larscph Besvaret March 6, 2011 Rapporter Besvaret March 6, 2011 Jeg ved ikke hvem der checker... Og kan godt være enig i at det virker fjollet at give den ormekur hele tiden, overforbrug af medicin osv - jeg tror dog næppe hunden tager nogen skade af det...
Kiwi Besvaret March 6, 2011 Rapporter Besvaret March 6, 2011 Nu skal jeg ikke opfordre til ulovligheder. Men hvem checker? Der er vel ingen der frivilligt giver sin hund ormekur hele tiden? Det kan man jo risikere at de gør på grænsen og så er der bøde, karantæne og i yderste tilfælde aflivning. Jeg kunne ikke søge mig frem til et brugbart svar her på siderne, men jeg fandt dette på www.sjv.se: Särskilda villkor för resor mellan Sverige och Danmark Du som reser ofta mellan Sverige och Danmark med ditt djur kan skaffa ett fyraveckorsintyg istället för att avmaska vid varje tillfälle. Intyget gäller för djur som hör hemma i Sverige eller Danmark. Det är giltigt för obegränsat antal resor mellan länderna under 28 dagar under förutsättning att djuret avmaskas inom 28 dagar, det vill säga senast på den 28:e dagen. Du som pendlar regelbundet måste alltså besöka veterinären var 28:e dag för att låta avmaska djuret och förnya intyget. När du har ett fyraveckorsintyg behövs det inga notiser om avmaskning i passet. Men du ska ha med dig både passet och intyget under resan. Blanketten för fyraveckorsintyg finns till höger.
Jakriborg Besvaret March 6, 2011 Rapporter Besvaret March 6, 2011 Ormekuren skal jo først gives efter at man er kommet hjem til Sverige, så hvis man har et 28 dages intyg, kan de da aldrig finde på at aflive dyret eller noget, når man krydser grænsen. Man har bare skrevet under på, at man lover at give ormekur ved hjemkomst eller inden for 28 dage. Og det kan de jo så dårligt kontrollere heller. Medmindre man har dyret på pendlerfart frem og tilbage konstant, så 28 dages intyget hele tiden skal fornyes, for så skal man jo forbi dyrlægen mindst hver 28. dag, og dyrlægen skal jo så i teorien sikre sig, at hunden får sin ormekur.
skallstorp Besvaret March 6, 2011 Forfatter Rapporter Besvaret March 6, 2011 Jeg ved ikke hvem der checker... Og kan godt være enig i at det virker fjollet at give den ormekur hele tiden' date=' overforbrug af medicin osv - jeg tror dog næppe hunden tager nogen skade af det...[/quote'] Ifølge flere dyrlæger er det ren gift for hunden. Min får en gang om året. Så ja, jeg snyder lidt med dyrlægens velsignelse. Jeg har dog ikke hunden med over andet end om sommermånederne.
Kiwi Besvaret March 8, 2011 Rapporter Besvaret March 8, 2011 Ormekuren skal jo først gives efter at man er kommet hjem til Sverige' date=' så hvis man har et 28 dages intyg, kan de da aldrig finde på at aflive dyret eller noget, når man krydser grænsen. Man har bare skrevet under på, at man lover at give ormekur ved hjemkomst eller inden for 28 dage. Og det kan de jo så dårligt kontrollere heller. Medmindre man har dyret på pendlerfart frem og tilbage konstant, så 28 dages intyget hele tiden skal fornyes, for så skal man jo forbi dyrlægen mindst hver 28. dag, og dyrlægen skal jo så i teorien sikre sig, at hunden får sin ormekur.[/quote'] Vi er nok i DK ca. 1 weekend om måneden, så jeg tror vi dropper at få hund - det er simpelthen for besværligt og for dyrt. Overvejer kat, så kan naboen fylde op med rent vand og mad.
larscph Besvaret March 8, 2011 Rapporter Besvaret March 8, 2011 Hvad med fisk.... Eller krypdyr.... De kan klare sig i dagevis uden mad?
biz Besvaret March 13, 2011 Rapporter Besvaret March 13, 2011 Ifølge flere dyrlæger er det ren gift for hunden. Min får en gang om året. Så ja' date=' jeg snyder lidt med dyrlægens velsignelse. Jeg har dog ikke hunden med over andet end om sommermånederne.[/quote'] Ifølge dyrlægerne på mit arbejde (KVL/LIFE hospital for mindre husdyr) er der også en meget stor risiko for at de forskellige orm bli´r resistente ved overmedicinering dvs. ved en gentaget mdl. "kur"!
Gio Besvaret March 13, 2011 Rapporter Besvaret March 13, 2011 Ifølge dyrlægerne på mit arbejde (KVL/LIFE hospital for mindre husdyr) er der også en meget stor risiko for at de forskellige orm bli´r resistente ved overmedicinering dvs. ved en gentaget mdl. "kur"! Catch 22. Løsning: To hunde - en i hvert land :D Eller...hmm. Nå - det er nok det spirende forår der forvirrer.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu