Jump to content

Hvor personligt er et svensk personnummer?

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har lige fået et brev fra Folktandvården om at min søn skal til 2-års checkup. Så i kuverten sammen med indkaldelsen ligger et stykke papir, en "kallelselista urval", med en liste over andre børn som også skal til tandlægen. På listen står min søns personnummer, og der står også personnumre for 8 andre børn, sammen med deres fulde navne og vores telefonnummer. Jeg troede egentlig at personnummer skulle holdes så hemmeligt som muligt for at forhindre sådanne ting som identitetstyveri. Jeg er klar over at der nok ikke er den store fidus i at stjæle en 2 årigs identitet, men hvis nu nogen valgte at gemme det her papir i 16 år. Hans personnummer ændrer sig jo ikke. Det er egentlig mest princippet i det. Er man generelt mindre bekymret over det her med personnummer i Sverige? Skal jeg vænne mig til den her form for lemfældighed? Hvordan havde I andre egentlig reageret?

Besvaret

Det er min oplevelse at folk ikke er helt så "hys" omkring personnummer i Sverige som i Danmark. Eksempelvis var kontonummeret på en personkonto i banken indtil for ret nylig som regel blot personnummeret. Det er dog ændret nu (ihvertilfælde hos Nordea) så det er et andet nummer.

Besvaret

Der er intet hemmeligt over personnumre i Sverige. Har du et navn og en adresse, kan du også finde ud af personens personnummer ved en simpel søgning på nettet. Sverige er et meget mere åbent samfund end Danmark, fx kan man jo også uden videre finde ud af, hvad naboen betaler i skat, hvis man skulle være interesseret i det.

Besvaret

Og samtidig kan man ikke rigtig bruge personnummeret til noget særligt. Skal du hente hos pakkeposten kan jeg betro dig, at du ikke bare kan lire personnummer af. Svensk id skal der til (eller dansk pas). Så der er bare andre (bedre?) sikkerhedsmekanismer end om man lige har 10 cifre tal

Besvaret

Jakriborg > Lige netop på nettet er det vel ikke sådan ligetil at få et personnummer oplyst (?) fordi PUL siger at personlige oplsyninger (navn+adresse osv) ikke må transmitteres over internet med mindre den der ejer oplysningerne giver samtykke til det. Det er bl.a. derfor at Transportstyrelsen ikke udleverer oplysningerne direkte på deres website. Ratsit kommer tæt på http://www.ratsit.se/ - men de viser ikke hele personnummeret med mindre du køber en kreditinformation på en person - hvilket betyder at de samtidig fremsender en kopi af oplysningerne til den du spørger på.... :)

Besvaret

Så det vil sige at man ikke lige kan optage et SMS lån eller sådan noget bare med et personnummer? Mht. ID hos posten eller apoteket så tag et dansk ID, og sæt et svensk personnummer i, håndskrevet på en lille post-it. Den går igennem hver gang, til forskel fra de gange hvor man forsøger at lire personnummer af mundtligt. Jeg ved ikke hvorfor, men der er åbenbart bare noget med at selv en håndskrevet post-it bliver til et seriøst dokument bare det er fæstnet til noget der ser officielt ud.

Besvaret

Og lige som denne debat netop er startet.. Har jeg idag modtaget brev fra www.minupplysning.se... Da nogen gerne har villet have kreditoplysning på mig... Alt står godt nok i 0, så det har ikke den store betydning.. Men det kan da godt bekymre mig lidt alligevel.. Det var "Santander Consumer Bank" der fik informationerne på mig... og jeg ANER virkelig ikke, hvorfor søren de skulle ville have noget på mig... Har intet med den bank at gøre og kender dem faktisk ikke... Nogen der kender banken? eller evt. kunne vide hvorfor?

Besvaret
Og lige som denne debat netop er startet.. Har jeg idag modtaget brev fra www.minupplysning.se... Da nogen gerne har villet have kreditoplysning på mig... Alt står godt nok i 0, så det har ikke den store betydning.. Men det kan da godt bekymre mig lidt alligevel.. Det var "Santander Consumer Bank" der fik informationerne på mig... og jeg ANER virkelig ikke, hvorfor søren de skulle ville have noget på mig... Har intet med den bank at gøre og kender dem faktisk ikke... Nogen der kender banken? eller evt. kunne vide hvorfor?
Mystisk, vil jeg mene. Har din hustru eller sambo søgt et lån? Måske er hun ved at købe dig en mc i fødselsdagsgave.....?? :)
Besvaret
Der er intet hemmeligt over personnumre i Sverige. Har du et navn og en adresse' date=' kan du også finde ud af personens personnummer ved en simpel søgning på nettet. Sverige er et meget mere åbent samfund end Danmark, fx kan man jo også uden videre finde ud af, hvad naboen betaler i skat, hvis man skulle være interesseret i det.[/quote'] Så hvordan finder man så lige ud af hvad naboen betaler i skat? Er det blot at gå til skat.se og slå adressen op?

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...