Madsen Besvaret May 21, 2006 Rapporter Besvaret May 21, 2006 Sådan! Så er der lavet en mailadresse og et exelprogram til registrering af forsinkelser! Hvis du vil være med til at registrere forsinkelser og evt. forbedre vilkårene for os pendlere, så skriv til følgende mailadresse, og så sender jeg exelarket til dig. ( Kan desværre ikke vedhæftes herinde... ) Når du synes du har skrevet nok ( måske indenfor en uge eller 2 ) så send bare mailen tilbage til oresundsforsinkelser@hotmail.com så samler jeg al info og smider det ind i et ark. Dereftter må vi tage stilling til hvad der skal ske med det. I arket har jeg valgt, at man skal påføre sit navn, da jeg er af den overbevisning, at det vil gøre undersøgelsen mere reel. Og jeg er på inden måde den store IT-nørd og kæmper pt. med eksamen, så bær over med mig! Men kom gerne med forslag til ændringer eller lignende... MVH Camilla
plup Besvaret May 21, 2006 Rapporter Besvaret May 21, 2006 Hej Camilla, Hvor er det godt du fik lavet det! Jeg tænkte på at vi vel på en eller anden måde skal have beskeden ud til andre end bare dem der er på Øresundsdebatten, tror der er temmelig mange pendlere, som ikke er aktive på debatten. Kunne vi evt. lave nogle flyers og dele dem ud i toget eller oprette en hjemmeside - min kæreste vil gerne hjælpe med at lave en hjemmeside hvis vi vælger en sådan mulighed. Jeg er ret sikker på at hvis vi skal komme nogen vegne med sådan en fællesklage, er nødt til at være flere en blot 5-10 stykker. Har I nogle idéer? Nå, men jeg skriver ihvertfald og melder mig til med det samme!
Madsen Besvaret May 21, 2006 Rapporter Besvaret May 21, 2006 supergodt! :th2: Jeg skriver og melder mig til med det samme! Lyder dejligt!!
plup Besvaret May 21, 2006 Rapporter Besvaret May 21, 2006 Nu har vi bestilt domænet oresundspendler.dk Kampen er begyndt! Hasta la victoria siempre - LA REVOLUCIÓN O LA MUERTE :D
birkster1977 Besvaret May 21, 2006 Rapporter Besvaret May 21, 2006 Vi kunne jo ligge flyers ud i toget, der er jo ved hver plads ,en Avis holder i sædet foran og ved 4 persons pladserne kan man ligge dem på bordet ;-) Kampen er begyndt
plup Besvaret May 21, 2006 Rapporter Besvaret May 21, 2006 Udkast til hjemmeside Min kæreste og jeg har bestilt domænet www.oresundspendler.dk Siden vil komme op i løbet af de næste par uger. Her er et udkast til hvad hjemmesiden skal indeholde. Hvis I har kommentarer og/eller forslag til det, er jeres bidrag meget velkomne. 1. Hvad er vi utilfredse med? (forsinkelser, aflysninger, for få siddepladser) 2. Hvad kræver vi? (forbedringer af drift, kompensation, bedre information, i det hele taget at blive taget alvorligt) 3. Hvori består problemerne? (baggrund, historik, årsager, løsningsforslag) 4. Hvad bliver der gjort ved sagen? (DSB, Banedanmark, Skånetrafiken, Trafikministeriet) 5. Rettigheder (lettilgængelig information om passagerers muligheder for klager, kompensation, alternativ transport (evt. kontakt til lokale taxavognmænd) I det hele taget vil vi gøre det så hurtigt og let som muligt for folk at kræve deres ret og så besværligt som muligt for DSB og Skånetrafiken at ignorere deres serviceforpligtelser. 6. Omtale / indflydelse (kontakt til medier, trafikordførere, pendlere) Flere nyhedsindslag i tv, flere læserbreve, uddele flyers til pendlere, underskriftindsamling (evt. via en petition på hjemmesiden)
MRoderick Besvaret May 21, 2006 Rapporter Besvaret May 21, 2006 Min kæreste og jeg har bestilt domænet www.oresundspendler.dk Siden vil komme op i løbet af de næste par uger. Rigtigt godt initaitiv!!! Hvis I får brug for hjælp til at lave websitet, vil jeg gerne kaste nogle timer efter det... i håbet om at det i sidste ende vil komme os alle til gode. 1. Hvad er vi utilfredse med? Utilgængelige og utilstrækkelige informationer om den aktuelle situation, og hvad der kan forventes i nærmeste fremtid. 2. Hvad kræver vi? Blot at de involverede selskaber lever op til deres egne målsætninger om "tog til tiden" og rettidig information til deres loyale kunder (som om vi havde et valg). 3. Hvori består problemerne? http://www.trm.dk/mindep/ministeren.html :( 4. Hvad bliver der gjort ved sagen? ??? 5. Rettigheder (lettilgængelig information om passagerers muligheder for klager, kompensation, alternativ transport (evt. kontakt til lokale taxavognmænd) Nu vi er igang, kan vi også begynde at snakke økonomi i en lidt større målestok. De fleste kan ikke arbejde mens de sidder og venter, de kan ikke bruge tiden med familien, de kan ikke ordne papirnusseriet derhjemme. Grundlæggende er problemet jo at pga. at nogle mennesker der tydeligvist ikke er voksne nok til passe deres job, får det enorm indflydelse på alle dem der pendler, og dermed også en enorm indflydelse på samfundet i det hele taget. At føre en fælles logbog over tabt tid, kunne være et sted at starte. Specielt hvis man kombinerer det med en slags "barometer", hvor man f.eks. tildeler en værdi til hver tabt time. Det kunne f.eks. være mindsteløn. Så kunne man nemt anskueliggøre hvor mange penge borgerne er gået glip af, og hvor mange skattekroner de offentlige kasser er gået glip af. Dette vil være perfekt til en forside i aviserne. Hvis vi nu antager at der kun er 1 forsinkelse af 20 min per uge, og at det kun er 100 mennesker der bliver forsinkede. Hurtig udregning: 100 mennesker venter i 20 min = 33,3 T, eller næsten en hel arbejdsuge spildt. Det betyder at vi mister en borgers bidrag til vækst og skattekasserne, hvert år. Lad os så prøve regnestykket, hvor det er 300 mennesker og det sker på 3 afgange hver dag. Ikke helt urealistiskt. 300 * 20min * 3 = 18000 min = 300 timer, hver dag ... det er så lidt over to borgeres månedslige bidrag vi spilder HVER DAG! Jeg har ingen ide om hvordan de reelle tal ser ud, men jeg vil tro at de er noget mere alvorlige end de to ovenstående eksempler. Nu er det selvfølgelig naivt at tro at alle de timer vi bruger på forsinkelser, kan oversættes direkte til penge. Men, uanset er det tabt tid, som skal indhentes et andet sted. Det bliver så til forsinkede afhentninger af unger, for sent afleverede studieopgaver, overarbejde, skænderier i hjemmene, find selv på flere. 6. Omtale / indflydelse En petition er en rigtigt god ide Et barometer over tabte timer pga. forsinkelser Nu hvor I alligevel har registreret et rimeligt åbent domæne, ville det måske heller ikke være en dårlig ide at tilbyde informationer til de besøgende om hvor man kan finde aktuelle trafiknyheder, tips til den daglige pendling (der går f.eks. en bus fra Gustav Adolfs Torg til ... jeg tror det er Kgs. Nytrov), etc. Edit: regnefejl i eksemplet :P
Nils Besvaret May 21, 2006 Rapporter Besvaret May 21, 2006 Nu har vi bestilt domænet oresundspendler.dk Kampen er begyndt! Hasta la victoria siempre - LA REVOLUCIÓN O LA MUERTE :D Jeg tror vi snupper MUERTE så, for revolutioner skal jo forberedes lidt forud - jeg ved ikke, der skal vel bages lidt, laves the og i det hele taget gøres klar og sån - og man er nødt til at finde en dato, hvor alle kan, og hvis det så viser sig senere, at det støvregner på den dag, så er det jo ikke så smart. Men i øvrigt synes jeg, at det er smadderfint med revolution. Der er noget vist over det. På den anden side kan det også godt nogen gange virke noget overgjort. Den russiske for eksempel. Hvorfor skrev de ikke bare til zaren: vær venlig at ændre de groteske forhold... :o
plup Besvaret May 22, 2006 Rapporter Besvaret May 22, 2006 Det er nogle rigtig gode forslag du er kommet med, Roderick! Og jeg er sikker på at vi godt kan bruge en hånd til at sætte siden op. Og til Nils kan jeg jo kun sige: snup du bare la muerte og drik noget urtethe, hvis du synes det er nok. Men jeg vil bare ikke sidde og håbe på at det måske går over af sig selv en dag. Jeg kan godt se at der har været flere tilløb til den her slags før og at det så er gået i vasken, men der er jo ingen tvivl om at der er en enorm interesse fra folks side. Det kræver bare at nogen tager initiativet til at gøre noget - og det gør vi så nu! Det er blot et spørgsmål om at det er ordentligt organiseret og på samme tid ukompliceret. Vi behøver ikke at mødes 4 gange om måneden, bage kage og dyrke hønsestrik for at sætte en hjemmeside med info op, det er ikke mere besværligt end vi selv gør det til.
birkster1977 Besvaret May 22, 2006 Rapporter Besvaret May 22, 2006 Problemet med øresundstoget er jo netop også at det er en fællesdrift DK/SE og de er pokkers gode til at kasgte mudder efter hinanden... Det danske personale siger ofte "Det er svenskernes skyld" og omvendt siger det svenske personale at det er danskernes skyld. Problemet er at der er ingen som vil tage ansvar så længe der er mulighed for at skyde skylden på de andre. Dette mener jeg helt sikkert også er en vigtig faktorer i en klagesag, det må være et helt klart krav at det personale som er med toget tager ansvar for de problemer og mangler der måtte være.
plup Besvaret May 22, 2006 Rapporter Besvaret May 22, 2006 Det er rigtigt nok at den fælles drift er et stort problem. Men hvis nu alle pendlere kender deres rettigheder bedre, eksempelvis mht krav på kompensation, vil vi dermed kunne lægge en økonomisk byrde på både Skånetrafiken og DSB, som ingen af dem kan komme udenom. Jeg tror ikke det er nogen god løsning at kræve at togpersonalet skal tage ansvar for forsinkelser og pladsmangel, de har ikke nogen indflydelse på det og jeg tror faktisk ikke de synes deres job er skidesjovt i forvejen - det virker ihvertfald ikke sådan. Jeg tror som sagt den bedste vej frem er ved at lægge et økonomisk og politisk pres gennem klager, kompensationskrav og medieomtale.
Weber Besvaret May 23, 2006 Rapporter Besvaret May 23, 2006 Ministeriet i DK er iskolde...overfor klager Kære alle hårdt prøvede Pendlere Jeg har har selv været pendler over Øresunds igennem 3 år. Og ikke for at tage alt for meget mod fra Jer, men klager til trafikministeriet eller lign. virker ikke, ministeren laver bare et spin på det og mere kommer der ikke ud af det. Har prøvet.! Hvis i skal gøre noget så skal der meget mere drastiske aktioner til jeg vil sige noget i retning af civil ulydighed, med presse og det hele på og i skal være mange..... Der skal skaffes opmærksomhed omkring problemet, vægtige argumenter om hvor mange penge disse forsinkelser koster samfundet osv.. Og presset skal være vedvarende...! Det bedste ville måske nok være at alliere jer med en journalist som er indstillet på at køre en, kald det bare "kampagne"... Jeg må desværre erkende at jeg har resigneret over for den kollektive trafik. God Kamp...!
ulmus Besvaret May 23, 2006 Rapporter Besvaret May 23, 2006 Lige et klagepunkt mere: Vi vil gerne have ensrettede regler mellem DK og SE. F.eks. det sidste nye, jeg har hørt. Der er igen kommet nye regler om pladsreservation. Passagerer, der køber deres billet i DK, kan ikke reservere plads i Ørsundstoget, heller ikke selvom det er hen større gruppe, men passagerer med billet købt i Sverige kan godt og pladsen gælder helt fra København!!! :thumbdown
Madsen Besvaret May 23, 2006 Rapporter Besvaret May 23, 2006 Siden forsinkelserne har være godt debatteret herinde, smider jeg lige en henvisning til den tråd hvor "pendler-arket" og "engangsarket" kan hentes. http://debat.sunddebat.com/showthread.php?t=5011
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu