bananas Skrevet April 5, 2006 Rapporter Skrevet April 5, 2006 Jeg havde godt nok hørt nogen rygter om at selvom Nordea er en koncern, så er de ikke så gode til at snakke sammen over grænserne. Jeg havde dog aldrig forestillet mig at de kunne være sådan nogen amatører. Her er historien, der fortælles til almen skræk og advarsel, samt god underholdning på linje med molbohistorierne. Jeg havde allerede indledt kontakten med Nordea Sverige i Malmö for at blive godkendt til et låneløfte på nogen millioner til en bostadsrätt. Med fare for at overtræde janteloven vil jeg sige, at med min økonomi var det en rimelig "no-brainer" at godkende efter at jeg havde fremlagt dokumentation for tallene - der var ikke så meget andet at snakke om end hvor meget jeg kunne få i rabat (ja man er vel lidt af en kræmmer;) ). Jeg bad så samtidigt om de ikke kunne få mig oprettet på den danske side også, så jeg slipper for besværet og evt. nye dokumentations/inkvisitoriske spørgsmål. Siden jeg altid ønsker at skære finansielle gebyrer helt ind til benet bliver vi enige om at jeg kan klare mig med et svensk visakort og et dansk Dankort. Derefter går der flere uger før jeg omsider får oprettelsen på den danske side - jeg skriver papirerne under og sender retur straks. Et par dage efter opdager jeg at det kun var et hævekort, der kom ind af døren - jeg er vant til online-banker hvor man uden videre får kastet et dankort eller visa-dankort i nakken, så jeg fattede ikke lige først at der var forskel. Jeg ringer så til den person i Nordea Danmark der står som afsender på brevet og siger at det skulle ikke være et hævekort det skulle være et Dankort. Gud hjælpe mig om ikke hun siger, at hun ikke kan give mig et dankort fordi det er jo et kreditkort som man kan overtrække, og hun kan ikke se at der går løn ind på kontoen - "normalt kan man først få et dankort når man har bevist gennem nogen måneder at man er en ordentlig kunde". Efter at have sagt "ahvaa" en 10-15 gange, og være i noget nær chok over denne så perfekt rendyrkede form for stupiditet, får jeg spurgt ind til om den svenske rådgiver ikke havde nævnt noget om min økonomiske situation og at det faktum at jeg som dansker var godkendt til at låne et par millioner i den svenske del af koncernen måske kunne gøre det muligt at udstede et dankort uden de "normale" krav. "Nej, måske, det måtte hun lige se på - det stod der ikke noget om på oprettelsesblanketten". Jeg gav hende derfor navnet på den svenske rådgiver og bad hende om at diskutere det grundigt med hende, og samtidigt gjorde jeg opmærksom på, at den svenske kollega nok ville være en smule ked af at få spoleret et million-engagement - meningen var jo at have en bank, der fungerede på begge sider. Der går så nogen dage, hvor jeg ikke hører noget - forleden aften hvor jeg sidder hjemme og er gået på Nordea's netbank (den var dog trods alt oprettet) beslutter jeg så at prøve at klikke på knappen "Bestil Dankort" - bare ligesom for at reminde. Så i går blev jeg ringet op på mobilen af en eller anden tredje rådgiver (dansk), som lægger ud med at sige "Nu har jeg set på sagen - der kommer altså lige til at gå et par måneder får vi kan give dig det Dankort". Her er det så jeg afbryder ham fordi nu er jeg sgu oprigtigt talt noget irriteret - "Du skal tale med i Nordea Malmö før du siger den slags har du gjort det?". Det havde han åbenbart ikke, men det var ikke nødvendigt fordi han havde et meget bedre forslag: Han kunne tilbyde et VISA/Electron kort i stedet. (i.e. det er sådan et kort, som man giver til teenagere, sammen med deres ungdomskonto eller Rasmus klump konto, fordi så kan de ikke komme til at overtrække deres konto - det koster forøvrigt gebyrer at bruge). Nu er jeg normalt ikke en specielt hidsig mand, men her er det så lige at jeg springer en sikring, og giver mig til at overfuse manden ret så voldsomt:mad:. Jeg kommer vist til at slutte af med at sige noget i retning af at, hvis de ikke engang kan finde ud af kreditgodkende mig til noget så simpelt som at få et dankort, så kan de godt stikke mit engagement skr.. op i ......, for så finder jeg ...... en anden bank! Måke ikke et af mine mest beundringsværdige øjeblikke - men nå ja, enhver har sin grænse Efter at være faldet lidt ned på jorden igen, synes jeg så alligevel det er lidt synd for den svenske rådgiver, som nu får spoleret sit arbejde og kunderforhold, og jeg beslutter at skrive en e-mail til hende, der i venlige vendinger forklarer at hun nok hellere må se at få styr på at jeg bliver oprettet på den danske side. Så har hun da i det mindste en chance for at redde stumperne. Har ikke hørt fra hende endnu. Så foreløbig er status at Nordea Sverige har kreditgodkendt mig til at låne millioner, mens Nordea Danmark ikke mener, at jeg er kreditværdig nok til at få et Dankort:rolleye: Behøves jeg at nævne at jeg nu er gået i gang med at kontakte alternative banker. SEB og FSB ser meget gode ud - der har kun een fillial hver i DK - det sætter nok en del grænser for hvor meget de kan dumme sig.
mrode Besvaret April 5, 2006 Rapporter Besvaret April 5, 2006 Tjah.. det kommer jo desværre så utroligt meget an på ens bankrådgiver. Jeg gik til den danske afdeling først (hvilket virkede mest logisk for mig) og jeg har fået super hjælp til det hele. De har klaret alt kontakt til alt herovre i Sverige og det er sket meget fleksibelt så det passede ind i min travle hverdag og ikke bankens rådne åbningstider.
credde Besvaret April 5, 2006 Rapporter Besvaret April 5, 2006 Der er vel en grund til, at Nordea i visse kredse kaldes for 'NoIdea' :D
BS Besvaret April 5, 2006 Rapporter Besvaret April 5, 2006 Har heldigvis også kun haft gode oplevelser med Nordea. Men den lyder da godt nok imponerende den historie. Magen til skrankepaverri skal man vist lede længe efter.
Danielsito Besvaret April 6, 2006 Rapporter Besvaret April 6, 2006 Jeg kan kun anbefale dig Skånes Provinsbank i Sverige og Danske Bank i DK. Skånes provinsbank er Danske Bank i Sverige. Der er det f.eks. gratis at overføre penge, lige så tosset du vil. Hvor det i Nordea kun er gratis en gang om måneden. (I hvert fald i min kammerats tilfælde). Prøv at kontakte dem og hør om de kan tilbyde dig en ordentlig handel. http://www.danskebank.se/ Held og lykke.
Humle Besvaret April 6, 2006 Rapporter Besvaret April 6, 2006 Er selv yderst tilfreds med Danske Bank og Skånes Provinsbank (som er en af mange svenske banker DDB samarbejder med). Normalt ikke så glad for DDB og ville sikkert have en anden hvis ikke jeg boede i S og arbejdede i DK, men må sige at det bare fungerer upåklageligt med samarbejdet mellem disse 2.
Danielsito Besvaret April 6, 2006 Rapporter Besvaret April 6, 2006 Er selv yderst tilfreds med Danske Bank og Skånes Provinsbank (som er en af mange svenske banker DDB samarbejder med). Normalt ikke så glad for DDB og ville sikkert have en anden hvis ikke jeg boede i S og arbejdede i DK, men må sige at det bare fungerer upåklageligt med samarbejdet mellem disse 2. Enig. Eneste minus for mig, er at det endnu ikke er muligt at overføre pengene selv pr. netbank.... Der skal enten ringes eller mailes. Men de plejer så også være gode til, at ordne det med det samme. Det er dog smuttet for dem, en gang.
Malene Besvaret April 6, 2006 Rapporter Besvaret April 6, 2006 Jeg kan kun anbefale dig Skånes Provinsbank i Sverige og Danske Bank i DK. Skånes provinsbank er Danske Bank i Sverige. Der er det f.eks. gratis at overføre penge, lige så tosset du vil. Hvor det i Nordea kun er gratis en gang om måneden. (I hvert fald i min kammerats tilfælde). Det er altså ikke bare lige noget man gør - der skal ligge en aftale om at man må overføre gratis. En aftale som jeg f.eks. ikke har kunne få endnu, men stadigvæk kæmper hårdt for (har nu kæmpet i nogle måneder).
Lynge Besvaret April 6, 2006 Rapporter Besvaret April 6, 2006 Har også hørt om knap så gode eksempler med Danske Bank og Skånes Provins Bank, min oplevelse med Nordea er helt ok, ligebortset for et par smuttere i starten med overførelser, men nu kører det perfekt. Så alt i alt bestået vil jeg sige. Som Mikkel skriver, det kommer helt an på hvilken rådgiver man for fat på, da der er tåber og fluekneppere i alle banker:sick: Jeg ved ikke om nogen af de der bank folk tænker puha arbejde i DK bo i SE, det lyder besværligt det vil jeg helst ikke røre ved, tænk nu hvis jeg lærte noget nyt uha nej:rolleye:
Danielsito Besvaret April 6, 2006 Rapporter Besvaret April 6, 2006 Det er altså ikke bare lige noget man gør - der skal ligge en aftale om at man må overføre gratis. En aftale som jeg f.eks. ikke har kunne få endnu, men stadigvæk kæmper hårdt for (har nu kæmpet i nogle måneder). Nå?! Jeg har altid haft konto i Danske Bank. Da jeg så også fik konto i Skånes Provinsbank, fik jeg det at vide, da jeg stod i en anden filial end min normale og skulle overføre nogle penge. Det viste sig så, at hun selv bor i Limhamn. Min kæreste havde tidligere konto i Nordea. Da hun flyttede til Danske, fik hun de samme betingelser som mig? Så at du ligefrem kæmper med det, må være endnu et tegn på at de bankansatte sjældent ved hvad de laver, når de skal rodes ud i DK/SV affærer!? Daniel
Xenius Besvaret April 6, 2006 Rapporter Besvaret April 6, 2006 Hold da op... Ja det lyder desværre lidt som det vi selv var ude for, da vi flyttede al vores engagement over til Nordea i både den danske og svenske side. Sidenhen er da der da heldigvis kommet noget mere styr på det. Men ja, deres firkantethed grænser til det groteske til tider.. Et lille tip til dem der har Nordea både i DK og S: Udover at man har en fast overførsel gratis om måneden, kan man med fordel benytte denne fremgangsmåde via netbanken, hvor overførsel så kun vil koste kr. 15 i gebyr. Tricket er, at overføre som en "EU overførsel" med følgende fremgangsmåde: 1. Udenlandske betalinger --} Betaling til udlandet --} Udfyld nødvendige oplysninger i formularen --} I beløbets valuta vælges EURO! --} Afsted! :) Alt efter bestillingstidspunktet tager det 1-2 bankdage med overførslen.
dan Besvaret April 6, 2006 Rapporter Besvaret April 6, 2006 Jeg må hellere lige indlede med at sige at jeg selv er ansat i Nordea, så det er på det rene. En uheldig sag, og hvor jeg tror det måske er gået skævt fordi det er lidt den omvendte verden - altså at få den svenske del af Nordea til at gå til den danske når du er dansk. "Normalt" er det den danske side der sørger for kontakten til den svenske side, og her er forretningsgangene vist efterhånden knivskarpe. Men måske de ikke er blevet det den anden vej rundt. Ærgeligt, og jeg smider da lige en mail til privatkundeafdelingen - så de kan blive inspireret af dit indlæg.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu