Rikke Rost Posted December 27, 2011 Report Posted December 27, 2011 Lige en opdatering på al det fart snak og kamera halløj ude på broen... Broen har en lille torn i siden på mig. Jeg tror der er et rotérblink der går igang hvergang jeg ryger igennem brobizz'en dernede :D Så de ringede til politiet igår og de holdte og ventede på mig lige så pænt ved tilkørslen ved lufthavnen. Men det er rent faktisk hér det blir ganske interessant. Betjenten ville gerne kommentere min kørsel og det at det ikke var tilladt at køre for stærkt ude på broen. Dét havde jeg naturligvis heller ikke gjort. Betjenten sagde de havde video af det fra broen...Så sagde jeg at de ikke måtte bruge det i en evt. sigtelse...Så kiggede han helt underligt på mig. Så bad jeg om at få lov til at blæse i et alkometer. Så kiggede han HELT vildt underligt på mig... Så sagde jeg at, såfremt jeg IKKE havde spiritus i blodet, har jeg ikke begået en forbrydelse og derved ikke overtrådt straffeloven. Derved kan de ikke begære video udleveret fra 3. part som bevismateriale idet jeg ikke har begået en forbrydelse men kun, efter hans mening, overtrådt en bekendtgørelse i færdselsloven. Dét måtte han lige ha' forbi vagthavende og efter ca 20 min snakken over radioen måtte han bøje sig. :D Konklusion: Såfremt du IKKE blir stoppet af politiet med det samme og de har beviser indsamlet af politiet selv, så kan de ikke gøre noget som helst. Forseelsen skal altså ske og du skal stoppes med det samme. De kan IKKE bruge video fra broen til noget som helst, da det ikke er politiets kameraer og Øresundsbroen IKKE har tilladelse til at overvåge bilisterne i fartøjemed...:D YDERMERE, så er der nu slået fast at der er 130 kmt i tunnelen. Dette fik jeg bekræftet igår da vi naturligvis også kom indover problematikken omkring skiltningen på broen. Der står INTET i færdselsloven omkring farven på de skilte der blir brugt på broen. Tværtimod står der soleklart hvilke farver skilte skal ha' for at være gyldige. Så det korte af det lange er, at han efter en ½ times tid ønskede mig glædelig jul og godt nytår. :D Så nye skilte kommer nok op om ikke sålænge
bananas Posted December 27, 2011 Report Posted December 27, 2011 Det er da imponerende at de er ude på 2. juledag Var det en situation, hvor der var næsten øde på broen?
Rikke Rost Posted December 27, 2011 Author Report Posted December 27, 2011 Ja der var ikke mange på broen, men total kaos ved betalingsanlægget for der var 3 baner hvor der holdte biler der ikke havde bizz'er.... :D Så jeg røg igennem den længst ovre til højre :)
Paul Posted December 27, 2011 Report Posted December 27, 2011 Så nye skilte kommer nok op om ikke sålænge Jeg håber, at du vil være lige så informativ når du får din første fartbøde på broen efter alle dine forbedringsforslag til skiltningen omkring den samme.
Rene Larsen Posted December 27, 2011 Report Posted December 27, 2011 [...] YDERMERE, så er der nu slået fast at der er 130 kmt i tunnelen. Dette fik jeg bekræftet igår da vi naturligvis også kom indover problematikken omkring skiltningen på broen. Der står INTET i færdselsloven omkring farven på de skilte der blir brugt på broen. Tværtimod står der soleklart hvilke farver skilte skal ha' for at være gyldige. Så det korte af det lange er, at han efter en ½ times tid ønskede mig glædelig jul og godt nytår. :D Så nye skilte kommer nok op om ikke sålænge Er det så ikke på hele broen - og for den sags skyld alle de steder hvor der findes dynamisk hastighed tavler - også Ring 3 ??
Rikke Rost Posted December 27, 2011 Author Report Posted December 27, 2011 Den generelle hastighedsgrænse er 110 i Sverige, så selvom det er anbefalet hastighed der skiltes med, så er det stadig 110 der gælder indtil man rammer grænsen :) Og ja naturligvis skal jeg nok informere om den dag det sker at bøden rammer :) Den kommer før eller siden.... Og ja René. I lovens forstand er det anbefalede hastigheder. Derfor der står skilte med rød ring, hvid baggrund og sorte tal i de fleste vejarbejder.... :) Hvis jeg husker rigtigt, var der en del der slap for bøder på Køge Bugt motorvejen for nogle år tilbage, fordi skiltningen var ulovlig. Jeg kan sige at Storebælt skilter med hvid baggrund på bl.a hastighed i forbindelse med kraftig vind.... http://jp.dk/indland/trafik/article1277276.ece Ifølge den dér skal der indhentes tilladelse hver gang hastigheden sænkes og der må ikke bruges en generel tilladelse. Netop dette kunne bruges i tunnelen da det er motorvej og IKKE motortrafikvej. Yderligere er der heller ikke skiltet med ny hastighedstavle EFTER afkørslen til Kastrup/lufthavnen. Netop derfor gælder den generelle hastighedsgrænse på 130kmt i tunnelen og på den danske side af broen.
Pede Posted December 27, 2011 Report Posted December 27, 2011 Det var på Ring 3 at folk slap for bøderne. Begrundelsen var at det er den lokale politimester der træffer beslutning om hastighedsnedsættelse - ikke tilfældige vejarbejdere. Så hver eneste gang farten skal sættes ned noget sted skal beslutningen sanktioneres af politimesteren.
Rikke Rost Posted December 27, 2011 Author Report Posted December 27, 2011 Præcis. Og det gælder naturligvis også på broen :)
Rene Larsen Posted December 27, 2011 Report Posted December 27, 2011 Det var på Ring 3 at folk slap for bøderne. Begrundelsen var at det er den lokale politimester der træffer beslutning om hastighedsnedsættelse - ikke tilfældige vejarbejdere. Så hver eneste gang farten skal sættes ned noget sted skal beslutningen sanktioneres af politimesteren. Og broen har fået en blanko bevilling hver gang de har lyst til at ændre hastigheden - hvad årsagen så end måtte være - Ja, hvorfor ikke de er jo højere oppe end selv gud... Det er jo heller ikke politiet som ændre de dynamiske hastighederne på Ring 3 - det er vel nogen fra vejdirektoratet - som så også har fået en gummi blanko bevilling.
sup3rior Posted December 27, 2011 Report Posted December 27, 2011 Det var på Ring 3 at folk slap for bøderne. Begrundelsen var at det er den lokale politimester der træffer beslutning om hastighedsnedsættelse - ikke tilfældige vejarbejdere. Så hver eneste gang farten skal sættes ned noget sted skal beslutningen sanktioneres af politimesteren. Hvem sagde så vildledning... Menigmand har jo ikke en jordisk chance for at vide hvilke skilte der er godkendte og hvilke der ikke er... Og du kan jo rent faktisk også få en bøde for at køre for langsomt aka. være til fare for trafikken, så tænk scenariet hvor man godtroende holder det der står på skiltene og bliver påkørt bagfra... Modparten finder så ud af at skiltene ikke var godkendt, ergo kørte du for langsomt i forhold til hvad der gælder på strækningen og ender derfor med aben på skulderen...
Rene Larsen Posted December 27, 2011 Report Posted December 27, 2011 Jeg forstår udemærket hvad du skriver Brian - men det lyder bare ikke rigtigt i mine øre at ALLE dynamiske hastighed tavler i DK (lad os indtil videre holde os til DK - indtil videre) skulle være ulovlige - de har alle sort baggrund med rød ring rundt om. [..] Jeg kan sige at Storebælt skilter med hvid baggrund på bl.a hastighed i forbindelse med kraftig vind.... [...] Så vidt jeg husker så er de tavler af "fold ud" typen.
Rikke Rost Posted December 27, 2011 Author Report Posted December 27, 2011 Det virker ikke sådan når man kører forbi dem René :)
Rene Larsen Posted December 27, 2011 Report Posted December 27, 2011 Skiltene på Storebælt kan ses her: http://www.storebaelt.dk/files/storebaelt.dk/sikkerhedsfolder.pdf Ja, de er ikke "fold-ud" - men "rul-ned" agtige skilte :)
Rikke Rost Posted December 27, 2011 Author Report Posted December 27, 2011 Nej nej der er kommet nogle nye til dernede. Elektroniske som på broen, men hvor skiltene er rigtigt udformede.... Skiltene på Storebælt kan ses her: http://www.storebaelt.dk/files/storebaelt.dk/sikkerhedsfolder.pdf Ja, de er ikke "fold-ud" - men "rul-ned" agtige skilte :)
Menace Posted December 27, 2011 Report Posted December 27, 2011 Det är riktigt att det är olika betydelse/innebörd. På den Svenska sidan är det en rekommendation och på den Danska sidan (röd ring) ett krav. När Øresundsbron byggdes fick vi inte ha en röd ring på de Svenska skyltarna, det var någon konflikt mellan lagar och förordningar medans i Danmark förelåg det inga sådan hinder utan snarare ett krav. Högsta tillåtna hastighet på Svenska sidan är alltid 110 km/h som på alla motorvägar, inte fri fart.. Vi går sedan in och rekommenderar en hastighet vid t ex vägarbete, stoppade bilar, halka- eller vindpåverkan. För att det nu bara är en rekommendation så innebär det inte att det är ok att köra fortare utan man ska alltid anpassa hastigheten efter förhållandena, vårdslöshet i trafik är en begrepp som Svenska Polisen använder en hel del, den kan med fördel användas vid sådana tillfällen då rekommendationerna inte har följts. På Dansk sida är det max hastighet det som visas på skyltarna med röd ring. Vänliga hälsningar / Venlig hilsen Jopas Wulff Chef Trafikledning Jeg vil da mene at skilte i tunnelen, er 100% gældende til 90 km/t Hvad mener du med at farverne er forkerte? Jeg synes da de ligner dem som er kommet op alle mulige andre steder i landet hvor skiltene er blevet digitale........
Rene Larsen Posted December 27, 2011 Report Posted December 27, 2011 Nej nej der er kommet nogle nye til dernede. Elektroniske som på broen' date=' men hvor skiltene er rigtigt udformede....[/quote'] Ok - jeg får dem nok at se en af de kommende dage hvor jeg skal en tur til det mørke Jylland :)
Rikke Rost Posted December 27, 2011 Author Report Posted December 27, 2011 http://g.co/maps/suuqq Sådan ser de nye ud....det ser ikke ud til at de kan foldes ud.
hrhansen Posted December 27, 2011 Report Posted December 27, 2011 TAK..... du er sikkert skyld i en masse ny fartmålinger....... IDIOT
Don A Posted December 27, 2011 Report Posted December 27, 2011 TAK..... du er sikkert skyld i en masse ny fartmålinger....... IDIOT derfor kan du jo godt snakke pænt, eller skive en PM hvis du er så sur på ham.. Jeg gider ikke høre på det i al fald :)
BS Posted December 27, 2011 Report Posted December 27, 2011 Mht fartmåling i røret så er der test igang med gennemsnits måling af biler der kører igennem. På den måde kan man se hvor hurtigt en bil har kørt ved at de bliver registreret på nr pladen når de kører ind og ud af røret. Det er ikke noget der danner baggrund for bøder, endnu.
Rene Larsen Posted December 27, 2011 Report Posted December 27, 2011 Mht fartmåling i røret så er der test igang med gennemsnits måling af biler der kører igennem. På den måde kan man se hvor hurtigt en bil har kørt ved at de bliver registreret på nr pladen når de kører ind og ud af røret. Det er ikke noget der danner baggrund for bøder' date=' endnu.[/quote'] Det lyder som det system der findes i Holland - MEN der er bare ét lille problem, og det er at politiet ikke har lovhjemmel til at benytte et sådan system med den nuværende lovgivning i DK.
BS Posted December 28, 2011 Report Posted December 28, 2011 Det lyder som det system der findes i Holland - MEN der er bare ét lille problem' date=' og det er at politiet ikke har lovhjemmel til at benytte et sådan system med den nuværende lovgivning i DK.[/quote'] Helt korrekt. I England også. Der er givet tilladelse til test og intet andet. De resultater skal være med i en undersøgelse forud for en eventuel lovændring. Men den er svær for nogen partier stejler når ordet overvågning bliver nævnt. Så det er ikke lige rundt om hjørnet.
Nico_Idskov Posted December 28, 2011 Report Posted December 28, 2011 Så det er ikke lige rundt om hjørnet. Heldigvis...
Rikke Rost Posted December 28, 2011 Author Report Posted December 28, 2011 ja det blir noget hø på broen med 110 på den svenske side og 130 på den danske....
ice Posted December 28, 2011 Report Posted December 28, 2011 Hvis man læser vejledningen omkring brug af variable vejtavler står der følgende: webapp.vd.dk/vejregler/pdf/VR05_F_HB_Brug_af_variable_vejtavler_V6_070101_JTH_jgj.pdf 7.1 Opmærksomhed 7.1.1 Færdselstavler Variable færdselstavler udformes normalt som lysende tavler ved brug af omvendt kontrast og rød kant som beskrevet henholdsvis i "Bekendtgørelse om anvendelse af vejafmærkning" og "Bekendtgørelse om vejafmærkning". Færdselstavler må kun være lysende, hvis de er variable og styret som beskrevet i afsnit 9. Så her vi jeg mene at de skilte der er på den danske side af broen overholder krav til farver, selv om man kunne ønske sig at den gule var mere hvid. 7.4 Relevans og troværdighed For at variable vejtavler kan opleves som relevante og troværdige, kræves generelt, at de formidler et vigtigt budskab eller præsenterer en velmotiveret restriktion for trafikanten, f.eks. en hastighedsbegrænsning, som trafikanten kan se, at det er rimeligt at overholde. Budskabet eller restriktionen skal derfor være relevant og præcis. Her mener jeg tilgengæld broen har et problem, for det virker ikke troværdigt at køre 70kmt på grund af medvind på broen, 9 ud af 10 gange hvor der er nedsat hastighed pga. vind er vinden ikke et problem for normale køretøjer. Et andet eksempel som ikke specielt troværdigt at vise 110 i inderste bane og 50 i yderste bane, som jeg har set et par gange.
Recommended Posts