmaet kom så frem til at vi ikke kunne blive enige, så jeg ringede til Adamo's kundeservice og sagde kort og godt hvad jeg havde oplevet og at de lige præcis fik 24 timer til at trække inkasso sagen tilbage ellers ville det ryge til en advokat da jeg mente at de ikke havde overholdt reglen om tilstrækkelig advisering af en så væsentlig detalje som at man indbetaler til en forkert PG konto. Dagen efter ringede den ansvarlige fra kundeservice op og spurgte mig om jeg havde nået at gøre alvor af sagen. Han fortalte så at de havde fundet pengene hos den anden leverandør og at de ville lukke sagen. Lesson learned: Igen er inkasso firmaer kolde som nulpunktet. Derfor tag den direkte med kundeservice fra de firmaer som har sendt den til inkasso. I mange tilfælde sendes inkasso sager afsted i batch automatisk, så hvis du mener du er uretfærdigt behandlet skal du tage den med selskabet du skylder penge.
Basse Besvaret April 25, 2010 Rapporter Besvaret April 25, 2010 som en sidenote - så har inkassofirmaet pligt til at pause inkassoforløbet, hvis der kommer indsigelser fra debitor. De skal undersøge indsigelsen, inden de må gå videre. Tit kan det bedst betale sig at gå direkte til kilden - dog har mange firmaer i Sverige outsourcet hele deres factoring til inkassofirmaer, så er du sikker på det er et inkassokrav, og ikke bare en betalingspåmindelse eller inkassovarsel ?
EBL Besvaret April 25, 2010 Rapporter Besvaret April 25, 2010 Er der nogen her' date=' som har erfaring med sager mod inkassofirmaer, som har sendt rykkere og krav til en forkert adresse? Så vil jeg meget gerne høre fra jer![/quote'] Vi har et inkasso firma som sendte breve til vores adresse, men adresseret til den forrige ejer af huset, et taxifirma. De første par breve ignorerede vi og sendte retur, herefter da det fortsatte prøvede vi at undersøge den tidligere ejers nye adresse, dog uden held, og da brevene fortsatte kontaktede vi så inkassofirmaet (Sergel). Til vores overraskelse var Sergel faktisk meget hjælpsomme og lovede ikke længere at sende os flere breve, det gik så også meget godt i en periode, men nu har vi så lige modtaget et brev igen desværre. Imellemtiden har jeg fundet den tidligere ejers nye firmaadresse og vil køre forbi ham en af de kommende dage og forklare problemet.
jacobe Besvaret April 25, 2010 Forfatter Rapporter Besvaret April 25, 2010 Takker for alle svar! Kommer med en længere forklaring i morgen, men det er desværre nok for sent at gå i dialog med såvel kilden som inkassofirmaet, som allerede har smidt sagen til Kronofogden, til hvem jeg har bestridt kravet, og nu er sagen såmænd gået til Tingsrätten...
dannemare Besvaret April 26, 2010 Rapporter Besvaret April 26, 2010 ... nu er sagen såmænd gået til Tingsrätten... Damn, hvor irriterende. :thumbdown Hold os opdateret, Jacob.
jacobe Besvaret April 26, 2010 Forfatter Rapporter Besvaret April 26, 2010 Nå! Her er sagen i detaljer: - Sidste weekend i November 2009 flytter jeg fra Blentarp til Jakriborg. Der går nogle uger inden jeg får folkeregistreret mig på den nye adresse - det vender jeg tilbage til... Det skal bemærkes at jeg IKKE bestiller videresendelse af post. Gad simpelthen ikke betale 400,- for noget som i Danmark er gratis. - 9. December 2009 får jeg en (i øvrigt helt korrekt) parkeringsbøde på SEK 200,- i Jakriborg, udstedt af Q-Park. De bruger ikke de velkendte girokort, men blot en lille gul slip. Denne forsvinder en periode, men dukker senere op - det vender jeg også lige tilbage til... - 18. December 2009 er jeg officielt folkeregistreret med den nye adresse. Da denne oplysning automatisk overføres til forsk. instanser, heriblandt Transportstyrelsen, er min bil derfor ejerregistreret med min nye adresse fra samme dato, eller senest dagen efter. - 12. Januar 2010 er den gule bødeslip dukket op og bliver betalt. - 27. Januar 2010 sendes et Föreläggande fra Kronofogden til min nye adresse. Kravet er på SEK 160,- (dette har jeg senere erfaret er inkassogebyr) plus alle mulige sagsomkostninger, ialt SEK 800,- Idet jeg IKKE har modtaget nogle former for rykkere fra Q-Park og da bøden ER betalt, gør jeg så vidt jeg husker ingenting. Muligvis returnerer jeg en "delgivningskvitto" - jeg har i hvert fald ikke sådan en liggende nu, så det er muligt jeg slet ikke fik sådan en. Andet gør jeg ikke. Set i bagklogskabets lys skulle jeg selvfølgelig have gjort vrøvl allerede dengang. - 17. Marts 2010 sendes ENDNU et Föreläggande fra Kronofogden. DENNE gang reagerer jeg, idet jeg returnerer "delgivningskvitto" og bestrider kravet, samt vedlægger kopi af udskrift fra min netbank for betaling af bøden. - 19. April 2010 sendes brev fra Kronofogden om, at sagen vil blive overdraget til Tingsrätten. - 22. april sendes brev fra Lunds Tingsrätt. Vedlagt er kopi af sagsøgers sagsanlæg, hvori det fremgår, af Q-Park har sendt såvel betalingspåmindelse 22. December 2009, inkassokrav 8. Januar 2010 samt påmindelse om manglende betaling af inkassokrav 13. Januar 2010. Ingen af disse har jeg modtaget, da de er - og jeg citerer: "tillsänts svaranden under adress (min gamle adresse i Blentarp), vilken erhållits frän Vägtrafikregistret." Med brevet er også vedlagt kopi af inkassobrevet pr. 8. Januar 2010, ganske rigtigt sendt til min gamle adresse. Kravet var iøvrigt bøden plus inkassogebyr på SEK 160,- ialt SEK 360,- *** Så sådan ligger landet altså! Det er nu min hensigt at argumentere for, 1: at jeg IKKE har modtaget de fremsendte betalingspåmindelser samt inkassokrav, og dermed var i god tro da jeg indbetalte det oprindelige bødebeløb på SEK 200,- 2: at jeg mener at Q-PARK har sovet gevaldigt i timen eller er fulde af løgn, idet bilen på tidspunktet for såvel fremsendelse af rykker samt inkassokrav VAR ejerregistreret med min nye adresse. De burde altså have sendt disse til min NYE adresse og IKKE den gamle. Jeg mener IKKE at bære noget ansvar for, at brevene ikke er videresendt til min nye adresse eller er sendt retur. 3: at det er helt fair, at jeg pga. for sen betaling bør betale rykkergebyret på de SEK 160,- men FANDEME ikke sagsomkostninger og des lige. Hvad mener I - har jeg en sag?
EBL Besvaret April 26, 2010 Rapporter Besvaret April 26, 2010 Kan det evt. tænkes at du fortsat har haft din gamle adresse registreret hos Skatteverket efter at du ændrede din folkbokföringsadress? På Transportstyrelsens hjemmeside står der nemlig: "Du kan själv välja att ha en annan adress än din folkbokföringsadress registrerad hos Skatteverket. I så fall används den adressuppgiften också av Transportstyrelsen. En sådan särskild adress måste du själv uppdatera hos Skatteverket."
Jakriborg Besvaret April 26, 2010 Rapporter Besvaret April 26, 2010 Har du på noget tidspunkt talt med nogen i qpark? Ellers fat telefonen og få forklaret dem, hvordan du har oplevet sagen, og se om de ikke er til at tale med, så sagen kan blive trukket tilbage. I Sverige kan man hurtigt ende i registret for dårlige betalere, hvis man ikke agerer på inkassokrav meget hurtigt.
jacobe Besvaret April 26, 2010 Forfatter Rapporter Besvaret April 26, 2010 Kan det evt. tænkes at du fortsat har haft din gamle adresse registreret hos Skatteverket efter at du ændrede din folkbokföringsadress? På Transportstyrelsens hjemmeside står der nemlig: "Du kan själv välja att ha en annan adress än din folkbokföringsadress registrerad hos Skatteverket. I så fall används den adressuppgiften också av Transportstyrelsen. En sådan särskild adress måste du själv uppdatera hos Skatteverket." EBL, jeg har i hvert fald ikke valgt andet end ganske almindelig adresseændring, så jeg burde ikke have to adresser. Ved du om det kan lade sig gøre at få en udskrift fra Transportstyrelsen med adresseoplysninger? Jeg kan i øvrigt ikke finde noget på Skatteverket.se om særskilte adresser. Har du på noget tidspunkt talt med nogen i qpark? Ellers fat telefonen og få forklaret dem' date=' hvordan du har oplevet sagen, og se om de ikke er til at tale med, så sagen kan blive trukket tilbage. I Sverige kan man hurtigt ende i registret for dårlige betalere, hvis man ikke agerer på inkassokrav meget hurtigt.[/quote'] Nej, det har jeg ikke. Som beskrevet i sagen har jeg slet ikke haft korrespondance med Q-Park under forløbet, da de har sendt alt til den forkerte adresse. Men som jeg skrev, så BURDE jeg have taget fat i dem tidligere. Lesson learned. Men det vil skam ikke komme dertil hvor jeg får en betalingsanmærkning. Taber jeg sagen, betaler jeg. Lige nu er det bare en principsag.
Jakriborg Besvaret April 26, 2010 Rapporter Besvaret April 26, 2010 Ring til qpark, de må jo også kunne se i deres system, at du faktisk har betalt.
jacobe Besvaret April 26, 2010 Forfatter Rapporter Besvaret April 26, 2010 Ring til qpark' date=' de må jo også kunne se i deres system, at du faktisk har betalt.[/quote'] Jamen, den sag er der slet ikke tvivl om, heller ikke fra deres side - sagen handler alene om inkassogebyret på de 160,- samt Kronofogdens sagsomkostninger.
EBL Besvaret April 26, 2010 Rapporter Besvaret April 26, 2010 EBL' date=' jeg har i hvert fald ikke valgt andet end ganske almindelig adresseændring, så jeg burde ikke have to adresser. Ved du om det kan lade sig gøre at få en udskrift fra Transportstyrelsen med adresseoplysninger? .[/quote'] Jeg har ikke undersøgt de svenske regler, men hvis det er ligesom i Danmark så kan du altid få aktindsigt i hvilke oplysninger en offentlig myndighed har på dig efter rettighederne i forvaltningsloven. Prøv selv at læs om det samme er gældende i Sverige i Förvaltningslagen
Jakriborg Besvaret April 26, 2010 Rapporter Besvaret April 26, 2010 Du har anerkendt, du har en gæld. Du har modtaget det første betalingskrav, og du har ikke betalt rettidigt. Dermed er firmaet også i sin gode ret til at påføre sagsomkostninger og rente, uanset om firmaet har din nye adresse eller ej. Jeg tror ikke, du har noget at vinde i tingsrätten, desværre. Jeg har selv haft en sag for 5-6 år siden, hvor jeg gjorde indsigelse til kronofogden, og hvor inkassofirmaet trak sagen tilbage, så der ikke påløb omkostninger til tingsrätten.
Lollikken Besvaret April 26, 2010 Rapporter Besvaret April 26, 2010 Jamen' date=' den sag er der slet ikke tvivl om, heller ikke fra deres side - sagen handler alene om inkassogebyret på de 160,- samt Kronofogdens sagsomkostninger.[/quote'] Vi var ude for næsten det samme, men da det røg til kronofodgen forklarede vi sagden som den er. Vi har gevaldige problemer med posten i denne bygning og vi deler post med 2 andre i opgangen (så at sige). Vi forklarede situationen til kronofodgen og sagen frafaldt. I Vores tilfælde havde vi betalt regningen til EON, men den var røget til Inkasso i mellemtiden.
EBL Besvaret May 2, 2010 Rapporter Besvaret May 2, 2010 Vi har et inkasso firma som sendte breve til vores adresse, men adresseret til den forrige ejer af huset, et taxifirma. De første par breve ignorerede vi og sendte retur, herefter da det fortsatte prøvede vi at undersøge den tidligere ejers nye adresse, dog uden held, og da brevene fortsatte kontaktede vi så inkassofirmaet (Sergel). Til vores overraskelse var Sergel faktisk meget hjælpsomme og lovede ikke længere at sende os flere breve, det gik så også meget godt i en periode, men nu har vi så lige modtaget et brev igen desværre. Imellemtiden har jeg fundet den tidligere ejers nye firmaadresse og vil køre forbi ham en af de kommende dage og forklare problemet. Som en lille fortsættelse til min historie, kan jeg fortælle at vi kontaktede inkassofirmaet for at give dem adressen på den person som har boet på vores adresse tidligere, de kunne imidlertid ikke hjælpe os med mindre vi gav dem et eller andet nummer, som åbenbart står inde i de breve som de fejlagtigt har sendt til vores adresse. Vi fortalte dem at vi jo af gode grunde ikke kunne give dem dette nummer da vi så ville være nødt til at åbne brevet og dermed ville forbryde os mod brevhemmeligheden og postloven....hmmmm "Løsningen" blev at vi skulle sende brevene retur med en forklaring, hvor efter de så ville ordne det, det samme som de har sagt før og som vi allerede har gjort flere gange uden resultat..... næste gang tror jeg at brevet ved en fejl bliver revet op når jeg hiver det ud af postkassen, eller evt. bliver gennemblødt af regnen, så kan jeg jo være heldig at kunne se nummeret....:D
KGB Besvaret May 2, 2010 Rapporter Besvaret May 2, 2010 Ikke at svensk er lig dansk, men.... Du har anerkendt, du har en gæld. Du har modtaget det første betalingskrav, og du har ikke betalt rettidigt. Dermed er firmaet også i sin gode ret til at påføre sagsomkostninger og rente, uanset om firmaet har din nye adresse eller ej. Jeg tror ikke, du har noget at vinde i tingsrätten, desværre. Jeg har selv haft en sag for 5-6 år siden, hvor jeg gjorde indsigelse til kronofogden, og hvor inkassofirmaet trak sagen tilbage, så der ikke påløb omkostninger til tingsrätten. At anerkende gælden er ikke lig med frit slag for kreditor! Som alm. forbruger er du i hvert fald i dk rimelig godt beskyttet - god tro, bonus pater mv... Du skal handle ud fra det tidspunkt du kender til sagen/omfanget og dertil kommer et mig bekendt krav om flere en 1 rykker... Dvs. at fordi de ikke kan få opdateret deres oplysninger skal du ikke straffes, såfremt det kan retfærdiggøres at du ud fra alm. sund fornuft/gennemsnits borger handler efter bedste overbevisning! I dette tilfælde at betale bøden betyder at man har vedkendt sig fejlen og betaler sin straf - at rykkere med X mio. i gebyr og andet ikke er kommet frem, har du jo ikke mulighed for medregne i din bet... Alternativt kan alt dette læses i noget så simpelt som HHX pensum.... :th2:
jacobe Besvaret May 2, 2010 Forfatter Rapporter Besvaret May 2, 2010 KGB, jamen så håber jeg da, at de svenske regler læner sig op af de danske i en sådan sag!
MissCath Besvaret May 2, 2010 Rapporter Besvaret May 2, 2010 Som en lille fortsættelse til min historie, kan jeg fortælle at vi kontaktede inkassofirmaet for at give dem adressen på den person som har boet på vores adresse tidligere, de kunne imidlertid ikke hjælpe os med mindre vi gav dem et eller andet nummer, som åbenbart står inde i de breve som de fejlagtigt har sendt til vores adresse. Vi fortalte dem at vi jo af gode grunde ikke kunne give dem dette nummer da vi så ville være nødt til at åbne brevet og dermed ville forbryde os mod brevhemmeligheden og postloven....hmmmm "Løsningen" blev at vi skulle sende brevene retur med en forklaring, hvor efter de så ville ordne det, det samme som de har sagt før og som vi allerede har gjort flere gange uden resultat..... næste gang tror jeg at brevet ved en fejl bliver revet op når jeg hiver det ud af postkassen, eller evt. bliver gennemblødt af regnen, så kan jeg jo være heldig at kunne se nummeret....:D Vi modtager stadig post her på adressen til ham, vi købte huset af. Det er så snart 3½ år siden, at vi flyttede hertil. I starten kørte jeg ned på posthuset med brevene, eller gav dem til postbudet. Men lige så snart der er afløser, får vi breve igen. Vel at mærke breve fra forsikringskassen, Skatteverket, Kronofogeden og deslige! Nu gider jeg ikke længere. Nu smider jeg brevene ud. Sur røv, jeg har gjort mit - jeg får ikke penge for at lege postbud, og når selv Skatteverket ikke har styr på, hvor klovnen befinder sig, så må man jo give fortabt! (Vi har så fået at vide, at han bor 4 km. herfra, men er åbenbart forsvundet fuldstændig ud af systemet...)
EBL Besvaret May 3, 2010 Rapporter Besvaret May 3, 2010 Vi modtager stadig post her på adressen til ham, vi købte huset af. Det er så snart 3½ år siden, at vi flyttede hertil. I starten kørte jeg ned på posthuset med brevene, eller gav dem til postbudet. Men lige så snart der er afløser, får vi breve igen. Vel at mærke breve fra forsikringskassen, Skatteverket, Kronofogeden og deslige! Nu gider jeg ikke længere. Nu smider jeg brevene ud. Sur røv, jeg har gjort mit - jeg får ikke penge for at lege postbud, og når selv Skatteverket ikke har styr på, hvor klovnen befinder sig, så må man jo give fortabt! (Vi har så fået at vide, at han bor 4 km. herfra, men er åbenbart forsvundet fuldstændig ud af systemet...) Hmmm.....ikke særligt opmuntrene, men tak. Hvad så den dag hvor der skal trækkes kreditoplysninger på jer, og ham klaphatten står opført som eller tolkes tilknyttet jeres adresse, så kan i måske risikerer et afslag uden at i ved det er derfor.....?
larsk Besvaret May 3, 2010 Rapporter Besvaret May 3, 2010 Kan man, som i dk, få oplyst hvem der er tilmeldt på ens adresse? Vi havde også glæden af at få breve fra politi og kronofoged til forrige ejer. Vi smed dem til ejemdomsmægleren, som jo måtte kende den nye adresse og så videre Og det er længe siden, men man kan da godt blive nysgerrig om der står nogen på adressen
MissCath Besvaret May 3, 2010 Rapporter Besvaret May 3, 2010 Hmmm.....ikke særligt opmuntrene, men tak. Hvad så den dag hvor der skal trækkes kreditoplysninger på jer, og ham klaphatten står opført som eller tolkes tilknyttet jeres adresse, så kan i måske risikerer et afslag uden at i ved det er derfor.....? Nu står vi jo heldigvis som ejere af huset og det gør han ikke. Jeg er nu ikke nervøs for, at det bliver et problem at få solgt huset, når og hvis det er, for folk kan jo se, at han ikke bor her... Men den tid, den sorg.. :o
Thage Løbner Besvaret May 3, 2010 Rapporter Besvaret May 3, 2010 Hej. Det er da ikke smart at smide breve i affaldsbøtten, så kommer de bare igen. Jeg har selv prøvet problemet, en overgang troede Skatteværket m.fl. at halvdelen af Afrikas befolkning boede hos mig - at dømme efter navnene. Fremgangsmåden er at skrive "ukendt på adressen" og så "Retur til afsender" og så i nærmeste postkasse ved lejlighed Det hjalp, brevene stoppede. Prøv det. Thage
EBL Besvaret May 3, 2010 Rapporter Besvaret May 3, 2010 Kan man, som i dk, få oplyst hvem der er tilmeldt på ens adresse? Man kan i hvert fald få oplyst om X person er tilmeldt en adresse, det har jeg selv prøvet med succes, men om man kan få oplyst hvem der er tilmeldt en specifik adresse ved jeg ikke. De to ting er jo lidt forskellige, eksempelvis i forhold til personer med adressebeskyttelse m.v. Om man spørger til hvilke beboere der er på ens egen adresse eller en helt anden adresse tror jeg (desværre) ikke har nogen betydning for i hvilket omfang de må/vil svare. Jeg ringede ihvertfald bare og spurgte Folkbokföringen om X person var tilmeldt min adresse og fik benægtende svar uden, at skulle redegøre nærmere for hvem jeg var eller hvorfor jeg spurgte.
MissCath Besvaret May 3, 2010 Rapporter Besvaret May 3, 2010 Hej. Det er da ikke smart at smide breve i affaldsbøtten, så kommer de bare igen. Jeg har selv prøvet problemet, en overgang troede Skatteværket m.fl. at halvdelen af Afrikas befolkning boede hos mig - at dømme efter navnene. Fremgangsmåden er at skrive "ukendt på adressen" og så "Retur til afsender" og så i nærmeste postkasse ved lejlighed Det hjalp, brevene stoppede. Prøv det. Thage Jeg har fortalt Skatteverket samt utallige kreditorer og Forsikringskassen, at manden ikke bor på adressen - netop ved at sende brevene retur. Åbenbart fatter instanserne det ikke, for der kommer stadig post til ham. Hvad skal jeg så gøre? Blive ved med at lege postbud? Jeg har altså andet at bruge min tid på... :)
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu